Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-01@10:39:14 GMT

مدارای فرهنگی از مولفه های فکری مختوم قلی فراغی است

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۳۰۶۹۶

مدارای فرهنگی از مولفه های فکری مختوم قلی فراغی است

خراسان شمالی- همایش بزرگداشت مختوم قلی فراغی از شاعران بزرگ ترکمن همزمان با دویست و هشتاد ششمین سالروز تولد وی در محل تالار حافظ بجنورد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خراسان شمالی؛ حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در همایش بزرگداشت مختوم قلی فراغی از شاعران بزرگ ترکمن و همزمان با دویست و هشتاد ششمین سالروز تولد وی که در محل تالار حافظ بجنورد برگزار شد، با اشاره به وسعت دایره اندیشه ها و منابع معرفتی مختوم قلی گفت: مدارای فرهنگی از نتایج مهم تفکر و مولفه های فکری اوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهارداشت: بسیار خرسند و خوشحال هستیم که امسال برای سومین سال پیاپی بزرگداشت مختوم قلی فراغی در خراسان شمالی برگزار می شود و به همه دست اندرکاران و دوستداران فرهنگ و هنر این استان دست مریزاد می گوییم.

حسین فرخنده تصریح کرد: مختوم قلی پرورده ی فرهنگ ایرانی و اسلامی است و با اندیشه های بزرگ مفاخر ایران زمین همچون ابن سینا، فارابی و  سعدی، عطار، مولوی، فردوسی و خیام  مانوس بوده است.

وی، انس و شناخت مختوم قلی فراغیبا معارف دینی و اسلامی و نیز ارادت او به خاندان عصمت و طهارت را از دیگر ابعاد شخصیت او دانست و افزود: برخورداری از چنین منابع غنی فکری از وی یک شخصیت جهانی ساخته است.

فرخنده تاکید کرد: امروزه مختوم قلی فراغی نه تنها متعلق به قوم ترکمن بلکه متعلق  به ایران زمین و قطعا یک شخصیت جهانی است، چراکه ستاینده انسانیت، صلح و آزادگی و وحدت است و از هر گونه تعصب به دور است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی، به وجود قومیت های مختلف در ایران اشاره و اذعان داشت: ائتلاف رنگین کمانی اقوام چه در استان و چه در ایران عزیز اسلامی مان در سایه خرد و اندیشه های عمیق مفاخر تقویت و تداوم پیدا می کند.

حسین فرخنده افزود: روز جهانی کار و کارگر را خدمت کارگران زحمتکش که در خط مقدم توسعه قرار دارند و همچنین روز معلم را به معلمان که دانش، آگاهی و آرامش را به جامعه هدیه می کنند، تبریک و تنهیت می گوییم.

وی در ادامه با اشاره به گرامیداشت روز معلم، اظهار داشت: مختوم قلی فراغی نیز آموزگار عشق، آزادی، نوع دوستی، وحدت و همبستگی است.

وی در پایان ضمن اعلام حمایت از برنامه های فاخر برای معرفی فرهنگ اقوام استان، از دست اندرکاران این برنامه خواست تا سال بعد با ارسال فراخوان های علمی ابعاد تازه تری از مولفه های فکری این شاعر و عارف نامدار معرفی گردد. 

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: مختومقلی فراغی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۰۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ابلاغ رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، بر اساس ماده واحده «تأیید انتخاب دبیر شورای فرهنگ عمومی» که در جلسه هشتم اسفند سال گذشته شورای‌عالی انقلاب فرهنگی بر اساس مصوبه جلسه بیست‌ویکم بهمن سال ۱۴۰۲ شورای معین شورای عالی انقلاب فرهنگی به پیشنهاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تصویب رسیده، در حکمی عاطفه خادمی را به عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، عاطفه خادمی پیش از این به‌عنوان مشاور اجتماعی وزیر و دبیر ستاد جمعیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این وزارتخانه مشغول به فعالیت بود. او متولد سال ۱۳۶۳ و دانش آموخته دکترای سیاستگذاری فرهنگی و به عنوان اولین زن فارغ‌التحصیل این رشته در کشور است.

وی عضو هیأت علمی پژوهشگاه  مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی و دارای تألیفات پژوهشی با رویکرد سیاستگذاری در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی به‌ویژه با محوریت زنان و خانواده است.

بنابراعلام روابط عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سوابق علمی و اجرایی وی می‌توان به تجربه همکاری با نهادهای مختلف مانند سازمان صدا و سیما، پژوهشگاه‌های مرتبط در حوزه علوم انسانی حول بررسی مسائل مختلف حوزه فرهنگ‌ و اجتماع، متمرکز بر حوزه‌های تحولی، مسئول دبیرخانه تحول مجتمع های قضایی خانواده در قوه قضاییه و دبیر دبیرخانه کمیته اجتماعی و فرهنگی سند تحول دولت سیزدهم اشاره کرد.

پیش از این سیدمجید امامی به‌عنوان دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور در این مسئولیت خدمت می‌کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دبیر شورای فرهنگ عمومی تغییر کرد
  • شهید مطهری الگوی تعلیم و تربیت است
  • شهید مطهری الگویی تعلیم و تربیت است
  • برگزاری آئین دسته‌روی روز شهادت امام صادق(ع) در بجنورد
  • شهید مطهری طلایه دار مبانی فکری انقلاب اسلامی بود
  • ۱۷ نقطه از گلستان میزبان برنامه‌های دویست و نود و یکمین سالروز تولد مختومقلی فراغی است
  • زنگ سپاس معلم در خراسان شمالی به صدا درآمد
  • علم و فناوری به عنوان مولفه‌های مهم قدرت محسوب می‌شوند+فیلم
  • تشریح ظرفیت‌های فرهنگ ولایی خراسان شمالی در دهه کرامت ضروری است
  • اسلامی: تمام مولفه‌های انتخابات دور دوم با دقت انجام می‌شود