Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از ویژگی‌های شیراز که در طول تاریخ مشاهده می‌شود، پذیرندگی یعنی وجود فرهنگ مدارا در شهر شیراز است، این فرهنگ در طول تاریخ شیراز را تبدیل به خاستگاه و زایشگاه حوزه‌های فکری و فرهنگی کرده است. ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۹ استانها فارس نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، در سال 81 با تصویب شورای اسلامی شهر، نیمه بهار یعنی 15 اردیبهشت به نام شیراز نامگذاری شد و به دنبال آن مجلس شورای اسلامی نیز آن را تصویب کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آن زمان شیراز تنها شهری بود که یک روز را به نام خود ثبت کرد. 

در داستان‌های اساطیری ایران آمده است که شیراز را تهمورث دیوبند ساخت. از آن زمان تاکنون در جای جای تاریخ ایران زمین می‌توان نام و نشانی از شیراز پیدا کرد. شیرازی که امروز بسیاری از جهانیان حتی ایران را نیز به نام شیراز می‌شناسند. 

به مناسبت روز شیراز با مهدی پارسایی، پژوهشگر و مدرس دانشگاه که سال گذشته در همین روز 2 کتاب وی با نام «بر آسمان شیراز» و « رخداد مرگ به روایت هنر» رونمایی شد و سال‌هاست در زمینه بافت تاریخی و میراث شیراز تحقیق و پژوهش می‌کند، به گفت‌وگو نشستیم. وی وجه جدیدی از ویژگی‌های شیراز و شیرازی‌ها را در این گفت‌وگو بیان کرد. 

تسنیم: روزی به نام شیراز نامگذاری شده، فارغ از برنامه‌های دستگاه‌های اجرایی چگونه می‌توان حق روز شیراز را به درستی ادا کرد؟ 

ماهیتا وقتی روزی را به یک نام می‌خوانیم باید به دنبال 2 وجه باشیم. یک وجه برای معرفی در فضای عمومی است مثل روز معلم، روز پرستار و غیره که برای پاسداشت و معرفی بیشتر نامگذاری شده اما وجه دیگر که مهم‌تر است و بسیاری از اوقات نیز حلقه مفقوده به حساب می‌آید این است که کسانی که این روز را دارند چه نقشی در جامعه دارند و جامعه چه توقعی از اینان دارد. 

درباره روز شیراز نیز باید به این سوال پرداخت که توقع جهانیان از شیراز چیست. شیراز چه نقشی دارد. حوزه نفوذ نام شیراز تا کجاست و قرار است شیراز و شیرازی کدام بخش از پازل فرهنگ بشری و دیگر برساخته‌های جهان را پر کند. 

یک شهر ساحت‌های مختلف دارد اما اگر از این منظر نگاه کنیم که ایرانیان، فارسی زبانان و جهانیان چه توقعی از شیراز می‌توانند داشته باشند تا این شهر خودش را با این انتظارات تنظیم کند، تکلیفمان روشن می‌شود. 

تسنیم: چگونه باید این موضوع را دریافت به عبارتی از کجا به نقش شیراز پی ببریم تا براساس آن انتظارات را با این نقش تنظیم کنیم. 

بعضی از شهرها عمر کوتاهی دارند و در مقیاس ملی یا جهانی شناخته شده نیستند اما شیراز هم قدمت دارد و هم در سطح جهانی و ملی شناخته شده است. شیراز همواره در طول تاریخ هم اثرگذار بوده و هم نقش آفرین و این امر موضوع دیگری است که باید به آن توجه کرد. شیراز کانونی بوده که در خلق چشم‌انداز برای تمدن ایرانی همیشه نقش داشته است. 

همین اثرگذاری سبب شده که امروز بی‌توقع از این شهر نباشیم؛ این توقعات را باید پژوهشگران در ساحت‌های مختلف بررسی کنند. اینکه شیراز در طول تاریخ چه نقش‌هایی را پذیرفته و از عهده آن برآمده است. یکی از ویژگی‌های شیراز که در طول تاریخ مشاهده می‌شود، پذیرندگی یعنی وجود فرهنگ مدارا در شهر شیراز است. 

این فرهنگ در طول تاریخ موجب دگرپذیری شیرازی‌ها شده و همین امر شیراز را تبدیل به خاستگاه و زایشگاه حوزه‌های فکری و فرهنگی کرده است. این دگرپذیری سبب شده که فکر، فرهنگ و هنر در شیراز زایش داشته باشد و شیراز تولیدکننده باشد و از یک سمت شیرازی‌ها به صفت میانداری و میدان‌داری متصف شوند.

همه اینها متاثر از جغرافیایی شیراز است بخشی متاثر از جغرافیای سیاسی و بخشی جغرافیای اقلیمی. این دو موضوع یعنی جغرافیایی سیاسی و اقلیمی شیراز، شرایطی برای این شهر فراهم کرده که شیراز را به سمت فرهنگ مدارا ببرد. این فرهنگ مدارا موجب می‌شود که شیرازی‌ها و شهر شیراز دگرپذیر باشند و این دگرپذیری نسبت به دیگر شهرها در سطح بالایی باشد. 

تسنیم: رهاورد این فرهنگ مدارا برای شیراز چه بوده است؟ 

وجود دیگران و حضور دیگران در شهر شیراز موجب این می‌شود که تضارب آرا و گفتمان شکل بگیرد و شیراز محل بروز گفتمان‌ها، محل برگزاری رویدادها و هم نشینی‌ها شود.  اینها ویژگی‌های خود شهر است، حال این ویژگی شیرازی‌ها را در چه مقامی می‌نشاند؟ شیرازی‌ها در حکم یک خان‌سالار، در حکم یک میاندار بازی‌گردان این عرصه هستند.

تسنیم: به عبارتی شیراز به واسطه ویژگی‌هایی که دارد و محل تضارب آرا بودن در کنار روحیه دگرپذیری مردم سبب شکل‌گیری فرهنگ و هنر شیراز می‌شود، درست است؟ 

بله و بالاتر از آن سبب شکل‌گیری فرهنگ و هنر ایران می‌شود و به کل جهان صادر می‌شود. از درون این فرهنگ حافظ و سعدی و ملاصدرا در می‌آید. ملاصدرا را همه جا نفی می‌کنند اما شیراز وی را می‌پذیرد و از آن دارالعلم شیراز، مکتب فکری ملاصدار بیرون می‌آید که هنوز روی دست آن نیامده است. 

سعدی همه جای دنیا را می‌گردد، «در اقصی عالم بگشتم بسی / به سر بردم ایام با هر کسی/  چو پاکان شیرازی خاکی نهاد / ندیدم که رحمت بر این خاک باد». یا در جای دیگری می‌گوید: « سعدی به پا رفت و به سر باز آمد/ مفتی ملت اصحاب نظر باز آمد/ چون مسلم نشدنش ملک هنر چاره ندید/ به گدایی در اهل هنر باز آمد». 

سعدی همه دنیا را می‌گردد اما در نهایت به شیراز بازمی‌گردد چون شیراز جایی است که امکان گفتگو به شما می‌دهد یعنی در آن تعصب، خشک مغزی وجود ندارد. اهل مدارا هستند. در بقیه شهرهای ایران این تنوع و تکثر را به این معنا نمی‌بینید. 

در حوزه ادیان شما در شیراز زرتشتی‌ها، یهودی‌ها، مسیحی‌ها جمعیت دارند و در کنار مسلمان‌ها زندگی می‌کنند. شاخه‌های مختلف عرفانی همه حضور دارند و یک همزیستی مسالمت‌آمیز دارند. در شیراز در یک کوچه 4 دین زرتشتی، یهودی، مسیحی و مسلمان مرکز عبادت دارند، این امکان شیراز است و این صفت شیرازی است.

ما اگر قرار است در روز شیراز به چیزی بپردازیم باید در لایه اول این وجوه را شناسایی و به روز کنیم. جهان این توقع را از شیراز دارد که شیراز میزبان خوبی باشد سفره‌اش را خوب پهن کند و بتواند در این مقام میزبانی به خوبی بنشیند. 

در روز شیراز باید این فرهنگ را شناسایی و احیا کنیم. این وجه مهمی است که مغفول مانده اما وجه معروفترش هم این است که شیراز را معرفی کنیم. اهل شیراز با فرهنگ شیراز با آثار تاریخی شیراز با مسئله‌های شیراز آشنا بشوند. جمعیت مهاجرینی که تازه آمدند و حاشیه شهر نشستند با فرهنگ شهروندی آشنا شوند.

این نوع برنامه‌ها روتین است و سال‌ها هم به روش‌های مختلف انجام می‌شود اما بحث مهم این است که نگاه استراتژیک به شیراز این باشد که شیراز قرار است چه نقشی را در روز خودش بپذیرد. مسئولان و شهروندان باید دگرپذیری را بالا ببرند. 

گفت‌وگو از حلیمه زارع 

انتهای پیام/ ش

R41382/P/S6,61/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۹۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نفت در مدار رشد؟

روز جمعه قیمت نفت افزایشی شد. برنت به ۸۹دلار و ۵۳سنت و WTI آمریکا به ۸۴دلار و ۱۲سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش دنیای اقتصاد، رشد تولید ناخالص داخلی، کاهش تورم و عدم کاهش نرخ بهره آمریکا در کنار نگرانی از افزایش تنش‌ها در خاورمیانه، از عوامل اصلی رشد قیمت نفت بوده‌اند. ترس از استمرار تنش‌های ژئوپلیتیک در منطقه خاورمیانه، همچنان بر نگرانی بازار جهانی انرژی نسبت به عرضه پایدار نفت افزوده است و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

قیمت جهانی نفت در اولین ساعات تجارت در روز جمعه مورخ ۷ اردیبهشت ماه، روند افزایشی در پیش گرفت. طبق اعلام وزارت خزانه داری ایالات متحده، چشم انداز اقتصادی این کشور در شرایط باثبات تری در مقایسه با سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی قرار دارد.

 از طرف دیگر نگرانی فعالان بازار انرژی در مورد عرضه جهانی نفت به واسطه استمرار منازعات در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه کماکان پابرجاست. روز گذشته و در لحظه تنظیم این گزارش، قیمت هر بشکه نفت‌برنت دریای شمال با ۴۱‌سنت افزایش به ۸۹ دلار و ۵۳‌سنت رسید. شاخص دیگر یعنی وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا هم با ۳۶‌سنت افزایش در رقم ۸۴ دلار و ۱۲‌سنت به ازای هر بشکه معامله شد.

در همین رابطه، وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرد منحنی رشد اقتصاد این کشور از آنچه که پیش‌بینی‌ها از انتظار رشد برای سه‌ماهه اول سال‌جاری میلادی نشان می‌دادند، در شرایط بهتری قرار دارد.

وی افزود: تولید ناخالص داخلی در ایالات متحده در سه‌ماهه اول سال‌۲۰۲۴ افزایش داشته، ضمن آنکه تورم این کشور تا سطح قابل قبولی پایین آمده‌است. این در حالی است که تا پیش از اظهارات جنت یلن، شواهد حاکی از افزایش تورم در این کشور بود که به نوبه خود بر بازار نفت تاثیر می‌گذاشت، چرا که پیش‌بینی سرمایه‌گذاران نفتی حاکی از آن است که فدرال‌رزرو نرخ بهره را حداقل تا پیش از ماه سپتامبر کاهش نخواهد داد. واقعیت این است که ادامه تنش‌های ژئوپلیتیکی در منطقه خاورمیانه همچنان بر نگرانی فعالان بازار و سرمایه‌گذاران نسبت به عرضه نفت، افزوده و از قیمت این کالای استراتژیک حمایت می‌کند.

دیگر خبرها

  • نامگذاری روزی به نام سروستان گامی برای اعتلای این شهر است
  • سفر مدیر کل دفتر موسیقی به بوشهر و شیراز
  • شوق و هیجان 15 هزارنفری برای فرار از افسردگی
  • همیاران مهربان ترافیک به مثابه مشارکت مردم در جهش تولیدات فرهنگی هستند/روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • روش‌های قهری در ارتباطات فرهنگی جوابگو نیست
  • سفر به سومین دیار حرم اهل بیت (ع) در ایران -  بخش نخست
  • بر مدار تراشه؛ ریز اما قلب تکنولوژی
  • تدبیر مدیران شهری در تحول زیرساخت‌های بوستان کوهستانی دراک
  • نفت در مدار رشد؟
  • سبک زندگی اسلامی-ایرانی اولین مسئله‌ در برش استانی نقشه مهندسی کشور است