Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباسعلی نوبخت روز چهارشنبه در آیین اختتامیه گام اول پروژه مدیریت چند منظورهٔ جنگل‌های هیرکانی در هتل پارسیان خزر چالوس افزود:‌ ارزش‌های زیستی جنگل، نظیر تولید اکسیژن و آب، بیش از ارزش چوب آن است.
وی تأکید کرد: کشور ما دارای 11 اقلیم از 13 اقلیم موجود در کرهٔ زمین است و بزرگ‌ترین و کوچک‌ترین پستاندار دنیا در گسترهٔ آن زیست می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت که مساله مهم تر آنکه گرم ترین نقطه جهان ، بزرگ ‌ترین تپهٔ ماسه‌ ای دنیا و نیز باداب سُورْت که یکی از بهترین جاذبه‌های زمین‌شناختی است، در ایران وجود دارد .
نوبخت افزود: فراتر از همهٔ این‌ها و ثروت‌هایی نظیر نفت و معدن، مهم‌ترین سرمایهٔ ما نیروی انسانی و مردم به شمار می‌رود که یکی از مهم‌ترین اهداف پروژهٔ مدیریت چندمنظورهٔ جنگل‌های هیرکانی، جلب مشارکت مردم و جوامع محلی برای حفظ طبیعت و بهره‌برداری غیر مخرب از آن بوده است.
او اظهار داشت: پروژهٔ مدیریت چندمنظورهٔ جنگل‌های هیرکانی ثابت کرد ما در کارهای مشارکتی نیز توانمند هستیم و می‌توانیم کارِ گروهی انجام دهیم.
معاون امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: در بسیاری از مواقع، اگر حقوق مردم را در نظر بگیریم و موضوعات را به‌درستی برایشان توضیح دهیم، به‌خوبی با ما همکاری می‌کنند.
نوبخت توضیح داد: برای مثال در گذشته وقتی می‌گفتیم دام باید از جنگل خارج شود خیلی‌ها نمی‌پذیرفتند ولی هنگامی‌که با مردم نشستیم و خواست‌هایشان را شنیدیم و به آنان توجه کردیم، مردم نیز به این نتیجه رسیدند که حرف کارشناسان منابع طبیعی و حرف آنان یکی است.
نمایندهٔ سازمان ملل در پروژهٔ مدیریت چندمنظورهٔ جنگل‌های هیرکانی نیز در این آیین گفت: تا عزم مردم محلی نباشد، برنامه‌های حفظ منابع طبیعی محقق نمی‌شود.
محسن سلیمانی افزود: با توجه به اینکه قسمت‌هایی از وظایف دولت به‌تدریج به بخش‌های غیردولتی واگذار می‌شود، همکاری بین بخشی برای رسیدن به اهداف اهمیت زیادی دارد.
وی تأکید کرد: دولت باید قوانین و مقررات و همچنین زمینهٔ مناسب را برای مشارکت مردم در حفظ منابع طبیعی فراهم کند.
سلیمانی تصریح کرد: دولت و بخش خصوصی و جوامع محلی هیچ‌یک نمی‌توانند به‌تنهایی جنگل را حفظ کنند و باید با هم مشارکت داشته باشند.
وی پروژهٔ مدیریت چندمنظورهٔ جنگل‌های هیرکانی را تا حد زیادی موفق دانست و اظهار داشت: ما هنوز راه زیادی برای رفتن داریم.
مدیر ملی پروژهٔ مدیریت چندمنظورهٔ جنگل‌های هیرکانی نیز در این جلسه با ارائهٔ گزارشی گفت: گروه بزرگی از افراد از نهادهای مختلفِ‌ دولتی و غیردولتی در این پروژه نقش داشتند.
داریوش بیات افزود: درمجموع ما توانستیم مشارکت جوامع محلی را در بسیاری از مناطق جلب کنیم، به‌نحوی‌که خودشان به احیای اراضی جنگلی و حفظ طبیعت می‌پردازند و در کنار آن، کسب درآمد هم می‌کنند.
وی مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه را تشکیل و ثبت تعاونی در چهار منطقهٔ آزمونه‌ای، ایجاد صندوق‌های خُرد، تشکیل و توانمندسازی گروه‌های معیشتی، افتتاح 10 خانهٔ بوم‌گردی، احداث کارگاه صنایع‌دستی، کشت زعفران و گل‌گاوزبان و دیگر گیاهان دارویی و محصولات فرعی، تهیه و تدوین طرح پارک‌های جنگلی، تسهیلگری و کمک به جنگل‌کاری و حفظ حیات‌وحش ازجمله مَرال ذکر کرد.
پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل‌های هیرکانی در پی توافق سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با برنامه عُمران ملل متحد (UNDP) و صندوق تسهیلات جهانی محیط‌ زیست (GEF) از اردیبهشت 1392 به‌صورت آزمایشی در چهار منطقه از شمال کشور کار خود را آغاز کرد و مرکز آن در معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها و مراتع در شهرستان چالوس مستقر است.
این پروژه به‌صورت آزمونه‌ای (pilot) در جنگل‌های فَری‌رود در شهرستان رودبار و زیلَکی‌رود در شهرستان سیاهکل و همچنین دو هزار و سه‌هزار در شهرستان تنکابن و بَلیران در شهرستان آمل و چهل‌چای در شهرستان مینودشت اجرا شد.
جنگل‌های هیرکانی با 1.9 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گلی‌داغ در شرق استان گلستان، در پهنه‌ای به طول تقریبی 800 کیلومتر امتداد دارد و یکی از طبیعی‌ترین و ارزشمندترین جنگل‌های جهان محسوب می‌شود.
7517 /7078/1899
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 جنگل درآمد سازمان ملل طبیعت قوانین و مقررات 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۴۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی ۱۶ هزار تخت بیمارستاتی در دولت سیزدهم

ایسنا/کرمان معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت گفت: در این دولت با همه کمبودهایی که وجود دارد ۱۶ هزار تخت بیمارستاتی در کشور راه‌اندازی و ۳۰۰۰ پروژه بهداشتی راه افتاده است.

دکتر بهروز رحیمی،معاون وزیر بهداشت، ۱۱ اردیبهشت ماه در نشست با اعضای هیئت رئیسه دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: در این دولت با همه کمبودهایی که وجود دارد ۱۶ هزار تخت بیمارستاتی در کشور راه‌اندازی و ۳۰۰۰ پروژه بهداشتی راه افتاده است.

وی افزود: باید امیدآفرینی کنیم و خدمات انجام شده اطلاع رسانی شود.

رحیمی یکی از ظرفیت‌های خوب استان کرمان را وجود خیران حوزه سلامت عنوان کرد که باید قدردان تلاش‌های آنان بود.

معاون وزیر بهداشت به ثروتمند بودن استان کرمان در زمینه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: باید با مسئولیت اجتماعی که داریم از این ظرفیت استفاده کنیم.

وی در پایان با اشاره به مطالب مطرح شده در این نشست گفت: حتما برای کمبود نیروی انسانی دانشگاه طراحی جدید انجام خواهیم داد.

به گزارش ایسنا، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت در سفر یک روز خود به کرمان، از ساختمان در حال ساخت مرکز پت اسکن (تشخیص زودهنگام و کمک به درمان بیماران سرطانی) بازدید کرد.

این مرکز با زیربنای ۵۰۰۰ متر مربع در حال ساخت است.

 رحیمی همچنین از خوابگاه ۶۰۰ نفری دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بازدید کرد.

این خوابگاه ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با زیربنای ۷۵۰۰ متر مربع و با اعتبار ۱۴۰میلیارد تومان در حال ساخت است.

به گزارش ایسنا، ساختمان جدید دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان نیز با حضور دکتر رحیمی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت افتتاح شد.

این ساختمان با اعتبار  ۱۴۰۰میلیارد ریال و زیربنایی بیش از ۴۸۰۰ مترمربع احداث شده است.

بنابراین گزارش، رحیمی همچنین با حضور در گلزار شهدای کرمان، یاد و خاطره مجاهدت‌های شهیدان به ویژه سپهبد حاج قاسم سلیمانی را گرامی داشت.

معاون وزیر بهداشت همچنین مزار ریحانه سلطانی نژاد، دختر کاپشن صورتی از شهدای حمله تروریستی گلزار شهدای کرمان را زیارت کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مخالف تک صدایی در دانشگاه‌ها هستیم
  • بخشی از بودجه عمرانی همه دستگاه‌ها صرف آموزش کارگران می‌شود
  • آماده باش مدیریت بحران در چند استان | خطر سیل و طوفان در کمین مردم | از کوه و دشت دوری کنید!
  • آماده باش مدیریت بحران در پی هشدار هواشناسی
  • امکانات اطفای حریق در مراتع و جنگل‌ها به خصوص در سمیرم تقویت شود
  • راه‌اندازی ۱۶ هزار تخت بیمارستاتی در دولت سیزدهم
  • مدیریت شهری شانس گرفته شده از مردم برای دوچرخه ها را دوباره به آنها برگرداند
  • درخواست تعاونی مسکن سازمان جنگل‌ها برای استقرار روی گسل
  • بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از طرح آبرسانی به شهرستان بهمئی
  • فاز اول پروژه جاده مرزی آستارا با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد در حال تکمیل است