Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- تورج دهقاني، مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت کشور گفت: نيروگاه برق غرب کارون تا پايان امسال راه‌اندازي خواهد شد.
به گزارش خبرنگار سرويس اقتصادي خبرگزاري آريا، تورج دهقاني به ارائه گزارشي از عملکرد اين شرکت طي سال گذشته پرداخت و گفت: شرکت متن در طول عمر بيش از 20 سال فعاليت خود ماموريت توسعه ميادين نفتي کشور به ويژه غرب کارون را به عهده داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با بيان اينکه تمرکز اصلي شرکت متن در حوزه غرب کارون بوده است، اظهار کرد: حوزه غرب کارون به عنوان يک حوزه پرظرفيت و تازه کشف‌شده مطرح بوده که بالغ بر 70 ميليارد بشکه ذخيره نفتي را در خود جاي داده است.
اين مقام مسئول با اشاره به اينکه هجمه تحريم هاي ناجوانمردانه غرب عليه ايران بي سابقه بوده است، يادآور شد: تاکنون منابع خوبي براي توسعه غرب کارون اختصاص داده شده است و دستاوردهاي قابل توجهي نيز در اين حوزه به دست آمده است، به گونه‌اي که به جرات مي‌توان گفت عقب‌ماندگي از شريک و رقيب خود در اين بخش از ميدان‌هاي مشترک نداريم و توانستيم با همت همکاران، در اين شرايط کنوني و بحراني کشور از منافع ملي دفاع کنيم.
به گفته دهقاني، طرح‌هاي متعددي براي توسعه ميدان‌هاي غرب کارون و ديگر ميدان هاي نفتي و همچنين طرح‌هايي را که اخيرا در قالب IPC واگذار شده است در دست اجرا داريم که اميدواريم بتوانيم اين طرح‌ها را با موفقيت به سرانجام برسانيم.
مديرعامل شرکت مهندسي و توسعه نفت از راه‌اندازي نيروگاه برق غرب کارون تا پايان سال خبر داد و افزود: براي نخستين‌بار شرکت متن از برق نيروگاه حوزه غرب کارون براي فعاليت‌هاي تجاري خود استفاده خواهد کرد و اين براي شرکت متن دستاوردي بزرگ محسوب خواهد شد.
وي ادامه داد: همچنين بحث مخازن ذخيره‌سازي است که با توجه به شرايط کشور بحثي راهبردي محسوب مي‌شود که تحقق آن همت ويژه‌اي را مي‌طلبد.
دهقاني به طرح انتقال نفت خام در حوزه غرب کارون از منطقه گوره به جاسک در شرق تنگه هرمز اشاره کرد و از آن به عنوان يک طرح عظيم، ملي و راهبردي ياد کرد و افزود: اين طرح که شرکت متن آن را در دست اجرا دارد يک طرح چند ميليارد دلاري است و خط لوله عظيم هزار کيلومتري را در دست احداث داريم که سال گذشته پيمان‌ها و مناقصات آن انجام شده است و عمليات اجرايي آن شروع شده و اميدواريم پيشرفت قابل قبولي در اين طرح ملي حاصل شود و به اهداف طرح برسيم.
وي اظهار کرد: نمايشگاه بين‌المللي صنعت نفت کشور فرصت مناسبي را فراهم مي‌آورد تا توانمندي‌ها و دستاوردهاي سازندگان و شرکت‌هاي داخلي که سرمايه‌گذاران اصلي اين کشور در اين شرايط خاص و بحراني هستند، به‌خوبي به نمايش گذاشته شود و اميدواريم در اين راستا اصحاب رسانه به‌خوبي توانسته باشند اين توانمندي‌ها را به نمايش درآورده و آن شور و نشاط  و اميدي را که نياز امروز کشور است محقق کنند.
وي با ابزار اميدواري نسبت به انعقاد چند قرارداد نفتي در قالب مدل جديد قراردادهاي نفتي تا پايان امسال، اظهارکرد: قراردادهايي که براي توسعه ميدانهاي سپهر، جفير، پايدارغرب، آبان، دالپري و چشمه خوش منعقد شده بود به شرکت مهندسي و توسعه نفت ابلاغ شده است که در حال هماهنگ کردن تيم براي اجراي پروژه هستيم.
دهقان درباره ميزان افزايش توليد نفت در ميدان‌هاي غرب کارون گفت: براساس برنامه مصوب سال 1397، بايد به توليد 350 هزار بشکه در روز دست مي يافتيم که اين امر محقق شده است؛ اما به دليل سيلهاي اخير و آبگرفتي تالاب هورالعظيم، بخشي از توليد را کاهش داده ايم که بعد از اتمام سيلها و مسائل مربوط به آن دوباره توليد را به ميزان قبلي مي رسانيم.
وي با بيان اين که امسال نيز توليد نفت در ميدانهاي تحت توسعه اين شرکت افزايش خواهد يافت از افزايش 30 هزار بشکهاي و حدود 40 تا 50 هزار بشکهاي ميدانهاي غرب کارون خبر داد و افزود: امسال توليد نفت از ميدان آذر به 65 هزار بشکه در روز خواهد رسيد، همچنين ظرفيت افزايش توليد در ميدان‌هاي غرب کارون در حد 40 تا 50 هزار بشکه در روز را نيز داريم.
دهقان در پاسخ به اين سوال که آيا تحريمها سبب کاهش توليد نفت از ميدان هاي غرب کارون شده است، افزود: به دليل اولويت توسعه ميدانهاي مشترک نفتي وگازي، تاکنون هيچ برنامه اي مبني بر کاهش توليد از ميدان‌هاي غرب کارون به ما ابلاغ نشده است.
وي ادامه داد: همانطور که مي دانيد تحريم موضوع تازه اي براي صنعت نفت و ايران نيست و ما نيز کمابيش با اثرات آن آشنا هستيم، البته اين امر به معناي اين نيست که تحريم اثري بر روي فعاليتها ما نداشته، با اين حال نتايج و عملکرد ما در سال‌هاي گذشته نشان داده است که به دور از هرگونه شعار بر مشکلاتمان فائق آمده و نگرانيهاي خود را در اين زمينه مانند تامين اعتبار اجراي پروژه‌ها و همچنين تامين تجهيزات و قطعات مورد نياز طرحها رفع کنيم.
مديرعامل شرکت متن با بيان اين که همه طرح هايي توسعه اي که شرکت متن مسئوليت اجراي آن را بر عهده دارد در زمينه تخصيص و تامين اعتبار جزو طرح‌هاي اولويت دار قرار دارد افزود: هم اکنون منابع  تامين اعتبار پروژه هاي غير از طرحهاي بيع متقابل پيش بيني شده و بخشي از آنها نيز از صندوق توسعه ملي دريافت شده است.
دهقان ادامه داد: با توجه به شرايط کشور و محدوديت‌هايي که هم‌اکنون با آن مواجه هستيم استفاده از روش‌هاي ديگر را براي تامين اعتبار مسدود نکرديم، براين اساس به دنبال راهکارهاي دستيابي به اعتبار با روش‌هاي کم‌هزينه هستيم.
مديرعامل شرکت متن همچنين به سيلهاي اخير و آبگيري تالاب هورالعظيم اشاره کرد و گفت: سيل اخير همه توجه ها را به ميدانهاي غرب کارون و تالاب هورالعظيم جلب کرد؛ چراکه تقريبا از سال 1396 همه تجهيزات و تاسيسات ما زيرآب بود با اين حال با پايشهاي مستمر و مستقيمي که داشتيم هرگز اجازه نداديم که اين مسائل منجر به نشتي نفت در هورالعظيم شود.
به گفته دهقان هم اکنون بيش از 200 حلقه چاه ميدانهاي غرب کارون در تالاب هورالعظيم قرار دارد، با اين حال با کنترلهاي مستمري که داشتيم حتي يک مورد آلودگي و نشتي نفت در تالاب هور العظيم نداشتيم و قطعا نيز نخواهيم داشت.
وي با تاکيد بر اين که هورالعظيم يک ثروت ملي است و بيشترين ميزان برداشت نفت از ميدان‌هاي غرب کارون نيز از اين منطقه انجام مي شود، ادامه داد: با اينکه در اين مدت حداکثر توليد را از اين منطقه داشتيم با اين حال همه استانداردهاي لازم را رعايت کرده و همواره توجه به مسائل زيست محيطي در اين منطقه از اولويتهاي ما بوده است که اين امر نيز حاصل تلاش شبانه روزي همکارانم در شرکت مهندسي و توسعه نفت (متن) بوده است.
مديرعامل شرکت متن ادامه داد: تصاوير ماهواره اي طي 15 سال اخير نشان مي دهد که هور همواره خشک بوده با اين حال تصاوير 2 سال اخير نشان مي دهد که ميزان رطوبت هورالعظيم کمتر از 70 درصد نبوده است.
وي با بيان اين که ارزش هورالعظيم کمتر از منابع زيرزميني براي ما نيست، خاطرنشان کرد: سياست حفظ و نگهداري تالاب هورالعظيم به عنوان سرمايه ملي در دستور کار وزارت نفت قرار داشته و اين سياست نيز کماکان مانند گذشته ادامه دارد.
دهقان همچنين درباره مذاکره با شرکت‌هاي چيني براي توسعه فاز دوم توسعه ميدان‌هاي غرب کارون نيز ادامه داد: قبل از هرچيز بايد بگويم که شرکت متن متولي توسعه اين ميدان‌هاست و شرکت ملي نفت ايران مذاکرات قراردادي براي توسعه ميدانها را انجام مي دهد، مذاکره با شرکت‌هاي چيني نيز تا جايي که مطلع هستم از سوي شرکت ملي نفت ايران در جريان است.
مديرعامل شرکت متن ادامه داد: منتظر ابلاغ شرکت ملي نفت ايران براي شروع فاز دوم توسعه ميدان هاي غرب کارون هستيم.
وي درباره توسعه ميدان مشترک ياران و مذاکره با شرکت ايراني پرشيا گفت: براساس سياست وزارت نفت قرار بر اين است که ميدان ياران (شمالي و جنوبي) به صورت يکپارچه توسعه يابد و با توجه به اهميت ازدياد برداشت نفت در اين ميدان، استفاده از روش‌هاي ازدياد برداشت مبتني بر فناوري روز همواره مورد توجه بوده است.  
دهقان با بيان اين‌که در بخش توسعه ميدان‌ها با توجه به توانمندي شرکت‌هاي داخلي ميتوانيم از توان آنها استفاده کنيم، تصريح کرد: اما در بخش نگهداشت توليد و ازدياد برداشت نيازمند استفاده از فناوريهاي نوين هستيم که در مذاکرات اخيرمان با شرکت نفت وگاز پرشيا، پيشنهادهاي فني آنها را در اين ارتباط دريافت کرده ايم.
وي همچنين درباره مذاکره با شرکت اويک براي توسعه فاز دوم ميدان آذر نيز افزود: در سال جاري افزايش 30 هزار بشکهاي از ميدان نفتي آذر محقق خواهد شد، براساس برنامهريزي انجام شده دستيابي به توليد 100 هزار بشکهاي از اين ميدان در فاز دوم در دستور کار قرار دارد که باتوجه به توسعه فاز نخست اين ميدان از سوي شرکت اويک، ميتوانيم روي توان اين شرکت براي توسعه فاز دوم نيز اعتماد کنيم.
وي همچنين درباره توسعه آزادگان جنوبي از سوي پيمانکاران ايراني افزود: همانطور که ميدانيد در سال‌هاي گذشته مذاکره براي توسعه ميدانهاي آزادگان شمالي، جنوبي و يادآوران در قالب قراردادهاي بيع متقابل با شرکت‌هاي چيني مذاکره انجام شده و قرارداد بيع متقابل آنها نيز امضا شد در دولت يازدهم فازهاي نخست ميدانهاي آزادگان شمالي و يادآوران افتتاح شد.
دهقان با بيان اين‌که در ميان قراردادهاي امضا شده طرح توسعه ميدان آزادگان جنوبي به دليل اين که با اجراي آن توليد نفت از اين ميدان 300 هزار بشکه در روز افزايش مي يافت از اهميت قابل توجهي برخوردار بود، ادامه داد: متاسفانه پيمانکار چيني اين ميدان به تعهدات خود در قالب قرارداد بيع متقابل عمل نکرد، قرارداد توسعه با اين شرکت خاتمه يافت و توسعه اين ميدان را به پيمانکاران داخلي واگذار کرديم.
مديرعامل شرکت متن با تاکيد بر توانمندي پيمانکاران ايراني در توسعه اين ميدان که از نظر رقابت با طرف عراقي در توسعه ميدان و همچنين هزينه ها قابل توجه است، ادامه داد: پيمانکاران ايراني از سال 1393 تا 1395 توانستند 100 حلقه چاه را در اين ميدان حفاري کرده و توليد از اين ميدان را به 100 هزار بشکه در روز برسانند.
وي با تاکيد بر صرفه جويي هزينه ها در اجراي اين پروژه اظهارکرد: تکليف بخش عمده ي طرح هاي توسعه ميدانهاي غرب کارون در سال جاري از محل افزايش توليد اين ميدان محقق خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سيل هور العظيم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۱۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی

به گزارش خبرگزاری مهر، آیین امضای تفاهم‌نامه طرح‌های توسعه میدان‌های گازی کشور با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید سه‌شنبه صبح (۱۱ اردیبهشت) با حضور جواد اوجی، وزیر نفت و محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران برگزار می‌شود.

شرکت ملی نفت ایران در دولت سیزدهم با هدف تأمین پایدار و رفع ناترازی گاز کشور و تأمین خوراک صنایع پتروشیمی، اقدام‌هایی گسترده را طرح‌ریزی و اجرا کرده است. در این زمینه می‌توان به امضای قرارداد و اجرای طرح‌های توسعه فاز ۱۱ میدان مشترک پارس جنوبی، توسعه گام نخست میدان گازی کیش، پروژه‌های جمع‌آوری گازهای مشعل، طرح ضربتی توسعه میدان‌های گازی شرکت نفت مناطق مرکزی و.... اشاره کرد.

شرکت ملی نفت ایران برای تحقق این اهداف و توسعه میدان‌های گازی کشور با استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های شرکت‌های ایرانی، مذاکراتی پرشمار را با هلدینگ‌ها، شرکت‌های پتروشیمی و اکتشاف و تولید ایرانی انجام داده است. در نتیجه این اقدام‌ها، تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی در جنوب، جنوب غرب کشور و خلیج همیشه فارس با تخمین حجم سرمایه‌گذاری ۶ میلیارد دلار و ۴۰۰ میلیون دلار و با هدف تولید حدود روزانه ۱۲۸ میلیون مترمکعب گاز با هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی و شرکت‌های اکتشاف و تولید ایرانی امضا می‌شود.

پیش‌بینی می‌شود با تکمیل مطالعات تفاهم‌نامه‌های یادشده و امضا و اجرای کامل قراردادهای طرح‌های یادشده، ضمن افزایش تولید گاز کشور و رفع ناترازی، ۲۵ هزار فرصت شغلی مستقیم و غیرمستقیم به‌ویژه در استان‌ها و شهرهای محل اجرای طرح‌ها ایجاد شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها یک درصد از حجم سرمایه‌گذاری یادشده برای انجام مسئولیت اجتماعی شرکت ملی نفت ایران به‌ویژه در مناطق نفت‌خیز صرف خواهد شد.

در این طرح‌ها، برای نخستین بار هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی به‌منظور تأمین پایدار خوراک مورد نیاز مجموعه‌های به مطالعه و توسعه بالادستی میدان‌های گازی کشور می‌پردازند که گامی مؤثر برای تأمین مطمئن و پایدار خوراک این صنایع، استفاده از سرمایه‌های انباشته‌شده در این مجموعه‌ها، استفاده حداکثری از ظرفیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنایع پتروشیمی و ثروت‌آفرینی برای کشور است.

بر اساس این گزارش، تفاهم‌نامه‌های توسعه میدان‌های گازی «زیره و خارتنگ» و ساختار اکتشافی «دارنگ»، توسعه میدان‌های گازی «سفید زاخور، سفید باغون و هالگان»، توسعه مخازن «خامی زیلایی و کارون» و جمع‌آوری گازهای همراه مسجدسلیمان، توسعه میدان گازی «عسلویه غربی» و ایستگاه تقویت فشار کنگان، توسعه مخازن «خامی شهیدان، زیلایی و کارون»، توسعه میدان‌های گازی «میلاتون و رودک، بینک و رگ سفید» و توسعه میدان‌های گازی «اهواز و مارون خامی» با حضور وزیر نفت، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران و مدیران ارشد صنعت نفت امضا می‌شوند.

کد خبر 6092488

دیگر خبرها

  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میدان‌های نفت و گاز غرب کارون
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی
  • آیین امضای تفاهم‌نامه‌های مطالعه طرح‌های توسعه ۱۶ میدان گازی/ بخش نخست
  • تلمبه ESP چاه شماره ۳۶۷ میدان اهواز در شرکت نفت و گاز کارون راه‌اندازی شد
  • حقابه هورالعظیم چگونه تامین می‌شود؟
  • تفاهم‌نامه‌های مطالعه توسعه ۱۶ میدان گازی با ۶.۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری امضا شد
  • تولید بنزین از متانول برای کمک به رفع ناترازی بنزین
  • آغاز سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌ها در میادین گازی
  • امضای تفاهم‌نامه‌ همکاری شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی
  • شرکت ملی نفت برای توسعه میدان‌های گازی تفاهم‌نامه‌های همکاری امضا می‌کند