Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر محمدحسین بهشتی، رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفتگو با خبرنگار مهر با اعلام این خبر اظهار کرد: محققان در یک شرکت دانش بنیان که در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان فعالیت می‌کنند، توانستند دستگاه ایکس ری کانتینری را از صفر تا صد با تجهیزات بومی طراحی کنند.

وی با بیان اینکه این دستگاه با حمایت معاونت علمی طراحی و ساخته و در روز ملی فناوری هسته‌ای توسط رئیس جمهور رونمایی شد، بیان کرد: این دستگاه در بازرسی‌های کامیون‌ها و وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بهشتی با تاکید بر اینکه تاکنون تجهیزاتی که در کشور در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گرفت وارداتی بودند، افزود: این دستگاه کاملاً ایرانی است و حتی تجهیزات کاربردی در آن نیز بومی شده؛ از این رو ساخت آن می‌تواند صرفه جویی ارزی داشته باشد.

رئیس مرکز طرح‌های کلان ملی فناوری گفت: به واسطه این دستگاه ایکس ری کامیونی، نیاز نیست که بار کاملاً باز شود؛ بلکه از این دستگاه رد می‌شود و محتویات آن مشخص خواهد شد.

وی تاکید داشت: اکنون که موضوع قاچاق کالا مطرح است و از آنجایی که از محصولات خارجی در این زمینه استفاده می‌شود، تولید این دستگاه می‌تواند به صرفه باشد.

بهشتی خاطر نشان کرد: این دستگاه روی تریلی نصب است و در گمرک قرار می‌گیرد؛ بار اسکن می‌شود و افراد بر اساس اطلاعات مونیتور تشخیص می‌دهند که محموله خاصی دارد یا خیر.

وی با اشاره به کاربرد این دستگاه در کشور افزود: نیروی انتظامی می‌تواند به جای نمونه‌های وارداتی از این دستگاه در ورودی‌های برخی شهرها و نواحی مرزی به خاطر موضوع قاچاق و مواد مخدر استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هنوز هیچ شرکتی در ایران نتوانسته به طور کامل این دستگاه ایکس ری را به صورتیکه کاملاً داخلی باشد بسازد، بیان کرد: البته شرکت‌های دانش بنیان دیگری در این زمینه ورود پیدا کرده اند ولی برخی تجهیزاتشان وارداتی است.

بهشتی با تاکید بر اینکه نمونه ایرانی نسبت به نمونه خارجی از قیمت کمتری برخوردار است، بیان کرد: استفاده از نمونه‌های داخلی به صرفه است.

وی با بیان اینکه این شرکت قرار دادی با نیروی انتظامی بسته است، بیان کرد: معاونت علمی هم حامی این کار بوده و حمایت‌هایی به صورت تسهیلات در اختیارشان قرار داده تا دستگاه ساخته و تحویل نیروی انتظامی شود.

بهشتی با بیان اینکه مجوزهای لازم در این زمینه اخذ شده است، عنوان کرد: به دلیل اینکه این تجهیزات بحث تششع دارند باید مجوزهایی از انرژی اتمی اخذ شود؛ این شرکت موفق به اخذ این مجوز نیز شده است.

وی گفت: این شرکت دانش بنیان برنامه‌هایی برای رفع نیاز کشور از دستگاه ایکس ری و صادرات آن نیز دارند.

کد خبر 4605342 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: شرکت دانش بنیان شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قاچاق محمد حسین بهشتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۴۱۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجمع در مشهد در حمایت از گشت حجاب نیروی انتظامی

به گزارش صدای ایران از ایرنا،اجتماع مردم مشهد در حمایت از طرح نور فراجا، عصر چهارشنبه (۱۲ اردیبشهت ۱۴۰۳) با حضور سردار «احمد رضا رادان» فرمانده فراجا در عرصه میدان شهدای این شهر برگزار شد.

در حال تکمیل...

دیگر خبرها

  • آذری‌جهرمی پاسخ مالک شریعتی را داد
  • سومین ناو هواپیما‌بر چین با آخرین فناوری راهی دریا شد
  • تحویل ۱۱ دستگاه ادوات کشاورزی به بهره برداران شهرستان آوج
  • رئیس قوه قضاییه: در زمینه امور فرهنگی نباید فقط نیروی انتظامی در کف خیابان کار کند
  • یک مسئول سابق: طراح ایرانی را تحویل نگرفتیم، رفت در هند 25 میلیون موتورسیکلت را گازسوز کرد
  • تجمع در مشهد در حمایت از گشت حجاب نیروی انتظامی
  • دستگاه ذخیره انرژی انعطاف‌پذیر برای گجت‌های پوشیدنی ساخته شد
  • خرید بیش از ۲۱ هزار تن گندم در سیستان و بلوچستان
  • مغز انسان شبیه‌سازی شد
  • مغز انسان به شکلی بی‌نظیر شبیه‌سازی شد