Web Analytics Made Easy - Statcounter

یزد - محمد حسین رحیمی نسب گفت: همایش ملی فرهنگ رضوی با رویکرد بانوان فرهیخته و نیکوکار با محوریت نکوداشت بانو ستی فاطمه خاتون در همایش یک روزه به میزبانی استان یزد شامگاه چهارشنبه در یزد با معرفی افراد به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، محمد حسین رحیمی نسب مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس یزد در مراسم همایش ملی "فرهنگ رضوی " اظهار داشت: همایش ملی ستی فاطمه با هدف تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار استان با همکاری دفتر نمایندگی آستان قدس و دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد برگزار شد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود : پس از پیشنهاد طرح اولیه معاونت علمی وقت آستان قدس رضوی مبنی بر عنایت و تحقیق به نقش بانوان مسلمان در طول تاریخ و اهمیت انتقال مفاهیم و نیات مستتر در خدمات به نسل حاضر و همچنین بازشناسی شخصیتی نمونه و مصداقی از این قشر، با اهداف تببین فرهنگ اسلامی نهفته در فعالیت آنها و خیرات واحسان ماندگارشان، برنامه ریزی علمی و عملی اجرای همایشی در سطح ملی با مشارکت دانشگاه آزاد در استان یزد و با محوریت یکی از بانوان اسطوره و فرهیخته نیکوکار تاریخ تشیع و ایران و متعلق به قرن هشت هجری قمری به نام بانو ستی فاطمه خاتون که همسر امیرچقماق حاکم آن دوران در یزد بود، کلید زده شد.

رحیمی نسب تصریح کرد: در جلسات متعدد و مشترکی که با هدف تهیه خط مشی و منشور لازم در راستای برپایی همایش صورت گرفت، ریاست این همایش دبیران اصلی، علمی و اجرایی را تعیین و از خردادماه سال گذشته رسما تقویم و شیوه اجرایی کار شروع شد.

این مسئول با اشاره به قطعی شدن ۱۱ اردیبهشت ۹۸به عنوان روز موعود، ازجشنواره شب شعر زنان آفتاب به عنوان یکی از افتخارات و دستاوردهای این همایش یاد کرد و افزود: خوشبختانه پس از پیگیری های لازم در خصوص هماهنگی و اخذ مجوزهای قانونی از مراکز علمی کشور و انتشار محورها و اهداف همایش در فضاهای درنظر گرفته شده جهت اطلارسانی، ۱۰۱ مقاله در زمان تعیین شده به دبیرخانه ارائه شده که از آن تعداد ۸۸ مقاله پذیرش شد که از این تعداد ۷۶مقاله به صورت پوستر و ۱۲مقاله به صورت ارائه مورد ارزیابی داوران قرار گرفته و در نهایت از ۵ مقاله در بخش پوستر و ۳ مقاله در بخش ارایه و یک مقاله در بخش ویژه به عنوان جوانترین محقق تقدیر شد

وی افزود : ستی فاطمه از بانوان فرهیخته و نیکوکار استان و خواهر بانو گوهرشاد بوده، همچنین وی بنیانگذار مجموعه تاریخی و موقوفه امیر چقماق است. این بانوی بزرگوار اقدامات فرهنگی عظیمی را در استان انجام داده و ما در این همایش سعی داریم این بانوی فرهیخته و نیکوکار را بیشتر به افکارعمومی و جامعه معرفی کنیم  .

رحیمی نسب تصریح کرد: این همایش در 3 پنل بانوان وقف و امورخیریه ، بازخوانی زندگی نامه این بانوی فرهیخته و ترویج فرهنگ و سبک زندگی رضوی درجامعه و خانواده با محوریت نقش مادر برگزار خواهد شد و در این همایش از 8 بانوی فرهیخته تجلیل به عمل خواهد آمد و در قسمت شب شعر هم از 8 شعر برگزیده تجلیل می شود .

این مسئول خاطر نشان ساخت: روز اصلی برگزاری مراسم با حضور دکتر طهرانچی رئیس همایش و ریاست دانشگاه آزاد کشور، دکتر مهدی نژاد معاون علمی و دکتر نگاهدار معاون تحقیقات و فناوری اطلاعات آستان قدس رضوی، دکتر سروری رئیس دانشگاه آزاد خراسان رضوی،استاندار، فرماندار یزد، مدیران و مسئولان استانی برگزار شد. همایش از  ساعت ۸ صبح در محل دانشگاه آزاد کار خود را با سخنرانی اساتید میزبان و فرهیختگان مدعو و مهمان شروع کرده و تا ساعت ۱۹ فرایند آن ادامه داشت و درنهایت با تقدیر از  ۸ مقاله برتر  و تجلیل از ۶ بانوی فرهیخته و نیکوکار به کار خود پایان داد.

دکتر رحیمی نسب ضمن تشکر از حامیان این همایش و جشنواره شب شعر زنان آفتاب، از رونمایی اولین کتاب مجموعه اشعار رضوی استان خبرداد و تصریح کرد : به زودی در کنار انتشار مستند ویژه بانو ستی فاطمه، مجموعه مقالات  نیز چاپ و نشر داده خواهد شد

در ادامه مراسم از آقای امیرچقماقی یکی از نوادگان و مدیریت مجموعه موقوفات امیرچقماق و ستی فاطمه تجلیل شد و این همایش بعد از گذشت ۶ سده از درگذشت بانو ستی فاطمه اجرا شد. در این مراسم یکی از سروده های شاعران رضوی در وصف بانو ستی فاطمه و خدمات ارزنده و ماندگار ایشان سروده شد. 

برای نخستین بار مستند تصویری ۲۶ دقیقه ای به روایت زنان آفتاب، تحقیقی بر موقوفات امیرچقماق و بانو ستی فاطمه به تهیه کنندگی روابط عمومی، اطلاع رسانی و رسانه نمایندگی آستان قدس رضوی با کارگردانی ایمان معینی نسب، نویسندگی راضیه شایان  و مرضیه محمودی و مدیریت تولید و پخش محمدرضا نوفرد به نمایش درآمد.

در ادامه این مراسم، مهمانان و مسئولان حاضر ضمن دیدار با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه یزد، آئین گلباران قبور متبرک شهداء گمنام در دانشگاه آزاد یزد را اجرا کرده و بر سر آرامگاه بانو ستی فاطمه که همجوار با مجموعه موقوفات ایشان در امیرچقماق قرار دارد، حاضر شدند .

افراد برتر حوزه های مقاله، پوستر و بانوان فرهیخته به شرح ذیل است :

مقالات برتر در بخش ارائه شفاهی

سرکارخانم فاطمه دهقان

آقای میثم صادقی توران پشتی

سرکارخانم الهه طاهری

 بخش پوستر

سرکارخانم فاطمه دانش یزدی

سرکار خانم الهام ملکزاده

سرکارخانم سمیه سپهری اردکانی

سرکار خانم محیا ارسلان

سرکار خانم مرضیه محمد زاده

و جوانترین محقق و ارائه دهنده

سید محمد حسن حسینی زاده

تجلیل از ۶ بانوی فرهیخته و نیکوکار

سرکار خانم دکتر معصومه طباطبایی

سرکارخانم سیما راغبیان

سرکارخانم بی بی فاطمه حقیرالسادات

سرکار خانم بتول دهقانی اشکذری

سرکار خانم فاطمه عزالدینی

سرکار خانم شوکت نصیری

انتهای پیام / 

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: آستان قدس رضوی دانشگاه آزاد یزد همایش ملی فرهنگ رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۲۹۴۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با مدیران و دبیران جشنواره امام رضا (ع) صبح امروز، هشتم اردیبهشت ماه در دفتر ریاست وزارت فرهنگ برگزار شد.

در این جلسه هاشمی رییس هیئت مدیره بنیاد امام رضا (ع) و قائم مقام وزیر، سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بنیاد امام رضا (ع)، فرهاد قائمیان دبیر جشنواره‌های بنیاد امام رضا (ع)، محمدی، عضو هیئت مدیره بنیاد بنیاد امام رضا (ع)، اسلامی معاون توسعه مدیریت وزارت فرهنگ، اتابک نادری کارگدان و بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون و محمدحسین لطیفی کارگدان سینما و تلویزیون حضور داشتند.

سعید زمانی در ابتدای جلسه گفت: مجموعه فعالیت‌های بنیاد امام رضا (ع) ارتقای کمی و کیفی قابل توجهی داشته است. راهبری جشنواره‌های این دوره به مدیریت دکتر قائمیان صورت گرفته است.

وی با معرفی دبیران جشنواره‌های مختلف رضوی گفت: امسال امیدواریم با حضور دکتر لطیفی بتوانیم اولین جشنواره فیلم دینی رضوان را در کنار فیلم رضوی هم داشته باشیم.

سید محمد هاشمی در صحبت‌هایی گفت: اولویت این جشنواره استفاده از عناصر و چهره‌های تراز ملی در عرصه فرهنگی و هنری بود که مفتخریم به حضور شما عزیزان و در راس اقای قائمیان که قبول زحمت کردند و فراتر از تصور من اهتمام داشتند و وسط میدان بودند. نکته دیگر تلاش این بود که فقط یک جشنواره صرفی نباشد که بخواهیم برگزار کنیم، بااین مجموعه کار‌ها بنظرم اتفاقات خوبی می‌افتد تا بتوانیم مانور خوبی در عرصه فرهنگی بدهیم.

وی در ادامه افزود: اختتامیه نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان هم آبان ماه با قبول زحمت لطیفی اختتامیه اش برگزار می‌شود و من خیلی به این کار خوشبین هستم امیدواریم بااینکار ادای دینی به عرصه دینی و باور‌های اصیلمان داشته باشیم. تلاش داریم خروجی‌های جشنواره‌ها در مسیر فراخوان و داوری و خروجی با استفاده‌های عمومی با موضوع امام رضا باشد.

هاشمی اظهار داشت: ما تعداد جشنواره‌ها را کم کردیم، اما این باعث نشد که برش‌های استانی کمرنگ شود، هر جشنواره پر از رویداد‌های محفلی و نشست در دل استان‌های کشور است.

فرهاد قائمیان در این جلسه عنوان کرد: فقط بخاطر نام اقا امام رضا (ع) در این جشنواره‌ها هستیم و امیدواریم همه کار‌ها برای دوستدارانش خوب برگزار شود. اختتامیه جشنواره روستایی در کردر رضوی در حد ملی برگزار شد و همه اهالی این روستا خانه و ماشین هایشان را در اختیار هنرمندان گذاشته بودند و همه اینها نشان داد می‌توان جشنواره‌هایی مردمی برگزار کنیم.

وی در ادامه افزود: جشنواره نمایشی در چند بخش پیشنهاد شد تمام نمایش‌های انتخاب شده در استان‌ها اجرا شود و مردم با هنرمندان اشناییت بیشتری پیدا کنند. کتاب عکس رضوی هم با هدایت استاد اولیازاده بزودی منتشر می‌شود. امیدوارم در سطح استان‌ها هم مدیران کل با جشنواره همراهی داشته باشند. در بخش فیلم هم امسال سعی کردیم با فیلم رضوان این بخش را فعال کنیم. سعی کردیم یک فیلم سینمایی با فرهنگ رضوی تولید کنیم و یک فیلمنامه براساس کتاب «از عشق آباد تا عشق آباد« اقتباس شده در راستای فرهنگ رضوی اماده است و امیدواریم این فیلم را برای سال بعد بتوانیم برسانیم و به دلیل سنگین بودن پروژه از اقای وزیر طلب مساعدت برای ساخت این فیلم داریم

ذاکری دبیر جشنواره روستایی رضوی در صحبت‌هایی درباره کم و کیف جشنواره روستایی رضوی گفت: ششمین جشنواره ملی روستایی اسمان هشتم در روستای کردر در میناب با حمایت وزارت فرهنگ و بنیاد امام رضا برگزار شد. بیست و چهارم اردیبهشت آیین افتتاحیه جشنواره در دوره آتی برگزار خواهد شد و اختتامیه هم در دهه ولایت برپا خواهد شد.

اتابک نادری در صحبت‌هایی گفت: جشنواره‌ها برای رونق بخشی به تولیدات شکل میگیرد، بعد از انقلاب هم ما با همین انگیزه شروع کردیم ولی دوسال کرونا فرایند‌ها را بهم زد، در جشنواره فجر هم دچار مشکل شدیم، مجدد دنبال فراخوان رفتیم و حال این استنباط هست که حتما باید جشنواره بگذاریم تا هنرمندان کار کنند. ولی در بنیاد به تفکری رسیدیم که این جریان را بسط دهیم و در بخش‌های مختلف این کار را کردیم و الان بیست و سه اثر در مرحله اجرا در استان‌ها است این گسترش فرهنگ نمایش برایمان مهم بوده است

نادری خطاب به وزیر فرهتگ اظهار داشت: شما اخیرا دستوری دادید که باقیات صالحات است، نهضت پلاتوسازی و بلک باکس سازی که انقلابی برای بچه‌های تئاتر محسوب می‌شود.

سید احمد میرزاده نماینده دبیران جشنواره‌های شعر رضوی نیز گفت: چهار جشنواره شعر فارسی، عربی، ترکی و‌کودک و نوجوان داریم که همه بجز کودک جنبه فراملی دارند. موضوع پرداختن به شخصیت امام رضا و توصیف صفت معین الضعفایی است. برنامه‌هایی در راستای شعر مردمی داریم.

 این خبر در حال تکمیل است...

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ببینید | سرکار گذاشتن مردم توسط دولت رئیسی به روایت یک نماینده مجلس
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در استان خوزستان
  • (ویدئو) مردم را با واردات خودرو‌های برقی سرکار نگذاریم
  • برگزاری ۱۴ دوره جشنواره شعر رضوی در خوزستان
  • همایش بزرگ هفته فرهنگ پهلوانی در قزوین برگزار شد
  • ساخت فیلم سینمایی اقتباسی درباره فرهنگ رضوی
  • فیلم سینمایی تاریخی اقتباسی فرهنگ رضوی ساخته می‌شود
  • نخستین جشنواره بین‌المللی فیلم دینی رضوان آبان ماه برگزار می‌شود
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • سرای بانو در مشکین‌دشت احداث می‌شود