Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، امیر حسین ولیان صبح شنبه در دیدار موثران و فعالان زیست محیطی شاهرود با عبدوس مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان سمنان به میزبانی دفتر نماینده شاهرود و میامی در مجلس با بیان اینکه این اداره کل در قبال محیط زیست شاهرود کم‌کاری کرده و به مردم آن بدهکار است، ابراز کرد: امروز سیاست دولت در حوزه محیط زیست سبب شده تا اقداماتش به شدت زیر سوال باشد و کلانتری در رأس سازمان محیط زیست باید پاسخگوی فجایع زیست محیطی صورت گرفته در کشور از جمله تخریب محیط زیست، عدم حمایت از مدارس زیست محیطی، رفتارهای متناقض و … باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با تاکید بر اینکه سال‌های سال است که در شاهرود سخن از تخریب معدن شاهوار بیان می‌شود اما دریغ از یک صدایی که از اداره محیط زیست استان سمنان شنیده شود گویی این اداره متروکه است، افزود: در نهایت دلایل سکوت مدیرکل سابق و معاونان وی که هم اکنون توسط مراجع قضائی بازداشت هستند باید بر همگان مشخص شود.

بی‌توجهی نسبت به شاهوار

دبیر جمعیت دیده‌بان طبیعت شاهرود با بیان اینکه در سال‌های اخیر بی توجهی‌های زیادی از سوی سازمان محیط زیست به شاهرود شده است، تاکید کرد: از این بابت باید بیان کرد که اداره کل حفاظت از محیط زیست استان سمنان به مردم این شهرستان بسیار بدهکار است چرا که هیچکس در این اداره کل در قبال کشتار گورهای ارزشمند توران، تخریب‌های شاهوار، یوز پلنگ آسیایی و … پاسخی نداده است.

ولیان با بیان اینکه شاهوار شاهرگ اساسی حیات شاهرود محسوب می‌شود، ابراز داشت: تمدن هشت هزار ساله موجود در دشت بسطام به واسطه حضور همین کوه شاهوار است و در نتیجه تخریب آن هم جفای به مردم و برکات الهی و هم خلاف عقل است اما رانت‌ها و ثروتی که از معادن نصیب خیلی‌ها شد در کنار فساد سبب شده تا این معدن رها نشود و دوباره به فعالیت بپردازد.

وی با بیان اینکه شواهدی دال بر تعطیلی معدن علی رغم دستور فرماندار و اداره کل صمت استان سمنان دیده نمی‌شود، ابراز کرد: فعالیت این معدن غیرقانونی است و اگر مردم دست به حرکتی علیه این اقدام غیر قانونی بزنند اداره کل صنعت و معدن استان سمنان می‌بایست پاسخگوی عواقب آن باشد، سازمان‌های مردم نهاد تا کنون نقش ترمز را در برابر مردم داشته‌اند و همواره آنها را به آرامش و پیگیری مسائل به صورت قانونی دعوت کرده‌اند اما دیگر امروز به جایی رسیده‌ایم که دیگر وضعیت از دست سمن‌ها نیز خارج شده است.

برخی به دنبال اغتشاش هستند

دبیر جمعیت دیده بان طبیعت شاهرود گفت: امروز با اینکه حکم تعطیلی موقت معدن بوکسیت صادر شده اما برخی افراد برای آن ارزش قائل نیستند لذا باید به این وضعیت رسیدگی کرد.

ولیان با بیان اینکه اسناد و شواهد تخریب محیط زیست در شاهوار گردآوری شده است، ابراز کرد: در کنار این اسناد تحقیق ۱۱۹ صفحه‌ای مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی قرار دارد که تخریب معادن را ثابت می‌کند اما سوال ما این است که چرا این سند مورد توجه مسئولان استان سمنان قرار نمی‌گیرد و هنوز بیان می‌شود که اسنادی دال بر تخریب به دست ما نرسیده است؟ مگر این اسناد نتیجه تحقیقات نیستند؟

وی افزود: کم کاری دستگاه قضا پیرامون معدن بوکسیت شاهوار در سال‌های اخیر که می‌بایست اقداماتی را در قبال این معدن و تبعات آن انجام می‌داد، متأسفانه مشکل‌زا شد اما به هر روی امیدواریم که با روی کار آمدن دادستان جدید شاهد ورود به این موضوع شاهد برداشتن گام‌های اساسی در این باره باشیم.

منبع آب شاهرود نابود می‌شود

یک استاد زمین شناسی دانشگاه نیز در این نشست با بیان اینکه مطالعات نشان می‌دهد که ۷۰ درصد آب‌های زیر زمینی از ارتفاعات بالای سه هزار متر تأمین می‌شوند، گفت: این نشان می‌دهد که شاهوار با ارتفاع بیش از چهار هزار متر منبع غنی از آب است.

عبدالرضا جعفریان با بیان اینکه تخریب شاهوار خسارات جبران ناپذیری را به ایران اسلامی وارد می‌سازد، بیان کرد: لایه سنگ آهک قرار گرفته در بالای کوه شاهوار معدن غنی آب در این منطقه است و در تمام حفره‌های آن آب جریان دارد چرا که در تمام طول سال بر روی این قله برف وجود دارد اما متأسفانه درست در همین لایه که ضخامت آن ۸۰۰ متر است بوکسیت نیز دیده می‌شود.

وی با بیان اینکه بالغ بر دو میلیون متر مکعب ذخیره آب در شاهوار وجود دارد، ابراز کرد: متأسفانه بوکسیت یک افق خاص نیز ندارد که برای مثال نمی‌توانیم تعیین کنیم از ناحیه الف تا ناحیه ب می‌تواند استخراج شود و دیگر نواحی دست نخورده باقی می‌ماند چرا که بوکسیت در تمام این لایه آهکی ضخیم پر از آب پخش شده و لذا هم اکنون بخش بخش آن مورد تخریب قرار می‌گیرد و این امر سبب می‌شود تا منابع آبی شاهرود دچار تخریب وسیع شود که جبران ناشدنی است.

کد خبر 4607637

منبع: مهر

کلیدواژه: شاهرود قله شاهوار شاهرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۸۰۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن

به گزارش خبرگزاری مهر، علیرضا طاهری با اشاره به برگزاری جلسه بررسی مشکلات و معظلات رودخانه کن با حضور معاون این اداره کل، نمایندگان کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر، اداره کل محیط زیست استان تهران، شرکت آب منطقه ای تهران، شهرداری های مناطق ٥، ٩، ١٨، ٢١، ٢٢ گفت: رودخانه کن بزرگترین رودخانه ورودی شهر تهران است و از منظر محیط زیستی و گردشگردی از اهمیت ویژه ای برخوردار است که با گسترش محیط شهری، افزایش نفوس و کاهش نزولات جوی و بهره برداری های غیر اصولی صورت گرفته معضلات فراوارنی را به‌وجود آورد است.

وی به بخشی از معضلات این رودخانه اشاره و تصریح کرد: تخلیه نخاله و پسماند، ورود فاضلاب های بهداشتی و صنعتی، نبود ایمنی مناسب در حریم و بستر رودخانه و … از جمله موضوعات مطرح و بررسی شده در این جلسه بود.

رئیس اداره پایش اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران مطرح کرد: پس از تبادل نظر و تشریح مشکلات و اقدامات صورت گرفته در بخش های مختلف، مقرر شد ماتریس وظایفی برای همه دستگاه های متولی تنظیم شود و همچنین همکاری هایی فی مابین در خصوص رفع معضلات مربوط به رودخانه کن تقویت شود.

کد خبر 6093949

دیگر خبرها

  • بررسی مشکلات و معضلات رودخانه کن
  • زنگ خطر کمبود «آب» در شاهرود/ اهمیت بیش از پیش حفظ «شاهوار»
  • زیستگاه های مرجانی خلیج فارس در معرض خطر
  • باید از برگزاری تورهایی که مسئولیتی در قبال حفاظت از طبیعت ندارند، جلوگیری شود
  • بازدید جمعی از مسئولان قضایی استان قم از منطقه حفاظت شده پلنگ دره
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • مسئولان جریان‌های اثرگذار بر حوزه کاری خود را بشناسند
  • اتفاق ناگوار در انتظار تماشاخانه قدیمی سنگلج/ مسئولان شهرداری کجا هستند؟
  • ضرورت اجرای تفکیک زباله در کردستان
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها