Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@19:18:59 GMT

روز جهانی آزادی مطبوعات؛ از ادعا تا واقعیت

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۴۵۱۳۵

روز جهانی آزادی مطبوعات؛ از ادعا تا واقعیت

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل -عطیه قشونی: بر همین اساس، امروزه معیار نظام دموکراتیک در جامعه بین‌المللی به طوری که در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر آمده، آزادی جامعه مدنی کشورها شناخته می‌شود و آزادی مطبوعات نوع مشخصی از ابزار آزادی است که محقق شدن آن نیازمند ایجاد فضای مطلوب، مبتنی بر حاکمیت قانون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از آنجا که آزادی بیان مهم‌ترین شاخصه آزادی مطبوعات است، باید گفت؛ آزادی بیان حق طبیعی است که همه افراد به مقتضی انسان بودن خود، به طور یکسانی از آن برخوردار می‌شوند و به موجب آن در بیان اندیشه و تفکر خود، تا جایی که موجب نقض حقوق دیگران و اصول ارزشی مورد احترام جامعه نشود، مجازند.

این نوع آزادی یکی از ارزش‌های مورد توجه در حقوق بشر و به عنوان یکی از آزادی‌های بنیادینی است که پایه و اساس دموکراسی و کرامت انسانی است و جریان آزاد اطلاعات بر اساس آن شکل می‌گیرد.

بنابراین مطبوعات یکی از مهم‌ترین نقش‌آفرینان دنیای کنونی است. در همین راستا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، تبلور نقش آزادی مطبوعات در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، به خوبی مشهود است، به طوری که در اصل ۲۳ تفتیش عقاید ممنوع اعلام گردید و در اصل ۲۴ اینچنین به آزادی بیان در مطبوعات اشاره شده است: «نشریات در بیان مطالب آزادند، مگر آنکه مخل به مبانی اسلام یا حقوق عمومی باشد».

بنابراین استراتژی کلی نظام جمهوری اسلامی ایران بر مبنای اولویت بخشیدن به فعالیت‌های رسانه‌ای و آزادی بیان قرار دارد. به نحوی که در حال حاضر بیش از ۱۲۰ روزنامه دارای مجوز انتشارات از طرف هیئت نظارت بر مطبوعات، بیش از ۵۹۰۰ مطبوعات چاپی (شامل هفته نامه، ماهنامه، فصلنامه، دو فصلنامه و…) در کشور و بیش از ۳۰ خبرگزاری مشغول فعالیت هستند.

در همین راستا می‌توان به مطبوعات الکترونیک فعال که تعدادشان بیش از ۲۷۰۰ نشریه است، نیز اشاره کرد. مسئله قابل توجه در حوزه مطبوعات اینکه بیش از ۱۴۰۰ نشریه فعال در حوزه بانوان و بیش از ۱۵۰ نشریه که مدیر مسئول آن‌ها از اقلیت‌های مذهبی هستند، در حال فعالیت هستند.

پرواضح است که ایران جزو کشورهایی است که از تعداد بسیار بالایی مطبوعات و رسانه‌های فعال برخوردار است، به گونه‌ای که تعداد خبرگزاری‌های فعال در کشور از کل اتحادیه اروپا بیشتر است.

با این حال عده‌ای از بدخواهان نظام از آزادی موجود در کشور استفاده کرده و با دروغ و سیاه‌نمایی جمهوری اسلامی را به نبود آزادی بیان در کشور متهم می‌کنند.

در این بین کشورهایی که خود از ناقضین حقوق بشر هستند، از این افراد حمایت و پشتیبانی می‌کنند و رسانه‌های آن‌ها نیز سخنان این افراد را منتشر می‌کنند تا بتوانند از این طریق اهرم فشاری برای جمهوری اسلامی باشند.

این در صورتی است که با این تعداد معدود ناقضین قوانین و مقررات، همانند تمامی کشورهای دنیا، در چارچوب قانون برخورد می‌شود؛ کما اینکه آزادی در هیچ‎یک از اسناد و متون حقوقی ملی یا بین‌المللی، مطلق و بدون قید و شرط نیست.

همان طور که حقوق بین‌الملل علاوه بر آنکه استانداردهای محدودسازی آزادی بیان در حقوق داخلی را بیان می‌کند (بند ۳ ماده ۱۹ میثاق)، خود نیز محدودیت‌هایی را برای آزادی برمی‌شمارد که هرگونه محتوای رسانه‌ای نیز باید این ممنوعیت‌ها را محترم بشمارد، اینگونه محدودیت‌ها شامل: ترغیب به جرایم بین‌المللی، حریم خصوصی، توهین به ادیان، حمایت از مالکیت فکری و اخلاق حرفه‌ای است.

علاوه بر این محدودیت‌های بین‌المللی آزادی بیان، کشورها نیز محدودیت‌های خاص خودشان را دارند و افرادی که خارج از چارچوب‌های تعیین شده گام بردارند با محاکمه و مجازات روبه‌رو خواهند شد.

به طور مثال آزادی بیان در اروپا که همواره سعی می‌شود برخلاف واقعیت مظهر آزادی جلوه داده شود، هم کلی و نامحدود نیست و قانون است که چارچوب آن را تنظیم می‌کند.

در کنوانسیون اروپایی حقوق بشر آمده: هرکسی حق آزادی عقیده و بیان دارد، اما این کنوانسیون نیز تأکید می‌کند که افراد همراه با این آزادی‌ها، وظایف و مسئولیت‌هایی نیز بر عهده دارند و باید به این مسئولیت‌ها در جهت منافع ملی، امنیت عمومی، پیشگیری از جرم، برای حمایت از شهرت و یا حقوق دیگران، برای جلوگیری از افشای اطلاعات محرمانه و… در جامعه پایبند باشند.

همچنین در آمریکا که خود از مدعیان بزرگ حقوق بشر است، نیز محدودیت‌هایی از سوی دادگاه عالی این کشور تبیین شده است که شامل مواردی نظیر: توهین به باورهای عامه، پورنوگرافی کودکان، سخنانی که موجب تحریک افراد برای دست زدن به اقدامات غیرقانونی می‌شود و هرگونه تبلیغاتی که منجر به وقوع یکی از این موارد شود، می‌باشد و در صورت رعایت نشدن این موارد دولت حق دارد در هر زمان و مکان و با اتخاذ راهکارها و تصمیم‌های مناسب با کسانی که با بی‌توجهی به این محدودیت‌ها قانون را زیر پا گذاشته‌اند، برخورد کند.

در پایان باید گفت مسئله آزادی بیان و آزادی پس از بیان، در هیچ‌یک از کشورهای جهان به صورت مطلق و نامحدود اجرا نمی‌شود و این قانون است که چارچوب‌های آزادی بیان را برای افراد و شهروندان جامعه تعیین می‌کند.

اما متأسفانه باید به برخورد دوگانه غرب با حقوق بشر هم اشاره کرد و به این نتیجه رسید که مدعیان دروغین حقوق بشر با انگیزه‌های سیاسی و به طور کاملاً مغرضانه و هدف‌دار تلاش می‌کنند تا تصویری تحریف شده و غیرواقعی از آزادی بیان در کشورمان ارائه دهند و با طرح این ادعاها که به نقل از قانون‌شکنان است، بر جمهوری اسلامی ایران فشار وارد سازند تا بتوانند به اهداف سیاسی خود دست پیدا کنند.

کد خبر 4607436

منبع: مهر

کلیدواژه: آزادی مطبوعات آزادی بیان سازمان ملل متحد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۵۱۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رییسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم

رئیس جمهور گفت: امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سردمداران متجاوز و متجاسر به قانون،‌ حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم.

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، 

آیت الله سید ابراهیم رئیسی بعد از ظهر امروز یکشنبه در جلسه هیات دولت، ضمن اظهار تاسف عمیق نسبت به آنچه در روزهای اخیر در محیط‌های دانشگاهی آمریکا و برخی کشورهای غربی رخ داده است، شکسته شدن حرمت دانشجو، استاد، دانشگاه و مراکز علمی، پژوهشی و تحقیقاتی، قانون، آزادی بیان، آزادی قلم و دفاع از حقوق انسان را فجایعی توصیف کرد که چهره حقیقی تمدن غرب را برای جهانیان آشکار و حقانیت مواضع جمهوری اسلامی ایران مبنی بر دروغ بودن ادعاهای غرب درباره دفاع از حقوق بشر و آزادی را اثبات کرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه غربی‌ها با پنهان کردن چهره استبدادی و ضد حقوق بشری خود پشت شعارهای فریبنده، خود را مدافع این ارزش‌ها جا زده بودند، افزود: رخدادهای غزه پرده از این چهره غربی‌ها کنار زد و امروز شاهد تقابل جریان شرافت ِقشر آگاه و فهیم دانشجویی با جریان شرارتِ سردمداران متجاوز و متجاسر به قانون، حقوق و آزادی‌های انسانی غرب هستیم و باور داریم این حضور و ایستادگی آگاهانه دانشجویان آمریکایی و غربی روشنگری و بازدارندگی موثری در برابر جنایات رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکا خواهد داشت.

رئیسی با اشاره به رویکردهای حمایتی جریان علمی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از حرکت‌های ضد صهیونیستی ابراز امیدواری کرد: رسیدن پیام همبستگی و حمایت دانشجویان و اساتید کشورمان از حرکت اخیر دانشجویان و اساتید آمریکایی و غربی، آنها را در احقاق حقوق ملت مظلوم و مقتدر فلسطین استوارتر می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه سخنانش فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جامعه معلمان را بسیار روشنگرانه و چراغ راه دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت کشور توصیف و تاکید کرد: عمل به این رهنمودها جریان تعلیم و تربیت کشور را روز به روز به جایگاه شایسته خود نزدیک‌تر خواهد کرد، لذا تکلیف همه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش برای تحقق این رهنمودها مضاعف است.

در جلسه امروز هیئت دولت وزیر نفت در گزارشی از فعالیت‌های پالایشگاه آبادان، با اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۴ وزیر نفت وقت با اعلام زیان‌ده بودن این پالایشگاه گفته بود، دولت حاضر است آن را رایگان واگذار کند، خاطرنشان کرد: با اقداماتی که در دولت مردمی با تکیه بر توان سازندگان، متخصصان و پیمانکاران داخلی و به بهره‌برداری رساندن فاز دوم این پالایشگاه انجام شد، پالایشگاه آبادان امروز یکی از سود ده‌ترین واحدهای تولیدی است که سال گذشته ۱۲ همت سودآوری داشته است.

مهندس اوجی با اشاره به رسیدن تولید بنزین در این پالایشگاه از ۸ میلیون لیتر در روز در ابتدای دولت مردمی به ۱۵ میلیون لیتر، تولید گازوئیل از روزانه ۱۵ میلیون لیتر به ۱۹ میلیون لیتر و کسب رتبه نخست صادرات در بورس کالا و انرژی در سال گذشته گفت: تا ۲ ماه آینده واحد هیدروکراکر این پالایشگاه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید و مابه‌ازای ارزی تولید گازوئیل یورو ۵ آن ۳ میلیون یورو دیگر افزایش خواهد یافت.

وزیر نفت همچنین با اشاره افزایش ۲۱۰ هزار بشکه‌ای تولیدات و تامین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی تبریز، شازند، بندرامام، بوعلی و رازی، افزود: در طول فعالیت دولت مردمی تعداد محصولات تولیدی این پالایشگاه از ۲۱ محصول در سال ۱۴۰۰ به ۳۴ محصول رسیده و با اقدامات انجام شده فقط در سال گذشته ۱۳۰۰ فرصت شغلی ثابت و غیرثابت در این مجتمع ایجاد شده که امسال نیز ۶۰۰ نفر به نیروهای شاغل در پالایشگاه اضافه و حداقل هزار نفر نیز در پیمانکاری‌های توسعه فاز ۳ آن مشغول فعالیت خواهند شد.

در ادامه جلسه امروز رئیس کل بانک مرکزی نیز با اعلام این خبر که بر اساس گزارش‌های تهیه شده نرخ رشد نقدینگی که تا پایان اسفند سال گذشته به ۲۴ درصد کاهش یافته بود، در فروردین به ۲۳ درصد رسیده است، اظهار داشت: بر اساس این گزارش نرخ رشد پول نیز که سال گذشته ۳۳ درصد بود، تا ۱۶ فروردین امسال به ۱۶ درصد کاهش یافته است.

فرزین در توضیح این گزارش افزود: رشد پول معیار مهمی برای انتظارات تورمی است و کاهش نرخ رشد آن نشانگر کاهش انتظارات تورمی است. همچنین در فروردین امسال میزان دارایی‌های ارزی کشور حدود ۲۰۰ میلیون دلار افزایش یافته که به معنای تراز مثبت ۲۰۰ میلیون دلاری خرید دارایی‌ها ارزی نسبت به فروش آن است.

دیگر خبرها

  • بهار ۵۹؛ وقتی داد سندیکای خبرنگاران از حمله به مطبوعات درآمد
  • مقامات آمریکا اعتقاد عملی به حقوق بشر ندارند
  • رئیسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
  • رییسی: امروز در غرب شاهد تقابل آشکار جریان شرافت در مقابل شرارت هستیم
  • توهین در آزادی، فرصتی دوباره برای احیای حقوق زنان در ورزشگاه‌ها
  • شاهد تقابل جریان شرافت و شرارت در غرب هستیم
  • در غرب شاهد تقابل جریان شرافت با شرارت هستیم
  • واکنش ابراهیم رئیسی به اعتراضات دانشجویی در آمریکا
  • اختصاص اولین حقوق به آزادی زندانیان غیر عمد
  • دیدنی های امروز؛ از روز جهانی آزادی مطبوعات تا سفرهای تبلیغاتی ترامپ