Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@08:38:19 GMT

وضعیت آبگیری تالاب های قم مطلوب است

تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۵۲۲۴

وضعیت آبگیری تالاب های قم مطلوب است

قم - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست قم گفت: بارش های امسال حجم زیادی از آب را وارد تالاب ها و رودخانه های استان کرده و با توجه به بررسی های انجام شده توسط کارشناسان این اداره کل، وضعیت آبگیری تالاب ها مناسب و مطلوب ارزیابی شده است.

سید رضا موسوی مشکینی عصر چهارشنبه در حاشیه بازدید استاندار قم از دریاچه حوض سلطان و تالاب های های بهشت معصومه و مره و کاروانسرای تاریخی دِیر گچین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اضافه کرد: این آبگیری، موجب شد تنوع زیستی و پوشش های گیاهی در برخی از این تالاب ها شکل بگیرد که این امر سبب شده است، تالاب ها از وضعیت مناسبی برخوردار باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ابراز امیدواری کرد: این آبگیری در تالاب ها، مساله گرد و غبار را در فصل تابستان سال جاری کنترل کند و باعث بهبود وضعیت تالاب ها و زیستگاه های استان قم بشود.
وی با بیان این که بارش های امسال یک استثنا بود، همان طور که خشکسالی های سال های گذشته نیز یک استثنا بود؛ گفت: این از ویژگی های مناطق خشک و نیمه خشک است و امیدواریم که این روند بارندگی، چرخه های زیستی را در تالاب ها و رودخانه ها احیا کند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست قم تاکید کرد: البته فعالیت های انسانی نیز باید متناسب با مباحث کارکردی رودخانه ها و تالاب ها باشد تا مشکلاتی را برای زیست بوم ها ایجاد نکند.
تالاب های قم با وسعت حدود 100 هزار هکتار، حدود 10 درصد از وسعت جغرافیایی استان را تشکیل می دهد؛ بر همین اساس، قم یکی از تالابی ترین استان های کشور و دارای ظرفیت های بزرگ زیست محیطی است که همه ساله میزبان دسته های بزرگ پرندگان مهاجر می باشد تا اثبات کند که زیبایی قم تنها در کویر خلاصه نمی شود.
تالاب های مره، شکار ممنوع حوض سلطان، بهشت معصومه، دریاچه نمک، غدیر و گنبد نمکی جزو تالاب های استان قم به شمار می آید؛ تالاب مره در بخش مرکزی شهر قم و در مسیر آزادراه قم - گرمسار و تالاب بهشت معصومه در همین بخش در جاده کوه سفید قرار دارد.
دریاچه نمک حوض سلطان در 40 کیلومتری شمال شهر قم، 85 کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه آزادراه قم - تهران قرار دارد؛ این دریاچه به مساحت تقریبی 240 کیلومترمربع در جنوب رشته ‌کوه‌ های البرز واقع شده و وسعت و شکل دریاچه متناسب با ورود آب و میزان بارندگی آن در فصل های مختلف سال متفاوت است.
7406/ 1175

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي محيط زيست تالاب هاي قم بازديد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۵۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم

دریاچه زریبار با وسعت ۸۵۰ هکتار بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان است، که در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث طبیعی ایران نیز به ثبت رسید.

زریبار همچنین در سال ۹۷ همزمان با روز جهانی تالاب‌ها در کنوانسیون بین المللی رامسر، به عنوان بیست و پنجمین تالاب با ارزش جهانی به ثبت رسید.

آب این دریاچه از چشمه‌های خود جوش کف دریاچه، بارندگی و آب شدن برف کوه‌های اطراف تأمین می‌شود، و هیچ رودی به آن جاری نمی‌شود.

اطراف زریوار(زریبار) را نیز روستا‌هایی بکر و دیدنی، چشم انداز کوه و جنگل زاگرس احاطه کرده است.

این دریاچه زیستگاه پرندگان کمیاب و زیبای بومی و مهاجر است که هرساله از مناطق شمالی کره زمین به این دریاچه مهاجرت می‌کنند، است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

این دریاچه هر ساله، مقصد صد‌ها هزار مسافر داخلی و خارجی است. گردشگران می‌توانند برای عبور از میان جزیره‌های زیبای زریوار از قایق‌های پدالی اجاره‌ای دریاچه استفاده کنند.

علاوه بر جاذبه‌های طبیعی، مسافران برای خوردن کباب ماهی بسیار لذیذ که در رستوران‌های اطراف دریاچه سرو می‌شود، سفر می‌کنند.

 از دیگر جا‌های دیدنی در اطراف دریاچه زریوار، شهر لک لک‌ها در روستای ساحلی دره تفی است، که روستاییان با ساخت لانه‌های مخصوص، از ده‌ها لک لک مهاجرمیزبانی می‌کنند و فرهنگ بالای زیست محیطی خود را به نمایش گذاشته اند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • آبگیری بخشی از تالاب هامون و خوشحالی ‌مردم سیستان
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان
  • تالاب هامون جازموریان جان دوباره گرفت
  • (تصاویر) آبگیری تالاب آق گل همدان
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه
  • برگزاری تور رسانه ای بازدید از تالاب های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه+فیلم
  • رهاسازی حقابه کامل تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه