Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@02:23:00 GMT

تولید برق از برف با کمک فناوری نانو!

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۷۲۴۱

تولید برق از برف با کمک فناوری نانو!

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پژوهشگران معتقدند که این نانوژنراتور تریبوالکتریکی مبتنی بر برق است. نانوژنراتور تریبوالکتریکی ابزاری است که می‌تواند از طریق الکتریسیته ساکن برق تولید کند که این کار با تبادل الکترون انجام می‌شود.

برف دارای بار مثبت است و دهنده الکترون محسوب می‌شود. سیلیکون که یک ماده سنتز شده شبیه به لاستیک است از اتم‌های اکسیژن و سیلیکون تشکیل شده‌است که دارای بار منفی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی که برف با سطح سیلیکون تماس پیدا می‌کند بار تولید شده و برق ایجاد می‌شود.

کانر از محققان این پروژه می‌گوید: الکتریسیته ساکن از برهم‌کنش میان یک ماده دهنده الکترون با ماده‌ای گیرنده الکترون ایجاد می‌شود. شما بار‌ها را جدا می‌کنید و الکتریسیته ایجاد می‌شود.

ماهر الکادی از محققان این پروژه گفت: برف باردار است ما فکر کردیم که چرا از یک ماده دیگر که دارای منفی است برای تولید الکتریسیته استفاده نکنیم؟ زمانی که برق تمایل به از دست دادن الکترون دارد، ماده‌ای دیگر این بار را می‌گیرد. بعد از اینکه مواد مختلفی نظیر فویل آلومینیم یا تفلون را مورد آزمایش قرار دادیم، دریافتیم که سیلیکون می‌تواند نسبت به دیگر مواد، برق بیشتری تولید کند.

به گفته این محقق، ۳۰ درصد از سطح زمین پوشیده از برف است که پنل‌های خورشیدی در آنجا نمی‌توانند کار کنند. با استفاده از این فناوری می‌توان از برف برای تولید برق استفاده کرد. این دستگاه را می‌توان با پنل خورشیدی ترکیب کرد و ابزاری ساخت که بتوان در شرایط جوی مختلف برق تولید کند.

ریچارد کانر از محققان پروژه تولید برق از بارش برف گفت: این دستگاه می‌تواند در محیط‌های دور دست نصب شود تا نیاز برق منطقه را برآورده سازد بدون اینکه نیاز به باتری باشد. این دستگاه بسیار هوشمند است. همانند یک سازمان هواشناسی می‌تواند به شما بگوید که چه مقدار برف می‌بارد، جهت بارش و سرعت باد چگونه است.

منبع: مهر

انتهای پیام/

نانو ابزاری که از برف برق تولید می کند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار فناوری تولید برق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۷۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد

 به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اینترستینگ اینجینیرینگ، ابتکارشرکت آلمانی «فناوری‌های کربن زدایی تایسنکراپ» «Thyssenkrupp Decarbon Technologies» می‌تواند نزدیک به صد درصد از انتشار دی اکسید کربن تولید شده در طول تولید کلینکر سیمان را جذب کند.

سالانه تولید سیمان و بتن، ۹ درصد از کل انتشار CO۲ انسانی در سراسر جهان را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب، این فناوری که نیاز به جایگزینی پایدارتر را مورد توجه قرار می‌دهد، با یک روش جدید همراه شده است: از اکسیژن خالص در فرآیند احتراق استفاده می‌کند و جایگزین هوای محیط می‌شود.

جذب ۱۰۰ درصد انتشار CO۲

بر اساس اعلام این شرکت، این فناوری جذب تقریبا صد درصدی انتشار کربن حاصل از تولید کلینکر سیمان را تسهیل می‌کند.

تایسنکراپدیروز (۲۳ آوریل ۲۰۲۴)، ساخت «اولین کارخانه سیمان بدون کربن در جهان» را به عنوان بخشی از پروژه فانوس دریایی خود، رسما آغاز کرد.

این فناوری که امکان جذب و استفاده مجدد از انتشار CO۲ را فراهم و راه را برای تولید سیمانعاری از کربن هموار می‌کند، گامی رو به جلو در مبارزه با تغییراتاقلیم است.

«رابرت هابک» «Robert Habeck» معاون صدراعظم آلمان و وزیر فدرال در امور اقتصادی، گفت: صنعت سیمان در مورد کربن زدایی با چالش بزرگی مواجه است.

ساخت این کارخانه در شهر لگردورف در آلمان نشان می‌دهد چگونه می‌توان تولید را کربن‌زدایی و به‌طور جسورانه‌ای سیمان و بتن را بدون آسیب دیدگی اقلیم عرضه کرد.

هابک تاکید کرد: این واقعیت که دی اکسید کربن نه تنها می‌تواند جذب شود، بلکه می‌توان از آن به عنوان ماده خام مجدد استفاده کرد، نمونه بارز تحول سبز است.

تایسنکراپ در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد، هر تن سیمان معمولا حدود ۸۳۰ کیلوگرم CO۲ تولید می‌کند. در واقع، در سال ۲۰۱۹، ۱۷ درصد از انتشارات صنعتی در آلمان فقط ناشی از تولید سیمان بوده که ۲۰ میلیون تن CO۲ به هوا آزاد کرده است. به نظر می‌رسد تولید کلینکر سیمان اصلی‌ترین انتشار دهنده CO۲ باشد.

سیمانیک مصالح ساختمانی ضروری است. با این حال، تولید آن عامل حدود هفت درصد از انتشار کربن در جهان است. بنابراین، تغییر به سوی فرآیندهایدوستدار اقلیم بسیار حیاتی است.

مجریان این کارخانه می‌گویند با غنی‌سازی دی‌اکسید کربن با استفاده از فناوری «سوخت اکسیژن خالص» به مشتریان خود کمک می‌کنیم تقریباهمه CO۲ حاصل از فرآیند تولید را جذب کنند و بنابراین از آن به شیوه‌ای پایدار استفاده مجدد کنند.

از آنجایی که تولید جهانی سیمان سالانه بیش از چهار میلیارد تن است، این شرکت به پتانسیل رشد فناوری جدید اکسیژن خالص خوشبین است.

اکنون، این شرکت تجهیزات و خدمات خود را به حدود یک سوم کارخانه‌های سیمان در سراسر جهان عرضه می‌کند.

مفهوم اساسی پشت «سوخت اکسیژن خالص» شامل حذف CO۲ از گاز‌های خروجی از کارخانه‌های سیمان در یک سیستم کوره است. این امر از انتشار CO۲ به اتمسفر جلوگیری می‌کند، زیرا هوای محیط با اکسیژن خالص در فرآیند احتراق جایگزین می‌شود.

‌سپس گاز حاوی CO۲ به شکلی با خلوص بالا تصفیه‌شده که آن را برای کاربرد‌های مختلف از جمله صنایع شیمیایی مناسب می‌کند.

پیش‌بینی می‌شود اجرای این فرآیند در این کارخانه آلمانی، انتشار CO۲ را تا حدود ۱.۲ میلیون تن در سال کاهش دهد. قرار است این کارخانه در سال ۲۰۲۸ راه اندازی شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • تبدیل دریاچه‌ها به نیروگاه‌های عظیم تولید برق
  • نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتوم ساخته شد
  • واحد تولید و بسته بندی غیر استاندارد زعفران در مرکزی محکوم شد
  • واحد تولید و بسته بندی زعفران غیر استاندارد در مرکزی محکوم شد
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید
  • روستا‌ها باید روستا بمانند و همچنان محلی باشد برای تولید  
  • نخستین کارخانه تولید سیمان کربن صفر ساخته شد
  • ثبت دمای ۳۷ میلیون درجه سانتیگراد با یک دستگاه کوچک 
  • اجرای ماده ۶۵ احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو