Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس بازار سرمایه با تشریح برخی مؤلفه های کارآمد بر وضعیت بورس از جمله هجوم نقدینگی ـ که در ارزش معاملات و مشارکت سهامداران حقیقی مشهود است ـ گفت: گروه پالایشی و دارویی در آغاز یک دوره رشد قرار دارند.

هاشم ذوالفقاری در گفت‌وگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: با در نظر گرفتن وضعیت گزارش های ماهانه شرکت ها و با توجه به اینکه قیمت ارز در سامانه نیما در حال متعادل شدن است و این حقیقت که احتمالا قیمت دلار در سال 98 حوالی 12 هزار تومان خواهد بود و با توجه به این نرخ دلار و اینکه بسیاری از شرکت های پالایشی و پتروشیمی، هم اکنون با دلار 9 هزار تومان یا کمتر از این رقم قیمت گذاری می شوند و با آزاد شدن قیمت دلار، انتظار رشد بورس را داریم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: از طرف دیگر در برخی روزها در هفته گذشته، حجم عرضه زیاد بود و صف های خرید 200 میلیون تا 300 میلیون نیز عرضه می شد ولی دوباره به صف خرید می رسید. اگر شرایط بازار عادی بود و پتانسیل های فعلی در بازار نبود قاعدتا 10 روز بازار صف فروش و شاهد قرمزپوشی و منفی بودن شاخص بودیم ولی جمع شدن صف های فروش و شکل گیری مجدد صف های خرید عرضه شده نشان داد که عرضه ها جذب شده و بازار در حال نفس‌گیری برای شروع مجدد یک دوره صعودی است.

ذوالفقاری با بیان این که برخی نمادها که از آغاز اسفند ماه رشد خوبی را تجربه کرده اند، احتمالا در دوره رشد جدید کمتر افزایش خواهند یافت، افزود: به نظر من، دور بعدی رشد بازار با توجه به اینکه صنایع پالایشی کمتر رشد داشته اند، بر عهده این صنعت خواهد بود و از طرفی قیمت دلار و محصولات پالایشی در حال افزایش بوده و از سوی دیگر قیمت دلار نیز رشد کرده است.

وی با اشاره به اهمیت ارزش معاملات خرد و مشارکت سهامداران حقیقی در روند بازار گفت: چنانچه ارزش معاملات بدون احتساب معاملات بلوکی از 500 میلیارد تومان بیشتر باشد، نشان دهنده این است که نقدینگی خوبی جذب بازار شده و تا زمانی که ارزش معاملات بیشتر از این میزان باشد، بازار روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد.

ذوالفقاری ادامه داد: به طور میانگین، ارزش معاملات بین 400 تا 500 میلیارد تومان نیز وضعیت بازار متعادل است، ولی در ایامی که نقدینگی کمتر از 300 میلیارد تومان باشد، شاهد رشد عرضه ها و منفی شدن بازار هستیم.

وی درخصوص رشد سهام شرکت های پالایشی نیز گفت: رشد نمادهای پتروشیمی تقریبا به یک اندازه است و شاید یک سهم 15 درصد بیشتر از بقیه رشد کند. از نظر بنیادی اکنون وضعیت سه نماد شپنا، شتران، شبندر بهتر بوده لیکن نمادهای مثل شراز و شاوان بیشتر مورد اقبال بازار هستند و در حرکت های صعودی بازار شاهد آنیم که با سرعت بیشتری قیمت این نمادها افزایش می یابد.

به گفته این کارشناس ارشد بازار سرمایه در نمادهای پتروشیمی نیز پتروشیمی غدیر و پتروشیمی پارس، شیراز و خراسان ظرفیت بالایی برای رشد دارند و پتروشیمی های اوره ساز نیز با توجه به مجوز افزایش قیمت اوره و همچنین رشد بهای اوره جهانی دارند.

وی در خصوص گروه سیمان نیز گفت: این گروه به دو دلیل بنیادی رشد داشته اند؛ یکی شایعه تجدید ارزیابی شرکت هایی که مشمول ماده 141 نبودند و دیگری فروش دارایی در سیمان تهران که هیجانی را وارد نمادهای این گروه کرد، ولی باید این مطلب را مد نظر بگیریم که نهایی شدن فروش دارایی و اینکه در مرحله انتقال سند مشکلی پیش نیاید، با اما و اگرهای مواجه است ولی با توجه به استقبال از این سهم در ایام گذشته، شاید سیمان تهران رقم بزرگی از این محل سود شناسایی خواهد کرد.

ذوالفقاری افزود: در مورد سایر نمادهای سیمانی، باید گفت، اگر مجلس شورای اسلامی تجدید ارزیابی این مصوبه را تصویب کند، نه تنها گروه سیمان بلکه کل بازار می تواند رشد خوبی را شناسایی کند، چون دارایی های بسیاری از شرکت ها به روز نیست و از این محل می توانند سودهای فوق العاده ای را شناسایی کنند.

وی در خصوص چشم انداز گروه قند و شکر نیز گفت: بیشتر شرکت ها در این گروه اهرمی هستند و امسال نیز سال پرآبی بوده و نمادهای این گروه می توانند رشد خوبی داشته باشند، ولی مسأله ای که در خصوص این گروه باید مد نظر داشت، این است که دولت نسبت به افزایش قیمت شکر حساسیت خاصی نشان می دهد و البته این گروه حداقل بازدهی 100 درصدی را از ابتدای مهر ماه تاکنون نصیب سهامداران خود کرده اند و احتمال دارد که این گروه کمتر از صنایع جامانده از بازار در دوره جدید رشد بازدهی نصیب سهامداران خود کند.

کارشناس کارگزاری فارابی در ادامه این مصاحبه با تأکید بر روند افزایشی سودآوری در گروه دارویی تصریح کرد: رشد نمادهای این گروه با توجه به افزایش نرخ پیش روی مثبت و قابل توجه خواهد بود و همچنین از نظر وضعیت مناسب بنیادی نیز شرایط خوبی دارند.

وی با تأکید بر این که گروه دارویی در آغاز یک دوره رشد هستند، ادامه داد: مشکل اصلی شرکت های دارویی مطالبات آنها از دولت بود که این موضوع در حال حل شدن بوده و در حال دریافت مطالبات خود هستند که به بهبود وضعیت نقدینگی در صورت های مالی آنان می انجامد.

ذوالفقاری نمادهایی همچون دفارا، دپارس، دسبحان و دبالک را در گروه دارویی با توجه به بهبود وضعیت نقدینگی و شرایط خوبی که پیش روی دارند، مورد توجه دانست و در ادامه با تشریح الگوی رفتاری فعالان بازار سرمایه گفت: سهم هایی که بازدهی خوبی را در سال گذشته نصیب سهامداران خود کرده اند، معمولا فروشنده بیشتری دارند؛ مثلا سهمی که قیمت آن 200 تومان بوده، ولی اکنون در محدوده قیمتی 300 تومان قرار دارد، سهامداران آن با کوچکترین نشانه ای از ضعف بازار اقدام به فروش آن سهم با توجه به بازدهی کسب شده می کنند و دلیل اینکه برخی سهم ها به رغم ارزندگی به صفوف فروش می رسند، همین موضوع است که آن سهم ها سود خوبی را عاید سهامداران کرده است.

ذوالفقاری در پایان همین الگوی رفتاری را دلیل صف عرضه بانک تجارت به رغم ارزندگی این سهم دانست و گفت: دلیل صف فروش این سهم 40 تومانی این است که بهای تمام شده بانک تجارت برای سهامداران فعلی در حقیقت 15 تومان بوده و استدلال سهامدار این است که تا سودش کاهش نیافته، از سهم خارج شده و سود خود را شناسایی کند؛ البته این ناشی از وضعیت بازار بوده و ربطی به ارزندگی سهم و تجارت ندارد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: بورس تهران شاخص کل بورس بازار سرمایه سهامداران بورس گزارش بورس کودتا در ونزوئلا تنگه هرمز موسسه اعتباری کاسپین مهناز افشار سهمیه بندی بنزین جولیان آسانژ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۲۳۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

در آخرین روز معاملاتی پیش از تعطیلات آخر هفته، دماسنج اصلی تالار شیشه‌ای با افت اندک ۰.۱۷ درصدی، معادل سه هزار و ۹۳۱ واحد از ارتفاع این شاخص، در سطح دو میلیون و ۲۶۴ هزار و ۹۳۱ واحدی قرار گرفت.

افت ارتفاع نماگر اصلی بازار سرمایه در حالی اتفاق افتاد که شاخص هم‌وزن به عنوان نشان‌دهنده روند عمومی قیمت شرکت‌های کوچک و متوسط، عملکردی خلاف جهت را به ثبت رساند. شاخص هم‌وزن با رشد محدود ۰.۰۱ درصدی (معادل ۳۸ واحد) در پله ۷۵۰ هزار واحدی قرار گرفت.

معاملات بورس تهران در آینه آمار و ارقام

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، ارزش معاملات خرد (سهام، حق تقدم) را در روز چهارشنبه، دو هزار و ۸۰۸ میلیارد تومان نشان می‌داد. این تابلو همچنین حجم معاملات روز چهارشنبه را ۶.۴ میلیارد برگه سهم نشان می‌دهد. 

از سوی دیگر، بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی در این روز از خروج سرمایه آنها از بازار سهام حکایت دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات روز چهارشنبه بورس از خروج ۲۱۴.۲ میلیارد تومانی پول حقیقی از سهام و حق تقدم خبر می‌دهد.

پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

شاخص کل بازار سرمایه در نزدیکی مقاومت کوتاه‌مدت خود قرار گرفته است. تکنیکالیست‌های بازار معتقدند اگر این محدوده مقاومتی شکسته نشود، روند کوتاه‌مدت آن نزولی خواهد شد. از این رو جریان دادوستد‌های بازار در روز‌های ابتدایی هفته پیش رو، برای سهامداران حائز اهمیت است. شایان ذکر است این وضعیت (نزدیک بودن به محدوده مقاومتی) عیناً در نمودار شاخص کل هم‌وزن نیز تکرار شده است. 

طی هفته معاملاتی گذشته، برآیند دادوستد‌ها، خروج نقدینگی حقیقی‌ها به میزان ۶۰۱ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. در مقابل، بررسی معاملات صندوق‌های درآمد ثابت حاکی از ورود هزار و ۶۳۳ میلیارد تومانی پول حقیقی به این صندوق‌ها و همچنین نوار طویل هشت روزه مثبت ماندن جریان ورود پول به آنهاست.

این موضوع نشان می‌دهد خوشبینی سرمایه‌گذاران و اهالی تالار شیشه‌ای به چشم‌انداز بازار در هفته پیش رو کاهش یافته است. افراد منتظر تحول بازار با چرخش سنتیمنت یا تزریق اخبار مثبت به جریان معاملات سهام هستند.

خبر بازگشت سیاست اعطای تسهیلات و اعتبار به کارگزاری‌ها به روال قبلی خود، خبری بود که جو معاملات روز چهارشنبه هفته گذشته را کمی متفاوت‌تر کرده بود. با وجود این، بازار همچنان چشم‌انتظار تعدیل نرخ نیمایی دلار است. در صورتی که سیاست‌گذار فنر فشرده‌شده دلار نیما را آزاد کند، سود نشسته در صورت‌های مالی بسیاری از شرکت‌ها جهش مثبتی پیدا خواهد کرد. 

در راستای پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳، کارشناسان معتقدند روند معاملات در فضای تعادلی دنبال خواهد شد و در این میان برخی از تک‌سهم‌ها که گزارش‌های بهتری منتشر کرده‌اند، مجالی برای تنفس پیدا خواهند کرد. 

منبع: تجارت نیوز

tags # بورس سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • بازارگردانی به نفع یا به ضرر بورس؟
  • شاخص کل بورس به روند صعودی باز خواهد گشت؟ + فیلم
  • افزایش شرکت های بورسی در کرمانشاه
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • افزایش سرمایه بیش از ۴ هزار درصدی یک نماد بورسی
  • خروج نقدینگی از بازار سرمایه ادامه‌دار شد
  • آینده بورس در چند پرده
  • آیا بورس به تنهایی می‌تواند باعث رونق تولید شود؟ 
  • دو طرفه شدن بازار سرمایه مهم‌ترین عامل ایجاد قرارداد آتی تک سهم+ فیلم
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳