Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-03@04:23:53 GMT

آیا حضرت سلیمان (ع) علم منطق الطیر را از پدرش به ارث برد؟

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۷۲۹۸

آیا حضرت سلیمان (ع) علم منطق الطیر را از پدرش به ارث برد؟

در روایاتى که از منابع اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده است به این آیه در برابر کسانى که مى‏ گفتند پیامبران ارثى نمى‏ گذارند و به حدیث «نحن معاشر الانبیاء لا نورث»: "ما پیامبران ارثى نمى‏ گذاریم"، تکیه مى ‏کردند استدلال شده، و دلیل بر این‏ گرفته شده که حدیث مزبور، چون مخالف کتاب اللَّه است از درجه اعتبار ساقط است [۱].

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما در اینکه منظور از «ارث» در اینجا چه اموری است؟ در میان مفسران گفتگو بسیار است:
۱. بعضى آن را منحصر به میراث علم و دانش دانسته ‏اند، چرا که به پندار آن‌ها پیامبران ارثى از اموال خود نمى ‏گذارند.
۲. بعضى دیگر منحصرا میراث مال و حکومت را ذکر کرده‏ اند، چرا که این کلمه قبل از هر چیز آن مفهوم را به ذهن تداعى مى ‏کند.
۳. و بعضى علم سخن گفتن با پرندگان را (منطق الطیر).
ولى با توجه به اینکه آیه مطلق است و در جمله‏ هاى بعد هم سخن از علم به میان آمده و هم از تمام مواهب (أُوتِینا مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ)، دلیلى ندارد که مفهوم آیه را محدود کنیم، بنا بر این سلیمان وارث همه مواهب پدرش داود، از جمله علم منطق الطیر شد.

اما در مقابل نویسنده تفسیر المیزان معتقد است مراد از این ارث، شامل علم نمی‌شود، زیرا علم، هر چند با نوعى عنایت و مجاز مى ‏توان گفت که قابل انتقال است - نه حقیقتا- براى اینکه استاد، علم را از خود به شاگرد انتقال نمى ‏دهد، و گرنه باید دیگر خودش علم نداشته باشد؛ لیکن این انتقال مجازى هم، در علم فکرى است، که با درس خواندن به دست مى ‏آید و علمى که انبیاء اختصاص به آن داده شده ‏اند، از مقوله درس خواندن نیست، بلکه کرامتى است از خدا به ایشان، که دست فکر و ممارست بدان نمى ‏رسد، ممکن است با همان عنایت و مجازگویى بگوییم فلان مرد عادى علم را از پیغمبرى ارث‏ برده، یعنى آن پیغمبر وى را تعلیم داده، ولى نمى ‏شود گفت: فلان پیغمبر علم خود را از پیغمبر دیگر یا از غیر پیغمبر ارث برده است‏.

پی نوشت:

[۱]تفسیر نورالثقلین به نقل تفسیر نور، ج. ۶، ص. ۴۰۱.
تفسیر نمونه، ج‏۱۵، ص. ۴۱۷. ترجمه تفسیر المیزان، ج‏۱۵، ص. ۴۹۶.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: حضرت سلیمان ارث

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۷۲۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رهبر معظم انقلاب: جوانان باید منطق شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر رژیم صهیونیستی» را بدانند

به گزارش صدای ایران از ایلنا،رهبر انقلاب با تاکید بر اینکه جوانان باید منطق شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر رژیم صهیونیستی» را بدانند، فرمودند: غزه امروز مسئله اول دنیا است؛ صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی آنها نمی‌توانند مسئله غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند؛ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید! باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند.

همزمان با سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری و روز معلم، هزاران نفر از معلمان و فرهنگیان سراسر کشور، صبح امروز چهارشنبه با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند.


گزیده فرمایشات رهبر انقلاب در این دیدار به این شرح است:

**تشکر از معلم برای توجه دادن افکار عمومی به اهمیت معلم است.

**تبیین مصالح بنیادی کشور و نظام از وظایف معاونت پرورشی است. جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند.

** الگو‌های جامعه معلمین باید به عنوان قهرمان معرفی شوند.

**غزه امروز مسئله اول دنیا است؛ صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی آنها نمی‌توانند مسئله غزه را از دستور کار افکار عمومی دنیا خارج کنند؛ به دانشگاه‌های آمریکا و اروپا نگاه کنید! باید فشار به رژیم صهیونیستی روزبه‌روز افزایش پیدا کند.


دیگر خبرها

  • تمدید با پسر مارسلو: رئال آینده را بیمه کرد (عکس)
  • عکس| جدیدترین عکس حسین طاهری در کنار پدرش
  • اردبیل| پای کلاس درس معلمانی که عشق را تفسیر می‌کنند
  • رهبر معظم انقلاب: جوانان باید منطق شعار «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر رژیم صهیونیستی» را بدانند
  • جوانان باید از منطق سیاست‌ها و رفتار نظام با خبر باشند | آنها بدانند چرا حاضر به ایجاد روابط با برخی کشور‌ها نیستیم | دانش‌آموزان را از خطر‌ها و دشمنی‌ها آگاه کنید
  • ویدیو/ جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و رژیم صهیونیستی را بدانند
  • رهبر انقلاب: جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند | ویدئو
  • جوانان باید منطق شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی را بدانند
  • پشت‌پرده عکس‌ جعلی ترانه علیدوستی و پدرش
  • جرم انتشار عکس جعلی وایرال شده از ترانه علیدوستی و پدرش چیست؟