Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیه دومین مسابقه کشوری کتابخوانی منشور حقوق شهروندی عصر امروز (جمعه ۱۳ اردیبهشت ماه) با حضور علی‌اصغر کاراندیش مروستی دستیار حقوق شهروندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهین‌دخت مولاوردی، لادن حیدری، مونس کشاورز و جمعی از مربیان حقوق شهروندی در سالن علامه دهخدا سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاراندیش در این مراسم با اشاره به اینکه فرهنگ اساس ملیت یک کشور و پایه و اساس زیربنای توسعه است، گفت: اگر ملت نتواند در حوزه فرهنگ ارتقا یابد و به توسعه پایدار فرهنگی برسد، در توسعه حوزه‌های دیگر هم نمی‌تواند موقعیت خاصی را کسب کند.

وی با اشاره به برگزاری دو دوره مسابقه کتابخوانی حقوق شهروندی افزود: طی این دوره بیش از ۸ هزار نفر با منشور حقوق شهروندی آشنا شدند و اگر ملت حقوق خود را نسبت به دولت و حاکمیت بدانند، در روابط اجتماعی، فردی و سیاسی می‌توانند بهتر قدم بردارند و جامعه نیز به سمت کمال حرکت می‌کند. یکی از وظایف وزارت خانه فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه حقوق شهروندی بحث فرهنگ‌سازی این منشور است و در همین راستا طی دو سال گذشته مسابقه کتابخوانی منشور حقوق شهروندی برای آشنایی بیشتر مردم برگزار شده است.

معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دیگر اقدامات وزارتخانه متبوع خود در این حوزه عنوان کرد: در حوزه‌های دیگر نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش کرده تا از طریق فعال کردن دبیرخانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، قدم بزرگ دیگری را در این راه بردارد. همچنین شفاف سازی به عنوان یکی دیگر از ارکان اجرای منشور حقوق شهروندی در دستور کار قرار گرفته و بر همین اساس قراردادها و سایر فعالیت‌های وزارتخانه در سامانه بارگذاری شده است.

وی با اشاره به تسهیل صدور مجوزها و کاهش آنها یادآور شد: طی دولت یازدهم و دوازدهم تعداد مجوزها از ۱۳۷ مجوز به ۳۶ مجوز خدمت کاهش پیدا کرده و سعی شده با هدفمندسازی مراجعات مردم به وزارتخانه کاهش پیدا کند.

شهیندخت مولاوردی در این مراسم با بیان اینکه امید است که در مسیر تربیت و فرهنگ سازی منشور حقوق شهروندی قدم برداریم گفت: لازم است در کنار نهادینه‌سازی حقوق شهروندی به موازات تلاش‌های دولت در عرصه جامعه نیز نهادینه‌سازی صورت گیرد تا در تلاطم سیاست‌ها و آمد و شد دولت‌ها، شاهد تبدیل شدن حقوق شهروندی به یک گفتمان و فرهنگ ثابت باشیم.

وی با اشاره به دو اقدام مهم در اجرای منشور حقوق شهروندی افزود: شناسایی مباحث و هنجار سازی منشور حقوق شهروندی و نهادینه‌سازی آن از جمله اقدامات مهم برای اجرای این منشور در سطح جامعه است. البته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بنا به مسئولیتی که داشته طی این مدت حقوق شهروندی را به خوبی پیش برده و توانسته در این عرصه پیشران باشد و از طریق ابزارهایی چون هنر و فرهنگ به نهادینه‌سازی منشور حقوق شهروندی کمک کند.

مولاوردی با تاکید بر نقش وزارت علوم و آموزش و پرورش در فرهنگ‌سازی منشور حقوق شهروندی و آشناسازی دانش‌آموزان با این مفاهیم توضیح داد: خوشبختانه دانشگاه‌ها هم به این حوزه ورود پیدا کردن و شاهد برگزاری نخستین دوره جایزه حقوق شهروندی در ۷ محور بوده‌ایم. اکنون نیز خوشه حقوق شهروندی در دانشگاه شهید بهشتی دایر شده که امیدواریم هم‌افزایی‌ها در این حوزه افزایش یابد.

به گفته وی، ارزش این فعالیت‌ها در شرایطی که در کشور شاهد موج فزاینده نارضایتی، بی‌اعتمادی و خشونت عریان کلامی در فضای مجازی است، مشخص می‌شود چرا که سرمایه اجتماعی در کشور به مخاطره افتاده است.

مولاوردی با اشاره به تنزل شاخص سرمایه اجتماعی در کشور توضیح داد: سرمایه اجتماعی مشتمل بر اعتماد مردم به مردم، اعتماد مردم به نهادهای سیاسی و اعتماد نهادهای سیاسی به نهادهای دیگر است و متأسفانه این شاخص در حال حاضر شرایط مناسبی ندارد و اگر رشد فزاینده‌ای نداشته باشد، نمی‌تواند به امید اجتماعی منتهی شود.

وی با تاکید بر اینکه سرمایه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی تنها تأثیر گذاری‌اش منوط به افزایش سرمایه اجتماعی است، تاکید کرد: حتی در مباحثی مانند اصلاح سرمایه انرژی، الگوی مصرف و… باید مصرف سرمایه اجتماعی را اصلاح کنیم.

مولاوردی افزود: زمانی هر یک از ما در نقش‌های اجتماعی خود می‌توانیم موفق باشیم که امید داشته باشیم و در نهایت این امید فردی است که می‌تواند به امید اجتماعی تبدیل شود و مجموعه‌ای از این فرآیندها می‌تواند به کار گرفته شود تا آرزو و اشتیاق به تغییر شرایط کشور به وجود آید. بنابراین امید روان‌شناختی و فردی می‌تواند به یک فرآیند تبدیل شده و در قالب فعالیت‌های حزبی، انجمنی و… تبدیل به امید اجتماعی شود و درنهایت خود را در یک شهروند مسئولیت‌پذیر و کنش‌گر نشان دهد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که برگزاری برنامه‌های این چنینی به ترویج و جریان سازی در حوزه حقوق شهروندی بیانجامد.

در پایان این برنامه از مربیان حقوق شهروندی که طی ۱۰ برگزاری نمایشگاه کتاب به مراجعه کنندگان مشاوره حقوقی دادند و نیز ۵ نویسنده برگزیده حقوق شهروندی جوایزی اهدا شد.

کد خبر 4607186 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: شهیندخت مولاوردی نمایشگاه کتاب تهران حقوق شهروندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۱۸۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

رییس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با اشاره به نشست عصر امروز این کمیسیون، توضیحاتی درباره آخرین وضعیت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان داد.

به گزارش مهر، ولی اسماعیلی، نماینده مردم گرمی و رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست این کمیسیون عنوان کرد: نشست امروز (دوشنبه، سوم اردیبهشت‌ماه) کمیسیون اجتماعی با محوریت و موضوع بحث متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با حضور رئیس سازمان تأمین اجتماعی کشور، معاونان این سازمان و رئیس کانون بازنشستگان کارگران برگزار شد.

وی ادامه داد: در جریان این نشست بحث مختلفی درباره وضعیت و شرایط اعمال افزایش حقوق بازنشستگان در اجرای قانون برنامه هفتم توسعه انجام شد؛ با توجه به اینکه هنوز برنامه هفتم توسعه ابلاغ نشده است، مسؤولان سازمان تأمین اجتماعی منتظر ابلاغ رسمی این قانون هستند تا بر اساس آن بتوانند حکم‌ها را اجرا کنند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تاکید کرد: البته بر اساس قانون، احکام برنامه هفتم توسعه از ابتدای سال ۱۴۰۳ لازم‌الاجرا است، بنابراین هر زمان که قانون ابلاغ شد، معوقات ماه (های) گذشته بازنشستگان هم پرداخت خواهد شد؛ اما از آنجا که تا به الان حکمی ابلاغ نشده، هنوز مشخص نیست که این مناسبات و تنظیمات و متناسب‌سازی حقوق بر چه اساسی خواهد بود.

اسماعیلی در ادامه گفت: در جریان این نشست بحث مفصلی پیرامون این موضوع صورت گرفت که کمک حال بازنشستگان تأمین اجتماعی باشیم. قرار بر این شد که اگر در این یک ماه زمان باقی‌مانده مجلس یازدهم احکام ابلاغ و متناسب‌سازی اعمال شود، مجدداً جلسه‌ای برگزار کنیم و وضعیت و شرایط احکام را بررسی کنیم.

دیگر خبرها

  • تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • تاکید بر برنامه ریزی مدون در حوزه های فرهنگی و اعتقادی دانش آموزان فیروزکوه
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • مرکز آموزش شهروندی در شهرک منظریه شهرکرد راه‌اندازی می‌شود
  • زمینه‌های فرهنگ‌سازی حجاب؛ گرایش ذاتی به حیا و خانواده‌دوستی
  • کتابخانه محل مناسبی برای آموزش حقوق شهروندی به کودکان و نوجوانان است
  • جای خالی آموزش‌های شهروندی در تهران | ۴۰۰ مسجد در طرح فرهنگی آرمان ۱ و ۲ فعالیت کردند
  • زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد
  • برگزاری رویدادی نوآورانه در صنایع خلاق/رونمایی از منشور مسئولت اجتماعی شرکت‌های خلاق
  • نبود آموزش‌های شهروندی در حوزه فرهنگی و اجتماعی/ فعالیت‌های پردوام و فاخر محدود است