Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سید الشهداء نیروی زمینی سپاه در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد تلاش فرماندهان جوان این نهاد در ابتدای انقلاب و دفاع مقدس و ایثارگری امروز جوانان سپاه در بحران‌ها را جلوه‌ای از مجاهدت این نهاد دانست. ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، «امنیتی که ما در آن زندگی می‌کنیم به قیمت خون بهترین جوانان ما به دست می‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درود خداوند بر سپاه پاسداران و بقیه عناصر حافظ امنیت.» این جمله از بیانات رهبر معظم انقلاب کافی است تا جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تامین امنیت کشور به خوبی درک شود. براساس بیانات رهبر فرزانه انقلاب، سپاه پاسداران یکی از نشانه‌های عزت ملی و از نعمت‌های الهی برای کشور و ملت ایران است.

تحرک عظیم و فوق العاده در دوران دفاع مقدس، نوآوری و ابتکار در زمینه تأمین نیازها، حفظ جوشش و روحیه انقلابی در جامعه، و تربیت عناصر کارآمد در سرلوحه خدمات سپاه قرار دارد که در 40 سال عمر انقلاب اسلامی برای عموم مردم روشن و مبرهن بوده است.

این روزها که دشمن با رفتار خبیث و خصومت آمیز خود نام این نهاد انقلابی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده لازم است برکات و نعمات سپاه از زوایای دیگر نیز بازگو شود. نمایندگی خبرگزاری تسنیم در استان اصفهان به همین بهانه، نشستی با فرمانده قرارگاه منطقه‌ای سید الشهداء نیروی زمینی سپاه پاسداران در استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزدداشت. سردار سرتیپ جواد استکی در این دیدار به تشریح خدمات این نهاد در بخش‌های مختلف پرداخت که متن آن در ادامه آمده است.

تسنیم: جایگاه سپاه پاسداران در بیانات بنیان‌گذار کبیر انقلاب و رهبر فرزانه انقلاب مورد تاکید قرار داشته و دارد. اساساً چه عاملی سبب صدور فرمان تشکیل این نهاد توسط امام خمینی (ره) شد؟

سردار استکی:ما 2 مقوله سپاه و پاسدار داریم، به همین علت است که دوم اردیبهشت 58 امام راحل فرمان تشکیل سپاه را دادند و روز سوم شعبان را روز پاسدار نامیدند.

می‌توان گفت با توجه به اهمیتی که سپاه دارد و سرمایه انسانی آن با نام پاسدار که از جایگاه معنوی خاصی برخوردار است، فرمان تشکیل این نهاد توسط امام راحل صادر شد، همیشه بر این فکر بودم که امام خمینی (ره) ویژگی خاصی را برای سپاه در نظر داشتند که وجه تمایز آن نیز پاسداران است.

پاسداران، سپاه را تشکیل می‌دهند و سرمایه اصلی‌اش آن‌ها هستند که امام راحل روز پاسدار را در روز میلاد سید الشهدا (ع) نامگذاری کردند که اسوه پاسداری از اسلام و ارزش‌های اسلامی و قرآن بودند و همه ویژگی‌هایی که امام حسین (ع) و یارانش داشتند را امام راحل در پاسدارها انتظار داشتند.

تشکیل سپاه از ابتکارات بی بدیل امام راحل

تسنیم:همان طور که اشاره کردید سپاه از جایگاه معنوی بالایی به ویژه در کلام امام راحل برخوردار است. در تشریح جایگاه این نهاد به عنوان تامین کننده امنیت کشور چه اشاره‌ای می‌توان داشت؟

سردار استکی:همان طور که اشاره شد شکل گیری سپاه و همچنین تعیین روز پاسدار از ابتکارات بی بدیل امام راحل بوده زیرا بسیاری از انقلاب‌ها به وجود آمدند و به نیروهای مسلح موجود اعتماد کرده و ضربه‌های اساسی را دریافت کردند، برخی انقلاب‌ها مانند الجزایر و مصر از نظر عدم وجود یک نهادی که حافظ آن انقلاب باشد با یک شب سفره‌شان جمع می‌شود و سرانش به اعدام و زندان محکوم می‌شوند.

این مسئله نشان دهنده آینده‌نگری و جامع نگری امام راحل است که می‌توان گفت یک دیدگاه راهبردی داشتند و تشکیل سپاه را برای حفظ انقلاب و دستاوردهای آن ضروری دانستند و چندماهی از انقلاب نگذشته بود که در 2 اردیبهشت 58 فرمان تشکیل سپاه را صادر کردند.

البته ما معتقدیم که ایشان از قبل نقشه راه و نقشه جامع انقلاب اسلامی را دیده بودند و همه نهادهایی که باید تاسیس می‌شد را تبیین کرده بودند اما این نهاد جایگاه ویژه‌ای را داشت.

تبیین جایگاه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ابتدای انقلاب

البته ما از قبل ارتش داشتیم که و پس از انقلاب اسلامی با حضور چهره‌های انقلابی از جمله فرمانده بزرگوار شهید صیاد شیرازی فضای آن به سمت انقلاب آمداما احساس حضرت امام (ره) این بود که انقلاب یک نیروی ویژه برای حفظ خود می‌خواهد که با تشکیل سپاه و نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این مسئله محقق شد.

رهبر معظم انقلاب نیز در یکی از سخنرانی‌های خود نام سپاه را تبیین کردند و تکلیف و وظیفه سنگینی که بر عهده سپاه و پاسداران بود را تذکر داده و گوشزد کردند، جوانانی که در ابتدای انقلاب و در مبارزات، تظاهرات و برنامه ریزی‌ها و.. حضور داشتند، شامل دانشجویان، دانش آموزان، کارگران، طلاب و سایر اقشار، در مجموعه‌ای جمع شوند تا امنیت مردم و حفظ جامعه را بر عهده بگیرند. چون رژیم شاه از بین رفته بود جایگزینی لازم بود تا سریعاً نیازهای مردم شامل دفاع، امنیت، مسائل سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و.. را برعهده بگیرد. بنابراین سپاه نخستین مجموعه‌ای بود که با همین جوانان شکل گرفت.

تسنیم: از آغاز فعالیت سپاه پاسداران در اصفهان بگویید. سپاه در ابتدای امر چه جایگاهی در میان مردم داشت و چه اقداماتی انجام می‌شد؟

سردار استکی:سپاه نخستین تشکیلاتی بود که شکل گرفت و جایگاه ویژه‌ای داشت، در مجموعه 22 بهمن اصفهان با نام دفاع شهری مجموعه‌ای شکل گرفت، عمده مراجعات مردم به دلیل عدم استقرار همه نهادها و سقوط رژیم شاهنشاهی در این مجموعه بود که از معیشت مردم تا اختلافات خانوادگی به آن مراجعه می‌شد.

ساواکی‌ها فرار کرده بودند و یکی از کارهای ما دستگیری و مقابله با آن‌ها بود تا سران جنایتکار آن‌ها را دستگیر کنیم، در کنار آن‌ها منافقان و اراذل که اسلحه داشته و سعی در ناامنی جامعه داشتند، وضعیت نامناسبی به وجود آمده بود که تشکیلاتی برای ساماندهی آن نیاز بود که مجموعه کمیته دفاع شهری در آن زمان شکل گرفت.

پس از فرمان امام راحل در دوم اردیبهشت 58 این مجموعه تبدیل به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد، اغلب افراد در آن دوره نیز جوان بودند و فرد مسن بسیار کم داشتیم، اغلب افراد در بین 18 تا 25 سال بودند، همه وظایف به روی دوش این مجموعه بود که همان زمان هم قائله کردستان، گنبد آغاز شد.

استکبار جهانی دید علی رغم اینکه ایران را جزیره ثبات منطقه و شاه را ژاندارم منطقه نامیده بود انقلابی شکل گرفته و با این اتفاق رو به رو شدند و به گفته خودشان انقلاب اسلامی یک زلزله سیاسی پیش‌بینی نشده در سطح جهان بود و باید مهار می‌شد و یا از بین می‌رفت.

2 ماموریت بسیار مهم در ابتدای تشکیل سپاه در کردستان

تسنیم: نقش موثر سپاه در بحران‌های ابتدای انقلاب که منجر به تامین امنیت کشور شد از مسائل غیرقابل انکار است. آیا سپاه اصفهان نیز برای این موارد فراخوان می‌شد؟

سردار استکی:کودتا، فتنه، جنگ و بحران برنامه‌های دشمن برای انقلاب بود که از همان ابتدا با مناطق بحرانی مانند کردستان رو به رو شدیم که نخستین اعزام ما از اصفهان به کردستان پس از فرمان امام راحل 27 و 28 مرداد 58 بود و شهید خرازی و گروه دیگری به گنبد و پس از آن به کردستان رفتند و گروه دیگری نیز راهی سیستان و بلوچستان شدند.

تشکیلات نوپا با نام سپاه در نخستین مرحله شکل‌گیری خود با بحران‌ها و ماموریت‌های جدی در کردستان، خوزستان و سیستان و بلوچستان مواجه شد و این مسئله در همه استان‌ها نیز به همین شکل بود و سپاه با برخی تهاجمات علیه انقلاب اسلامی رو به رو شد و باید از انقلاب اسلامی در مکان‌های مختلف پاسداری می‌کرد.

ما شهدای بسیاری را در کردستان و دیگر مناطق داشتیم، برای مقابله با بحران‌ها و در درگیری‌ها چند ماموریت داشتیم که یکی از آن‌ها مبارزه با گروهک‌های ضد انقلاب غرب کشور بود که مردم را فریب داده و شهرها را اشغال کرده بودند. صحبت در این باره طولانی است و البته کتاب تاریخ شفاهی نقش استان اصفهان در شمال غرب و کردستان که شامل چند جلد است در حال تدوین است.

ضدانقلاب مسلح جان و مال و ناموس مردم را تصاحب کرده بود که مردم از امام (ره) درخواست کمک کردند. دولت موقت در آن روز هیئتی برای مذاکره فرستاد و مذاکرات درستی صورت نگرفت و درگیری ادامه پیدا کرد و این قائله با حضور سپاه، ارتش، نیروی انتظامی و مردم پیشمرگ مسلمان کردستان به پایان رسید و مناطق پاکسازی شدند که این یکی از ماموریت‌های سپاه بود.

تسنیم: و ماموریت دوم چه بود؟

سردار استکی:دومین مسئله بحث مردم‌یاری و بازسازی آن مناطق بود که اگر کردستان ایران را با کردستان ترکیه و عراق مقایسه کنیم شاهد تفاوت‌های آن در زیرساخت‌ها، جاده، مدرسه هستیم که شاخص‌های توسعه را در آن‌جا می‌توان دید که این موضوع در سیستان و بلوچستان و دیگر شهرها صورت گرفت.

این از ظلم رژیم شاه بود که مردم از لحاظ فرهنگی و اجتماعی در فقر بودند که برای حل آن تلاش شد و امروز از بیشتر مواهب برخوردار هستند.

البته هم اکنون هم مشکلاتی دارند اما تفاوت با آن روز بسیار زیاد است، بسیاری از روستاها در ابتدای انقلاب جاده و برق و موارد ضروری را نداشتند اما امروز آن‌ها دارای زیرساخت هستند و قابل قیاس با کردهای دیگر کشورها نیست، تعلقی برادران کرد نسبت به ایرانی بودنشان دارد که مسئله بسیار مهمی بود.

در ابتدای انقلاب و با وجود گروهک‌های مختلف ضدانقلاب در منطقه کردستان معلم، پرستار و دکتر نمی‌توانست حضور پیدا کند و در صورت حضور به شهادت می‌رسیدند، امکانات عمرانی نیز قابل انجام نبود و بسیاری از وسایل عمرانی برای جاده سازی را به آتش می‌کشیدند و این جزئی از جنایت‌هایی است که گروه‌های ضد انقلاب در آنجا انجام می‌دادند. اما سپاه ایستاد و پاسداری کرد و وظایف خود را انجام داد. بنابراین می‌توانیم بگوییم سپاه در مسائل نظامی، فرهنگی، سیاسی و.. تلاش کرد و آبدیده شد.

فعال رسانه‌ای تاجیک: سپاه اگر از نهضت حمایت می‌کرد، حتما مانند حزب‌الله به جایی می‌رسیدتروریستی خواندن سپاه اقدامی سیاسی است نه حقوقیلاریجانی قانون حمایت از سپاه در برابر آمریکا را به دولت ابلاغ کرد

حضور سپاه در عرصه حفاظت از شخصیت‌ها پس از ترورهای ابتدای انقلاب

امنیت در مناطق اطراف کشور و پاسداری از انقلاب یکی از گام‌های مهم سپاه بود که وظایف خود را در توان خود صورت داد و به نوعی می‌توان گفت سپاه در مسائل نظامی آبدیده و آماده شد زیرا در ابتدا تجارب لازم را نداشتیم، گام‌های دیگر نیز مقابله با فتنه‌ها و کودتاها بود که مهم‌ترین آن خنثی سازی کودتای "نقاب" بود که صبح روز کودتا با همکاری برادران معتقد ارتش کودتا خنثی شد.

با توجه به ترور بسیاری از شخصیت‌ها و به شهادت رساندن بسیاری از بزرگان انقلاب شهید بهشتی و یارانش، شهید مطهری و شهدای محراب و دیگر شهدا که توسط گروهک‌های ضدانقلاب سپاه حفاظت از شخصیت‌ها و جلوگیری از هواپیما ربایی را برعهده گرفت، نهاد انعطاف‌پذیری که همه ماموریت‌ها را در هر زمان و در هر مکان به هرشکلی انجام می‌دهد.

از خصوصیات و ویژگی‌های سپاه به نقل از رهبر معظم انقلاب این است که سپاه یک نهاد انقلابی بوده و در همه عرصه‌ها وارد می‌شود و وظیفه خود را انجام می‌دهد، پس از این فتنه‌ها و کودتاها توسط دشمن، دوران دفاع مقدس آغاز شد، زمانی که در آن تهدیدات موفق نشدند جنگ و هجمه نظامی را آغاز کردند.

تسنیم: رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب از نقش جوانان سخن گفتند. پایه تشکیل سپاه پاسداران نیز جوانان بودند که امروز نیز افتخارآفرینان این نهاد از شهید حججی تا شهدای حادثه زاهدان جوانان بودند. چه ارتباطی می‌توان میان تاکید ایشان بر استفاده از جوانان و ورود جوانان به بدنه سپاه یافت.

سردار استکی:پررنگ‌ترین فرازی که در بیانیه گام دوم است اشاره به جوانان است، رهبر معظم انقلاب پس از آن بیانیه در مشهد مقدس نیز در ابتدای سال جدید بر ورود جوانان به عرصه‌های مختلف تاکید کردند، کسانی که در ابتدای انقلاب مبارزه کردند و سپاه را تشکیل دادند اغلب جوان بودند.

در دفاع مقدس و در بحران‌ها نیز جوان‌های حضور بسیار پررنگی داشتند، شهید خرازی به عنوان فرمانده لشکر تنها 22 سال داشت و دیگر فرماندهان نیز در این حدود سنی بودند، لشکرهای مجهز دشمن که از نظر تجهیزات و امکانات آماده بودند را زمین‌گیر کردند و هر زمان نام شهید خرازی و لشکر امام حسین (ع) می‌آمد لرزه بر تن آن‌ها می‌افتاد.

جوان‌های پاسدار، بسیجی و ارتشی موتور محرک در دفاع مقدس بودند و زمانی که وارد عرصه شدند صحنه و میدان جنگ را تغییر دادند، نخستین عملیاتی که سپاه با نیروهای بسیج انجام داد 20 خرداد سال 60 عملیات فرماندهی کل قوا بود و صحنه جنگ را متحول کرد و پس از آن عملیات‌های ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، بیت المقدس و غیره صورت گرفت.

سپاه مسئولیت بسیج و جذب و ساماندهی آن را بر عهده داشت، حضور جوانان تنها برای امروز نیست و هر جا که حضور پیدا کردند آنجا متحول شد، در دوران سازندگی و پس از جنگ نیز در هر عرصه که مشاهده کنیم چه در قرارگاه خاتم الانبیا و دیگر عرصه‌ها وجود جوانان سبب تغییر و تحول اساسی شده است.

بسیاری از مشکلات کشور با حضور پررنگ جوانان قابل رفع است

تسنیم: حضور پرشور جوانان در عرصه‌های مختلف جهادی امروز واقعیتی ملموس در جامعه است. برای تقویت این روحیه جهادی و تسری دادن آن به بدنه جوان جامعه چه باید کرد؟

سردار استکی:رهبر معظم انقلاب در گام دوم تاکید به استفاده از جوانان به دولت مردان و مسئولان دارند، این رویکرد در سپاه وجود دارد و هم اکنون اغلب امور سپاه بر عهده جوانان بوده و فرمانده گردان‌ها و تیپ‌ها، مسئولان بسیج سازندگی، مسئولان قرارگاه سازندگی ما نیز در دست جوانان است.

در عرصه سیل نیز جوانان سپاه در یگان‌های مهندسی و دیگر یگان‌ها حضور دارند و در کمک رسانی به مردم در بحث‌های مختلف حضور پرشوری داشته‌اند و مناظری دیده می‌شد که نشان از انسجام و وحدت دارد و همان نقش دفاع مقدس را ایفا می‌کنند، حضور ارتش، هلال احمر و نیروهای انتظامی را نفی نمی‌کنیم اما جوانان بسیجی در کنار مردم جلوه‌های ویژه‌ای را ایجاد کردند.

ما در لرستان 12 هزار نفر از بچه‌های سپاه و بسیج را مستقر کردیم و به سیل زدگان کمک و یاری می‌کنند و در تمیزکاری منازل و شهرها هر کار که بتوانند انجام می‌دهند، اگر ما در سپاه و بدنه اجرایی کشور بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب جوانان را به طور ویژه در نظر بگیریم بسیاری از مشکلات ما رفع می‌شود.

انتهای پیام/ش

R41346/P/S6,51/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۸۱۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته تعلیم و تربیت فرصتی برای دستیابی به اهداف سپاه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، سرداررمضان شریف درآیین ویژه ای به مناسبت هفته عقیدتی سیاسی در سپاه و بسیج و هفته معلم آیین ویژه‌ای در کانون فرهنگی تربیتی شهید سلیمان نژاد رامسر گفت: :یکی از اصلی‌ترین مولفه‌های قدرت سپاه و بسیج داشتن نیرو‌های آگاه، بصیر و آشنای به مبانی دینی و فرهنگ اهل بیت از روز اول تاسیس بوده است.

وی گفت:  ادامه داد:تاکید مسولان و فرماندهان سپاه این است که تلاش نماییم دانش سیاسی و عقیدتی پاسداران و بسیجیان افزایش پیدا کند.

سردار شریف افزود:شهادت استاد مطهری معلم انقلاب بعنوان هفته تعلیم و تربیت فرصتی است که تاکید نماییم بر افزایش معرفت و دستیابی به اهداف سپاه در دفاع از ارزش‌های انقلاب با بینش عقیدتی و سیاسی، موفق‌تر عمل خواهیم نمود و سهلرالوصل‌تر به اهداف می‌رسیم.

سردار شریف گفت: تلاش برآن بوده قدرت سپاه و مولفه قوت سپاه روز به روز بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و همه امکانات و لوازم آن در محتوا مربی و فضای آموزشی مورد توجه قراربگیرد.

دراین مراسم از مربیان و هادیان برتر تجلیل شد

دیگر خبرها

  • هفته تعلیم و تربیت فرصتی برای دستیابی به اهداف سپاه
  • حمایت از رژیم کودک‌کش اسرائیل تبلور شیطنت آمریکا در منطقه است
  • درخواست موشکی امام جمعه باشت از جانشین فرمانده سپاه پاسداران
  • بیداری آزادی‌خواهان جهان نشات گرفته از انقلاب اسلامی است
  • سردار سلامی: رهبر انقلاب فرمودند سپاه در بحث آموزش مجاهدت کند
  • سردار سلامی: عملیات وعده صادق استثنایی ترین تصمیم نظام بود
  • سردار سلامی: عملیات وعده صادق استثنایی ترین تصمیم یک نظام بود
  • سردار سلامی: «وعده صادق» استثنایی‌ترین تصمیم نظام بود
  • سردار سلامی: «وعده صادق» استثنایی‌ترین تصمیم نظام بود
  • سردار سلامی: سپاه و بسیج همواره مدافع حقوق کارگران خواهند بود