Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی گفت: این استان رویش‌گاه ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی بوده که ۷۰ تا ۱۰۰ گونه از این تعداد خوراکی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از اروم نیوز، عباسعلی روانلو صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: یک هزار و ۳۶۰ گونه از گیاهان موجود کشور در این استان می روید که ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه گیاهان به شمار می رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه برداشت گیاهان خوراکی محلی همزمان با آغاز بهار و رویش این گیاهان در آذربایجان غربی آغاز شده است، اضافه کرد: افزون بر ۵۸۵ گونه گیاهی از مجموع گیاهان موجود در آذربایجان غربی در جزیره های دریاچه ارومیه می روید که پسته وحشی از جمله مهمترین این گونه هاست.

روانلو افزود: ارس کوهی، درخت سقز و بادام کوهی از جمله شاخص ترین گونه های موجود در جزایر ۹ گانه دریاچه ارومیه است.

وی با اشاره به در حال انقراض بودن برخی از گونه های گیاهان، اظهار کرد: مطالعه بر روی ۱۲۰ گونه برای تعیین نوع پراکنش و مقدار موجود از آن در طبیعت انجام شده که۷۵ مورد از آنها به اتمام رسیده است.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌غربی، با تاکید بر اینکه رویشگاه برخی از گیاهان به طور خاص شناسایی شده است، ادامه داد: ۶۰ گونه از گیاهان شناسایی شده در این استان از جمله بیزه، اله گز، نعناع کوهی، ریواس، کنگر و ثعلب بومی منطقه است.

این مسئول با اشاره به اینکه بیزه در تهیه پنیر کاربرد دارد و نعناع کوهی نیز به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود، ادامه داد: گزارش هایی مبنی بر قاچاق برخی از این گیاهان از مرزهای این استان به کشورهای همسایه نیز دریافت شده است.

وی گفت: کشت گیاهان دارویی در فضاهای سبز شهری را می توان برای فرهنگ سازی در استفاده از این گونه ها در دستور کار قرار داد.

روانلو افزود: این گیاهان اغلب نیاز کمتری به آب و مراقبت دارد ولی باید فرهنگ استفاده از آنها نهادینه سازی شود.

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: رزماری، اسطخودوس، انواع زنبق، انواع آویشن و نسترن از جمله گیاهانی است که قابلیت کشت دارد.

گفتنی است از مجموع هشت هزار گونه گیاهی کشور، آذربایجان غربی یک هزار و ۳۶۰ گونه را در خود جای داده ودرموزه هرباریوم بیش از ۱۱۰۰۰نمونه موجود است.

گیاهان دارویی خوراکی محلی آذربایجان غربی شامل شنگ، گندله، قازیاغی، دوه دابانی، آویشن، کهلک اوتی، نعناع کوهی، گول اقا، مزره کوهی، کنگر، ریواس، اوه لیک، سالمانجا، اسفناج دشتی و بولاغ اوتی و چندین نمونه دیگر است.

گیاهان خوراکی محلی با داشتن انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان، کلسیم و فسفر دارای خاصیت های درمانی از جمله تقویت سیستم گردش خون، سیستم گوارشی، درمان یبوست، تنظیم قند خون و کاهش چربی، افزایش اشتها و بهبود زخم های معده است .

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۱۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز برداشت گل محمدی در بابل + فیلم

حسن نتاج مدیر مجموعه باغ بهشت مامطیر در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به استقبال بی سابقه علاقه‌مندان از شهر‌های مختلف استان از جشنواره شنواره برداشت گل محمدی و گلابگیری ، گفت: این یازدهمین سالی است که مشغول به پرورش گل محمدی و دهمین دوره‌ایست که در حال برگزاری جشنواره برداشت گل محمدی و گلابگیری هستیم.

او افزود:خداروشکر از سال ابتدایی تا به امروز که دهمین دوره می‌باشد هرساله شاهد رشد علاقه‌مندان در بازدید از این جشنواره بودیم بطوری که تعداد قابل توجه‌ای از گردشگران از شهر‌های مختلف استان به اینجا می‌آیند تا جدای استفاده از فضای بکر این باغ از مشتقات این محصول هم بهره‌مند شوند.

نتاج گفت: در گذشته این باغ یک زمین شالیزاری بوده که هر ساله در هنگام فصل کشت با مشکل کمبود آب مواجه بودیم ولی از زمانی که رو به پرورش گل محمدی آوردیم دیگر این مشکل وجود ندارد چرا که گل محمدی نیاز بسیار محدودی به آب، مواد کودی عالی و معدنی دارد و جزو گیاهانی است که در اراضی شیب‌دار، زمین‌های کم آب و خاک‌های ضعیف هم پرورش می‌یابد

او در خصوص خواص دارویی و مشتقات گل محمدی افزود:گل تازه و غنچه خشک، مربا و شربت گل محمدی، گلاب درجه یک و گلاب دو آتیشه از جمله محصولاتی هستند که از این گیاه به دست می‌آوریم و در مجموع گل محمدی گیاهیست که از شاخه و برگ‌هایش هم می‌توان در بحث دارویی استفاده کرد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • آغاز برداشت گل محمدی در بابل + فیلم
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه
  • تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان