Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@23:09:57 GMT

مدیر جهاد میانه: آماده مبارزه با سن گندم هستیم

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۲۹۰۶۶

مدیر جهاد میانه: آماده مبارزه با سن گندم هستیم

تبریز- ایرنا- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان میانه با اعلام اینکه رصد آفت سن و میزان ریزش آن در مزارع غلات شهرستان ازاوایل فروردین ماه امسال از سوی گروه‌های پیش آگاهی آغاز شده است، گفت: آماده مبارزه با سن گندم هستیم.

به گزارش ایرنا، جلال رحیم زاده روز پنجشنبه در بازدید از مزارع گندم، جو و نخود طرح ایکاردا، افزود: دربرنامه مدیریت مزرعه و درحوزه مبارزه با آفت سن و علف‌های هرز در این شهرستان، 32 کارشناس کشاورزی درمراکز هشتگان هشهرستان و 4 گروه گیاه پزشکی بخش خصوصی فعالیت می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


مدیر جهاد کشاورزی میانه با اشاره به اینکه، سن گندم ‌مهم‌ترین ‌آفت ‌غلات در ایران ‌و کشورهای‌ منطقه‌ به شمار می‌رود، گفت: اهمیت ‌این ‌آفت‌ به قدری ‌است‌ که ‌در زمان‌ های ‌قدیم ‌موجب قحطی‌ و مرگ ‌و میر در مناطق‌غربی ‌و مرکزی‌ ایران‌ می‌شد.
وی اضافه کرد: با وجود تمام ‌پیشرفت‌های‌ حاصله ‌در زمینه ‌کنترل‌ آفات‌، سن‌ در اکثر مناطق‌ کشت‌ گندم‌ هنوز هم‌ یک‌ آفت‌ خطرناک ‌محسوب می شود.
وی گفت: یکی دیگر از آفت‌هایی که مزارع غلات را تهدید می‌کند، علف‌های هرز است که امسال به واسطه نزولات آسمانی مناسب، رشد این نوع از گیاهان بسیار زیاد است.
وی به تشکیل کلاس‌های آموزشی و توجیهی در مناطق آلوده شهرستان اشاره کرد و افزود: این مناطق در سال‌های اخیر درگیر ریزش سن بوده‌اند که تاکنون با وجود شرایط جوی نامناسب برای مبارزه با آفات اقدام به سم‌پاشی شده است.
رحیم زاده گفت: در مراحل مختلف مقابله با آفات سن و علف هرز، پیش‌بینی می‌شود که 30 تا 35 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی سم‌پاشی شود.
وی افزود: باتوجه به احتمال طغیان این آفت در برخی مناطق شهرستان، کشاورزان منطقه باید با هماهنگی ماموران و مروجین جهادکشاورزی هرچه سریع‌تر نسبت به سمپاشی مزارع خود اقدام کنند.
همچنین از زنبورداران منطقه خواست درفصل سمپاشی مراقبت لازم را برای جلوگیری از آلودگی کندو ها انجام دهند.
مدیرجهادکشاورزی میانه به بارندگی‌های مطلوب درسال زراعی جاری سطح شهرستان میانه اشاره کرد و گفت: متوسط بارندگی سال زراعی گذشته 257 میلی‌متر بود که امسال با90 میلی‌متر افزایش به 348میلی‌متر رسیده است.
رحیم زاده بابیان اینکه آفت سن از آفت‌های خسارت‌زایی است که شهرستان میانه همواره درمعرض تهدید آن است، افزود: مقابله و پیشگیری با این آفت درمراحل اولیه بسیارآسان است، امادرصورت درگیرشدن مزرعه با آین آفت، محصول ازلحاظ کمی وکیفی دچار افت غیرقابل جبرانی می‌شود.
وی اعلام کرد: یکهزار و 17 دستگاه ادوات سم‌پاشی برای مبارزه با آفات آماده شده است.
وی بابیان اینکه بیش از 84 هزارهکتار از زمین‌های کشاورزی میانه زیرکشت گندم رفته است از پیش‌بینی برداشت 120 تا 130 هزارتن گندم از این سطح خبر داد.
7231/3071

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي گندم سن گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۹۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی

به گزارش خبرنگار مهر، امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه در خراسان جنوبی، در شهرستان سربیشه همزمان با روز ملی گل و گلاب مراسم جشن شکرگذاری برداشت گل محمدی برگزار شد تا بار دیگر ذهن‌ها متوجه این ظرفیت کشاورزی و گردشگری خراسان جنوبی شود.

منوچهر شایسته، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی صبح سه شنبه در جشن شکر گذاری برداشت گل محمدی که همزمان با روز ملی گل و گلاب برگزار شد، اظهارکرد: سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی ۴۵۱ هکتار است که پیش بینی می‌شود امسال ۸۸۱ تن گل از مزارع برداشت شود.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان کرد: این میزان برداشت گل محمدی در خراسان جنوبی در مقایسه با سال گذشته بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش خواهد داشت.

شایسته ادامه داد: بیشترین سطح زیرکشت گل محمدی در خراسان جنوبی مربوط به شهرستان سربیشه با ۲۱۵ هکتار است و بعد از آن قاین با ۵۵ هکتار و زیر کوه با ۵۰ هکتار است.

وی با اشاره به اینکه کارگاه‌های فعال برای گل محمدی و گلاب گیری بسیار محدود است، گفت: تلاش ما بر این است که در این راستا زنجیره ارزش تولید گل محمدی را با راه اندازی کارخانه اسانس گیری در سربیشه طی ماه‌های آینده تکمیل کنیم.

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار کرد: با پیگیری‌هایی که با وزارت جهاد کشاورزی انجام داده‌ایم قرار شد برای کلیه محصولات زیر شاخه باغبانی از جمله گل محمدی مجوز احداث سالن و خشک کردن آن داده شود که مقدمات این کار در حال فراهم شدن است.

شایسته بیان کرد: مجموعه‌ای که امسال در آن جشن شکرگذاری گل محمدی را برگزار کردیم (گلستان کلنگی خواه در سربیشه) ۱۰۰ هکتار است و با استفاده از آبیاری قطری مجموعه باغ خود را آبیاری می‌کنند.

کد خبر 6099291

دیگر خبرها

  • پیش بینی برداشت ۸۸۱ تن گل محمدی در خراسان جنوبی
  • خسارت سیل و تگرگ به مزارع کازرون
  • آمادگی و تجهیز ۳۲ مرکز خرید گندم در مازندران
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • مبارزه با آفت سن غلات در مزارع
  • قلع و قمع ۱۲ فقره تغییر کاربری غیرمجاز در آمل
  • یک واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری پس از ۷سال به چرخه تولید برگشت
  • گندم‌های ذخیره شده در مراکز روباز خوزستان خسارت ندیدند
  • بارندگی‌های اخیر خسارتی به گندم‌های برداشت شده در خنج وارد نکرده است
  • کشاورزان گلستانی آب ماندگی را از سطح مزارع خود خارج کنند