Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جنوب نیوز»
2024-05-07@03:03:44 GMT

بیانیه جامعه اسلامی فرهنگیان در بزرگداشت روز معلم

تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۳۲۸۱۲

در حال حاضر معلمان در جنبه هاي مختلف معیشتی، حرفه اي و مواجهه با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دچار چالش شده اند زيرا بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های اثرگذار در نظام آموزشی به‌خاطر نوع نگاه به معلم و نبود انگیزه در میان ایشان و دخالت برخی افراد ناآگاه و به ظاهر روشنفکر و انتساب ظالمانه صفت ناکارآمدی به معلم به خوبی اجرا نمی‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش جنوب نیوز، جامعه اسلامی فرهنگیان استان بوشهر به مناسبت دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت متفکر شهید استاد مرتضی مطهری اقدام به صدور بیانیه ای کرده است.

در این بیانیه که نسخه ای از آن به دفتر سایت جنوب نیوز، نمابر شده ؛ آمده است:

انی بعثت معلماً، همانا که من معلم مبعوث شده ام « پیامبر گرامی اسلام (ص) »

دوازدهم اردیبهشت سالروز شهادت متفکر شهید استاد مرتضی مطهری است. یکی از مهمترین ویژگی‌های این استاد شهید اثرگذاری بارز ایشان در حیات فکری انقلاب اسلامی است. نقشي که ایشان در تکوین و تکمیل منظومۀ فکری انقلاب اسلامی ایفا کردند، انکارناپذیر است. بیش از 50 سال است که اندیشه‌های ایشان در جامعه به‌عنوان یکی از گفتمان‌های اصیل در نظریه‌پردازی انقلاب اسلامی مطرح می‌باشد. بنابراین مهمترین نقش شهید مطهری در زمان حيات و پس از آن هدایتگری بوده است. همین خصیصه بود که با شهادت ایشان این روز  به نام معلم که وظیفۀ هدایتگری آحاد جامعه را بر عهده دارد، نام‌گذاری شده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: امام راحل عظیم‌الشأن( ره) نيز با نگاهي عرفانی جملۀ شریف ”معلمی شغل انبیا است” را عنوان کرده‌اند. آن نگاه والا و عرفانی امام خمینی به انسان بود که معلم را در قامت انبیاء عظیم‌الشأن می‌دید و این به معنای نقش عظیمی است که معلمان به‌خاطر ویژگی تأثیرگذاری در رشد و تعالی انسان و جامعه ایفا می‌نمایند. رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در همین راستا می‌فرمایند: منزلت معلمی فقط این نیست که یکی را تکریم و احترام کنند و دستش را ببوسند، منزلت معلمی یعنی تأثیرگذاری در روند تاریخی و مرزبندی فرهنگی یک ملت.امروز نیز نقش و تأثیر معلم در جریان‌ها و تحولات جامعه و ترسیم چشم‌انداز مطلوب آینده و نقش‌آفرینی و اجرای گام دوم انقلاب انکارناپذیر است اما این امر زمانی ممكن مي شود که شأن و جایگاه معلم در میان همگان حفظ و اهتمام لازم در خصوص انتظارات به‌حق ایشان، به عمل آيد.

در حال حاضر معلمان در جنبه هاي مختلف معیشتی، حرفه اي و مواجهه با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دچار چالش شده اند زيرا بسیاری از برنامه‌ها و طرح‌های اثرگذار در نظام آموزشی به‌خاطر نوع نگاه به معلم و نبود انگیزه در میان ایشان و دخالت برخی افراد ناآگاه و به ظاهر روشنفکر و انتساب ظالمانه صفت ناکارآمدی به معلم به خوبی اجرا نمی‌شوند.

معلمان فداکار در جای جای این کشور اسلامی نباید اسیر برنامه‌ریزی‌های نادرست، کوته‌نظري ها  و مدیریت‌های نامطلوب شوند و تاوان آن را بپردازند که این امر جز به تضعیف انگیزه‌ها و تأثیر منفی در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان نمي انجامد. لازمه رسیدن به قله‌های موفقیت ، توجه به معلم و تکریم وی به‌عنوان عنصر اصلی تعلیم و تربیت و راهبر جامعه می‌باشد.

هرچند همۀ آحاد جامعه ،به جايگاه علم و معلم اهمیت قائلند و محترم مي شمارند، اما فرارسیدن هفته گراميداشت مقام معلم ،فرصتی مغتنم است تا همگان یک‌بار دیگر به نقش و جایگاه ارزشمند معلم بیندیشند و براي پاسداشت آن در عرصه عمل اقدام نمايند.

 با توجه به اهمیت جایگاه معلم در سطح کشور، جامعۀ اسلامی فرهنگیان ضمن تبریک هفته معلم و گرامیداشت یاد و خاطرۀ معلمان شهید، امید دارد در سایۀ توجهات حضرت ولی‌عصر و هدایت داهيانه مقام معظم رهبری زمینه‌های لازم برای ادامۀ نهضت، اجرای موثر سند تحول بنيادين آموزش و پرورش و پیگیری گام دوم انقلاب توسط معلمان انقلابی و امیدوار فراهم شود و انتظار دارد :

- آموزش و پرورش در عمل به مساله و اولويت اصلي نظام و دولت تبديل شود نه در شعار.
- اجراي سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در قالب برنامه اي متقن ،فني ،عالمانه و بانشاط با مديريت جهادي پيگيري شود.
- تكريم و تعظيم معلم و جايگاه آن به طور ملموس و عيني مورد اهتمام قرار گيرد.
- معيشت معلمان در قالب طرح هاي عملياتي مورد توجه ويژه قرار گيرد.
- توجه ويژه به ارتقاي حرفه اي معلمان براي تربيت نيروي انساني شايسته و كارآمد به عمل آيد.
جامعه اسلامی فرهنگیان استان بوشهر

منبع: جنوب نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jonoubnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جنوب نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۲۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم، اسوه فرهنگی جامعه است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز ایلام؛ نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام در دیدار جمعی از مدیران آموزش و پرورش استان و معلمان با بیان این که کار معلمی در ادامه راه انبیاء الهی است، گفت: توان و معرفت معلمان در هر زمان می‌تواند الگویی برای نسل‌های مختلف در کشور باشد؛ بنابراین باید در بحث انتخاب معلمان و توجه به ظرفیت‌های آنان برای انجام وظایف آموزشی توجه ویژه صورت گیرد.
حجت الاسلام و المسلمین کریمی تبار افزود: دشمن در عرصه‌های مختلف مانند منزلت مادران در خانواده و قدر و منزلت معلمان و اسوه‌های جامعه سرمایه گذاری می‌کند تا ارزش آن‌ها را از بین ببرد؛ بنابراین باید در این مسیر روی معیشت معلمان و منزلت آنان کار کرد تا با آرامش خاطر لازم خدمت کنند.

 در ادامه درویشی، مدیرکل آموزش و پرورش استان نیز گزارشی از عملکرد این نهاد در سال گذشته ارائه کرد.

در پایان این دیدار از ۸ نفر از معلمان نمونه استانی و کشوری تقدیر شد.

دیگر خبرها

  • درمانگاه فرهنگیان در میناب احداث شود
  • معرفی کتاب‌های شهید مطهری به کودکان
  • حیات یک کشور وابسته به معلمان است
  • معلمان نقش اصلی و تأثیرگذار در توسعه و بالندگی جامعه دارند
  • معلم، اسوه فرهنگی جامعه است
  • برگزاری مراسم تجلیل از معلمان خرمشهر
  • کار معلمی در ادامه راه انبیاء الهی است
  • دستگاه‌ها به مسئولیت‌ در قبال آموزش و پرورش عمل نمی‌کنند
  • کاهش ورودی به دانشگاه فرهنگیان یک ابرچالش است
  • معلّمان، قافله‌سالاران کاروان روشنگری