«اندیشههای علمی مولانا» رونمایی شد
تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۱۱۲۶
در جلسه رونمایی کتاب «اندیشههای علمی مولانا» نوشته بهنام بستان بر اهمیت خودباوری و اینکه نباید منتظر ماند تا جهان غرب همه حوزههای علمی را احاطه کند، تاکید شد.
به گزارش ایسنا، نویسنده کتاب «اندیشههای علمی مولانا» در نشستی که سیزدهم اردیبهشت در سالن اسوه نمایشگاه کتاب برگزار شد، با بیان این مطلب تصریح کرد: متأسفانه یکی از ایرادهای جامعه ما این است که منتظر میمانیم تا همه کارها را دیگران انجام دهند و بعد میگوییم ما خود نیز این موضوع را در میان استادان و صاحبنظرانمان داشتیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او در ادامه بیان کرد: من نسخه اولیه این کتاب را حدود ۲۰ سال پیش نوشتم؛ زمانی که بیش از ۲۰ - ۲۱ سال نداشتم و امروز با تغییرات زیادی آن را با همت انتشارات آوای کلار وارد بازار کردهام. حرف اصلی این کتاب این است: «دعوت به تولید علم». مطابق آموزههای مولانا در حوزه عصبشناسی ما نه پنج حس بلکه ده حس داریم. آنجا که حضرت مولانا میفرماید خاک گرگین را کرم آسیب کرد / ده گوهر از نور حس در جیب کرد. ما باید پنج حس دیگر را خودمان پیدا کنیم و آن وقت است که میتوانیم در مقابل غرب بایستیم. کتاب «مثنوی معنوی» و آثار دیگر بزرگان ما پر از نکاتی است که میتواند و باید سرمنشأ پژوهشهای علمی ما قرار گیرد.
این پژوهشگر تاکید کرد: خیلیها تصور میکنند مولا فردی معمولی بود و آنچه باعث تغییر وی شد، شمس تبریزی است، در حالی که اصلاً اینطور نیست. مولانا شخص بزرگی بود و شمس در سایه مولانا در تاریخ ما ماندگار شد. همچنین برخی معتقدند مولانا بزرگ بود اما با دیدن شمس به شعر و شاعری و عرفان رسید. به نظر من قطعاً این نظریه هم نمیتواند درست باشد. قبل از ملاقات این دو که به سالهای ۶۱۷ تا ۶۳۴ برمیگردد، مولانا شعرهایی را سروده بود که به قدرت و هیبت «مثنوی معنوی» اوست. مثلاً در مدح حضرت رسول (ص) میگوید: جامه سیه کرد کفر نور محمد رسید / طبل بقا کوفتند ملک مخلد رسید / روی زمین سبز شد جیب درید آسمان / بار دیگر مه شکافت روح مجرد رسید.
بهنام بستان شمس تبریزی را فردی با تم سیاسی دانست که به عقیده او توسط پیروان علاءالدین کشته نشده و شمس پرنده نبوده بلکه در یک ترور سیاسی جان خود را از دست داده است و اگر کشته نمیشد شاید قونیه یکی از استانهای ایران میبود.
نویسنده کتاب «ملتی در معرض خطر» تاکید کرد: مولانا فرد باهوشی بود اما شمس به کرات او را در نقاط مختلف مثل دمشق و بغداد دیده بود و سایه به سایه او را دنبال میکرد، و در نهایت به صید شمس درآمد. اما چرا مولانا به این صید شدن تن داد؟ چون مولانا دلش با ایرانیان بود و مثل دیگر بزرگان ما همچون حضرت سعدی و فردوسی ارادت خاصی به این تبار داشت.
او با بیان اینکه برای شناخت مولانا باید فرهنگ و تاریخ خود را به خوبی بشناسیم همچنین گفت: «مثنوی معنوی» مولانا با تمام زیباییها و داستانپردازیهایش در واقع بازگوکننده سیر عرفانی است که مولانا در زندگی خود آن را طی کرد. به عبارتی شرح حال درونی حضرت مولاناست. او یک چیز از خدا میخواست و آن عنایت حق بود و خدا به او لطفی ویژه داشت.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: شمس و مولانا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۱۱۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
ترجمه «قلمروزدایی علم و دین» روانه بازار نشر شد
به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «قلمروزدایی علم و دین» تألیف گریگور داوس به تازگی با ترجمه جواد درویش آقاجانی منتشر و روانه بازار نشر شده است.
پروفسور گریگور داوس (زاده ۱۹۵۷)، استاد دانشگاه نیوزلند است که در زمینه فلسفه دین مدرک دکتری دارد. هدف این کتاب، تحلیل منازعه «علم و دین» از طریق توسعه رویکردهای ممکن به روابط بین آنها و همچنین توسعه مفهومی علم از یک سو و دین از سوی دیگر است. کتاب در مقابل مدلهای سادهتر از روابط علم و دین، مدل پیچیدهتری را پیشنهاد میدهد که شامل چهار بُعد برای پرداختن به رابطه علم و دین است و عبارتاند از: بُعد شناختی، غایتشناختی، نهادی و معرفتشناختی، بُعد شناختی به محتوای گزارههای علمی و دینی میپردازد. بُعد غایتشناختی به اهداف مندرج در علم و دین اختصاص دارد. بُعد نهادی شامل بررسی رابطه علم و دین از طریق سازمانهای اجتماعی مرتبط با آنهاست. بُعد معرفتشناختی هم به صورتهای مختلف معرفت، زبان و منابع دانش میپردازد.
مجموعه بنمایههای کمبریج تا بهحال در ۲۵ سرفصل موضوعی مختلف منتشر شده است. سرفصل موضوعی فلسفه این مجموعه در ۱۵ شاخه و تاکنون ۲۲۸ کتاب تقدیم جامعه علمی کرده است. همچنین در سرفصل موضوعی دین نیز ۸ شاخه مختلف مورد توجه قرار گرفته و ۸۱ کتاب منتشر شده است. همانطور که گفته شد در شاخه فلسفه دین تا به حال ۳۱ کتاب منتشر شده است که در حال حاضر ترجمه ده کتاب از آن مجموعه به فارسی عرضه شده است.
فلسفه دین در کشورمان نیز در سالهای اخیر مورد توجه استادان و محققان بهویژه نسل جوانتر قرار گرفته است. البته با توجه به گستره موضوعی مباحث فلسفه دین، میزان دغدغهمندی نسبت به هر کدام از این موضوعات در جوامع مختلف متفاوت است. موضوعاتی نظیر «معنای زندگی»، «علم و دین»، «خداباوری»، «تکثرگرایی» و «مسئلههای شر و رنج» که در زمره موضوعات اصلی و مشترک مباحث فلسفه دیناند، مصادیقی از چالشهای فکری محیطهای علمی ایران نیز محسوب میشوند. به هر روی، انتشار کارهای متنوعی در سالهای اخیر در فضای فکری فلسفه دین ایران ستودنی است. مجلات، کتابها، مقالات و رسالههای دانشجویی مختلف در کنار برگزاری رویدادهای علمی و پژوهشی متنوع، اگر چه سرمایهای خوب هستند اما ناکافی برای تحقیقات بیشتر و کاملتر در آینده است.
این کتاب با ۱۲۴ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۰ هزار تومان عرضه شده است.
کد خبر 6090175 فاطمه میرزا جعفری