Web Analytics Made Easy - Statcounter

لویه جرگه مشورتی صلح افغانستان در قطعنامه پایانی‌اش خواستار اعلام آتش‌بس بین دولت و طالبان، حفظ قانون اساسی و ساختار نظام جمهوری اسلامی در افغانستان همچنین تعیین جدول خروج نظامیان خارجی از این کشور شدند. ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ بین الملل آسیا-اقیانوسیه افغانستان نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، لویه جرگه مشورتی صلح در قطعنامه 23 ماده‌ای خود از طالبان خواستند تا در توسعه افغانستان مشارکت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جرگه همچنین از طالبان و علمای دینی افغانستان می‌خواهد تا دیدگاه واحدی از اسلام ایجاد کنند.

هیئت لویه جرگه همچنین از طالبان و دولت خواستار آتش‌بس فوری شدند و تاکید کردند که آتش‌بس از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز شود.

در این قطعنامه تاکید شده است که صلح باید ضمن حفظ نظام جمهوری اسلامی در افغانستان برقرار شود.

در این قطعنامه همچنین تاکید شده است که قانون اساسی افغانستان باید حفظ شود اما در صورت نیاز امکان ایجاد اصلاحات از طریق راه‌های مشروع وجود دارد.

لویه جرگه همچنین تاکید کرد که در روند صلح باید حقوق همه افغان‌ها از جمله زنان حفظ شود.

در ادامه نیز لویه جرگه تصریح می‌کند که برای تضمین صلح پایدار در افغانستان این کشور نیازمند نیروهای امنیتی و دفاعی قدرتمند است.

لویه جرگه همچنین از احزاب و کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان خواست تا زمینه برای گشایش دفتر سیاسی طالبان در افغانستان را فراهم کنند.

در بیانیه همچنین آمده که دولت افغانستان باید در هماهنگی با جامعه جهانی جدول زمانی برای خروج مسئولانه نیروهای خارجی از این کشور را آماده کند. 

نماینده غیرنظامی ناتو: صلح با طالبان و انتخابات برای ما در افغانستان اولویت داردگزارش تسنیم|از لغو پیمان امنیتی تا عدم حمایت از داعش در گزارش کمیته‌های کاری لویه جرگه مشورتی صلح افغانستانمعاون سیاسی رهبر طالبان: نخست باید مسئله خروج نیروهای خارجی از افغانستان نهایی شود

جرگه همچنین از دولت افغانستان، احزاب و جریان‌های سیاسی خواست تا از یک موضع واحد به روند صلح افغانستان وارد شوند.

لویه جرگ مشورتی صلح برای کمک به روند صلح و حسن نیت در این زمینه خواستار تبادل زندانیان بین طالبان و دولت شد.

در قطعنامه همچنین از طرفهای دخیل خواست تا از اعلام هرگونه پیش‌شرط برای گفت‌وگوهای مستقیم خودداری کنند.

انتهای پیام/.

ما را در فیسبوک، توییتر و تلگرام دنبال کنید.

R36461/P/S8,87,1413/CT10 واژه های کاربردی مرتبط اخبار "افغانستان"

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار افغانستان اخبار افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۸۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات

نورالدین عزیزی، سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، گفته است که با قزاقستان و ترکمنستان برای ایجاد یک مرکز لجستیکی در هرات با هدف تبدیل کشور به نقطه لجستیکی اصلی برای صادرات منطقه توافق کرده‌اند.

عزیزی افزود که هدف این کار صادرات منطقه از جمله نفت روسیه به جنوب آسیا است.

به گفته وی، پس از نشست هفته گذشته طالبان با مقام‌های ترکمنستان و قزاقستان در کابل، توافق شده است که گروه‌های فنی در جریان دو ماه توافق‌نامه کتبی را در مورد طرح‌های رسمی برای ساخت این مرکز لجستیکی آماده کنند.

عزیزی افزود پس از شش ماه گفت‌وگو روی طرح ایجاد این مرکز تصمیم گرفته شده است که هر سه کشور در ساخت این مرکز مشترک سرمایه‌گذاری کنند.

وی خاطرنشان کرد «این مرکز بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر طالبان برای بهره‌گیری از موقعیت استراتژیک افغانستان» است.

عزیزی گفت: «براساس گفت‌وگوهای ما، قرار است یک مرکز لجستیکی در ولایت هرات ایجاد شود که می‌تواند شمال را به جنوب آسیا متصل کند.»

طبق اظهارات سرپرست وزارت صنعت و تجارت طالبان، این مرکز لجستیکی در یک زمان ظرفیت نگهداری یک میلیون تن نفت را خواهد داشت.

با این حال، این مقام طالبان در مورد تاریخ آغاز عملی این پروژه جزییات ارائه نکرده است.

پیش از این، مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی رئیس الوزرای طالبان نیز گفته بور که افغانستان نقطه اتصال منطقه است و این موضوع بدون این کشور ممکن نیست.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • استقبال طالبان از قهرمانان فوتسال افغانستان
  • مذاکرات طالبان برای صادرات نفت روسیه
  • افغانستان نفت روسیه را به جنوب آسیا منتقل می‌کند
  • ایجاد مرکز لجستیکی تجاری در هرات
  • بیش از ۳۵ کشته در حملات داعش در افغانستان
  • مسدود شدن گذرگاه اسپین بولدک
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان وارد ایران شد
  • وزیر صنعت و تجارت طالبان به ایران سفر کرد
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • امضای قرارداد صادراتی ازبکستان با تجار افغانستانی