Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-30@13:04:39 GMT

ای‌پی‌آی-API چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۷۸۰۱

ای‌پی‌آی-API چیست؟

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، واژه اختصاری API مخفف کلمه‌های Application Programming Interface و به زبان فارسی به معنای رابط برنامه نویسی نرم‌افزار کاربردی است. در واقع API رابط بین دو نرم‌افزار است که امکان ارتباط بین آن‌ها را برقرار می‌کند. هرگاه در یک شبکه اجتماعی از پیامی فوری را ارسال می‌کنید و یا بر روی رایانه یا گوشی خود وضعیت آب و هوا را چک می‌کنید در واقع از API استفاده می‌کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای فهم ببیشتر کاربرد API یا رابط برنامه نویسی نرم‌افزار کاربردی مثالی را ذکر می‌کنیم: هنگامی که از یک اپلیکیشن روی تلفن همراه خود استفاده می‌کنید، آن برنامه به اینترنت متصل شده و اطلاعات را به سرور ارسال می‌کند. سرور پس از بازیابی، تفسیر و انجام اقدامات لازم روی اطلاعات ارسالی آن را دوباره به محل ارسال اولیه باز ارسال می‌کند. پس از این مرحله اپلیکیشن با انجام تغییراتی روی اطلاعات دریافت شد، آن‌ها را مجددا بازخوانی کرده و به زبان قابل اجرا در گوشی تبدیل می‌کند. این فرآیند دقیقا همان API است و تمامی این عملیات‌ها از طریق API صورت می‌گیرد.

اگر تاغ کنون نیز به مفهومی صحیحی از API دست نیافته‌اید تنها کافی به مثالی که در ادامه با زبان بسیار ساده بیان می‌شود توجه کنید: تصور کنید در یک رستوران حضور دارید و پشت یکی از میزها نشسته‌ و در حال بررسی لیست غذاهای موجود هستید. در این محل آشپزخانه بخشی از سیستم است که غذای مورد نظر شما را حاضر می‌کند. اما چیزی که این لحظه بیان نشده رابطی است که پس از دریافت سفارش شما آن را به آشپزخانه انتقال داده و بعد از آماده شدن غذا، آن را برای شما می‌آورد. رابط در اینجا پیشخدمت است و در رستوران به طور عینی نقش API را ایفا می‌کند. پیشخدمت رابط بین مشتری و سیستم یا همان آشپزخانه است.

تا اینجا مطمئنا متوجه عملکرد و نقش پر اهمیت API شده‌اید. با توجه به مثال‌های و توضیحات بیان شده بدون وجود API انجام فرآیندهای رایانه‌ای تقریبا غیرممکن می‌شود. اما اگر بخواهیم به صورت تخصصی‌تر یک API را مورد بررسی قرار دهیم باید بگوییم یک API در کنار برقراری ارتباط بین نرم‌افزارهای مختلف باهم و اینترنت، لایه‌ای امنیتی را نیز فراهم می‎‌‌کند.

 در ارتباطات بین تلفن همراه شما با اینترنت هیچ‌گاه اطلاعات دستگاه کاربر به طور کامل در اختیار سرور قرار نمی‌گیرد و همین موضوع به طور بالعکس نیز وجود دارد یعنی داده‌های ارسالی از سرور نیز با تمامی جزییات در دسترس کاربر قرار نمی‌گیرد. در عوض داده‌ها از هر دو سمت به صورت بسته‌هایی کوچک و محدود شده به و تنها با اطلاعات ضروری انتقال داده می‌شود.

APIها آن چنان ارزشمند هستند که بخش زیادی از درآمد فعالیت تعدادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا را به خود اختصاص داده‌اند. شرکت‌هایی مانند گوگل، eBay، Salesforce.com، آمازون و Expedia از جمله شرکت‌های هستند که از طریق به کار گیری APIهای تولید خود میلیون‌ها دلار درآمد داشته‌اند. در واقع این رابط‌های امنیتی یا همان APIها بازار گسترده‌ای در جهان دارند و نوعی اقتصاد مختص به خود را به وجود آورده‌اند.

در طول سال‌های گذشته APIها اغلب به صورت رابط کاربری عمومی در برنامه‌ها معرفی می‌شدند ولی اخیرا APIهای مدرن به ویژگی‌هایی فوق العاده و ارزشمند مجهز شده‌اند. در ادامه به برخی از این ویژگی‌های پیشرفته همراه با نام‌ آن‌ها اشاره می‌کنیم:

1- APIهای مدرن بر اساس استاندار HTTP و REST. سازگاری با محیط زیست، قابل دسترس بودن و فهم راحت‌تر توسط دستگاه‌های مختلف از ویژگی‌های این نوع از APIها است.

2- APIهای خاص، این نوع از APIها برای مصرف کاربران خاص مثل توسعه دهنگان تلفن همراه طراحی شده‌ است و انتظارات ویژه آن‌ها از برقراری ارتباط سریع و با کیفیت بین دستگاه‌های مختلف را برآورده می‌سازد. این نوع از APIهای مدرن با استاندارهای سخت‌گیرانه‌تری تولید می‌شوند و نسبت به  نوع دیگر رابط‌های مدرن منظم‌تر و دارای امنیت بیشتری هستند.

به طور کلی می‌توان APIهای مدرن چرخه توسعه، طراحی، آزمایش، ساخت و مدیریت را در انواع سیستم‌های رایانه‌ای تسهیل کرده‌اند. منابع و اطلاعات گسترده و بسیار بیشتری در توضیح عملکرد APIهای مدرن در سراسر وب وجود دارد و هر کاربر در صورت تمایل به کسب اطلاعات تکمیلی در این زمینه می‌تواند به جستجو در بین آن‌ها بپردازد.

جهان امروز دنیای ارتباطات است حال هر نرم‌افزاری که بتواند این ارتباط را با کیفیت و سرعت بیشتری بین انسان‌ها با یکدیگر و دستگاه‌ها باهم برقرار کند به طور حتم مورد استقبال گسترده قرار می‌گیرد و نباید فراموش کرد که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تولید چنین اپلیکیشنی استفاده از بهترین APIها است.

گزارش از علیرضا باجلان

بیشتر بخوانید: گام بلند اپل برای تولید نسل جدید تراشه‌های هوشمند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خواندنی بهترین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۷۸۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا روادیدِ نماینده روسیه را صادر نکرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، دیمیتری پولیانسکی، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل اعلام کرد که آمریکا از اعطای روادید به نماینده روسیه برای شرکت در نشست کمیته اطلاعات مجمع عمومی سازمان ملل خودداری می کند.

وی با انتشار بیانیه‌ای گفت: یک بار دیگر باید سخنرانی خود را در کمیته اطلاعات با موضوع تداوم نقض نظامند قوانین از طرف آمریکا در جایگاه میزبان مقر سازمان ملل آغاز کنیم… و بار دیگر چهل و ششمین جلسه کمیته اطلاع رسانی مجمع عمومی سازمان ملل متحد با عدم صدور روادید برای نماینده روسیه از مسیر خارج شد، علی‌رغم اینکه اسناد و مدارک خود را به موقع ارائه داد.

پولیانسکی در ادامه افزود: روسیه امیدوار است دبیرخانه سازمان ملل متحد و رهبری ساختارهای مربوطه این سازمان بر اساس توافقات الزام آور قانونی با کشور میزبان، تلاش های لازم را برای اصلاح این وضعیت غیرقابل قبول انجام دهند.

کد خبر 6092665

دیگر خبرها

  • نصب ۳۰ هزار پلاک آبی هوشمند در منطقه ۴ اصفهان
  • همه ۲۵ شهر خراسان شمالی به طرح ملی جی نف متصل می‌شود
  • تحقیقات اتحادیه اروپا از متا بر سر کنترل اطلاعات غلط
  • آمریکا روادیدِ نماینده روسیه را صادر نکرد
  • توافق مهم ضد تروریستی ایران و پاکستان چه بود؟ | محل استقرار افسران رابط نظامی مشخص شد
  • ممبینی: نمی‌توانیم درباره VAR خیلی اطلاعات بدهیم
  • خلیج فارس دریایی راهبردی در دنیای ارتباطات است
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • اطلاعات و تصاویر تلویزیون قطر از حمله ایران به اسرائیل
  • وحدت مهم‌ترین رکن جامعه است