Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- سيد عباس موسوي در يادداشتي با عنوان ديپلماسي با صداي بلند نوشت :در جهان به هم پيوسته کنوني در هزاره سوم ميلادي، شاهد‌ گذار و تحول به عرصه فرا - نوگرايي در همه حوزه‌ها اعم از حوزه‌هاي علمي، فناوري و زيست‌بوم و کليه شئونات و ابعاد حيات فردي و اجتماعي هستيم، به‌گونه‌اي که اين تحول تمامي زوايا و جوانب گوناگون زندگي بشر امروزي را در معرض پرتوهاي پرقدرت و پرنفوذ خود قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گزارش خبرگزاري آريا، متن اين يادداشت به اين شرح است: جهان فرا مدرن امروز، نه‌تنها با عصر انقلاب صنعتي در قرون 18و 19ميلادي و با عصر مدرنيسم قرن بيستم کاملا متمايز و متفاوت است، بلکه به جرأت مي‌توان ادعا کرد حتي با دو دهه اخير نيز قابل مقايسه نيست. شتاب تغيير و تحولات به‌خصوص در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات، حتي مفاهيم عميق علمي و فلسفي «زمان و مکان» را دچار دگرگوني کرده و ما نه فقط شاهدِ «تحول در مفاهيم» که «انقلابي در مفاهيم» هستيم. از اساسي‌ترين و مهم‌ترين دگرگوني‌ها و دگرديسي‌ها، تحول و‌گذار در مفهوم «قدرت، ارتباطات و ديپلماسي» است.
فناوري اطلاعات و ارتباطات به واسطه ادغام «زمان، مکان و فاصله» که از مشخصه‌هاي عصر انقلاب صنعتي است، با «سرعت و شتاب» که از مشخصه‌هاي عصر فرا- صنعتي است، مؤلفه نويني را در هزاره سوم خلق کرده است که مي‌توان آن را «کوانتومي شدن» امور ناميد. امروزه امور و پديده‌ها به لحاظ زماني و مکاني ديگر ثابت و ايستا نيستند و نوعي «درهم تنيدگي زمان و مکان» و کوانتومي شدن را شاهد هستيم. در دنياي کوانتومي امروز، ابعاد زماني و مکاني، موانع و فواصل، سلسله مراتب و آيين کار بعضا محو و يا در حال فرسايشند و ديگر نمي‌توان با ابزارهاي فرسوده عصر ديواني، به تمشيت امور و تدبير ملوک پرداخت و سياست‌ورزي و حکمراني خوب را به نمايش گذاشت.
سه دهه پيش و در آستانه‌ گذار تاريخي از جنگ سرد نظام دو قطبي به عصر پويا و سيال نظام چند قطبي پسا – جنگ سرد، آلوين تافلر فقيد، خالق 2 اثر ماندگار «شوک آينده» و «موج سوم»، درکتابي تحت عنوان «جابه‌جايي در قدرت» به تحول مفهوم قدرت در عصر پسا - صنعتي از مفهومي سنتي مبتني بر «قدرت مادي و نظامي» به مفهومي جديد مبتني بر «قدرت دانايي و آگاهي» پرداخت و تمامي انگاره‌ها و مفروضات و باورهاي معطوف به وجه مادي و نظامي قدرت را کنار زد و بر وجه غيرمادي و فکري قدرت تأکيد کرد. بنابراين و با اين تعبير و تعريف جديد از قدرت، قدرتمند کسي است که بيش از ديگران بر منابع دانش و معرفت و دانايي مسلط است. به‌عبارت علمي و امروزي، قدرت در داده‌ها و اطلاعات نهفته است و قدرتمند کسي است که کنترل اطلاعات و توليد دانايي را در اختيار داشته و توانايي شکل‌دهي به افکار و مديريت ايده‌ها را دارد.
اگر در عصر استعمار و مرکانتيليسم، کنترل بر تنگه‌ها و مسيرهاي دريايي و نقاط استراتژيک جهان براي مديريت و کنترل جريان تبادل کالا و تسهيل سوداگري، ضرورتي حياتي داشت و امروز کنترل مسيرهاي انتقال انرژي اهميتي همپا و حتي بيش از سلطه بر منابع انرژي دارد.
در عصر پسا صنعتي قرن بيست و يکم، کنترل و در اختيار داشتن کانال‌ها و شبکه‌هاي ارتباطي و فضاي مجازي و رسانه‌هاي ديجيتال، اهميتي بيش از اطلاعات و دانايي و آگاهي دارد و منشأ قدرت واقعي محسوب مي‌شود.
بنابراين با تغيير و گذار در مفاهيم قدرت و ارتباطات، تحول در عرصه نظري و عملي ديپلماسي را نيز شاهد هستيم. امروزه ديگر با ديپلماسي عصر کشتي‌هاي بادباني که نمايندگان سياسي‌اش تام‌الاختيار فرض مي‌شدند و تبادل هيأت‌ها و پيام‌ها، اموري پرهزينه و بسيار زمانبر بودند، نمي‌توان به مصاف دنياي پيچيده، به هم وابسته و با انواع تهديدات متنوع و تحول يافته (از بيوتروريسم و تهديدات زيست‌بومي گرفته تا تهديدات سايبري و جنگ‌هاي نسل ششمي يا جنگ روباتيک) رفت. لذا تحول در مثلث «قدرت، ارتباطات و ديپلماسي» در عرصه نظريه و عمل، به خلق مفهوم نويني به نام «ديپلماسي ديجيتال» انجاميده است. برخي اين نوع ديپلماسي را مدرن تعبير مي‌کنند.
ديپلماسي در فضاي مجازي يا ديپلماسي شبکه‌اي و در واقع امکان «ديپلماسي با صداي بلند» بستري است که در آن دولت‌ها از ابزار «قدرت نرم» براي متقاعدکردن يکديگر به جاي ديپلماسي زور و اجبار استفاده مي‌کنند.
در اهميت ديپلماسي ديجيتال همان بس که شاهد استفاده هوشمندانه مسئولان عالي کشور ازجمله وزير امور خارجه از فضاي مجازي و رسانه‌هاي تعاملي ديجيتال، ظرف 6 سال گذشته به‌خصوص در جريان مذاکرات هسته‌اي و به‌ويژه در کارزار سخت و دشوار با مثلث شوم و مخرب آمريکا – صهيونيسم و سعوديسم، مواجه بوده و هستيم.
تأثيري که انتقال پيام از طريق رسانه‌هاي مجازي بر مخاطبان عام و فراگير در سطح جهان گذاشته و مي‌گذارد، بر کسي پوشيده نيست.
وزارت امورخارجه جمهوري اسلامي ايران و دستگاه ديپلماسي به رغم کسري‌ها و کمبودها در عرصه بهره‌وري از ديپلماسي ديجيتال، با علم و آگاهي نسبت به اهميت تحول از ديپلماسي سنتي به ديپلماسي ديجيتال در عصر فرا نوگرايي هزاره سوم، درصدد است تا با بهره‌گيري مناسب و اصولي از رسانه‌هاي تعاملي و فضاي مجازي، راندمان و بهره‌وري دستگاه ديپلماسي در عرصه‌هاي متنوع و متکثر ديپلماسي رسانه‌اي، ديپلماسي عمومي، ديپلماسي فناوري و ديپلماسي اقتصادي – تجاري، به‌عنوان مکمل و تسهيل‌کننده ديپلماسي رسمي را ارتقا بخشد.
در اين مسير استفاده از همه ظرفيت‌هاي موجود و شناسايي شيوه‌ها و امکانات نوين ارتباطي بسيار ضروري است.
ديپلماسي به‌عنوان بارزترين و مهم‌ترين جلوه قدرت نرم، با ديجيتال شدن و بهره‌مندي از رسانه‌هاي تعاملي، به دانش‌افزايي و توان‌افزايي در عرصه قدرت ملي کمک شاياني مي‌کند‌.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: عصر ديپلماسي كشتي بادباني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۳۸۷۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سردار شکارچی: مسئولان و فعالان رسانه‌ای کشور باید آرایش تهاجمی بگیرند

معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مسئولان و فعالان رسانه‌ای کشور در عرصه جنگ نرم و شناختی؛ فرماندهان، افسران و جهادگران فی سبیل الله هستند که بایستی با استفاده از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها علاوه بر دفاع همه جانبه از ملت، منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی، آرایش تهاجمی بگیرند تا بر دشمن غلبه نمایند.

به گزارش ایسنا، سردار سرتیپ پاسدار ابوالفضل شکارچی در نشستی با اصحاب رسانه استان ایلام اظهار داشت: با توجه به این‌که «رسانه‌های نظام سلطه و استکبار جهانی به صورت منسجم و یکپارچه با آرایش جنگی، نظام مقدس جمهوری اسلامی و ملت دلاور ایران را مورد هجوم همه جانبه قرار داده‌اند، رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی نیز بایستی با آرایش جنگی و به صورت منسجم، هماهنگ، همگرا و با همدلی ضمن دفاع از امنیت و منافع ملی در عرصه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، علمی، دفاعی، امنیتی، سیاسی و… نقش‌آفرینی کنند.

وی با اشاره به حماسه آفرینی مردم استان ایلام در طول دوره انقلاب اسلامی بیان داشت: مردم استان ایلام دارای سه شاخصه و ویژگی مهم، شامل صبر و مقاومت، اخلاص و مجاهدت هستند و در این رابطه شهدای والامقامی را تقدیم نموده که یکی از شهدای شاخص و ملی کشور، دانشمند هسته‌ای ایران، شهید بزرگوار داریوش رضایی‌نژاد می‌باشد که تربیت یافته این سرزمین شهیدپرور و مجاهدپرور است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: مسئولان و فعالان رسانه‌ای کشور در عرصه جنگ نرم و شناختی؛ فرماندهان، افسران و جهادگران فی سبیل الله هستند که بایستی با استفاده از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها علاوه بر دفاع همه جانبه از ملت، منافع ملی و آرمان‌های انقلاب اسلامی، آرایش تهاجمی بگیرند تا بر دشمن غلبه نمایند.

معاون فرهنگی و جنگ نرم ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در شرایط کنونی، دستیابی به پیروزی در جنگ سخت و نیمه سخت وابستگی شدید به کارکرد هوشمندانه و هنرمندانه در عرصه جنگ نرم و شناختی در قبل، حین و بعد از هر اقدام دارد که چنانچه در این خصوص قصوری صورت پذیرد بسیاری از افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی از بین خواهد رفت.

لذا ضرورت دارد مسئولان و فعالان رسانه‌ای جبهه انقلاب اسلامی با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها و فرصت‌ها و با شناخت کافی از ضعف‌ها و نقاط آسیب دشمنان کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با آرایش جنگی مناسب اعم از دفاعی و تهاجمی، به صورت هوشمندانه، هدفمند و منسجم در این عرصه وارد شوند و متناسب با لایه‌ها و سطوح جنگ نرم و شناختی (احساسات و هیجانات، ادراک، اندیشه، افکار و رفتار) برنامه ریزی و اقدام نمایند.

وی با تشکر از همه مسئولان و فعالان رسانه‌ای کشور در تمام سطوح، اعم از راهبردی، عملیاتی و راهکنشی در تبیین اراده رهبری، نیروهای مسلح و ملت ایران در قبل، حین و بعد از عملیات غرور آفرین و دشمن‌شکن وعده صادق که امت اسلامی و ملت‌های آزادیخواه جهان را غرق در شادی و سردمداران کفر و نفاق، استکبار جهانی و صهیونیست‌ها را ذلیل، خوار و ناامید ساخت، بیان داشت: امید است این هماهنگی، همگرایی، وحدت و همدلی که در عملیات وعده صادق وجود داشت در تمام عرصه‌های مورد نیاز انقلاب اسلامی تداوم داشته باشد.

دیگر خبرها

  • قضات تصمیمات و احکام خود را با پیوست رسانه‌ای همراه کنند
  • سردار شکارچی: مسئولان و فعالان رسانه‌ای کشور باید آرایش تهاجمی بگیرند
  • سردار شکارچی: رسانه یکی از مهمترین عناصر نقش‌آفرین در تقویت قدرت نرم و امنیت است
  • رسانه‌های جبهه انقلاب اسلامی باید آرایش تهاجمی بگیرند
  • درخواست جدید سردار شکارچی از مسئولان
  • مسئولان و فعالان رسانه‌ای کشور باید آرایش تهاجمی بگیرند
  • رسانه یکی از مهمترین عناصر نقش آفرین در ارتقای قدرت نرم است
  • شکست ائتلاف غربی در تغییر معادلات با انصارالله
  • ذوب‌آهن به‌دنبال سومین برد خانگی مقابل نساجی
  • انحلال دو فدراسیون ورزشی/ بازگشت بادبانی به فدراسیون قایقرانی