Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس نمایشگاه کتاب تهران در نشست خبری گفت: تا ۲۷ اسفند هنوز تخصیص بودجه نداشتیم و به دکتر صالحی گفتیم که امسال اعلام کنید نمایشگاه نداریم و به خاطر نداشتن پول شک داشتیم برگزار کنیم. تا اینکه در ساعات آخر سال بودجه تخصیص داده شد. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، نشست خبری محسن جوادی رئیس سی و دومین نمایشگاه کتاب تهران پیش از ظهر امروز با حضور خبرنگاران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این نشست جوادی با اشاره به افزایشی که در زمینه یارانه‌ها در بخش‌های مختلف صورت گرفته گفت: در بخش بن‌های دانشجویی کمک از ۴۰ هزار تومان به ۶۰ هزار تومان رسید که ۱۴۰ هزار نفر از این یارانه استفاده کرده اند. البته به دانشجویان ساکن در مناطق سیل زده قول دادیم در فرصت بهتری این یارانه به آن‌ها اختصاص داده شود تا بتوانند استفاده کنند. یارانه اساتید ۱۰۰ تومان بود که دوبرابر شد در بخش اهل قلم هم ۲ میلیارد و ۵۰۰ به ۲ میلیارد و هشتصد افزایش داشتیم و در بخش موسسات حضور پررنگی داشتیم.

وی افزود: فروش حدود ۳۶ درصد رشد مالی داشته ایم که البته این به معنای رشد فروش نیست، چون با افزایش قیمت کتاب هم مواجه بودیم که ۱۰ درصد افزایش تراکنش داشته ایم. البته این به معنای کاهش خرید انبوه و بالا رفتن دقت در خرید کتاب بوده است.

*تا آخرین ساعت‌های سال ۹۷ شک داشتیم نمایشگاه کتاب را برگزار کنیم

رئیس نمایشگاه کتاب در پساخ به سوالی مبنی بر برگزاری نمایشگاه کتاب گفت: ما تا ۲۷ اسفند هنوز تخصیص بودجه نداشتیم و به آقای دکتر صالحی وزیر ارشاد گفتیم که امسال اعلام کنید نمایشگاه نداریم و به خاطر نداشتن پول شک داشتیم برگزار کنیم تا اینکه در ساعات آخر سال بودجه تخصیص داده شد.

این مقام مسئول در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی در خصوص کاغذ گفت: کاغذ مسئله مزمن در نشر کشور است و رهبری هم توجه ویژه‌ای به این مسئله داشتند که بعد از فرمایش ایشان جلساتی با محوریت کاغذ برگزار شد که به دو راه حل کوتاه و بلند مدت رسیدیم که توزیع کاغذ برای کوتاه مدت و برطرف کردن ریشه‌ای مسئله در دراز مدت راه حل‌هایی بوده که مطرح شد و نتیجه این جلسات طی چند روز آینده اعلام خواهد شد.

وی درباره خبری مبنی بر افزایش دوبرابری قیمت کاغذ هم گفت که این خبر شایعه بوده است.

جوادی در ادامه این نشست به ماجرای ناشران دانشگاهی و انتقاداتی که به حضور آن‌ها در نمایشگاه وارد بود گفت: باید یادآوری کنم پرفروش‌ترین نشر در نمایشگاه کتاب در بخش عمومی است و این برخلاف تصور عمومی است هرچند ناشران آموزشی هم بخشی از بدنه ناشران هستند، ولی فروش ناشران عمومی بیشتر از ناشران آموزشی و دانشگاهی است. مسیری که ما در این زمینه می‌رویم مسیری است که ضمن احترام به ناشران آموزشی به تقویت نشر عمومی منجر می‌شود.

*لیست عظیمی در کار نیست

این مقام مسئول در ارتباط با کتاب‌هایی که مجوز دارند، ولی از فروش آن‌ها در نمایشگاه جلوگیری به عمل می‌آید، گفت: از نظر ما مجوز انتشار کتاب ملاک است، ولی گاهی برخی نهاد‌های نظارتی یا افراد فعال بر این باورند که فروش یک کتاب در نمایشگاه صلاح نیست. البته من قصد دفاع از این نگاه را ندارم و مشغول گفت و گوی با آن‌ها برای اصلاح این رویه هستیم. البته تعداد کتاب‌ها هم زیاد نیست، ولی آنطور که گفته می‌شود لیست عظیمی نیست.

او اضافه کرد: برای نشر باید گام به گام جلو رفت و خیلی آرمانی به موضوع فکر نکنیم. ضوابط قانونی وجود دارد و مجری آن‌ها هم اداره کتاب است. مواردی هست که برخی دغدغه‌مندان که مثلا در چندهزار چاپ اول می‌گویند این ضوابط درست اجرا نشده است و خلاف امنیت ملی یا اخلاق است. این مسئله را با گفتگو باید حل کرد، ولی نمایشگاه کتاب فرصت این گفتگو نیست.

*بدهکاری نداریم

رئیس نمایشگاه کتاب در ارتباط با معوقات ناشران و کتابفروشان از طرح‌های فصلی گفت: ما بدهکاری بابت پاییزه و تابستانه به نشر و کتابفروشی نداریم و اگر کسی ادعایی دارد مراجعه کند البته کمی تاخیر شد، ولی بدهی وجود ندارد.

او در راستای شفاف سازی یارانه‌ها توضیح داد: ۹ میلیارد برای دانشجویان، ۳ میلیارد تازه‌های نشر در بخش بین الملل، ۵ میلیارد مشارکت با موسسات که این آورده‌ای حدود ۲۰ میلیارد داشته است. علاوه بر این ۲ میلیارد و هشتصد برای اهل قلم و حدود یک میلیارد هم اساتید از یارانه استفاده کردند.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد در انتقاد به نحوه برگزاری نمایشگاه و تحت تاثیر قرار گرفتن کتابفروشی‌ها از این رویداد گفت: قبول دارم که باید به کتابفروشی‌ها توجه شود، ولی برنامه تقویت طرح‌های فصلی را داریم. البته از مسیر دیگری هم به آن‌ها کمک خواهیم کرد. ضمنا باید توجه داشت که اگر نقدینگی دست ناشر نباشد کتابی نیست تا کتابفروش بفروشد و البته بر این نکته هم واقفیم که نقدینگی اگر دست کتابفروشی باشد به دست ناشر نمی‌رسد.

زمان برگزاری سی و سومین دوره نمایشگاه کتاب تهران در سال ۹۹ به دلیل تقارن به ماه مبارک نیز مسئله دیگری بود که در نشست خبری مطرح شد و جوادی توضیح داد: قرار شده کارگروهی تشکیل شود تا امکان برگزاری نمایشگاه در سال آینده بررسی شود و ببینیم کدام زمان برای این اتفاق مناسب است. پس از بررسی‌ها نتیجه در اولین جلسه شورای سیاست گذاری مطرح خواهد شد تا به جمع بندی برسیم.

*تخلف ۴۹ ناشر را از حضور در نمایشگاه سال آینده و نمایشگاه‌های استانی محروم کرد

مهدی اسماعیلی راد در ابتدای این نشست تقارن این دوره با ماه مبارک رمضان و همچنین برگزاری انتخابات اتحادیه را عامل تاخیر در امور اجرایی دانست. وی یادآور شد: به همین خاطر در روز اول شاهد قطعی دستگاه‌های کارتخوان بودیم که البته این مشکل طی سال‌های اخیر بوده، ولی امیدواریم این مشکل را در سال آینده شاهد نباشیم.

وی افزود: تلاش کردیم فضا‌های چادر را کاهش دهیم و از فضای مسقف بیشتری استفاده کنیم که در بخش کودک از چادر استفاده نکردیم؛ که این زمینه کاهش هزینه‌ها را نیز فراهم کرد. فقط ناشران در این دوره زیر چادر بودند که تلاش کردیم از بهترین چادر موجود در کشور که شرایط ایده آلی داشته باشد استفاده کنیم. همچنین تلاش کردیم در اجرای نمایشگاه صرفه جویی کنیم.

معاون اجرایی نمایشگاه در پاسخ به سوالی مبنی بر ایجاد انحصار برای برخی ناشران در تبلیغات محیطی گفت: تجربه واسپاری به صورت مزایده‌ای اولین مرتبه در این دوره رقم خورد که خب خلا‌هایی وجود داشت که سبب شد شاهد این انحصار باشیم. البته باید دقت کنیم که بودجه دولت کفاف اجرای نمایشگاه را نمی‌دهد و ما باید به صورت معقول به سمت خودمفایی نمایشگاه برویم.

اسماعیلی راد در پایان به تخلفات تا پایان روز هشتم نیز اشاره کرد. او گفت: از ۲۹۸ گزارش رسیده ۱۵۳ رای صادر شده که ۱۶ مورد آن تعطیلی یک روزه، ۶ مورد تعطیلی تا پایان نمایشگاه و ۴۹ مورد محرومیت از نمایشگاه‌های استانی و نمایشگاه سال آینده و اخطار کتبی درج در پرونده بوده است. همچنین ۸۲ مورد جمع آوری و قطع دستگاه کارتخوان داشته ایم. ۳ مورد نقد کردن بن و ۶ مورد فروش افست و کتاب غیرمرتبط با سالن را شاهد بودیم. یک مورد اجاره به غیر و ۷۲ مورد فروش آثار سایر ناشران و ۲۵ مورد کالا‌های غیر مرتبط در کنار ۱۱ مورد فروش کتاب بدون مجوز از جمله تخلفاتی بوده که برایشان رای صادر شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: نمایشگاه کتاب تهران نمایشگاه کتاب محسن جوادی رئیس نمایشگاه کتاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۱۴۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟

بر اساس بیانیه اخیر دولت هند مبنی بر منع مسافرت شهروندان هندی به ایران و اسرائیل شنیده‌ها حاکی از عدم حضور هند به عنوان مهمان ویژه در نمایشگاه کتاب تهران است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ کمتر از 11 روز مانده به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران،‌ حضور هندی‌ها به عنوان مهمان ویژه این رویداد در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم نشان می‌دهد که پس از صدور بیانیه دولت هند در روز 24 فروردین که در آن  به شهروندانش توصیه کرد که با توجه «به شرایط حاکم بر منطقه» تا اطلاع ثانوی از سفر به ایران و اسرائیل خودداری کنند. بعید است که ناشران هندی بتوانند خود را به نمایشگاه کتاب تهران برسانند. پیگیری‌های دوطرف تا این لحظه به نتیجه‌ای ختم نشده است.

نگاهی به سالن رایت نمایشگاه کتاب دهلی/ رایت سنتر دهلی چه قابلیت هایی برای نشر ایران دارد؟

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مذاکره با وزارت فرهنگ هند پیگیر حضور ناشران این کشور در نمایشگاه کتاب تهران است،‌  یاسر احمدوند رئیس نمایشگاه کتاب تهران و معاون فرهنگی وزرات ارشاد در گفت‌وگو با تسنیم ضمن تایید این پیگیری‌ها گفت: نتیجه این پیگیری‌ها به زودی اعلام می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پیام مقاومت یمن را در نمایشگاه کتاب تهران مخابره می‌کنیم
  • «یمن» به جای «هند» مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • ۳ نمایشنامه جدید در نمایشگاه کتاب
  • یمن مهمان ویژه نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شد
  • یمن مهمان ویژه سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران خواهد بود
  • هندی‌ها به نمایشگاه کتاب تهران نمی‌آیند؟
  • بودن یا نبودن کتابفروشان؛ مسئله ناشران چیست؟
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • تعطیلی یک کتابفروشی و آغاز غرفه‌سازی ناشران در نمایشگاه کتاب