Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرها از سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب حاکی از آن است که امسال نیز مانند سال های گذشته برخی از کتاب های مساله دار در لا به لای کتاب ها به فروش رسیده است. این کتب در حال حاضر هم در انتشارات مروبط به خود در حال چاپ و فروش است اما نمایشگاه کتاب فرصتی برای معرفی و بروز محتوای مساله برانگیز این کتب شد.

به گزارش خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ نمایشگاه بین المللی کتاب تهران اردیبهشت هر سال به مدت 10 الی 12 روز برگزار می شود که می توان از آن به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی کشور نام برد اما این رویداد فرهنگی همواره حاشیه‌هایی هم به دنبال داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خبرها از سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب حاکی از آن است که امسال نیز مانند سال های گذشته برخی از کتاب های مساله دار در لا به لای کتاب ها به فروش رسیده است. این کتب در حال حاضر هم در انتشارات مروبط به خود در حال چاپ و فروش است اما نمایشگاه کتاب فرصتی برای معرفی و بروز محتوای مساله برانگیز این کتب شد.

 

تفکرات انحرافی و اتهام به نظام در برخی کتب/ تمجید سریع القلم از رژیم منحوس پهلوی

به عنوان مثال در کتاب «اقتدارگرایی ایران در عهد پهلوی» که توسط نشر آسیم منتشر شده بود، محمود سریع القلم یکی از مشاوران دولت یازدهم به به تعریف و تمجید از رژیم منحوس پهلوی می پردازد.

سریع القلم پیش از این اظهار نظرهای شاذ دیگری درباره سیاست، اقتصاد، مردم و ... نیز داشته است.

کتاب «تقدیر مردم سالاری ایرانی» نوشته محبوب شهبازی کتاب دیگری از نشر روزنه است که نظام مقدس اسلامی را متهم به الیگارشی می کند.

از طرف دیگر در کتاب "العراق حرب بلا نهایه" که توسط انتشارات "دارالفکر بیروت" در سالن ناشران عربی عرضه شد نه تنها به تطهیر صدام ملعون پرداخته شده بلکه از او به عنوان "شهید" یاد می شود.

یا در کتاب "فهرست شیندلر" که توسط انتشارات "جمهوری" در نمایشگاه عرضه می شود در حمایت و تائید واقعه جعلی هولوکاست نوشته شده است.

عرضه کتاب "حکومت دینی و حقوق بشر" نوشته "محمد فولادی" توسط نشر "کویر"یکی دیگر از حاشیه های نمایشگاه کتاب بود؛ نویسنده در این اثر موازین حکومت دینی را مغایر با حقوق بشر و تبعیض آمیز می داند. وی مدعی است که گسترش مسائل فقهی و عبادی موجب افول آزادی اندیشه در ایران شده است.

کتاب "حدیث مرده بر دار کردن آن سوار خواهد آمد" نوشته "هوشنگ گلشیری" (مبتذل نویس) که در سال های گذشته به صورت غیر قانونی عرضه شده بود، در سی و دومین نمایشگاه کتاب توسط نشر "نیلوفر" در نمایشگاه عرضه شد.

در این کتاب نویسنده در این اثر به تمسخر مهدویت پرداخته و ظهور منجی را مورد هجمه قرار داده است؛ اولین چاپ این اثر در سال 1358 بوده و اخیرا تجدید چاپ شده است.

"شلوموزند" در کتاب "اختراع قوم یهود" (ترجمه "احمد علیقلیان") که توسط نشر "فرهنگ نشر نو" در نمایشگاه عرضه می شود به آسیب شناسی اقدامات رژیم غاصب صهیونیستی به منظور بقاء آن می پردازد.

"هما پوراصفهانی" در کتاب "سجاده و صلیب" (انتشارات "سخن") علاوه بر ایجاد تقابل میان دین اسلام و مسیحیت، به قبح شکنی از روابط آزاد و مذمت امر به معروف و نهی از منکر پرداخته است.

 کتاب "نفی اللاهوت" که توسط انتشارات "دارالمجتبی" در بخش عربی سالن ناشران بین الملل عرضه می شود به نفی دین و حاکمیت دینی می پردازد.

 کتاب "الزامات سیاست در عصر ملت - دولت" نوشته "احمد زیدآبادی" (از فعالان و محکومان فتنه 88) توسط نشر "نی" در نمایشگاه عرضه شد که نویسنده در این اثر با طرح این ادعا که امام خمینی (ره) در بن بست فقهی گیر کرده بود به تخریب سیاست های نظام مقدس اسلامی و نفی آرمانخواهی پرداخته است.

 

اشاعه تفکرات سلفی تکفیری با فروش کتاب‌های انحرافی/ مقابله با تشیع با برخی از آثار ضد شیعی

بخش بین الملل نمایشگاه کتاب امسال بیشتر از سال‌های گذشته حاشیه داشته است تا جایی که در برخی از آثار عربی افکار انحرافی منتشر شده در قالب کتاب عرضه شده اند.

کتاب «خمس رسائل» توسط نشر «دارالنوادر» در بخش عربی سالن بین الملل نمایشگاه کتاب تهران عرضه شده است که نویسنده در این اثر به ترویج سلفیت تکفیری پرداخته است.

در حاشیه نمایشگاه امسال هم انتشارات خانه کودکان افغانستان با ارائه شماره حساب بانکی در حال جمع آوری کمک های نقدی برای حمایت از کودکان و دانش آموزان پناهنده افغانستان است. این اقدام اگرچه به خودی خود شاید دچار اشکال نباشد اما این کمک ها به مدرسه ای در حومه تهران تحویل می شود که به صورت خصوصی مدیریت شده و زیر نظر آموزش و پرورش نیز نیست.

همچنین کتاب های "الحرکات الاصولیه الاسلامیه فی العالم العربی" از انتشارات "دارالافاق العربیه" و "قواعد المنهج" از انتشارات "دارناصیف" به تبلیغ و ترویج سلفی گری جهادی و عقاید تکفیری پرداخته اند.

در جلد کتاب "المذکره الاستراتیجیه المنهج الاساس لعمل القاعده تصویری از مانورهای نظامی گروهک تروریستی داعش آورده شده و به تبلیغ شیوه های کشورگشایی گروهک های تکفیری جهادی پرداخته شده بود.

از طرف دیگر انتشارات "دارالآفاق العربیه" (از کشور مصر) در حالی به نمایندگی از ناشران وهابی به ویژه ناشران عربستانی در نمایشگاه کتاب تهران حاضر شده که کتاب هایش همانند سال گذشته با تاخیر به گمرک وزارت ارشاد رسیده و بدون بررسی و ممیزی و با پرداخت جریمه نقدی به نمایشگاه آورده شده و عرضه شد.

این انتشارات در این دوره از نمایشگاه نیز به ترویج وهابیت، تبلیغ جریانات تکفیری و گروه های سلفی - جهادی، تخریب و تمسخر عقاید شیعه و ... پرداخت که از چشم ناظران سی و دومین نمایشگاه کتاب دور ماند.

بررسی ها نشان می دهد رشد آثار تبلیغی وهابیت، گروه های سلفی و تخریب تشیع در بخش عربی ناشران بین الملل از جمله مواردی است که در این دوره از نمایشگاه مشهود بود.

 

یا در مثالی دیگر کتاب "استبداد در ایران" نوشته "حسن قاضی مرادی" که توسط انتشارات "اختران" عرضه شده بود به تحریف تاریخ و تخریب روحانیت شیعه می پردازد.

در بخشی دیگر از سالن بین الملل، کتاب "عملیات الاستشهادیه فی المیزان فقهی" (غرفه "ویژه نشر" در سالن بین الملل) شیوه نامه ای برای انجام عملیات انتحاری بود که در نمایشگاه کتاب تهران عرضه شد.

کتاب "تلبیس ابلیس" توسط انتشارات "مکتب العصریه" در بخش عربی سالن بین الملل نمایشگاه کتاب عرضه شد؛ این کتاب که در ادوار گذشته نمایشگاه متن فارسی آن نیز در نمایشگاه ارائه می شد به وهن تشیع و تمسخر عقاید شیعه می پردازد.

همچنین کتاب "علما و انقلاب مشروطیت ایران" نوشته "لطف الله آجودانی" که توسط انتشارات «اختران» در نمایشگاه عرضه شده بود ضمن تحریف تاریخ به تخریب و هجمه به روحانیت شیعه پرداخته است.

 

 

فروش پنهانی کتب غیر قانونی در نمایشگاه بین المللی

برخی از کتب به صورت غیرقانونی در بین کتاب های قانونی به فروش رسید که از این جمله می توان به فروش پنهانی و غیر قانونی کتاب «در مهمانی حاج آقا» با موضوع اعدام‌های سال69 توسط  انتشارات نیلوفر اشاره کرد.

 

 حمایت از فتنه گران در سی و دومین نمایشگاه کتاب

در شرایطی که فتنه 88 برای همه مشخص شده و عده ای در داخل همچنان سعی در تطهیر آن دارند، کتاب "جنبش های اجتماعی و دموکراتیزاسیون" که به کوشش "سعید مدنی قهفرخی" (از فعالان و محکومان فتنه 88) تهیه شده است توسط نشر "روزنه" عرضه می شود این کتاب سعی در فعال سازی جنبش های اجتماعی به منظور براندازی دارد.

نشر روزنه یکی از انتشاراتی بود که بیشتر حاشیه ها را به خود اختصاص داده و برخی از کتب آن با اصول و مبانی انقلاب اسلامی، اعتقادات دینی و ... مغایرت داشت.

کتاب «مقتل خوانی چاقوی جنی برای ماه» مجموعه اشعار «محمد پروین» است که توسط نشر "روزنه" در نمایشگاه عرضه شد و به حمایت از فتنه 88 پرداخت.

 

اگرچه این دوره از نمایشگاه تمام شد اما آنچه مشخص بوده این است که نباید به بهانه برگزاری نمایشگاهی با وسعت زیاد، نظارت بر روی آن فراموش شود و شاید بهتر باشد با خاطیان این دوره از نمایشگاه برخوردهایی صورت بگیرد تا در ادامه شاهد تخطی از چارچوب ها و قوانین کشور در این نمایشگاه نباشیم.

 

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۲۸۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب

به گزارش خبرنگار مهر، سه کتاب نمایشنامه با عنوان «رازی بین من و تو»، «در تنم زمستان شد» و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» به تازگی توسط انتشارات سوره مهر منتشر و روانه بازار نشر شده است.

«رازی بین من و تو» نوشته محمدرضا امیرخانی تصویری از زندگی علی، جانباز اعصاب و روان است. علی هنرمند پتینه‌کاریست که در جبهه‌های جنگ دچار موج انفجار شدیدی شده و همچنان با این توهم که هم‌رزمش را کشته است، دچار عذاب وجدان است. در ادامه دکتر بخشی برای رهایی او از این توهم دست به کار می‌شود.

«در تنم زمستان شد» اثری از مصطفی سیفی برشی از زندگی رونیا یک دختر کرد ایزدی است که چند سال اسیر داعش بوده و اکنون پس از فرار از دست داعش به آلمان گریخته، اما یک روز مرد داعشی که سال‌ها رونیا را اسیر کرده، وارد خانه او می‌شود.

«روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» نمایشنامه دیگری است که به قلم محمدرضا آریان‌فر به چاپ رسیده است. آریان‌فر در این کتاب، چهار نمایشنامه شامل «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر»، «آن‌گاه که خدا از دهان سنگ ترانه می‌خواند»، «کسی در خواب‌هایم قدم می‌زند» و «سراغ خواب‌هایم را از باد بگیر» را به نگارش درآورده است.

«رازی بین من و تو» با شمارگان ۳۰۰ نسخه، «در تنم زمستان شد» با شمارگان ۵۰۰ نسخه و «روایت نه چندان پیچیده از یک عشق به طعم شمشیر» با شمارگان ۵۰۰ نسخه در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شوند.

کد خبر 6089724 فاطمه میرزا جعفری

دیگر خبرها

  • نشر پویانما با «نخستینه های چاپ ایران؛ کتاب‌های چاپ سربی دوره اول» در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • به‌نشر با دست پر به نمایشگاه کتاب تهران می‌ رود / ارائه ۶۰۰ اثر پر فروش و جدید در نمایشگاه کتاب
  • عرضه ۳ اثر از سوره مهر یزد در نمایشگاه کتاب
  • عرضه محصولات صنعت گران قمی در نمایشگاه ایران اکسپو
  • انتشار کتاب ماهی جان در قزوین
  • انتشارات شهید کاظمی با ۶۰ عنوان جدید به نمایشگاه کتاب می‌آید
  • عرضه سه نمایشنامه جدید سوره مهر در نمایشگاه کتاب
  • انتشار کتاب «ماهی جان» در قزوین
  • انتشارات شهید کاظمی با دست پر به نمایشگاه می‌­آید
  • برگزاری جشن تولد برای مجموعه کتاب‌های پیامبران اولوالعزم در نمایشگاه کتاب