Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:54:30 GMT

تشیله، برگزیده پنجمین مسابقه معماری قوام الدین شیرازی شد

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۴۳۶۰۴

تشیله، برگزیده پنجمین مسابقه معماری قوام الدین شیرازی شد

شیراز-ایرنا- پنجمین دوره کارگاه مسابقه معماری قوام الدین شیرازی شامگاه جمعه به مرحله پایانی رسید ، در این مراسم سازه ای با نام تشیله بعنوان برترین طراحی و اجرای این دوره شناخته و معرفی شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در آئین اختتامیه پنجمین دوره کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی که با عنوان بازی کردن در 7،3 نامگذاری شده بود،هشت طرح بعنوان برترین‌ها معرفی شد که سازه تشیله و بندیلک به ترتیب در جایگاه اول و دوم قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیچ و تاب، بچرخان، هر کودک یک رنگ و هر رنگ یک خانه، بازی تعلیق ، گردونه پیدا و پنهان و تغییر جزء هشت طرح برتر دیگر پنجمین دوره این جشنواره انتخاب شدند.
**مغلوب تلخی ها نشدیم
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس و دبیر شورای سیاستگذاری پنجمین دوره مسابقه معماری قوام الدین شیرازی شامگاه جمعه در آئین اختتامیه پنجمین کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی گفت: از سال 94 این جشنواره در شیراز به شکل رویدادی شهری برگزار شده و تاکنون نیز ادامه داشته است.
امیرحسین جمشیدی افزود: تلخ ترین رخداد در طول پنج دوره برگزاری این جشنواره در شیراز متعلق به سال 96 است که شهردار وقت دستور تخریب سازه های معماری این جشنواره را داد و این کار نیز انجام شد اما این خاطره تلخ نتوانست مانع کار جوانان معمار از سراسر کشور که در این جشنواره شرکت کردند شود و می بینیم که امسال نیز پنجمین دوره آن برگزار شده است.
وی با بیان اینکه این جشنواره در دوره پنجم در سطح ملی برگزار شده گفت: امیدوارم ششمین دوره این رویداد تخصصی معماری با کمک مسولان و فعالین حوزه معماری در سطح بین المللی برگزار شود.
دبیر شورای سیاستگذاری پنجمین دوره مسابقه معماری قوام الدین شیرازی اظهار داشت: 80 گروه معماری از سراسر کشور با همین تعداد اثر در این رقابت شرکت کردند که با نظر داوران، 32 اثر پذیرفته و در نهایت با رای داوران هشت اثر برتر به مرحله نهایی و اجرا راه یافت.
مدیرکل دفتر فنی استانداری فارس و دبیر مسابقه معماری قوام‌الدین شیرازی اظهار داشت: اجرا و ساخت هشت اثر برتر این مسابقه از پنجم اردیبهشت 98 در گذر قوام الدین شیراز کلید خورد و این سازه ها در این محل ساخته شدند.
جمشیدی، با بیان اینکه هشت اثر برتر شامل طراحی تجهیزات تفریحی و بازی کودکان است، گفت: پس از اجرا و ساخت این طرح‌ها ،چهار طرح در مناطق کمتر برخوردار شیراز و چهار اثر دیگر در استان کرمانشاه نصب و راه اندازی خواهد شد.
وی ادامه داد: با توجه به وقوع زلزله 7.3 ریشتری که بیست و یکم آبان سال 96 در استان کرمانشاه رخ داد، عنوان پنجمین دوره مسابقه معماری قوام الدین شیرازی بازی کردن بعد از 7.3 انتخاب شده و محور این دوره از رقابت ها، طراحی فضای بازی و سرگرمی بعد از وقوع حوادثی مخرب نظیر زلزله است.
وی، تاثیرگذاری جامعه معماری در شهر و برگزاری رویدادهای شهری برای تاثیر در پویایی و نشاط اجتماعی را 2 هدف از برگزاری این رویداد برشمرد و گفت: از ابتدای برگزاری این رویداد، گذر مقابل باغ عفیف آباد شیراز برای اجرای این طرح در نظر گرفته شد که با همکاری چهارمین دوره شورای اسلامی این شهر، این گذر به نام قوام الدین شیرازی نامگذاری شد.
** قوام الدین پیشگام رویدادهای معماری در کشور
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه این آئین گفت: متخصصین و کارشناسان بسیاری در چهار دهه گذشته تلاش کردند که قوامی به معماری کشور بدهند اما هنوز تا رسیدن به نقطه ایده آل در این خصوص راه بسیاری وجود دارد.
فرج الله رجبی افزود: در سالیان گذشته جشن روز معمار به محل شوی لباس آقایان و خانم ها بیشتر شباهت داشت و از این رو از حدود پنج سال پیش در شیراز تصمیم گرفته شد که رویدادی تخصصی و خلاقانه در این شهر برای ارج نهادن به مقام معماران کلید بخورد.
وی ادامه داد: آنچه در پنج دوره گذشته جشنواره قوام الدین شیرازی رقم خورده کار بسیار ارزشمند،خلاقانه و نوآورانه است که با پشتوانه جوانان متخصص در این حوزه انجام شده است.
وی اضافه کرد: چنین رویدادی مانند کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی که با کمترین هزینه در شیراز پنج دوره است که برگزار شده در هیچ جای کشور سابقه نداشته و این نشان دهنده ظرفیت های بسیار شیراز در ابعاد مختلف اشت.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: آنچه این روزها در گذر قوام الدین شیرازی رقم خورده ساخت و ساز فضای شهری است که همه شهروندان می توانند از آن بهره ببرند و در این گونه فضاها تعامل اجتماعی افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه این رویدادی که از شیراز آغاز شده باید به سایر نقاط کشور نیز تسری پیداکند،گفت: فقدان گفت و گو در کشور امری است که وجود دارد و لازم است توسعه این فضاها در دستور کار همه شهرها و خصوصا کلانشهرهای کشور قرار گیرد تا در نتیجه آن درک نقاط مشترکی حاصل شود.
**امنیتی شدن گردشگری حاصل فقدان گفتمان
رجبی تاکید کرد: امنیتی شدن مسائل فرهنگی و گردشگری در کشور ما و شهر شیراز حاصل فقدان فضای گفت و گو است و لازم است که محیط هایی در شهرها ایجاد شود که در پی آن گفتمان بین همه اقشار جامعه شکل گیرد و آن زمان خواهیم دانست که گفت و گو می تواند بسیاری از مشکلات جامعه را برطرف کند.
وی در بخش دیگری از صحبت های خود به سیل اخیر شیراز اشاره کرد و اظهار داشت: اینکه بعضی دستگاه ها به دنبال پر کردن یک صورتجلسه و مقصر جلوه دادن دو دستگاه دیگر باشند نمی تواند رویکردی سازنده در این خصوص باشد و باید انجام کارهای عملی نظیر جلوگیری از بروز چنین رخدادهایی ، بازسازی مناطق آسیب دیده و از این قبیل کارهایی در دستور کار قرار گیرد.
عضو مجلس شورای اسلامی در پایان تاکید کرد: در برگزاری رویداد قوام الدین شیرازی جای خالی دانشکده معماری، اداره راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی احساس می شود که لازم است از بعضی تنگ نظری هایی که در این باره وجود دارد دست برداریم.
**ایجاد فضاهای گفت و گو محور،ضرورت کلاشهرها
شهردار شیرازهم در بخش پایانی این مراسم گفت: افتخار می کنم که پنج سال متوالی این رویداد تخصصی بزرگ در شهر شیراز برگزار شده و شهرداری این شهر نیز سهم کوچکی در آن داشته است.
حیدر اسکندرپور افزود: از این مساله بسیار متاسفم که در شیراز که شهر گفت و گو و تعامل است اما در یک پروژه و رویداد که در حوزه معماری است همه نمی توانیم در کنار یکدیگر قرار گیریم که این امر ناشی از ضعف فرهنگی است.
وی ادامه داد: همه باید تلاش کنیم که همزیستی در این شهر تداوم و گسترش یابد.
شهردار شیراز نیاز اصلی امروز کلانشهرها را ایجاد فضاهای شهری مبتنی بر گفت و گو و تعامل دانست و گفت: ایجاد فضاهای بازی برای کودکان تنها مختص بچه ها نیست و بزرگترها نیز در این گونه فضاها حضور پیدا می کنند و عملا در فضای تعامل اجتماعی قرار می گیرند.
وی اضافه کرد: نوع زندگی شهری به گونه ای است که شهروندان اغلب بین فضای خانه و محل کار در رفت و آمد هستند و کمتر فرصت تعامل اجتماعی پیدا می کنند و ایجاد اینگونه فضاها می تواند به افزایش تعامل اجتماعی کمک شایانی کند.
**اولویتها براساس نظر مردم
اسکندرپور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه مشکلاتی در شهرها به دلیل کاستی امکانات وجود دارد که باید برطرف شود افزود: مقدمات یک کار در شهرداری شیراز در حال انجام است که در محلات این شهر بررسی صورت گیرد که اولویت ها در هر محله از نظر ساکنین آن محله چیست و در پی آن طرح هایی متناسب با خواست مردم برنامه ریزی شود.
وی ادامه داد: شیراز شهر رویدادها است و این ظرفیت در این شهر وجود دارد که با برگزاری رویدادها اقتصاد شیراز نیز متحول شود.
شهردار شیراز با بیان اینکه گردشگری در بافت تاریخی شیراز رونق گرفته، بازدیدهای نوروزی را گواه این مساله دانست و گفت: این ظرفیت در بافت تاریخی شیراز وجود دارد که ششمین کارگاه مسابقه قوام الدین شیرازی به جز گذر قوام الدین در بافت تاریخی این شهر نیز برگزار شود.
وی در پایان افزود: باید رویدادهای شیراز افزایش پیدا کند و در این خصوص برندسازی در سطح بین المللی برای این شهر نیز انجام شود.
9873 / 6113

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مسابقه قوام الدين جشنواره معماري رويداد فرهنگي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۳۶۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۵ نفر در آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین مرکزی جذب می شوند

به گزارش خبرگزاری مهر، نوربخش عسکری اظهار کرد: آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین (مرحله دوم) به منظور تأمین نیروی انسانی مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی در ۱۱ خردادماه امسال همزمان با سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: متقاضیان برای ثبت‌نام در این آزمون می‌توانند از امروز (۹ اردیبهشت‌ماه جاری) تا ۱۸ اردیبهشت‌ماه جاری به سایت مرکز آزمون جهاد دانشگاهی به آدرس http://hrtc.ir مراجعه کنند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی ادامه داد: ۶۳ نفر در این مرحله از آزمون، از ۱۵ دستگاه اجرایی (انتقال خون، اقتصاد و دارایی، تعاون و کار و رفاه اجتماعی، حمل و نقل جاده‌ای، جهاد کشاورزی، دامپزشکی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، صنعت و معدن و تجارت، راه و شهرسازی، گمرک، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نوسازی مدارس و ورزش و جوانان، جذب می‌شوند.

کد خبر 6091330

دیگر خبرها

  • فراخوان نوجوانان تهرانی برای شرکت در مسابقه «هم‌سُرا»
  • تجمع دانشجویان شیرازی در حمایت از خیزش دانشگاه‌های غربی
  • مسابقه مناظره دانش‌آموزی توسط جهاد دانشگاهی مازندران در ساری برگزار شد
  • دانش آموز پاسارگادی نایب قهرمان مسابقات دومیدانی فارس
  • ۶۵ نفر در آزمون استخدامی طرح شهید زین الدین مرکزی جذب می شوند
  • معرفی اعضای شورای سیاست‌گذاری و دبیر جشنواره فیلم کوثر
  • شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • معرفی برگزیدگان مسابقات تنیس روی میز و بدمینتون منطقه یک کشور
  • قهرمانی دانشگاه آزاد شیراز در مسابقات تنیس روی میز منطقه یک کشور