Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس گفت: در سیلاب اخیر حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب، معادل ۴ تا ۵ برابر حجم مخزن سد کرج با دبی ۸ هزار و ۲۰۰ متر مکعب بر ثانیه، یک روزه وارد سد کرخه شد که اگر این سد را نداشتیم امروز با آکواریوم خوزستان مواجه بودیم.

ناصر ترکش‌دوز جمعه شب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی مناظره شبکه یک با موضوع توسعه سدسازی در کشور افزود: سدسازی امری است که به منظور ایجاد امنیت جانی و مالی در برابر سیلاب‌های ویرانگر و مخرب، تامین و امنیت آب شرب، تامین امنیت غذایی و تولید انرژی پاک برق‌آبی باید بسیار اهمیت داده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ظرف چهار روز بارشی معادل سه تا شش ماه وارد رودخانه‌های کشکان، کرخه، دز و کارون شد، اظهار کرد: مجموع این حجم سنگین آب را جز از طریق سازه بزرگی مثل سد نمی‌توانیم مهار و به آرامی وارد رودخانه کنیم.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور مهاب قدس با اشاره به اینکه ۸۰ درصد بارش‌ها در فصل‌های بهار و زمستان که نیاز آبی کمتری داریم صورت می‌گیرد، گفت: امسال پس از ۱۵ سال خشکسالی با باران فراوان و سیل مواجه شدیم، بنابراین در چنین شرایطی چاره‌ای جز ذخیره‌سازی نداریم.

وی با تاکید بر ضرورت امنیت غذایی تصریح کرد: به دلیل همین ذخیره‌سازی‌های انجام شده، طی سال‌های اخیر به‌رغم تحریم‌های ظالمانه، در زمینه کشاورزی هیچ‌گاه با قحطی مواجه نشدیم؛ بنابراین به دلیل تامین نیازهای زندگی بشر نیاز به سد‌سازی داریم.

این کارشناس بخش آب با اشاره به تجربیات وزارت نیرو در زمینه سدسازی افزود: به تازگی بین دو کشور عمان و ایران قراردادی به امضا رسید و طی آن ساخت هفت سد در آن کشور به دلیل دانش و تجربیات سال‌های اخیر به مهندسان ایرانی واگذار شد.

وی با تاکید بر اینکه در بارش‌های امسال خوزستان، در یک روز حدود ۷۵۰ میلیون مترمکعب سیلاب وارد این استان شد، ادامه داد: این حجم از آب معادل ۴ برابر ظرفیت سد کرج است و به جز سد، هیچ جایگزینی برای مهار و کنترل این حجم از سیلاب وجود نداشت. 

ترکش‌دوز ادامه داد: این سیلاب‌ها در دوره‌های مختلف در خوزستان تکرار شده و هر بار خسارت‌های فراوان جانی و مالی بر جای گذاشته است، اما امسال به دلیل وجود سدهای دز و گتوند و کرخه بود که این سیلاب حداقل خسارت را در پی داشت.

منبع: انرژی امروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۷۰۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوی وارد شدن خسارت به خانه‌های روستای مختاران گرفته شد

ایسنا/خراسان جنوبی مسؤول بسیج سازندگی سپاه انصار الرضا خراسان‌ جنوبی گفت: اقدام به‌موقع و شجاعانه جهادگران با کمک تجهیزات بسیج سازندگی خراسان‌ جنوبی از خسارت‌های احتمالی سیل در روستای مختاران جلوگیری کرد.

مهدی هنری امروز (۱۴ اردیبهشت ماه) بیان کرد: درپی بارندگی‌های شدید و وقوع سیلاب امروز در روستای مختاران، جهادگران با استفاده از تجهیزات بسیج سازندگی در روستای مختاران، مانع از وارد شدن خسارت‌ شدند.

وی به اقدام جهادگران و راننده لودر در این روستا اشاره و اظهار کرد: درپی سیل که باعث آبگرفتگی دشت و روستای مختاران شده بود، اقدام جهادگران از آب‌گرفتگی کامل روستا و ورود سیلاب به خانه مردم جلوگیری شد.

هنری گفت: درپی وقوع سیلاب در روستای مختاران حدود ۱۰ واحد مسکونی که در مجاورت جاده آسفالت قرار داشتند، دچار آبگرفتگی شدند. اکنون وضعیت روستای مختاران عادی است و واحدهای مسکونی نیاز به تعمیر و مرمت دارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ جهادگر در حال خدمت‌رسانی‌اند، افزود: از شب گذشته، ماشین‌آلات بسیج سازندگی در حالت آماده‌باش هستند که در صورت وقوع سیل و هرگونه حادثه احتمالی به کمک مردم بروند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کلوپ: لیورپول امشب را خیلی دوست داشتم
  • حاتمی: آخر بازی تمرکز نداشتیم/ به خطاهای آسیب زننده اعتراض کردیم
  • کشف جسد جوان غرق شده پس از ۶ روز در خوزستان
  • شوش و کرخه خوزستان بدون اکیپ مجهز غریق نجات هستند
  • بارندگی شدید خسارت جدی به کشاورزی خوزستان وارد کرده است
  • انتقال آب از سد دز به سد کرخه در بارندگی اخیر
  • سیل بند کرخه شکست
  • جلوی وارد شدن خسارت به خانه‌های روستای مختاران گرفته شد
  • سیلاب بخش‌ مرکزی گناباد را فرا گرفت
  • افزایش ۲ هزار نفری شرکت کنندگان در آزمون اعطای مدرک تحصیلی معادل به حافظان قرآن کریم در کشور