Web Analytics Made Easy - Statcounter

سعید خزایی به سیاست دوگانه غرب در مواجهه با ایران اشاره کرد و گفت: واقعیت بعدی این است که اروپایی عزم و اراده لازم را ندارند، چون آن ها وارد برجامی شده اند که به تصور خودشان موشک های هسته ای و دیگر موشک های ایران می تواند اروپا را هدف بگیرد و نه آمریکا را و بر همین اساس خودشان را مبدع برجام می دانستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سعید خزایی، کارشناس مسائل بین الملل در گفت و گو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا با اشاره به سیاست دوگانه غرب در مواجهه با ایران اظهار داشت: آمریکا می تواند از نظر مسائل اقتصادی به اتحادیه اروپا هم فشارهای بدی بیاورد.

وی تصریح کرد: واقعیت بعدی این است که اروپایی عزم و اراده لازم را ندارند، چون آن ها وارد برجامی شده اند که به تصور خودشان موشک های هسته ای و دیگر موشک های ایران می تواند اروپا را هدف بگیرد و نه آمریکا را و بر همین اساس خودشان را مبدع برجام می دانستند.

کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: ناگفته نماند در سال های اخیر بویژه بعد از روی کار آمدن ترامپ، غربی ها به دنبال این بودند که به استقلال برسند، اما این مسئله زمان بر بود و از طرفی هم وحدت لازم در اروپا وجود ندارد.

خزایی افزود: مسئله دیگر برجام با آن پیامدهای اقتصادی خودش، دست بخش خصوصی اروپا است و این بخش خصوص است که حرف می زند و دولت نمی تواند چیزی را به آن ها تحمیل کند.

وی تاکید کرد: شاید در بعضی از جهات حتی این میل و اراده هم وجود داشته باشد، اما اروپایی ها فاقد ابزار های لازم هستند.

این کارشناس به دیگر جوانب برجام اشاره کرد و گفت: اروپایی ها هم می خواستند در رابطه با همه مسائل در برجام صحبت شود، اما مقامات ایرانی گفتند که فقط مسائل هسته ای مورد مذاکره باشد.

خزایی اشاره کرد: برجام در مورد مسائل هسته ای است و طبیعتاً اروپایی ها ابزار فشار دیگرشان را دارند و در این زمینه با آمریکا هم صدا هستند و در حقیقت ورود آن ها به برجام به معنای این نیست که آن ها هم پیمان راهبردی ایران هستند.

وی تاکید کرد: طبیعتاً باید ایران از طریق دیپلماسی فعال یک شکافی ولو کوچک بین اتحادیه اروپا و آمریکا ایجاد کند تا از آن طریق سیاست های یک جانبه کاهش پیدا کند و در نتیجه به نظر نمی رسد که غیر از اینستکس و مسائلی شبیه به آن که با تعلل زیادی همراه است و چندان رضایت بخش نیست، ما بتوانیم روی اروپا حساب ویژه ای باز کنیم.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که "عاقبت برجام و اینستکس چه خواهد شد؟"  گفت: هم ایران و هم اروپایی ها می دانند که بسیاری از بانک هایشان می ترسند و نگران هستند که با ایران کار کنند حتی اگر تعهدات دولتی هم پشت آن ها باشد؛ آن ها حساب هزینه و فایده را می کنند و می بینند که این امکان وجود ندارد.

خزایی افزود: اروپایی ها تلاش می کنند، اما به نظر نمی رسد که آن ها بتوانند به طور کامل منافع ایران از برجام را تامین کنند.

وی به حفظ برجام توسط اروپایی تا کنون اشاره کرد و گفت: اروپایی ها سعی می کنند تا برجام را حتی الامکان حفظ کنند اما اینکه به شکل قانونی هنوز برجام را حفظ کردند، نشان می دهد که آمریکا در عرصه بین الملل پیمان شکنی کرده است که این ها به جای خودش ارزشمند است و البته می تواند منافعی را برای ایران داشته باشد.

کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: اروپایی ها برجام را یک جوری مصادره کرده اند که به زعم خودشان ابزاری برای مذاکرات حقوق بشری، موشکی و... باشد.

خزایی اشاره کرد: نمی شود آینده برجام را به قطعیت پیش بینی کرد، اگر ترامپ دور بعد باشد یا نباشد شرایط متفاوت است یعنی اگر ترامپ باشد وضعیت همین گونه خواهد بود و به قول معروف استخوان لای زخم خواهد بود و فشارها کماکان ادامه خواهد داشت و اگر برنی سندرز باشد برجام به قوت خود باقی خواهد ماند.

وی با اشاره به تمایل برخی از مقامات آمریکایی از جمله بولتون برای مذلاکره، گفت: آمریکا دوست دارد که این فشار وجود داشته باشد، نه جنگ و درگیری و نه مصالحه ای باشد.

خزایی در پایان گفت: آمریکا و برخی کشورهای اروپایی می خواهند از این فشار و تضعیف قدرت ها اسلحه بفروشند و ایجاد تهدید و ارعاب کنند که این سیاست در حال حاضر جواب داده است.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۳۹۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند

به گزارش جام جم آنلاین، «جوزف بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه در حاشیه نشست ویژه مجمع جهانی اقتصاد در ریاض اعلام کرد که چندین کشور اروپایی تا پایان ماه می (ماه آتی میلادی) دولت فلسطینی را به رسمیت می شناسند.

خبرگزاری رویترز به نقل از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این ارتباط اعلام کرد: انتظار می رود چندین کشور اروپایی تا پایان ماه می کشور فلسطین را به رسمیت بشناسند.

به گزارش العربیه، در ماه مارس، اسپانیا، ایرلند، مالت و اسلوونی اعلام کردند که به طور مشترک برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین تلاش خواهند کرد. این در حالیست که اشغالگران قدس مخالفت صریح خود را با با این اقدام اعلام کردند.

از سوی دیگر، پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا پیشتر گفته بود که انتظار دارد مادرید تا ماه جولای به رسمیت شناختن فلسطینیان را اعمال کرده و معتقد است به زودی یک «توده بحرانی» در اتحادیه اروپا وجود خواهد داشت که چندین عضو را برای اتخاذ موضع مشابه تحت فشار نیز قرار دهد.

دیگر خبرها

  • تیم جدید و اروپایی اکرم عفیف مشخص شد؟
  • پیشنهادات اروپایی برای رونالدینیوی قطری‌ها
  • روحانی: پاسخ من به شورای نگهبان به زودی منتشر می‌شود تا مردم از سطح درک اعضای این شورا از مسائل حیاتی کشور مطلع شوند!
  • اجرای قانون هوای پاک از توان مسئولین استان تهران خارج است
  • حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
  • توسعه شرق کشور در گرو حل مسائل مشترک استان های شرقی
  • بورل: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • چندین کشور اروپایی دولت فلسطینی را به رسمیت می‌شناسند
  • تلاش مهدی طارمی برای دریافت شهروندی پرتغال
  • دانشجویان ایران هم‌صدا با دانشجویان آمریکایی و اروپایی حامی فلسطین