Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «انرژی امروز»
2024-05-06@02:21:23 GMT

تحریم های نفتی ایران: سایه تورم بر سر اقتصاد هند

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۳۷۳۵۳

تحریم های نفتی ایران: سایه تورم بر سر اقتصاد هند

تحریم نفتی ایران از سوی آمریکا، اقتصاد هند را با چالشی جدی روبه‌رو ساخته است. افزایش هزینه تامین انرژی، کاهش مجدد ارزش روپیه و همچنین افزایش تورم از جمله پیامدهای قطع واردات نفت از ایران اعلام شده است.

 

خبرگزاری فرانسه روز پنجشنبه ۱۲ اردیبهشت (دوم مه) با انتشار گزارشی از تاثیرات منفی تحریم نفتی ایران بر اقتصاد هند خبر داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

دوره معافیت ۱۸۰ روزه تعیین شده برای معاملات نفتی با ایران روز دوم ماه مه به پایان رسیده است. هند یکی از هشت کشوری است که از این معافیت‌ها برای تامین نیازهای خود به نفت خام بهره می‌برد.

 

از روز دوم ماه مه، هرگونه معامله نفتی با ایران مشمول مجازات‌های تعیین شده از سوی دولت ترامپ خواهد شد. از همین رو، هند ناگزیر به قطع واردات نفت از ایران شده و همین می‌تواند اقتصاد هند را به چالش بکشد.

 

افزایش تورم

 

هند سومین اقتصاد بزرگ آسیا به شمار می‌رود. این کشور برای تامین نیازهای خود به انرژی ناگزیر به واردات نفت از کشورهای دیگر است. به سخن دیگر، ۸۰ درصد نیازهای هند به نفت خام از طریق واردات تامین می‌شود.

 

مهم‌ترین کشور تامین کننده نفت هند، عربستان سعودی است. اما هند به مدت چند دهه، بخش قابل ملاحظه‌ای از نیازهای نفتی خود را از طریق معاملات نفتی با ایران تامین کرده است.

 

واندانا هاری، موسس پرتال بازار جهانی انرژی «واندا» به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است که قطع واردات نفت از ایران موجب افزایش هزینه واردات هند می‌شود و نیاز به داد و ستد با ارزهای خارجی را افزایش می‌دهد.

 

یکی از موفقیت‌های اقتصادی دولت نارندرا مودی کنترل تورم در این کشور بود. دولت موفق شده بود در سایه کاهش نرخ تورم در این کشور، دو بار نرخ بهره بانکی را کاهش دهد.

 

 

بانک مرکزی هند تصمیم داشت برای سومین بار نیز اقدام به کاهش نرخ بهره بانکی کند. پدیده‌ای که با توجه به چالش اقتصادی جاری هند در سایه قطع واردات نفت از ایران، اجرای آن دشوار خواهد شد.

 

افزایش وابستگی هند برای واردات نفت به دلار فشار بر روپیه را افزایش خواهد داد و از ارزش آن خواهد کاست.

 

اختلال در تامین انرژی

 

دولت مودی اعلام کرده است که برای نفت ایران جایگزین خواهد یافت و چرخه تامین انرژی هند آسیب نخواهد دید. این در حالی است که هنوز جایگزینی برای نفت ایران پدید نیامده است.

 

مدهو ناینان، سردبیر سایت «پتروواچ» به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است که «هیچ کس در ارتباط با بازار نفت، به هند صدقه‌ای نخواهد داد. حتی عربستان سعودی نیز برنامه‌ای برای جایگزین کردن کمبود ناشی از حذف نفت ایران از بازارهای جهانی عرضه نکرده است.»

 

دولت هند پرداخت یارانه‌های مربوط به بهای بنزین را سال گذشته متوقف کرد. همین موضوع باعث اعتراض گسترده مردم به افزایش بی‌سابقه بهای بنزین شده بود. اکنون نیز در صورت افزایش بهای نفت، هند متحمل فشار اقتصادی بیشتری می‌شود.

 

صرف‌نظر از اینکه در انتخابات جاری هند، حزب بهاراتیا جاناتا نخست‌وزیر این کشور، نارندرا مودی پیروز شود یا حزب کنگره رائول گاندی، دولت آینده این کشور با چالش برخاسته از نارسایی‌های حاکم بر تامین انرژی و افزایش بهای انرژی روبه‌رو خواهد بود.

 

اوپک و تولید نفت آمریکا

 

احتمال تداوم سیاست کاهش تولید نفت کشورهای عضو اوپک و همچنین کشورهای غیر عضو این سازمان، باعث افزایش مجدد بهای نفت خام در روز چهارشنبه اول ماه مه گشت.

 

قرار بر این است که در اجلاس ماه ژوئن اوپک در وین، درباره موضوع کاهش میزان تولید نفت تصمیم‌گیری شود. کشورهای عضو اوپک و کشورهای غیرعضو این سازمان و به‌ویژه روسیه از تولید نفت خام خود در شش ماهه نخست سال جاری به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه کاسته بودند.

 

تمدید احتمالی این سیاست برای نیمه دوم سال جاری می‌تواند باعث افزایش بهای نفت در بازارهای جهانی شود. این در حالی است که آمریکا ظرف هفته گذشته، بر میزان تولید نفت خام خود افزوده است.

 

ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان اعلام کرده است که تولید نفت خود را به ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز رسانده است.

 

برخی از تحلیلگران بر این باورند که دنبال کردن سیاست تحریم نفتی ایران و ونزوئلا با هدف افزایش سهم آمریکا در تولید نفت جهان صورت گرفته است.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۷۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟

محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی در خصوص اقداماتی که دولت سیزدهم و وزارت نفت در خصوص افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی به اجرا گذاشته اند، به خبرنگار قدس تصریح کرد: دیپلماسی انرژی یکی از نقاط قوت کشور ما محسوب می شود. وابسته کردن کشورهای همسایه به لحاظ انرژی به خودمان، از ابعاد مختلفی برایمان نفع دارد.

وی ادامه داد: افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در حوزه انرژی و به اجرا گذاشتن دیپلماسی فعال انرژی در منطقه باعث بالا رفتن سطح درآمدهای ارزی کشورها، وابستگی دیگران به ما و تقویت جایگاه مان در منطقه می شود. از آنجائیکه گاز خاصیت تحریم پذیری کمتری دارد، گسترش روابط گازی کشور با همسایگان می تواند بسیار موثر باشد.

استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور  برایمان مزیت بالایی دارد

این کارشناس انرژی توضیح داد: افزایش تعاملات در منطقه در حوزه گازی به درستی در دستور کار قرار گرفته است. از آنجائیکه ما خودمان با موضوع ناترازی گاز روبرو هستیم، دولت باید به فکر واردات گاز نیز باشد. گفته می شود که خط لوله گازی ایران و ترکمنستان از ظرفیت 40 میلیون متر مکعبی در روز برخوردار است. باید گزینه های جذابی پیش روی عشق آباد قرار دهیم که به جای صادرات گاز به چین، بخشی از آن را در حد ظرفیت خط لوله موجود در اختیار ما قرار دهد.

قدیری گفت: استفاده از گاز وارداتی از ترکمنستان برای رفع ناترازی گازی کشور و همچنین ارائه این گاز به نیروگاه ها و جلوگیری از سوزاندن گازوئیل برایمان مزیت بالایی دارد.

دریافت نفت کوره به جای وجوهات صادرات گاز به عراق روشی است که باید ادامه پیدا کند

وی ادامه داد: در ارتباط با عراق نیز سیاست های خوبی در زمینه انرژی به اجرا گذاشته شد. به ویژه دریافت نفت کوره به جای وجوهات مربوط به صادرات گاز به این کشور روش مناسبی است که باید ادامه پیدا کند. این ماده کاملاً نقد شونده است و قابل تحریم نیست. به طور کلی، تهاتر چاره اندیشی مناسبی است که در دستور کار قرار دادیم.

این کارشناس انرژی توضیح داد: دیپلماسی انرژی دولت فعلی نسبت به دولت قبل بهبود یافته است. به ویژه اقداماتی که در ارتباط با ترکیه، عراق، پاکستان و ترکمنستان به منظور گسترش روابط در حوزه انرژی انجام داده ایم، قابل قبول است. اما این حد از اقدامات هنوز کافی نیست و نیاز است بر فعالیت های خودمان در این حوزه ها اضافه کنیم.

گفتنی است، وزارت نفت طی سال های اخیر و به ویژه بعد از اعمال تحریم های همه جانبه علیه صنایع نفت و گاز کشور، نقش مهم و موثری در حوزه خنثی سازی تحریم ها برعهده داشته است. افزایش تعاملات با کشورهای همسایه و رایزنی برای برقراری روابط گسترده تر در حوزه انرژی نیز از جمله راهکارهای پیش رو برای بی اثر کردن تحریم هاست.

دولت فعلی به جای چشم دوختن به نتیجه مذاکرات و امید داشتن به رفع تحریم ها، درصدد خنثی سازی تحریم ها برآمد. در این راستا، سیاست هایی به اجرا گذاشته شد. استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور، توسعه زنجیره ارزش محصولات، عرضه نفت به پالایشگاه های کوچک در شرق آسیا، سهامداری در پالایشگاه های فراسرزمینی و صدور خدمات فنی و مهندسی از جمله این سیاست ها هستند.

در ادامه سیاست های اعمالی به منظور خنثی سازی تحریم ها، وزارت نفت دیپلماسی فعال انرژی را در پیش گرفته است. در این چارچوب، افزایش تعاملات با کشورهای منطقه در دستور کار قرار دارد.به زعم کارشناسان، افزایش روابط با کشورهای همسایه نه تنها به لحاظ اقتصادی برای طرف های درگیر رابطه سودمند است، بلکه به لحاظ تأمین امنیت منطقه نیز به نفع تمامی کشورهای منطقه است. از سوی دیگر، وابسته کردن کشورهای دیگر به خودمان، در راستای تأمین منافع ملی ماست.

زهرا طوسی

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت گاز در اروپا؟!
  • ماشه افزایش قیمت گاز در اروپا چکانده می‌شود
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • افت شاخص انتظارات تورمی به پیش از آغاز تحریم/ تدوام روند نزولی نرخ تورم
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است
  • سیاست‌گذاری صحیح برای گسترش روابط با همسایگان در حوزه تقویت جایگاه گازی چگونه باید باشد؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • حساسیت هایی که در نماینده، روشنفکر و مردم نیست
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت