Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرناپلاس- کارشناسان معتقدند رشدهای جهشی چند روز اخیر در بازار خودرو به دلیل جست‌وجوی سوداگرانه سرمایه‌های کلان برای یافتن محلی امن و غیرقابل کنترل از سوی دولت رخ داده است؛ با این حال حتی مشاهده شده چندین نفر سرمایه‌های خود را روی هم می‌گذارند تا یک خودرو خریداری کنند و در بازار با قیمت بالاتر بفروشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با افزایش قیمت ارز و هم‌عرض آن، کاهش ارزش پول ملی در سال گذشته، سرمایه‌ها به سمت بازار‌هایی سرازیر شد که امکان حفظ ارزش پول و سوددهی بالاتر در آن‌ها ممکن بود. خودرو یکی از این بازار‌های مورد هدف نقدینگی افسارگسیخته بود که با حرکت یاد شده، موجبات رشد سرسام‌آور قیمت‌ها در این بازار فراهم شد. از طرف دیگر، عرضه خودرو هم محدود بوده و این امر هم مزید بر علت شده تا این رشد قیمتی بدون هیچ‌گونه دلیل بنیادینی از سمت تولید، تشدید شود.

بازار خودرو تاکنون چندین مرتبه جهش قیمت را تجربه کرده و به نظر می‌رسید این رشد‌های غیرمنطقی دیگر به اشباع رسیده باشد، اما اتفاقات روز‌های گذشته و رشد‌های مجدد قیمتی در این بازار، خط بطلانی بر این گزاره و فرضیه سقف قیمتی بود. جالب این که هنوز بازار خودرو با تقاضای بسیار بالایی همراه است و قیمت‌ها هنوز نتوانسته ذره‌ای خدشه در انگیزه و هدف متقاضیان خودرو وارد کند. روند معکوس منحنی عرضه و تقاضا در این بازار موجب شگفتی اقتصاددانان نخواهد شد؛ چرا که بازار آزاد و نقش تعیین‌کنندگی قیمت در جایی که انحصار وجود دارد، خدشه‌دار می‌شود.

**بازار در دست سوداگران

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص عوامل رشد قیمت خودرو به ایرناپلاس گفت: در بازار خودرو حباب قیمتی شکل گرفته است. قیمت واقعی، همان قیمت کارخانه است و آنچه در بازار وجود دارد، تماماً غیرواقعی و حبابی است.

وی تأکید کرد: مردم باید بدانند که با قیمت بازار، خرید نکنند، چرا که همین رفتار باعث رشد این حباب و هیجانی‌تر شدن بازار می‌شود.

نجفی‌منش در ادامه درباره پیشنهاد فروش خودرو کارخانه‌ای با قیمت کمتر از پنج درصد بازار هم گفت: ما پیشنهاد دادیم برای اینکه بازار به سمت سوداگری نرود، قیمت کارخانه، پنج درصد زیر قیمت بازار باشد. این باعث می‌شود آن‌هایی که در بازار تقاضای کاذب ایجاد می‌کنند و موجب سوداگری می‌شوند، از این بستر خارج شوند و تنها تقاضای واقعی باقی بماند؛ بنابراین در این صورت قیمت‌ها به واقعیت نزدیک خواهد شد. اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که ظرف 12 دقیقه حدود 60 هزار نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام می‌کنند.

وی گفت: علاوه بر این، با ایجاد سازوکار پنج درصدی، قیمت خودرو در بازار هم رو به کاهش خواهد گذاشت. مثلاً اگر پراید در بازار 50 میلیون نرخ‌گذاری شود، در کارخانه این خودرو با قیمت 47 میلیون تومان به مصرف‌کننده عرضه خواهد شد. این باعث خواهد شد که بازار هم با تعدیل قیمت مواجه شود و قیمت پراید به 45 میلیون و کمتر برسد. این روند تا واقعی شدن کامل قیمت‌ها ادامه می‌یابد. علت این اتفاق هم به حذف تقاضای غیرواقعی برمی‌گردد؛ روندی که می‌تواند به افزایش قدرت سیگنال‌دهی و هدایت بازار از سوی کارخانه‌ها منجر شود.

**حرکت سرمایه‌های کلان از بازار ارز به خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو نیز در گفت‌وگو با ایرناپلاس اظهار کرد: قیمت خودرو در بازار به شکل عجیبی جهش می‌کند، به‌گونه‌ای که برای نمونه، قیمت سانتافه در عرض چند روز 200 میلیون تومان رشد می‌کند. این افزایش قیمت با رشد‌های پیشین در این بازار که به‌صورت تدریجی بود، کاملاً متفاوت است.

وی افزود: در روز‌های گذشته که یک سری اتفاقات سیاسی و کلان اقتصادی افتاد، انتظار این بود که این رخداد‌ها موجب افزایش قیمت ارز شود. اما دولت توانست این بازار‌ها را کنترل کند و قیمت دلار در محدوده اندکی نوسان کرد و به مرز 14 هزار تومان رسید. این وضعیت نشان می‌دهد که سرمایه‌ها به دنبال تحرک و جابه‌جایی هستند. هر چند که عوامل این روند مشخص نیست، اما می‌توان مشاهده کرد اتفاق مذکور ناشی از بازیگری سرمایه‌گذاران کلان است. سایر عوامل همچون واردات خودروی خارجی که مدت‌هاست ممنوع شده، دست‌نخورده باقی مانده‌اند. همچنین میزان تولید خودرو در کشور تغییری نکرده و حتی در هفته‌های گذشته افزایش هم پیدا کرده است.

به گفته این کارشناس بازار خودرو به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سرمایه‌گذارها انتظار سود دارند و نگران حفظ ارزش سرمایه خود هستند، و از طرف دیگر، بازار ارز و طلا بسیار کنترل شده است، این سرمایه‌ها در حال ورود به بازار‌های مسکن، خودرو و حتی بورس هستند. با این حال، باید به این نکته هم اشاره کرد، بازار بورس عمومی نیست و هر کسی وارد آن نمی‌شود، در بازار مسکن هم به دلیل رشد بالای آن، در حال حاضر مبادلات تنها با رقم‌های درشت و سرمایه‌های کلان صورت می‌گیرد؛ بنابراین تنها بازار خودرو است که با رقم‌های کوچک‌تر هم می‌تواند معامله شود، هر چند که در طی روز‌های گذشته دیده شده که چند نفر به‌صورت شراکتی یک خودرو را خریداری می‌کنند به این امید که آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانند و سود‌ها را تقسیم کنند.

وی در جمع‌بندی سخنانش، گفت: به‌طور خلاصه می‌توان بیان کرد رشد قیمت کنونی به دلیل تحرک سرمایه‌ها و تورم انتظاری به وجود آمده در جامعه شکل گرفت؛ سرمایه‌ها در بازار خودرو مکان امن و مطمئنی یافته‌اند که دولت هم امکان کنترل کامل آن را ندارد.

گزارش از هادی سلگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد قيمت خودرو حباب قيمت خودرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۷۱۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان

به گزارش خبرنگار مهر، یکی از مهمترین محورهای زندگی بشریت حول مساله مسکن عنوان شده و با توجه به اهمیت بازار مسکن در کشور به دلیل ارتباط مستقیم با وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم، خبرگزاری مهر قصد دارد در سلسله گزارش‌هایی قیمت خرید، رهن و اجاره واحدهای مسکونی در مناطق مختلف تهران را به صورت مجزا بررسی کند.

در گزارش‌های متعدد اخیر با توجه به افزایش قیمت مسکن در پایان سال (۱۴۰۲)، به بررسی وضعیت نرخ رهن و اجاره «منطقه ۱۳» و «منطقه ۱۴» و «منطقه ۱۵» و «منطقه ۱۶» و «منطقه ۱۷» و «منطقه ۱۸» پرداختیم؛ حال قصد داریم در گزارش پیش رو نرخ رهن و اجاره مسکن در «منطقه ۱۹» تهران را بررسی کنیم.

براساس گفته برخی از کارشناسان فعال این است، تعداد معاملات بیش از هر چیز وابسته به سایر بازارهای سرمایه‌گذاری و به‌ویژه نرخ ارز بود، با افزایش قیمت دلار حجم معاملات مسکن افزایش می‌یافت و با افزایش حجم معاملات مسکن نهایتاً قیمت‌ها در بازار املاک و مستغلات روند صعودی به خود می‌گرفت.

روند معاملات در سال ۱۴۰۲، متفاوت از همیشه شکل گرفت؛ زیرا در بسیاری از ماه‌های سال ۱۴۰۲ تعداد معاملات رسمی کمتر از ۲۰۰۰ یا بعضاً کمتر از ۱۰۰۰ معامله در ماه بود. حتی افزایش قیمت دلار در ماه های پایانی سال نتوانست تکانه جدی در حجم معاملات ایجاد کند.

کاهش قدرت خرید مسکن و افزایش مداوم قیمت‌ها در صنعت ساختمان موجب تعمیق رکود در بازار شده است.

یک آپارتمان ۸۲ متری دوخوابه در منطقه ۱۹ محله «خانی‌آباد نو» تهران با پرداخت ۳۰۰ میلیون تومان ودیعه و کرایه ماهیانه ۳ میلیون تومان قابل اجاره و این واحد ساخت (۱۳۸۲) است.

همچنین برای رهن کامل یک واحد آپارتمان ۸۰ متری دوخوابه، ۲ سال ساخت در همین منطقه در محله «عبدل‌آباد» تهران، نیازمند ۶۰۰ میلیون تومان ودیعه خواهید بود.

قیمت رهن واحدهای دیگر در منطقه ۱۹ تهران را در جدول زیر بررسی کنید؛

محله و خیابان (منطقه ۱۹)

متراژ ساختمان

قیمت اجاره (تومان)

قیمت رهن (تومان)

اسفندیاری - بوستان ۶۳ ۱,۵۰۰,۰۰۰ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
بهمن‌یار ۶۰ ۲,۰۰۰,۰۰۰ ۳۵۰,۰۰۰,۰۰۰
خانی‌آباد نو ۸۲ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۳۰۰,۰۰۰,۰۰۰
دولت‌خواه ۸۰ _ ۵۵۰,۰۰۰,۰۰۰
عبدل‌آباد ۸۰ _ ۶۰۰,۰۰۰,۰۰۰
نعمت‌آباد ۸۲ ۳,۵۰۰,۰۰۰ ۵۰۰,۰۰۰,۰۰۰
شهرک شریعتی ۸۵ ۳,۰۰۰,۰۰۰ ۷۰۰,۰۰۰,۰۰۰
کد خبر 6092329 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن/ کنترل بازار با مالیات
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • جییو 07 ؛ یک سدان عالی از جیلی در آستانه ورود به بازار قرار دارد (+تصاویر)
  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • توزیع 1.5 تن گوشت قرمز منجمد تنظیم بازاری در بهشهر
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • هشدار رئیس مجلس نسبت به ابهامات موجود در مورد یارانه دارو/ مبلغ 74 همت نمی‌تواند باعث کنترل قیمت و بازار دارو شود/ دولت برای کنترل قیمت بازار دارو 180 همت در نظر بگیرد
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • ۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/ فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان