Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیراز- ایرنا- رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی درباره راهکار جلوگیری از تعطیلی دانشکده‌های خبر گفت: این مراکز می توانند به واحد‌های غیردولتی واگذار شوند؛‌ همچنین برای مؤسسات ثبت‌ شده رسمی متقاضی برگزاری دوره‌های خبر امکان برگزاری این کلاس‌ها فراهم است.

به گزارش ایرنا، محمدحسین امید چهارشنبه 11اردیبهشت‌ماه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه آمایش آموزش عالی الزاماً به معنای کاهش مراکز دانشگاهی نیست، گفت: آمایش بدین ‌معناست که بر اساس استعدادهای هر ناحیه برای تربیت نیروهای موردنیاز مراکزی ایجاد یا تعدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: این تکلیف در دانشگاه علمی کاربردی که متولی آموزش های مهارتی است بیشتر می‌شود؛هم‌اکنون موافقت‌ نامه‌هایی با مدیران ارشد استان‌ها مبادله شده است تا بتوان نیازهای استان را براساس برنامه‌های پنج، ده و بیست‌ساله شناسایی کنیم.

** دانشگاه علمی کاربردی براساس آمایش ظرفیت سازی می کند
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه محورهای توسعه طی سالیان در برخی مناطق تغییر کرده است، افزود: با مشخص شدن محور توسعه، نیازهای هر استان به نیروهای مهارتی پایش می‌شود و دانشگاه علمی کاربردی نیز خود را مکلف می‌داند برای این نیازها ظرفیت‌سازی کند و ممکن است مراکز جدید ایجاد کنیم یا برخی مراکز را که فراتر از نیاز منطقه هستند، تعطیل کنیم.
وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی در آمایش سرزمینی پیشقدم بوده است و تکلیفمان در همه استان‌ها مشخص است.
امید با تاکید بر اینکه این موضوع با ساماندهی مراکز متفاوت است، ابراز داشت: در ساماندهی مراکزی داشتیم که یا فاقد حداقل کیفی و صلاحیت بودند یا ادامه فعالیت آن‌ها منطقی نبوده است و این متفاوت است با حذف مراکز دولتی که براساس مصوبه شورای آموزش عالی بوده است.
این مقام مسئول بیان کرد: مراکز دانشگاه علمی کاربردی تاکنون براساس آمایش کاهش نداشته است، برخی از تعطیلی‌ها مربوط به مصوبه دولت بوده و بخشی نیز به طرح ساماندهی بازمی‌گردد، گروهی دیگر نیز براساس کیفیت گرایی و توسعه کیفی تعطیل شده‌اند.
امید اعلام کرد: در ابتدای اجرای طرح ساماندهی 1100 مرکز علمی و کاربردی در کشور فعال بود که این تعداد امروز به 600 واحد رسیده است؛ از این تعداد 360 مرکز براساس مصوبه شورای عالی آموزش عالی متوقف شده اما هنوز منحل نشده‌اند و فرصت دارند مرکز را به بخش غیردولتی واگذار کنند یا آن را کاملا منحل کنند.
رئیس دانشگاه علمی کاربردی کشور افزود: سایر مراکز نیز یا خود انصراف داده‌اند یا ما آن‌ها را صاحب صلاحیت تشخیص نداده‌ایم.

** آموزش مهارتی به رونق تولید کمک می کند
وی با تاکید بر اینکه آموزش های مهارتی می‌تواند به رونق تولید کمک کند، گفت: آموزش‌های مهارتی امروز در اولویت سبد انتخاب مردم قرار گرفته است و آنان به این نکته واقف هستند که صرف داشتن مدرک آکادمیک، تضمینی برای اشتغال نیست.
امید با بیان اینکه براساس آمار مهرماه سال 1398 تاریخ اوج‌ گیری دانشگاه جامع خواهد بود، پیش‌بینی کرد: باوجود دانش‌آموزان نظام جدید که بسیاری از آن‌ها در هنرستان‌ها و رشته‌های مهارتی تحصیل کرده‌اند، مهرماه سال جاری تعداد علاقه‌مندان به حضور در دانشگاه‌های علمی کاربردی افزایش خواهد یافت.
وی بیان داشت: دانشجویانی که مهارت خاص می‌بینند، امکان بیشتری برای اشتغال خواهند یافت، همانطور که بر طبق آخرین آمار بیش از 40درصد دانشجویان دانشگاه جامع که شاغل هستند، درزمینه مرتبط با تحصیلات خود مشغول به کار‌ند.
امید گفت:این دانشگاه در گذشته شاهد توسعه کمی بوده است و رشد تعداد مراکز موجب افزایش صندلی خالی شد؛ برهمین اساس در بهمن‌ماه 97 حدود یک‌میلیون ظرفیت داشتیم؛ اما در سال تحصیلی جاری این نسبت اصلاح شد، یعنی پذیرش ما حدود 150هزار نفر بوده و ظرفیت حدود 600هزار نفر.
وی در مورد جذب مدرسان در دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز گفت: پیش از این مجوز تدریس برای بیش از 50هزار تن صادر شده بود اما این افراد مراحل ارزیابی را طی نکرده بودند و امسال مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت؛‌ همچنین از ابتدای سال تحصیلی جاری به دلیل تصویب آیین نامه دانشگاه، مدرسان جدید باید مراحل خاصی را برای تایید صلاحیت طی کنند و جذب شوند.
امید افزود: فراخوان جذب مدرس این دانشگاه در شهریورماه اعلام خواهد شد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه راه حل مشکل بیکاری کشور آموزش مهارتی است اضافه کرد: در برنامه ششم توسعه سهم مراکز مهارتی 30درصد تعریف شده است؛ اما هم‌اکنون کمتر از 15درصد متقاضی وجود دارد؛‌ از همین رو تشویق مردم برای آموزش های مهارتی رسالتی است که بر دوش همه ما گذاشته شده است.
7375 / 1876

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشگاه دانشكده خبر علمي كاربردي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۶۵۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در دیدار ریاست و هیئت رئیسه دانشگاه آفاق با ایشان ضمن تبریک سال جدید با اشاره به اینکه،مراکز عالی کشور بستر رشد و توسعه فکری جوانان می باشد، توجه به دانشجویان را یکی از مهم ترین و محوری ترین مباحث و از ارکان پویا و بالنده مسیر توسعه و پیشرفت جامعه دانستند.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه امروزه به لطف خداوند و تلاش و استمرار مراکز دانشگاهی و آموزشی حتی در روستاها و بخش های ارومیه قشر زیادی از جوانان دارای تحصیلات عالی و دانشگاهی میباشند واین مسیر جز با تلاش های دانشگاه های کشور   هموار نمی شد.

دکتر عماری در خصوص اهمیت و جایگاه دانشگاه در جامعه اظهار داشتند : دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در جوامع امروزی به عنوان کلیدی ترین نهاد آموزشی در جهت توسعه همه جانبه به شمار می رود چرا که در پرتو آموزش است که انسان ها متحول می شوند. بر پایه نظام آموزشی و تربیتی یک جامعه است که نظم و انضباط اجتماعی حالت نهادی به خود می گیرد و عامه مردم به طرف فرهنگ ترقی و توسعه حرکت می کنند.

در ادامه این دیدار بستر های توسعه همکاری های مشترک دانشگاه آفاق با مجموعه فرمانداری و دستگاه‌های تابعه  مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دیگر خبرها

  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • (عکس) دانشگاه شیراز در سال‌های قبل از انقلاب
  • اهمیت تلاش برای توسعه پژوهش‌های کاربردی در جهان اسلام
  • بررسی جامع کتاب آناتومی گری
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • بررسی علل مهاجرت در همایش ملی مراکز مشاوره و سبک زندگی در سیستان و بلوچستان
  • راهکارهایی برای به روزرسانی نقشه جامع علمی کشور
  • اجرایی کردن طرح جامع جهاد علمی