شهید مطهری مصداق «طبیبُ دوّارُ بطبّه» بود /کار بزرگ استاد آن بود که اندیشه دینی را به ساحت عمل آورد و به مناسبات جامعه پاسخ داد/ لازمه برداشتن گام دوم انقلاب حضور مطهریها است
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۳۵۰۰۱
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر شه شنبه هفته جاری با حضور در دانشگاه صداوسیما در سیزدهمین همایش حکمت مطهر که جهت بزرگداشت مقام استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری برگزار شده بود، به ایراد سخنرانی پرداخت. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، دکتر جلیلی در ابتدای سخنان خود به مناسبت سالروز شهادت استاد مطهری گفت: یک اندیشه هنگامی میتواند عیار خود را در ساحت تفکر نشان بدهد که بتواند به سوالات اساسی این عرصه پاسخ گوید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت در ادامه توضیحات خود افزود: این پاسخها و توصیفات نیز هنگامی اهمیت پیدا میکند که دارای انسجام بوده و تجویزهای آن منتهی به فرجامی مطلوب باشد. مسائلی که تحت عنوان مدینه فاضله یا آرمانشهر مطرح بر این مبناست. در واقع اندیشهای میتواند به گفتمان غالب جامعه تبدیل گردد که توصیفات آن از مناسبات بشری و تجویزاتش درباره چگونگی روابط معطوف به آینده و فرجام مطلوب باشد.
وی اضافه کرد: مرحوم علامه طباطبایی (ره) ذیل آیه شریفه «من عمل صالحا من ذکر او انثی و هو مومن فلنحیینه حیاه طیبه»، حیات طیبه را غایت مطلوب اندیشه دینی برای این دنیا عنوان میکنند که جدای از نیک فرجامی در آخرت، در همین دنیا نیز حیات و زندگی گوارا امکان وقوع خواهد داشت.
دکتر جلیلی تصریح داشت: به تصریح قرآن کریم حیات طیبهای که اندیشه دینی به آن اشاره دارد، بدون عمل صالح محقق نخواهد شد. چه بسا در تاریخ اسلام علمای بزرگی در مراتب علمی وجود داشتند، اما صرف حرکت علمی موجب تحقق هدایت طیبه در جامعه نخواهد شد. تمدن اسلامی زمانی شکل میگیرد که اندیشه دینی مبنای عمل قرار گرفته باشد.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به همزمانی حیات ملاصدرا و دکارت در قرن شانزدهم میلادی، خاطرنشان کرد: مشاهده میکنیم که دکارت معاصر اندیشمند بزرگی نظیر ملاصدرا بوده است با این تفاوت که در غرب آن اندیشه غلط به میدان آمد و در پنج قرن اخیر تمدن غربی را شکل داد. به همین خاطر تمدن سازی یک کار منظومهای است و مجموعهای از تلاشهای فکری و اقدامات عملی را میطلبد.
جلیلی در ادامه با اشاره به نقش استاد شهید مطهری در پیوند اندیشه و عمل دینی در عصر حاضر، اظهار داشت: کار بزرگ استاد مطهری آن بود که اندیشه دینی را به ساحت عمل آورد. چرا که دغدغه بزرگ او احیاء اندیشه اسلام و ایجاد تمدن اسلامی بود. بسیاری گفتهاند که اگر شهید مطهری در قم میماند و تنها به فقه و اصول بسنده میکرد، مرجعی بزرگ در زمان خود میبود.
عضو شورای راهبردی سیاست خارجی کشور در ادامه سخنانش افزود: کار بزرگ شهید مطهری آن بود که وارد میدان شد و عمل صالح را شکل داد. اگر حضرت امام (ره) در منظومه اندیشه و عمل دینی عصر حاضر به مانند خوشید بود، نیاز بود ستارگانی، چون شهید مطهری این منظومه را کامل کنند و انصافا استاد مطهری همچون ماه در آن منظومه میدرخشید و با پرتو افکنی راه را از چاه نشان میداد و مسیر اسلام ناب را از مسیرهای غلط متمایز میکرد.
دکتر جلیلی مبارزه با انحراف و التقاط را از دیگر مصادیق اخلاص شهید مطهری خواند و گفت: ایشان کوچکترین انحرافی را برنمیتابید و برای اصلاح و مبارزه با انحرافات تلاش و وقت صرف میکرد. درقبال مارکسیستها که در آن زمان گفتمان غالب بخش عمدهای از جهان بود با تالیف و مناظره نقش ایفاء میکرد. حتی گروههای کوچکی، چون فرقان که در رهبری یک طلبه کم سواد بود، سکوت نمیکرد و عاقبت جان خود را فدای این مبارزه کرد. نسل ما شاهد آن بود که اگر فردی همانند بنی صدر قبل از انقلاب در فرانسه یک تحلیل غلط ارائه میداد، شهید مطهری در ایران به نقد آن میپرداخت؛ هنگامی که منافقین میخواستند ملغمهای از اسلام و مارکسیسم را درست کنند اولین کسی که نسبت به این انحرافات هشدار میداد و به وسط میدان اندیشه و عمل میآمد، شهید مطهری بود و به خوبی التقاط آنها را نشان میداد؛ به عبارت شهید مطهری از مجاهدین بود نه قاعدین. حیات ایشان مملوء از مجاهدت بود. این جهاد خالصانه در راه خدا توفیقات فراوان الهی را به همراه داشت که مصداق «لنهدینهم سبلنا» بود.
وی افزود: شهید بزرگوار استاد مطهری در برخی عرصهها نیز اگرچه تنها بود، اما با همه وجود قیام کرده و مصداق «ان تقوموا لله مثنی و فردی» نیز بود. خداوند به او این لطف را کرده بود که در عرصههای متختلف تدریس، تالیف، خطابه و مناظره در جهت احیای دین از هیچ تلاشی دریغ نورزد و از تمامی قالبها برای خدمت به اسلام استفاده ببرد. کسیکه اصول فلسفه و روش رئالیسم را مینویسد، در کنارش ابایی ندارد تا برای کودکان داستان نویسی کند و دریغ نمیکند. مطهری مصداق «طبیب دوار بطبه» بود و جا لازم بود حضور پیدا میکرد؛ در دانشگاه ها، در حوزه ها، در حسینیهها و مساجد حضور مییافت تا به وظیفه خود عمل کند.
نماینده رهبرانقلاب در شورایعالی امنیت ملی در تعبیری دیگر، شهید مطهری را همچون مومن سوره یاسین خواند که به سوی قوم خود آمد و از ملت ما خواست که منادیان دعوت حق را اجابت کنند.
دکتر جلیلی در انتهای سخنانش گفت: تاکیدی که رهبرانقلاب در بیانیه گام دوم داشتند آنست که نباید متوقف بشویم. امروز اگر سخنی از گام دوم و حرکت به سوی تمدن اسلامی میشود لازمه آن حضور مطهریها است تا راه استاد شهید را ادامه دهند و از هیچ تلاش همه جانبهای برای احیای حق دریغ نورزند. تلاش مطهریها بود که مردم ما اسلام را آگاهانه و مشتاقانه انتخاب کردند و ملت ما آموخت که اگر خدا را یاری کند برکات این یاری از آسمان و زمین نازل خواهد شد. ملت آموخت اگر دعوت خدا و پیامبر (ص) را اجابت کند، حیات تازه خواهد یافت و اکنون پس از چهل سال این آموزهها و باورهای دینی تبدیل به تجربه ملت ما شده است که اگر خدا را یاری کند، خدا او را یاری خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری دانشجو
کلیدواژه: سعید جلیلی مجمع تشخیص مصلحت نظام سالروز شهادت شهید مطهری گام دوم انقلاب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۵۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شلیک به مغز انقلاب اسلامی
«... مَثَل شهید مثل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن در پرتو افکندن است، تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده، بنشینند و آسایش بیابند و کار خویش را انجام دهند. آری شهداء شمع محفل بشریتند، سوختند و محفل بشریت را روشن کردند...»
به گزارش ایسنا، کیهان در سالروز شهادت شهید مرتضی مطهری نوشت: «... مَثَل شهید مثل شمع است که خدمتش از نوع سوخته شدن و فانی شدن در پرتو افکندن است، تا دیگران در این پرتو که به بهای نیستی او تمام شده، بنشینند و آسایش بیابند و کار خویش را انجام دهند. آری شهداء شمع محفل بشریتند، سوختند و محفل بشریت را روشن کردند...»
این جملات بخشی از یک سخنرانی استاد شهید آیتالله مرتضی مطهری است در شب عاشورای سال ۱۳۹۳ قمری که در مسجد جامع نارمک تهران ایراد شد.
و به راستی که استاد شهید در همیشه زندگیش همچون شمع بود، سوخت و قطره قطره آب شد تا محفلهای خاموش استعمار زده را روشن سازد، خفتگان را از خواب طولانی بیدار کند و به وعده صبح ظهور آنها را به حرکت و جنبش درآورد.
استاد با کلاسها و مجالس سخنرانیاش، با کتابها و مقالاتش و با بحثها و روشنگریهایش در دانشگاه و حوزه و انجمنهای پزشکان و مهندسین و مساجد مختلف، نقشی اساسی در پدید آوردن یک زیرساخت عمیق ایدئولوژیک و تربیت و پرورش صدها و هزاران مسلمان آگاه مبارز برای نهضت امام و انقلاب اسلامی داشت. خودش میگفت: «.... این بنده از حدود... ۱۳۳۲ شمسی که قلم به دسـت گرفته، مقاله یا کتاب نوشتهام، تنها چیزی که در همه نوشتههایم آن را هدف قرار دادهام حل مشکلات و پاسخگویی به سؤالاتی است که در زمینه مسائل اسلامی در عصر ما مطرح است. نوشتههای این بنده، برخی فلسفی، برخی اجتماعی، برخی اخلاقی، برخی فقهی و برخی تاریخی است. با اینکه موضوعات این نوشتهها کاملا با یکدیگر مغایر است، هدف کلی از همه اینها یک چیز بوده و بس.»۱
معلم ایدئولوژی انقلاب
از این رو میتوان اسـتاد شهید مطهری را معلم ایدئولوژی انقلاب برای جوانان و سایر مردم دانست. تعداد ۱۰۵۲ نوار کاسـت باقیمانده از سخنرانیهای استاد در مساجد و حسینیهها همچون حسینیه ارشاد (که خود، پایهگذارش بود) و مساجد الجواد و جاوید و هدایت و... و کلاسهای دانشگاه و جلسات هفتگی در مراکز علمی، ۶۴ عنوان کتاب در معرفی ابعاد مختلف اسلام که بعضا دو جلدی و سه جلدی هستند، مقالات ارزشمند و مستدل در نشریات علمی و آکادمیک و... از جمله جهاد علمی استاد شهید مطهری بود که طی سالهای حیات پربرکتش و از طریق همان کتابها و فایلهای صوتی سخنرانی تا به امروز استمرار داشته است.
جهاد انقلابی در کنار جهاد علمی
هوشمندی استاد مطهری آنجا بود که در کنار این جهاد علمی گسترده، همواره در سطوح بالای نهضت امام و انقلاب فعالیت داشـت اما کمتر کسی از آن آگاه بود. چنانکه بسیاری از انقلابیون تصور میکردند استاد مطهری تنها به تدریس و سخنرانی و کلاسهای دانشگاه سرگرم است و به اصطلاح کاری با سیاست ندارد.
شـاید تا سالها بعد، هیچ کس متوجه نشـد، مرتضی مطهری آرام و سر به کار درس و دانشگاه، عضو شورای روحانیت هیئتهای مؤتلفه اسلامی بود و از سال ۱۳۴۷ وکیل تامالاختیار امام تبعیدی امت در ایران و رابط اصلی ایشان با مردم شد.
چنانکه حجتالاسلام شهید دکتر باهنر درباره ایشان گفته است: «... من برای بعضی برادران و خواهرانی که ممکن است درست از حضور ایشان در صحنه مبارزه اطلاع نداشته باشند، این را عرض کنم؛ دقیقاً در تنظیم اعلامیههای ده سال قبل و پانزده سال قبل، در تفسیر آثار امام که از نجف میرسید، در تهیه بعضی از پیامهای مخفیانهای که بعدها مردم نمیدانستند که از کجا این پیامهای مبارزاتی صادر شد و ظاهراً تصور نمیکردند که مثلاً مرحوم مطهری این طور حضور داشته باشد، اینها پشت پرده توسط ایشان تهیه و به افرادی داده میشد، یا در تنظیم راهپیماییها، در انتخاب به عنوان اولین عضو شورای انقلاب که توسط امام بزرگوار انتخاب شد و تماس با نجف و تماس با پاریس...»۲
اگرچـه در برخی موارد هم، اسـتاد مطهری، این فعالیتها (همچون کمک به فلسـطینیها) را علنی کرد تا حدی که شـک و تردیدهای سـاواک در مورد ابعاد مبارزاتیاش به یقین مبدل گشـت. چنانکه در اسـناد متعددی از سـاواک به این ابعاد اشاره شـده و اینکه در موارد بسیار تحت نظر قرار داشت، اغلب سخنرانیها و کتابهایش به عنوان مدرکی در جهت مخالفت با رژیم پهلوی و طرفداریاش از امام تلقی گردید، ممنوع المنبر و ممنوع التدریس شد، چندین بار دستگیر شد و به زندان رفت و عاقبت، از سوی ساواک صلاحیتش برای ادامه تدریس در دانشگاه رد شد.
دفاع علنی از فلسطین
در تنها موردی که استاد مطهری، مبارزهاش را علنی ساخت، دفاع از فلسطین و مبارزه با اسرائیل بود. شهید مطهری در عاشورای ۱۳۴۸ و در اوج نفوذ صهیونیستها و عوامل اسرائیل در ارکان رژیم شاه، درباره فلسطین سخنرانی کرد و گفت:
«... واللهِ و باللهِ ما در برابر این قضیه مسئولیم. به خدا قسم مسئولیت داریم. به خدا قسم ما غافل هستیم. واللهِ قضیهای که دل پیغمبر اکرم را امروز خون کرده است، این قضیه است...»
استاد مطهری در همان شرایط برای حمایت از مبارزان فلسطینی به همراه علامه طباطبایی و آیتالله زنجانی، حساب ویژهای باز نمود که مورد هجوم ساواک قرار گرفت و همه فعالیتهایش در دانشگاه و همچنین سخنرانی در مساجد و محافل دانشگاهی زیر ذرهبین و تعقیب و مراقبت دقیق ساواک قرار گرفت.
به دنبال همین موضعگیریها بود که سخنرانیهای استاد مطهری، مساجدی مانند هدایت و جاوید و الجواد را به کانون نهضت امام تبدیل نمود و همین امر موجب تعطیلی آن مراکز از سوی ساواک و دستگیری مجدد استاد گردید که این بار وی را مدتی در بازداشت انفرادی نگه داشتند. با تعطیلی مسجد جاوید در آذرماه ۱۳۵۳، استاد مطهری نیز تا زمان پیروزی انقلاب ممنوع المنبر شد. سرانجام امریه ساواک در ۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۴، ظاهرا به تمامی فعالیتهای استاد مطهری خاتمه داد.
اوج نهضت امام و نقش محوری استاد
در سـالهایی که نهضت امام اوج میگرفت و مردم مسـلمان و جوانان و دانشجویان بر اثر روشنگریها و آموزشهای امثال استاد مطهری با اهداف و آرمانهای اسلام و نهضت آشنایی پیدا میکردند، ایشان به همراه روحانیون مبارزی مانند دکتر بهشتی، جامعه روحانیت مبارز را سازماندهی کرد که در واقع هدایتگر مبارزات و اعتصابات و تظاهرات سالهای ۵۶ و ۵۷ در داخل کشور محسوب میشد.
اعتماد امام به اسـتاد مطهری آنچنان بود که در اوج نهضت، تشکیل شورای انقلاب اسلامی و انتخاب اعضا و همچنین ریاست آن را برعهده استاد گذاردند که تا پیروزی کامل انقلاب و پس از آن تا استقرار نظام جدید، نهضت و کشور را مدیریت کند.
اما استاد مطهری در ساعت ۲۳ یازدهمین روز از اردیبهشت ۱۳۵۸ در حالی که فقط دو ماه و ۲۰ روز از پیروزی انقلاب میگذشت، با گلولهای از اسلحه استعمار و به دست خوارج روزگار بر خاک افتاد.
احسان طبری (یکی از چند نظریه پرداز بلندآوازه مارکسیسم، از اعضای مرکزی حزب منحله توده و عضو برجسته آکادمی علمی شوروی) بارها و به مناسبتهای مختلف از استاد شهید مرتضی مطهری یاد کرد و با قاطعیت گفت که ترور ایشان نمیتواند کار یک گروه نظیر گروه فرقان باشـد. طبری به جدمعتقد بود (و برای این اعتقاد خود نیز دلایل و شـواهد فراوانی میآورد) که ترور استاد مطهری، طرح و برنامه سـازمان سیا و موساد بوده و صرفا با هدف خشک کردن یکی از چشمههای جوشان معارف اسلامی صورت پذیرفته است.۳
اسناد تکان دهنده لانه جاسوسی آمریکا
طرفه آنکه پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا، از این مرکز شیطانی، اسنادی به دست آمد که نظر فوق را تایید کرده و حکایت از حضور مستقیم کانونهای استعماری و امپریالیستی در پشت صحنه ترور استاد مطهری داشت.
یکی از دانشـجویانی که در زمان تسـخیر لانه جاسوسی حضور داشت، در مورد وابستگی گروه فرقان به آمریکا در کتابش نوشت:
«...تکان دهندهترین اسناد درباره گروهی به نام فرقان بود. مردم معتقد بودند که گروه فرقان را عناصر خارجی حمایت و هدایت میکنند. اسنادی که در سفارت به دست آمد، درستی گمان مردم را ثابت کرد. این اسناد نشان میداد آمریکا از طریق اشخاص ثالث با گروه فرقان تماس گرفته بود.»۴
یکی از آن اسـناد که در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۵۸ افشا گردید، دلالت کافی بر ارتباط وثیق دستگاه سیاست خارجی آمریکا با این گروه داشت:
«محرمانه
از سفارت آمریکا در تهران به وزارت امور خارجه و فوری
یکی از دوستان قدیمی دفتر سیاسی که یک طلبه قدیمی است و سال گذشته مرکز بحثهای ایدئولوژیک برای شاگردانش بود... (میگوید) یازده نفر از شاگردان قدیمی این شخص عضو گروه فرقان در تهران هستند... یکی از اعضای فرقان افتخار میکرد که آنها در نظر دارند خرابکاری را با ترور هفتهای یک روحانی شروع کنند و تا رسیدن به موفقیت ادامه دهند... منبع بیان داشت اعضای گروه فرقان که با آنها در تماس است توجهشان را به اهداف داخلی معطوف کردهاند...»
پیوند و ارتباط گروه فرقان با سفارت آمریکا از طریق «ویکتور تام ست» برقرار میشد که از فعالان جاسوسی در ایران بود و در آن زمان یکی از حلقههای ارتباط سیا و آمریکا با گروه فرقان به شمار میرفت.۵
ساعت ۲ نیمه شب ۱۲ اردیبهشت ۱۳۵۸، در حالی که دو، سه ساعتی از شهادت استاد مطهری میگذشت، مثل همیشه، ساعت کوکی اتاقش به صدا درآمد تا استاد را مانند هر شب برای نماز و تهجّد بیدار کند، غافل از آنکه دیگر روح مرتضی مطهری خود به پرواز درآمده بود تا بر ِدوست.
انتهای پیام