Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@16:10:13 GMT

ویراست تازه‌ «گزیده‌ مقالات اساسی کایه دو سینما» پرفروش شد

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۳۱۳۹۷

ویراست تازه‌ «گزیده‌ مقالات اساسی کایه دو سینما» پرفروش شد

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «گزیده مقالات اساسی کایه دو سینما» با ترجمه کاظم فیروزمند و ماهیار آذر پیشتر از سوی نشر آگه منتشر شده بود. نشر بان برای سی‌ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ویراست تازه‌ای از این کتاب را با ظاهری جدید و همچنین اضافه کردن یک مقاله ۳۰ صفحه‌ای از فریدون رهنما، فیلمساز و منتقد فقید ایرانی و از نویسندگان نشریه کایه دو سینما، منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شمارگان این کتاب هزار و ۱۰۰ نسخه و قیمت دوره آن ۱۲۰ هزار تومان است. جلد نخست این کتاب با عنوان فرعی «دهه ۱۹۵۰: نئورئالیسم، هالیوود، موج نو» ۳۹۰ صفحه دارد و جلد دوم با عنوان فرعی «دهه ۱۹۶۰: موج نو، سینمای نو، ارزیابی دوباره هالیوود» در ۴۳۰ صفحه منتشر شده است. «کایه دو سینما» میراث تاریخی سینمای جهان است و برای فیلم بین‌های حرفه‌ای و عاشقان سینما متنی مهم به شمار می‌آید. در این نشریه منتقدان و سینماگران مشهوری چون آندره بازن، ژان لوک گدار، فرانسوا تروفو، کلود شابرول، ژاک ریوت، اریک رومر و… نقد نوشته بودند.

درباره محتوای مقالات مجلد نخست باید گفت که: نقد و نظریه فیلم و حتی فیلمسازی، به گونه‌ای که امروز می‌شناسیم به نقد فیلم فرانسوی در دوره‌ای که از ۱۹۴۵ آغاز می‌شود و به‌ویژه به دستاوردهای مجله کایه دو سینما که از ۱۹۵۱ راه افتاد، مدیون است. در این میان معمولاً به دو مرحله مهم اشاره می‌کنند: دوره کایه از دهه ۱۹۵۰ که فیلم‌های موج نو را مطرح کرد و کمک کرد تا مباحث انتقادی مهمی در انگلیس و آمریکا در اواخر دهه ۱۹۵۰ و اوایل دهه ۱۹۶۰ دربگیرد و دوره پس از ۱۹۶۸ که دوره تفصیل نظری و سیاسی شدن کایه و متعاقباً نظریه و نقد فیلم در انگلیس و آمریکای دهه ۱۹۷۰ است، تامس السایسر در «نگاهی متمرکزتر به اعتلای نظام‌مند سینمای هالیوود به سطح هنر بزرگ» خاطرنشان کرد که افسانه چنین است که این کار عظیم را روشنفکرانی با انگیزه و ناآرام تقریباً دست تنها در پاریس صورت دادند؛ فکرهایشان را روی هم گذاشتند و نمایش روابط عمومی درخشانی پدید آوردند که به «کایه دو سینما و موج نو» شهرت یافت. این جلد و جلد دیگری که در پی می‌آید، می‌خواهند بررسی درست آن افسانه را، با نگاهی به تطور آن، ممکن سازند و در عین حال سهم واقعی و حیات کایه در نقد را روشن کنند.

درباره جلد دوم هم می‌توان گفت که: سال ۱۹۵۹ - ۱۹۶۰ نه شاهد پیروزی بین‌المللی کایه دو سینما، بلکه شاهد پیروزی nouvelle vague یا «موج نو» بود. در بخش اعظم دهه ۱۹۶۰ و در دهه ۱۹۷۰ نیز، پاریس در سطح بین‌المللی پایتخت سینمای جهان قلمداد می‌شد. اما، و تا حدود زیادی، این شهرت به این خاطر بود که نقد فرانسوی و نه فقط سینمای فرانسه، از این لحاظ که حرف تازه‌ای برای گفتن داشت در جهان پیشگام بود. حیثیت فیلم‌های موج نو به موضع انتقادی کایه وجهه‌ای بخشید، یا حداقل مورد توجه قرارش داد. در اواخر دهه ۱۹۶۰، حوادث ماه مه ۱۹۶۸ ظاهراً ارزش‌های کایه را در ذهن‌ها دگرگون کرد. مسلماً در اوایل دهه ۱۹۶۰ گاهی چنان می‌نمود که سینمای فرانسه و نقدی که کایه در دهه ۱۹۵۰ به خاطرش مبارزه کرده بود پیروز شده یا دست کم، تا جایی که به نقد مربوط می‌شد، جایگاه تثبیت شده‌ای یافته است. تروفو در مصاحبه‌های ۱۹۶۲ گفته بود: «سینمایی که به خاطرش مبارزه می‌کردم الان حاصل شده است، و گدار می‌گفت: «کایه از تپه سرازیر شده، آنچه کایه را ساخت موضع‌اش در خط مقدم نبرد بود.»

نشر بان در سی‌ودومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران در شبستان (سالن ناشران عمومی) راهروی ۲۷ غرفه شماره ۱۳ حضور دارد.

کد خبر 4606388 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: سینمای آمریکا نمایشگاه کتاب تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۱۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز

نادر فلاح ضمن پیشنهاد کتاب «بایگانی ادبی پلیس مخفی» به مخاطبان نمایشگاه کتاب تهران گفت: اثر ویتالی شنتالینسکی با ترجمه بیژن اشتری کتابی درباره تاریک‌ترین دوران ادبیات روسیه و دوران وحشت بزرگ استالین است که در آن بیش از ۲ هزار نویسنده قربانی سرکوب شدند.

وی درباره جایگاه این کتاب در ادبیات روسیه عنوان کرد: پرسش اصلی کتاب «بایگانی ادبی پلیس مخفی» در مورد پنجاه سال جنایت یک رژیم مستبد با هنرمندان آن دوره است؟ در این کتاب نویسنده از سرگذشت دست‌نوشته‌هایی پرده برمی‌دارد که احتمالاً در کنج صندوق اسناد پلیس مخفی یا در گوشه‌ای از بایگانی‌های خانوادگی خصوصی، دور از توجهات گزمه‌های امنیتی، خاک می‌خورد و تلاش می‌کند تا سخنان دزدیده شده‌ی این نویسندگان را دوباره زنده کند.

نادر فلاح خواندن این کتاب را برای هر کسی که می‌خواهد با تاریک‌ترین دوران ادبیات روسیه آشنا شود را ضروری دانست و گفت: در مقدمه این کتاب آمده «بایگانی ادبی پلیس مخفی حکایت دوره‌ای تلخ و خونین است؛ حکایت شناعت و جنایت یک رژیم مستبد و حکایت دروغ‌های وقیحانه. کتابی که می‌تواند ما را از اسراری مهم در دل تاریخ ادبیات جهان مطلع کند.»

نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

دیگر خبرها

  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • حضور مخرب هوش مصنوعی در سینما/ به جوانان اعتماد کنیم
  • پرفروش‌های داستانی حوزه مقاومت در نمایشگاه
  • موزه سینما بزرگداشت کیانوش عیاری را برگزار می‌کند
  • بررسی «مست عشق» حسن فتحی در رادیو
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • افتتاح گنجینه کیانوش عیاری در موزه سینما/ ۴ فیلم مرمت‌شده از کارگردان روز باشکوه روی پرده می‌رود
  • بالاترین میانگین مخاطب از آن کدام فیلم است؟/ یک غیر کمدی پرفروش
  • هفته پررنگ فیلم کوتاه و مستند/ از یک شایعه تا وظیفه جدید سینمایی
  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز