Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-29@01:54:31 GMT

اشتباه یک فرد نباید به‌پای کلیت تئاتر نوشته شود

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۴۱۷۴۴

اشتباه یک فرد نباید به‌پای کلیت تئاتر نوشته شود

جمعی از هنرمندان تئاتر مشهد در پی انتشار خبر دستگیری تعدادی بازیگر و کارگردان در یک میهمانی مختلط بیانیه‌ای منتشر و بر لزوم جلوگیری از انحراف در مسیر تئاتر مشهد تاکید کردند.

به گزارش قدس آنلاین، جمعی از هنرمندان مشهد با تاکید بر لزوم حفظ ارزش‌های هنر تئاتر بیانیه‌ای را به‌شرح زیر منتشر کردند:

این روزها در شبکه‌های اجتماعی، قطعه‌ای تصویری از مصاحبه‌ای دست به‌دست می‌شود که در آن، زنی با صورتی تیره شده و صدایی تغییر یافته، سخن از فساد و فحشا در تئاتر، آن هم در تئاتر مشهد مقدس، به‌میان می‌آورد، ادعاهایی در این تصاویر است که دلِ هر شنونده‌ای را به‌درد آورده و روح هر صاحب وجدانی را به‌عذاب می‌کشد، ادعاهایی چون تجاوز، اغفال، فساد، فحشا و چیزهایی از این دست که بازگو کردنش نیز، شرم‌آور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سالی که گذشت، ما در مشهد، بیش‌ترین تولیدات تئاتری را در زمینه‌ دفاعِ مقدس، تاریخ انقلاب شکوه‌مند اسلامی، سوگواره‌ی سید و سالار شهیدان آقا اباعبدالله الحسین(ع) و بسیاری دیگر از زمینه‌های مشابه داشته‌ایم، پس این هنرمندان که هر سال در دهه‌ محرم پیاده به‌زیارت کربلا می‌روند، چه کسانی هستند؟ در ایام شهادت خورشید هشتم آسمان ولایت، امام رضا(ع)، چه کسانی خیمه می‌افرازند و زائران پیاده‌پای حضرت را با شربت و چای، پذیرایی می‌کنند؟

هنرمندان تئاتری که در سخت‌ترین روزگار اقتصاد این مرز و بوم، حاضر نمی‌شوند که بهای بلیت آثار خود را افزایش دهند تا مبادا مردم فرهنگ‌دوست، بیش‌تر از گذشته فشار اقتصادی را تحمل کنند، چه کسانی هستند؟ هنرمندان که ضرر می‌بینند تا مردم ضرر نکنند.

ما در پیشگاه خدا و همه مخاطبان، گواهی می‌دهیم تئاتر امروزمان، از روز نخست تا اینک، دردی جز ایمان و فرهنگ و هنر نداشته و ندارد و نخواهد داشت، زنان و مردانی که در عین خستگی‌ها و سخته‌گی‌ها، باز هم برای اعتلای فرهنگ مردم استان‌شان به‌جان می‌کوشند.

انصاف است که چنین بی‌محابا و یک‌جانبه و بی‌رحم، کلیت تئاتر یک استان و یک شهر را زیر سؤال برد؟ از دوستانی که دست‌اندرکار تهیه‌ این مصاحبه بوده‌اند می‌پرسم: آیا در خانواده‌ خودتان و دوستان و آشنای‌تان، کسی تا به حال در شرکت‌های خصوصی، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، آموزشگاه‌ها، بنگاه‌های اقتصادی و هر جایی که نامی از اشتغال در آن بیاید، موردی مشابه آن‌چه در این فیلم هست را برایتان تعریف نکرده؟ وضعیت استخدام منشی در شرکت‌های خصوصی را هیچ‌کس با شما در میان نگذاشته؟ وضعیت اشتغال در امر بازاریابی و بازرگانی را هیچ‌کس برایتان تشریح نکرده؟ امروز شما، وضعیت اسف‌بار دبیرستان‌های دخترانه را نشنیده‌اید؟

در تئاتر نیز مانند همه فعالیت‌های دیگر، اتفاقات شایسته و ناشایسته رخ می‌دهد، اما این انصاف است که خطای مفروض یک تن را به‌یک جامعه تعمیم داد؟ این عدالت است که با وارد کردن اتهام، جامعه‌ای پُر از متدین و معتقد و اخلاق‌مدار را زیر سؤال برد؟

زدن اتهام و خشک و تر را با هم سوزاندن، تنها یک معنا دارد: «تخریب!» و این قطعه‌ تصویری چیزی جز تخریب وجهه‌ هنر تئاتر استان‌مان نیست، درست مانند آنکه تبه‌کاری را در جامعه‌ای بگیرند و کلیت جامعه را متهم به تبه‌کاری کنند، برخی اگر می‌اندیشیدند که با انتشار این گفت‌وگو، تئاتری‌ها زیر سؤال خواهند رفت، خطای محاسباتی داشته‌اند.

خطای یک پزشک، جامعه‌ پزشکان را مجرم نمی‌کند، چندان که بی‌اخلاقی‌های یک آموزگار، نظامِ آموزشی را صدمه نخواهد زد، دامن تئاتر و به‌ویژه تئاتر مشهد مقدس، از چنین انگ‌ها و ننگ‌هایی مبرا ست و اگر باشد و باشند کسانی که اشتباهی را به سهو یا به عمد با نام این هنر مقدس، مرتکب شده باشند، هرگز نباید آن را به‌پای کلیت تئاتر نوشت.

شکی نیست که رسانه‌های دل‌سوز و منتقدین راستین تئاتر، با ارجاع به فرازهای بلند بیانات مقام معظم رهبری، خود، می‌دانند که تئاتر، گویاترین و مؤثرترین زبان است: «انتقال انسان‌ها از مراحل بی‌اعتقادی، بی‌ایمانی، کم ایمانی یا چسبیدن به زندگی مادی و شخصی، و انتقال به دنیای ملکوتی، فدا شدن در جمع را در نظر بگیرید، این‌ها واقعاً هزاران موضوع زنده، مهم، جالب و زیباست که جز دست هنر هیچ‌چیز نمی‌تواند آن را ترسیم کند و جز زبان هنر هیچ‌چیز نمی‌تواند آن را بیان کند، این‌ها را باید با انواع و اقسام هنرها و از جمله هنر نمایش که یکی از گویاترین و مؤثرترین زبان‌ها است، تبیین کنیم.»

مگذاریم که چراغ تئاتر در خراسان رضوی خاموش شود، مگذاریم که دامن پاک تئاتر به‌لکه‌ای ملکوک شود، و البته نیز، مگذاریم که خدای ناکرده، بی‌اخلاقی رخنه در تئاتر کند، ما به این عهدها متعهدیم و چندان که نمی‌گذاریم تئاتر از مسیرش باز ایستد، نمی‌گذاریم که از مسیرش نیز منحرف شود؛ ان‌شاءالله.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: بازداشت هنرمندان پارتی شبانه هنرمندان تئاتر مشهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۱۷۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع جامعه دانشگاهیان مشهد مقابل دانشگاه فردوسی مشهد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز خراسان رضوی، در ابتدای این مراسم، دکتر «مسعود میرزایی شهرابی» رئیس دانشگاه فردوسی مشهد در سخنان خود، جمع حاضر را نمایندگان همه دانشجویان، اساتید کارکنان دانشگاه‌های مشهد دانست که حمایت خود را از دانشجویان و اساتید ۳۸ دانشگاه آمریکایی که به دلیل حمایت از مردم مظلوم فلسطین مورد ضرب و شتم پلیس آمریکا قرار گرفته اند، اعلام کرده اند.

در بخش‌های دیگری از این مراسم، بیانیه‌های دانشجویان و اساتید حاضر در این تجمع به زبان‌های فارسی و انگلیسی قرائت شد.

دیگر خبرها

  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • از ظرفیت های موجود در جامعه هنرمندان مهاجر استقبال می کنیم
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • تجمع جامعه دانشگاهیان مشهد مقابل دانشگاه فردوسی مشهد
  • پشیمانم!
  • نوگرایی و جوانگرایی شرط پویایی یک جامعه است
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • گل‌به‌خودی مانع‌ اولین کلیت شیت آرشا!
  • انتقاد تند علم الهدی از تلاش برای بازگرداندن خواننده ها و هنرمندان خارج نشین به ایران /بخاطر جذب حداکثری باید عناصر ناپاک و ضدانقلاب به کشور برگردند؟