Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@15:46:40 GMT

تهدید ۱۳۰هزار هکتار کانون فرسایش بحران بادی در زیرکوه

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۷۸۴۵

تهدید ۱۳۰هزار هکتار کانون فرسایش بحران بادی در زیرکوه

به گزارش خبرنگار مهر، علی رجبی شب گذشته در حاشیه تور رسانه‌ای به مناطق زیرکوه در جمع خبرنگاران با اشاره به منطقه ذخیره گاه گونه‌های جنگلی منطقه داشگران زیرکوه بیان کرد: این منطقه زیستگاهی قدیمی بوده که گونه‌هایی مانند انجیر، پسته و بادامشک در آن رشد می‌کند.

وی از اجرای طرح ذخیره گاه‌های جنگلی در سطح دو هزار هکتار از این مراتع خبر داد و اظهار کرد: در این طرح نسبت به غنی سازی و بذرکاری، قرق و حفظ ذخیره آب گونه‌ها اقداماتی انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رجبی با بیان اینکه در سال ۷۶ در پروژه بین المللی احیای منابع جنوب خراسان مشهور به آهنگران سدی برای مهار روان آب انجام شد، افزود: این سد قریب به ۳۰۰ هزار متر مکعب ظرفیت ذخیره سازی روان آب را دارد.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه بیان کرد: در سال جاری در کنار پوشش گیاهی غنی در این منطقه، ۲۰ درصد سد آهنگران آبگیری شده است.

وی با بیان اینکه پایین دست سد قریب به پنج قنات و چهار روستا وجود دارد، اظهار کرد: این سد از تخریب سیلاب به اراضی کشاورزی، ابنیه راه‌ها، قنوات و روستاهای پایین دست به خوبی محافظت می‌کند.

رجبی بیان کرد: در شهرستان زیرکوه قریب به ۱۲۰ سازه خاکی و گاویونی آبی وجود دارد که از این تعداد ۵۵ سازه خاکی هستند.

وی اظهار کرد: کل ظرفیت سازه‌های آبی زیرکوه سه میلیون متر مکعب بوده که در سال جاری قریب به دو میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آبگیری شده‌اند.

رجبی با بیان اینکه در سال ۹۷ قریب به هشت سازه آبخیز داری با ظرفیت ۶۵۰ متر مکعب احداث شده است، افزود: اعتبار استانی این پروژه‌ها بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است.

وی با اشاره به مناطق قرق شده شهرستان زیرکوه بیان کرد: در این شهرستان از ۸۶۰ هزار هکتار، ۶۷۴ هزار معادل ۸۵ درصد شهرستان، عرصه منابع طبیعی است.

رجبی از فعالیت هشت هزار بهره بردار مرتعی در زیرکوه خبر داد و گفت: همچنین قریب به ۱۸ هزار هکتار مراتع قرق وجود داشته که در فصل قشلاق در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه ۲۸۰ هزار هکتار عرصه بیابانی و ۱۳۰ هزار هکتار کانون فرسایش بحران بادی در شهرستان قرار دارد، گفت: طی سال ۹۶ در ۳۰۰ هکتار عملیات بیابان زدایی انجام شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه بیان کرد: سه طرح بیابان زدایی آهنگران، منطقه همت آباد و منطقه کریزان هر سال در سطح شهرستان اجرایی می‌شود.

وی از وجود سه طرح آبخیز داری مطالعه شده در سطح شهرستان خبر داد و افزود: سطح حوزه آبخیز سد حاجی آباد بالغ بر ۱۳۰ هزار هکتار، حوزه آبخیز داری منطقه آهنگران ۱۲ هزار هکتار و حوزه آبخیز داری مرزی ۱۵ هزار هکتار است.

وی با اشاره به بارندگی‌های اخیر بیان کرد: قریب به ۱۴ میلیارد تومان برای مرمت سازه‌های آبخیز داری شهرستان زیرکوه نیاز است.

رجبی با اشاره به گونه‌های گیاهی شهرستان زیرکوه بیان کرد: ۱۳۰ هزار هکتار تنها ماسه بادی بوده که در این نقطه‌ها گونه منحصر به فرد دیودال رشد می‌کند.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان زیرکوه اظهار کرد: گونه‌های گیاهی آنغوزه، ریواس، کندل و آویشن از جمله گونه‌های منحصر به فرد منطقه است.

کد خبر 4606090

منبع: مهر

کلیدواژه: منابع طبیعی خراسان جنوبی زیرکوه بیابان زدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۷۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برآورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل در شهرستان زیرکوه

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا عباس زاده امروز یکشنبه در حاشیه جلسه ستاد مدیریت بحران استان خراسان جنوبی که برای بررسی خسارت‌های سیل زیرکوه برگزار شد به خبرنگاران گفت: بیشترین خسارت سیل به بخش راه‌ها، کشاورزی و واحدهای مسکونی شهرستان زیرکوه بوده است.

به گفته وی از روز اول سیل امدادرسانی و ارسال ماشین‌آلات انجام شد و خدمت‌رسانی و رفع مشکلات موجود در دستور کلر قرار گرفت.

وی ادامه داد: اگرچه در همه شهرستان‌های استان بارندگی داشتیم اما در زیرکوه به خاطر وضعیت بحرانی خساراتی وارد شد و در بقیه شهرستان‌ها مشکل خاصی وجود نداشت.

عباس زاده تاکید کرد: شرایط اضطراری و بحرانی زیرکوه تا ۲۶ اردیبهشت ماه تمدید شد و همه دستگاه‌ها تا این تاریخ باید حضورشان در مناطق سیل زده تقویت کنند.

وی خاطر نشان کرد: بیشتر خسارت‌ها از لحاظ حجم و وسعت به بخش کشاورزی شهرستان زیرکوه وارد شده اما از نظر عملیاتی راه‌های شهرستان دچار صدمات جدی شده‌اند و تلاش می‌شود در کوتاه‌ترین زمان ایمنی اولیه تأمین شود.

معاون استاندار افزود: راه‌ها که از بین رفته باید، بازسازی شوند و حدود ۴۴ واحد مسکونی خسارت دیده‌اند که ۱۱ واحد آن باید مجدد احداث شود.

عباس زاده تصریح کرد: بعضی از بندهای خاکی پر آب شده‌اند و در بارش اول در پنجم اردیبهشت چند بند خاکی شکست که به دلیل هشدار قبل از سیل و این که روستای نوده زیرکوه به موقع تخلیه شد، خسارت جانی بر اثر سیل نداشتیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر هم بعضی از بندهای خاکی سرریز شده و احتمال شکسته شدن آنها وجود دارد که باید تمهیدات لازم برای پیشگیری از شرایط بحرانی در این خصوص انجام شود.

عباس زاده با بیان این که ۱۳۷ دانش‌آموز زیرکوه از کنکور جا ماندند گفت: پیگیری‌های استاندار منجر به قول مساعد سازمان سنجش آموزش کشور برای برگزاری آزمون مجدد شد که تاکنون بی سابقه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه تمرکز امدادرسانی در زیرکوه تا زمان پایداری شرایط باید ادامه داشته باشد، ادامه داد: حضور ماشین‌آلات با بهره‌گیری از نیروی انسانی کافی باید به خوبی مدیریت شود تا بتوانیم راه‌ها را ترمیم و مشکلات اولیه آنها را رفع کنیم.

به گفته وی شش دستگاه کمپرسی و دو کفی برای تسریع عملیات ترمیم راه‌ها بر اساس مصوبه ستاد مدیریت بحران باید در اختیار اداره کل راهداری استان قرار گیرد و باید تیم ویژه‌ای برای ترمیم خسارت به خصوص در بخش قنوات تشکیل شود

کد خبر 6091381

دیگر خبرها

  • برآورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل در شهرستان زیرکوه
  • بر آورد اولیه خسارت ۲۰ هزار میلیارد ریالی سیل
  • ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی ضروری است
  • ضرورت ایجاد بخش مدیریت بحران در دستگاه‌های اجرایی
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • کار برداشت گل محمدی از باغات شهرستان خاش آغاز شد
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزی خراسان جنوبی
  • خطر ریزگرد های قم بیخ گوش تهران
  • غیبت ۱۳۷ کنکوری در مناطق سیل‌زده شهرستان زیرکوه/ علاوه بر فرصت مجدد آیا سهمیه‌ای به داوطلبان اختصاص داده می‌شود؟ +فیلم
  • خطر ریزگردهای قم بیخ گوش تهران