Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین گفت: جشنواره هنری امین با توجه به چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، تاکید مقام معظم رهبری به موضوعات فرهنگی و هنری در بیانیه گام دوم انقلاب و خوش درخشیدن بانوان طلبه در دستاوردهای فرهنگی برگزار شد. ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶ استانها اصفهان نظرات - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، پیش از ظهر امروز آیین اختتامیه جشنواره فرهنگی هنری امین برگزار شد، در این برنامه رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) اظهار داشت: معجزه تمام انبیا الهی از جنس هنر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حجت‌الاسلام علی‌اکبر صافی اصفهانی افزود: این فرمایش امام رضا(ع) به دو منظور بوده، نخست اینکه بر اساس هنر زمانه دین و شریعت را ترویج بدهند و دوم اینکه هنر زمانه را از بیراهه‌ها به مسیر ارزش‌ها سوق بدهند و این فوق‌العاده ارزشمند است.

رئیس موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین با بیان اینکه امام رضا(ع) جملات بسیاری در این باره فرموده‌اند، گفت: به عنوان مثال حضرت موسی(ع) در عصر هنرمندان شعبد‌ه‌باز و تردست ظهور می‌کند و معجزه خودش را در همین جنس با تبدیل عصا به اژدها نشان می‌دهد یا حضرت عیسی(ع) در عصر طبابت ظهور می‌کند و معجزه‌اش زنده کردن مرده یا به پرواز درآمدن پرنده گلی است.

وی تصریح کرد: امام رضا(ع) فرمودند پیامبر اسلام(ص) در عصری ظهور کردند که عصر شعر و ادب و سخنوری است و لذا ایشان معجزه خودشان را از جنس سخن و بیان فصیح انتخاب می‌کنند.

صافی اصفهانی ادامه داد: جشنواره هنری در حوزه‌های علمیه خواهران برای نخستین بار است که در سطح کشور برگزار می‌شود، جشنواره هنر آسمانی در حوزه علمیه قم تا کنون 6 بار برگزار شده که بیشترین تمرکز بر روی برادران حوزوی بوده و یک جشنواره هم دو سال پیش در حوزه علمیه اصفهان و حوزه علمیه خراسان برگزار شد که در هر سه جشنواره تمرکز روی طلاب برادر بوده  است.

وی با اشاره به نخستین جشنواره هنری ویژه خواهران حوزوی، اظهار داشت: این جشنواره به صورت قالبی و موضوعی با فرمت هنرهای ادبی، تصویری، تجسمی و شفاهی و بخش ویژه زندگی مجتهده بانو امین برگزار شد.

صافی اصفهانی خاطرنشان کرد: بیش از 800 اثر ظرف مدت دو یا سه ماه به این جشنواره ارسال شد که حاوی پیام‌هایی است که حکایت از  غفلت مسئولان امر از این ظرفیت تاثیرگذار است و شور زیادی در مسیر ادامه راه مسئولان فرهنگی حوزه‌های علمیه برای جبران گذشته ایجاد کرد.

امام خامنه‌ای ‌نماینده ولی‌فقیه در استان خوزستان را منصوب کردند / موسوی‌جزایری ‌رئیس حوزه علمیه اهواز شداهواز|حوزه علمیه و جامعه مدرسین جریان فعالی در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان استاعضای هیئت‌ رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشخص شدند؛ آیت‌الله یزدی رئیس ماند

وی افزود: موسسه آموزش عالی حوزوی مجتهده امین وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با مشارکت  و حمایت معنوی مرکز حوزه‌های علمیه خواهران این پرچم را برافراشته و اکنون باید کاری کرد که این پرچم با افتتاح این جشنواره با تقدیر از صاحبان برگزیده بر زمین نماند و ما این پرچم را تحویل رئیس حوزه علمیه خواهران اصفهان می‌دهیم تا ایشان همه ساله یا دو سالانه این جشنواره هنری را تداوم ببخشند.

صافی اصفهانی با بیان اینکه چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، الهام بخش ما برای کلید خوردن این حرکت بود، گفت: یکی از نهادهای مولود انقلاب اسلامی حوزه‌های علمیه خواهران است و چه خوب که در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی این نهاد را از یک زاویه فرهنگی و هنری دیگر به جامعه و دنیا معرفی کنیم.

وی تصریح کرد: وقتی وارد راه شدیم دو انگیزه دیگر هم اضافه شد، در بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری تاکیداتی در عرصه فرهنگ و هنر داشتند، دومین انگیزه ما برای تکرار این حرکت ارزشمند شد و امسال هم که سال رونق تولید نام‌گذاری شد، دیدیم خواهران حوزوی هم در عرصه تولیدات فرهنگی خوش درخشیدند، باعث یک نکته نوید بخش برای ادامه این راه شد و چهارمین انگیزه ما فرمایش مقام معظم رهبری بود که فرمودند در برابر آرایش جنگی همه جانبه دشمن از جمله عرصه‌های فرهنگی، هنری و مجازی باید آرایش جنگی کرد و لذا به نظر رسید این آرایش جنگی، باید همچون انبیا الهی با زبان هنرهای رایج و جذاب به معرفی دین بپردازد و به مسیر ارزش‌ها هدایت کند.

در ادامه جلسه رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با اشاره به کتاب مفاتیح الحیات آیت‌الله جوادی آملی اظهار داشت: در تاریخ شیعه ندیدم کسی با این لطافت و وضوح کسی به این موضوع اشاره کرده باشد که دو نوع اجتهاد،  اجتهاد اکبر و اجتهاد اصغر داریم.

حجت‌الاسلام محمد قطبی افزود: منظور از اجتهاد اکبر اجتهادی است که علما، مراجع و فقها تلاش می‌کنند حکم خدا را به دست بیاورند که خدا از ما چه می‌خواهد و ثمره آن وجود دائره‌المعارف‌های بسیار با عظمت از اوامر الهی در قالب‌های متعددی وجود دارد.

وی با اشاره به تعریف اجتهاد نوع دوم، گفت: اجتهاد اصغر کوشش علمی است که انسان‌های فاضل، دانشمند و فرهیخته تلاش می‌کنند یافته‌های محصول اجتهاد نوع اول را در جامعه برای مردم تبیین کنند و در عمق زندگی مردم تسری پیدا کند.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تصریح کرد: آنانی که می‌کوشند آموزه‌های دینی در متن زندگی مردم جاری و ساری شود، کارشان از جنس اجتهاد اصغر است.

وی افزود: شماهایی که با دست‌و پنجه‌های هنری با ذوق و شوق و لطافت تلاش می‌کنید تا یافته‌های معرفتی دین و اسلام را در زندگی مردم جاری کنید، همه مجتهد هستید و به این اجتهاد افتخار کنید.

قطبی با اشاره به آثار ارسالی به جشنواره و همت خواهران حوزوی، اظهار داشت: با دیدن این آثار به وجد آمدم،  بسیار افتخار آمیز و غرور آفرین است و این تلاش و روشن‌بینی امروز در عصر ما در شرایطی که دشمن آرایش جنگی به خود گرفته و رهبر انقلاب ما فرمان آتش به اختیار داده تنها سلاح و برترین و موثرترین سلاح، سلاح فرهنگی و هنری است که در دستان شماست.

وی خاطرنشان کرد: آرایش جنگی دشمن در زمینه‌های هنری، مجازی، سیاسی و اقتصادی یعنی به هوش باشید و هوشیارتر از همیشه با تیزبینی و ظرافت پیرامون خود را بنگرید.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: میدان جنگ امروزی فضای مجازی است اگر کسی در این مورد تردید کند در فهم فرهنگی خودش باید شک کند، یک سنگر مجازی است ولی تنها به میدان جنگ رفتن خودکشی است، نیازمند سازماندهی و تشکل‌ها هستیم همه باید در تمام حوزه‌ها در فضاهای مجازی گروه‌هایی تشکیل بدهیم و اسلحه به دست بگیریم، ولی اکنون به جای شلیک، در حال تمیز کردن لوله تفنگ هستیم، غفلت در جنگ یعنی از دست دادن همه آنچه که به دست آورده بودیم.

وی با بیان اینکه دفتر تبلیغات اسلامی آمادگی دارد تا در این زمینه بیشتر وارد شود، گفت: منتظریم گروه‌های سازمان یافته حضور پیدا کنند و زیر چتر با برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تحت فرمان مولایمان با دشمنی که تا دندان مسلح است و در عمق زندگی نفوذ کرده و مجهز‌ترین سلاح‌ها را دارد قامت راست کنیم و حماسه بیافرینیم.

انتهای پیام/ح

R41346/P1357/S6,51/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۱۴۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ مدیرحوزه علمیه اصفهان در نشست مدیران مدرسه علمیه حوزه علمیه اصفهان، یکی از چالش‌های پیش روی حوزه‌های علمیه و دیگر مراکز علمی- آموزشی حتی دانشگاه‌ها را جذب جوانان دانست و گفت: بدانید برای خدا می‌خواهید حوزه را اداره کنید و وابسته به جایی نیستید و درصورتیکه تلاش کنید افرادی را جذب دین کنید، با احساس مسئولیت بهتری کار می‌کنید.
آیت الله سید یوسف طباطبایی نژادخطاب به مدیران مدارس علمیه افزود: مدرسه علمیه‌ای در اختیار ما قرار گرفته است و همه می‌خواهیم یک کار را انجام دهیم و آن ترویج دین است، همچنین باید مدنظر داشت این که کشور به روحانیون عالم و باسواد نیاز دارد و ما نیز در گوشه‌ای می‌خواهیم به وظیفه خود عمل کنیم.
نماینده ولی فقیه در استان وامام جمعه اصفهان گفت: یکی از موانع رونق جذب افراد به حوزه‌های علمیه، تسهیل شدن مسیر ورود به دانشگاه‌ها و دریافت مدارک متعدد دانشگاهی با گذشت چهار سال و یا کمتر است که این افزایش ورود به دانشگاه‌های مختلف کشور بدون برنامه بلند مدت و نیازسنجی، برای آینده کشور، احساس نگرانی و خطر فراهم می‌کند.
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: مسئله دیگری که بر آن تاکید داریم این است که در سال اول دوره طلبگی بیشتر به مسئله اعتقادی طلاب و آشنایی با قرآن کریم پرداخته شود، به دلیل این که اگر طلبه در طول مسیر از طلبگی انصراف داد علمی آموخته باشد.
عضو خبرگان رهبری، مغتنم شمردن فرصت انسان سازی را در حوزه علمیه امری ضروری بیان کرد و گفت: خداوند توفیق داده که می‌توانید انسان بسازید و این بسیار مهم است، البته سختی نیز دارد و اساتید ملزم هستند درحین تدریس، مسائل اخلاقی را نیز بیان کنند و علاوه بر آن بهتر است از همان سال اول به طلبه گفته شود هفته‌ای یک روایت حفظ کند.

دیگر خبرها

  • بودجه نهادهای حوزوی چقدر افزایش یافت؟
  • مهم‌ترین نکته جشنواره امام رضا(ع) امسال، حضور میدانی است/ جشنواره فیلم رضوان به برکت جشنواره امام رضا(ع) برگزار می‌شود
  • منطق زنان و خانواده انقلاب اسلامی در دنیا اجرا شود
  • آیت الله کوهستانی، ستاره آسمان فقاهت ایران
  • تربیت طلبه، یک کار انبیایی از ناحیه خداوند است
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / درباره «اقبال لاهوری» فیلم با کیفیت می‌سازیم
  • سفر به ۲ کشور منطقه در روزهای آینده / فیلم با کیفیت درباره «اقبال لاهوری» می‌سازیم
  • بانوان طلبه سنگربانان عرصه تربیت هستند
  • نخستین جشنواره فیلم دینی رضوان برگزار می‌شود 
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد