Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-27@04:01:09 GMT

چراغ امید در ایران نباید خاموش شود

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۴۹۷۵۱

چراغ امید در ایران نباید خاموش شود

چند صباحی است که واژه ناامیدی و یاس به یکی از پر کاربردترین واژگان در ادبیات اکادمیک و جامعه ایرانی بدل شده که معلول مجموعه‌ای از نیروها و همسویی و همزمانی آن در شرایط کنونی است. البته زوال امیدواری مختص ایران نیست و در بسیاری از ممالک (به جز چند کشور اروپایی غربی، شمالی و آمریکا)، ناامیدی نسبت به آینده در حال افزایش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این وضعیت از آغاز عصر دوم مدرنیته (بعد از سال های ۱۹۶۰) شروع شده و توسط "اریک بک" به "مدرنیته در آغوش خطر" تعبیر شده است.    در عصر کنونی که توسط «مارشال مک لوهان» به «پایان جغرافیا» و عصر «دهکدۀ جهانی» تعبیر شده، دانش و بینش جامعه ایرانی نیز به شدت تعالی یافته و امکان پرسشگری و مقایسه اندیشه ای را فراهم نموده است. در چنین فضای پرآشوبی خواسته‌ها به اوج‌ خود رسیده، لیکن شرایط ساختاری حاکم بر جامعه امکان دستیابی به آن‌ها را محدود و در بسیاری از موارد نیز ناممکن ساخته است.   انفجار امیدی نتیجه اجتناب ناپذیر این وضعیت است که آن را می‌توان در رفتارهای کنشگران جامعه نیز مشاهده کرد. عامل دیگر در انفجار ناامیدی، تکرار عدم تحقق وعده‌های امیدبخش است. زمانی که خواسته‌های تحقق ناپذیر به بالاترین حد می‌رسد، جای خود را به یاس و «نفرت» می‌دهد.   امید مفهومی نسبی و ظرفیتی اجتماعی است. میزان‌ امیدواری به تناسب پایگاه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی افراد متفاوت است. امیدواری حق هر ایرانی است. یکی از مهمترین کارکردهای امید، بالا رفتن تاب آوری و غلبه بر بحران‌هاست. به عقیدۀ دکتر نعمت الله فاضلی، جامعۀ ایران از دورۀ مشروطه تا عصر حاضر، اشکال گوناگونی از امید اجتماعی را شناسایی کرده و این شرایط در سال‌های اخیر افزون‌تر شده است. کشور ایران برای مقابله با بحران ناامیدی نیازمند فراهم کردن فضاهای امید، شرایط تامین نیازها و دستیابی به خواسته‌های فکری و مادی مطبوع جامعه است. این فضا نه در غفلت ناآگاهی و سکوت مردم از خویشتن و جامعه، بلکه در رونق و بسط فضاهای ارتباطی و حوزۀ عمومی برای ساخت جامعه مشارکتی حاصل می شود.     در همین خصوص، دیوید هاروی فضاهای امید را ساخت آرمان-شهری جدید برای تحقق «حق به شهر» تعریف می‌کند. او در کتاب‌ «فضاهای امید» می‌کوشد به وضعیتی در قرن بیستم بپردازد که در آن فقدان هرگونه اراده سیاسی برای رهایی از وضعیتی فلاکت بار وجود دارد. هاروی معتقد است که ما برای ایجاد تغییرات مورد نیاز باید معمارانی برای طراحی محیط متناسب با کیفیات زندگی انسانی باشیم.

حمیدرضا تلخابی 

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری ایکنا سیاست و اقتصاد اقتصاد ایران امید جهانی شدن پایگاه اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۴۹۷۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرگ خاموش جوان بروجنی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛مدیر مرکز آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بروجن گفت: در تماس با سامانه ۱۲۵ فرماندهی اتش نشانی گزارش گازگرفتگی واقع درمحله چهار صد دستگاه بروجن اعلام شد و تیم امدادونجات ایستگاه به محل حادثه اعزام شد.
بابا خانیان افزود: این حادثه یک نفر فوتی در بر داشت.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح نور در جامعه دینی نور امید ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی را در جامعه دینی ایجاد کرده است
  • اجرای طرح نور امید‌هایی در جامعه دینی ایجاد کرده است
  • کلوپ: ناامیدی بی‌سابقه‌ای را تجربه کردم؛ با آن بازی برابر اورتون نباید هم قهرمان شویم
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • عملیات وعده صادق از مصادیق امید به آینده بود
  • قاتل خاموش جان یک جوان را در بروجن گرفت
  • نمایش ۲ فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی
  • مرگ خاموش جوان بروجنی