Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@11:28:46 GMT

کارگران چینی، کم تحرک و سالمند

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۳۰۳۶۱

کارگران چینی، کم تحرک و سالمند

پکن-ایرنا- تازه ترین بررسی ها نشان می دهد کارگران چینی نه تنها از تحرک کمتری برخوردار شده اند و تمایلی به جابجایی نشان نمی دهند بلکه از لحاظ سنی نیز سالمندتر شده اند موضوعی که زنگ خطری برای رشد اجتماعی و اقتصادی چین محسوب می شود.

به گزارش ایرنا این بررسی ها در شرایطی انجام می شود که چین از روز اول می (11 اردیبهشت) برای چهار روز به مناسبت روز جهانی کارگر در تعطیلات رسمی بسر می برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


میانگین سنی کارگران چینی در حال افزایش است آنها بمانند گذشته از مهاجرت استقبال نمی کنند نیروی کار چینی همچنین علاقه ای به فعالیت در کارخانه ها و ساختمان سازی نشان نمی دهد.
البته ارقام اداره ملی آمار چین نشان می دهد این کشور تا پایان سال 2018 میلادی بیش از 288 میلیون کارگر مهاجر داشته است که شش دهم درصد بیشتر از یک سال قبل از آن است.
کمیسیون توسعه و اصلاحات چین در گزارشی آورده است که به رغم چنین نیروی کار بزرگی، ارتش کارگران چین دیگر مانند گذشته تن به مهاجرت به مکان های دور نمی دهند آنها وقتی به زادگاهشان بر می گردند می کوشند برای خود کاری دست و پا کنند و تجارتی راه بیندازند.
از سوی دیگر کاهش رشد اقتصادی چین در سال های اخیر و فشارهای ناشی از افزایش تعرفه ها بر روی تولید کنندگان چینی باعث شده است آنها بتدریج کارخانه ها را تعطیل کنند و وقتی کارگران مهاجر کارخانه ها را در حال تعطیلی می بینند به زادگاهشان بر می گردند و همانجا در جستجوی کار بر می آیند.
از سوی دیگر بررسی ها نشان می دهد نزدیک به 22 درصد از کارگران چینی اکنون بیش از 50 سال سن دارند که این رقم 1.1 درصد بیش از سال 2017 میلادی و 5.3 درصد بیشتر از پنج سال قبل است.
در همین حال میانگین سنی کارگران مهاجر در چین به 45 سال رسیده است و برای همین وقتی به سالمندی می رسند دیگر مهاجرت نمی کنند در صورتی که این میانگین سنی برای مهاجرت به مکان های دور باید نزدیک به 35 سال باشد.
کارگران جوانتر در این کشور دیگر مانند گذشته تفکر سنتی ندارند و نمی خواهند مهاجرت به مکان های دور دست داشته باشند موضوعی که باعث شده است تا یافتن نیروی کار در شهرها بسیار مشکل شود شهرهای بزرگ چین بشدت به کارگران مهاجر برای رفع امور نیاز دارند.
اداره آمار چین گزارش کرده است بیش از 115 میلیون نفر از کارگران چینی بدون اینکه مهارت کشاورزی داشته باشند در زادگاه خود مشغول به کار شده اند صدها هزار نفر از کارگران هم تلاش کرده اند تا شغلی در استان خود دست و پا کنند و حاضر به مهاجرت به مکان ها و شهرهای دور نیستند.
'چیو شیائوپینگ' معاون وزارت منابع انسانی و تامین اجتماعی چین می گوید که کارگران به خانه هایشان باز گشته اند و دیگر مهاجرت نمی کنند در ثانی رکود اقتصادی چین باعث بیکاری فراگیر شده است.
وی می افزاید که در دلتای رود مروارید که محل تولید چین محسوب می شود در یک سال گذشته شمار کارگران مهاجر یک میلیون و 860 هزار نفر کاهش یافته و به حدود 45 میلیون نفر رسیده است.
در شهرهای پکن و تیان جین در شمال و شرق و استان خه بی در شمال نیز شمار کارگران مهاجر در یک سال گذشته 270 هزار نفر کمتر شده است.
میانگین درامد ماهانه کارگران چینی اکنون 553 دلار است این رقم در مقایسه با حقوق کارگران و نیروی کار در شهرهای ساحلی توسعه یافته چین پایین است و همین باعث می شود تا مهاجرت نیروی کار چین هر روز کمتر شود.
آساق**231**1904**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی چین کارگران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۰۳۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | ادعای عجیب معاون رئیسی درباره مهاجرت مردم از ایران

265 215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900170

دیگر خبرها

  • پایان زمستان‌گذرانی ۲۰۰هزار پرنده مهاجر مازندران
  • از ظرفیت های موجود در جامعه هنرمندان مهاجر استقبال می کنیم
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • آغاز اجرای طرح بانوی توانا در یزد
  • تالاب دورگه‌سنگی نقده میزبان فلامینگو‌های مهاجر
  • ببینید | ادعای عجیب معاون رئیسی درباره مهاجرت مردم از ایران
  • وضعیت مطلوب تالابهای نقده
  • نجات ده‌ها پناهجو در سواحل مراکش