Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، دانشمندان طی تحقیقات خود افرادی را شناسایی کردند که در پی گوش‌دادن به یک موسیقی عکس العمل هایی متفاوت از خود نشان دادند و به‌نوعی آن ها را دارای سیستم عصبی متمایزی نامیدند. اما این افراد دقیقا چه ویژگی هایی دارند و چه عکس العملی از خود نشان می دهند؟

در همین راستا امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا به بررسی این موضوع و دلیل مور مور شدن بدن برخی افراد در زمان گوش داده به موسیقی بپردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مورمور شدن بدن یعنی چه؟

 فرهنگ غربی مورمور شدن را نوعی لرزهای زیبایی پوستی می داند؛ نوعی پاسخ روانی به صورت پاداش نسبت به اصوات و تصاویری که به ایجاد تحریکات ملایم یا نوعی خواب رفتگی به صورت سوزن سوزن شدن پوست یا لرز حس منجر می شود.

این حسی بسیار کوتاه و ناپایدار است که با تحریک موهای بدن، که به‌طور عمومی سیخ شدن موها شناخته می‌شود، همراه خواهد بود.

این مطلب را از دست ندهید: چرا بدنتان مور مور می شود؟

مور مورشدن ممکن است در دامنه‌های مختلف موسیقی یا دماهای مختلف محیط متغیر باشد.

به‌طور مثال این تجربه در اتاق‌های سرد مخصوص پخش موسیقی یا سینماها افزایش میابد.

این مطلب را از دست ندهید: آیا می‌دانید؛ چرا برخی از گوش دادن به موسیقی غمگین لذت می‌برند؟

تا به حال موسیقی باعث مور مور شدن بدن شما شده است؟

اگر گوش کردن به یک موسیقی باعث شده است احساس مور مور شدن داشته باشید و مو به تن‌تان سیخ شود، شما فقط یک فرد احساساتی که احساساتش تحریک شده نیستید؛ بر اساس تحقیقات، به‌احتمال زیاد شما یک مغز منحصربه‌فرد دارید!

در یک تحقیق، محققین دانشگاه کالیفرنیا، اسکن مغز ۲۰ محصل را بررسی کردند؛ نیمی از این ۲۰ نفر افرادی بودند که عکس‌العمل زیادی به موسیقی نشان دادند و نیمی دیگر نه.

پس از این که هر کدام از شرکت کننده‌ها به یکی از آهنگ‌هایی که خودشان انتخاب کرده بودند گوش کردند، محققین نتایج اسکن مغز آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کردند و متوجه شدند دانش‌ آموزانی که عکس‌العمل بیشتری به موسیقی نشان دادند، سیستم عصبی متمایزی داشتند.

این مطلب را از دست ندهید: فواید موسیقی درمانی برای کودکان

افرادی که احساس سرما کردند، میزان آکسون‌های بیشتری داشتند که سیستم شنوایی آن‌ها را به آن قسمت مغز که احساسات در آن شکل می‌گیرد، متصل می‌کند.

آکسون رشته بلند و باریکی است که از یاخته عصبی یا نورون، برآمده و پیام‌های الکتریکی را از جسم سلولی نورون به بیرون هدایت می‌کند.

محققین اعلام کردند «تعداد بیشتر و میزان تاثیرگذاری بیشتر آکسون‌ها بین ۲ قسمت مغز به معنی عملکرد بهتر بین آن قسمت‌های مغز شماست».

در نتیجه این ارتباط عصبی بیشتر، افرادی که هنگام شنیدن یک موسیقی ‌تن‌شان مور مور می‌شود میزان احساسات بیشتری را در شرایط فوق‌‌العاده احساسی، نسبت به افراد دیگر تجربه می‌کنند؛ چه در آن لحظه در حال شنیدن موسیقی باشند و چه نباشند.

دستیار یکی از محققین از تجربه شخصی خود در این تحقیق می‌گوید: «احساس کردم این آهنگ نفس من را با خود می‌برد و قلبم آرام‌تر می‌تپد. واقعا احساس می‌کردم رفته رفته بیشتر آگاه می‌شوم، هم از احساس درون آهنگ و هم از عکس‌العمل بدن من نسبت به آن.»

این مطلب را از دست ندهید: اثر عجیب موسیقی بر مردمک چشم نوجوانان

بررسی تاثیرات موسیقی بر روی مغز از درگیر کردن حس شنوایی فراتر می‌رود و درک آن لازمه‌ تحقیقات بیشتر و گسترده‌تر در این زمینه است، محققان این تحقیقات را در دانشگاه یورک با همکاری شرکت "Bang & Olufsen" انجام دادند و دریافتند که موسیقی می‌تواند به مردم برای کنترل و مدیریت احساساتشان کمک کند.

هاوک اگرمن،  عصب شناس   (Hauke Egermann) عکس‌العمل‌های این ۲۰ شرکت کننده نسبت به چهار آهنگ متفاوت را بررسی کرد و به این نکته پی برد که گوش کردن به آهنگی غم‌انگیز واقعا توانایی تغییر حال یک نفر را دارد.

این نتایج، شواهد به دست آمده برای این که موسیقی می‌تواند بخش مهمی از سلامتی ذهنی ما را تشکیل دهد را بیشتر توسعه می‌دهد و به ما کمک می‌کند تا احساسات خود را به نوعی تنظیم کنیم.

وی مثال می‌زند: به طور خاص، نتایج ما نشان داد که موسیقی می‌تواند با کنترل و سلطه بر احساسات غم‌انگیز منفی، به ما اجازه دهد تا از این احساسات خودمان در یک محیط امن لذت ببریم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۲۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید

فرارو- اگر شما یکی از بدشانس‌هایی هستید که از نظر ژنتیکی تمایل به پرخوری دارید این تغییرات را انجام دهید تا خطر چاقی خود را کاهش دهید. زمانی که به نظر می‌رسد هیچ رژیم غذایی یا اقدام ورزشی‌ای وزن اضافی را تغییر نمی‌دهد شما شروع به تعجب می‌کنید که آیا پای عامل تاثیرگذار دیگری در میان است یا خیر. به نظر می‌رسد نتیجه مطالعه‌ای تازه تایید می‌کند که دست کم برای برخی از ما آن عامل تاثیرگذار وجود دارد.

به گزارش فرارو به نقل از دیلی تلگراف، حدود یک نفر از هر ۶۵۰۰۰ نفر در بریتانیا نسخه معیوب ژن BSN که به عنوان "باسون" نیز شناخته می‌شود را دارند و حاملان آن شش برابر بیشتر در معرض چاقی هستند. نتیجه آن پژوهش نشان می‌دهد که با افزایش سن  نسخه‌های معیوب این ژن تواناییِ انتقال احساس سیری به مغز را مختل می‌کند و منجر به کاهش کنترل اشتها می‌شود. آن پژوهش توسط محققان دانشگاه کمبریج انجام شده است.

نتایج پژوهش آنان نشان می‌دهد که داشتن ان جهش به شدت خطر ابتلا به چاقی را افزایش می‌دهد. در حال حاضر هیچ آزمایشی برای بررسی این که آیا شما جهش را دارید وجود ندارد و هنوز خیلی زود است که بدانید تغییرات سبک زندگی چگونه می‌تواند بر آن تاثیر بگذارد. با این وجود، هر ناقلی الزاما چاق نخواهد بود، زیرا ۱۰ تا ۱۵ درصد از افراد دارای این جهش وزن طبیعی خواهند داشت. با این وجود، مانند سایر ژن‌های چربی (مانند MC۴R که در صورت معیوب بودن نمی‌تواند دقیقا به مغز ما بگوید که چه میزان چربی ذخیره شده است، یا ژن FTO که می‌تواند منجر به ترجیح ژنتیکی برای غذا‌های پرچرب شود ترفند‌های سبک زندگی ممکن است به متعادل کردن خطر کمک کنند. برای حاملان FTO که به عنوان اولین ژن مرتبط با چاقی شناخته می‌شود، فعالیت بدنی این بار ژنتیکی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد. همان طور که تحقیقات در مورد BSN (باسون) ادامه دارد در اینجا نحوه تغییر رژیم غذایی برای جبران تاثیرات افراد دارای آن جهش ژنتیکی آمده است:

۱-آن چه می‌خورید را ترک نکنید، اما به میزان کم تری بخورید

واقعیت اساسی این است که شما نمی‌توانید وزن کم کنید مگر آن که کمبود کالری وجود داشته باشد. برای از دست دادن حدود ۶۸۰ گرم در هفته زنان باید روزانه ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ کالری مصرف کنند. این میزان برای مردان ۲۰۰۰ تا ۲۱۰۰ کالری در روز است. البته این میزان باید مطابق با سن افراد تنظیم شود. یک رژیم غذایی غنی از پروتئین و فیبر سرشار از حبوبات، ماهی و سبزیجات برگدار منجر به کاهش وزن پایدار می‌شود.

۲-کربوهیدرات بخورید، اما آن را با پروتئین جبران کنید

اگر مصرف مواد غذایی‌ای مانند نان سبوس دار یا سیب‌زمینی با پروتئین متعادل نباشد می‌تواند منجر به سطوح بالاتر مقاومت به انسولین شود که معمولا با شرایطی مانند چاقی، دیابت نوع ۲ و فشار خون بالا همراه است. شما باید کربوهیدرات‌ها را با پروتئین جبران کنید. مقداری پروتئین بیش‌تر در رژیم غذایی می‌تواند به شما کمک کند تا گلوکز خود را کمی متعادل نگه دارید که به نوبه خود به شما کمک می‌کند اشتهای تان را تنظیم کنید. نیازی به حذف هیج ماده غذایی‌ای از رژیم غذایی تان نیست. در عوض، هدف قرار دادن اندازه مواد مصرفی اهمیت دارد. انتخاب‌های معقولی داشته باشید مانند جایگزینی یک کاسه برنج سفید با یک تکه مرغ یا ماهی با یک یا دو قاشق غذاخوری برنج قهوه‌ای و سبزیجات.

۳-بیش‌تر اوقات میان وعده بخورید

افزودن یک میان وعده اواسط صبح و اواسط بعدازظهر به رژیم غذایی‌تان ضرورتی برای کاهش میزان کالری مصرفی شما ایجاد نمی‌کند. همراه کردن کربوهیدرات‌های پیچیده مانند کیک درست شده از جودوسر با پروتئینی مانند مرغ، اشتها را کاهش می‌دهد و ثانیا سلول‌های چربی را تشویق می‌کند یا حداقل به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بخشی از چربی خود را رها کنند تا دوباره به انرژی تبدیل شود و این کار را با کُند کردن هضم کربوهیدرات‌ها و تاخیر در جذب آن‌ها در خون انجام می‌دهد که به حفظ سطح گلوکز پایدارتر کمک می‌کند و احتمال ذخیره شدن آن‌ها به عنوان چربی را کاهش می‌دهد.

۴-مشروبات الکلی ننوشید

مشروبات الکلی باعث گرسنه شدن می‌شود. در مقاله‌ای که در سال ۲۰۱۷ میلادی در نشریه نیچر منتشر شد اشاره شده بود که پرخوری ناشی از نوشیدن مشروبات الکلی یک پدیده بیولوژیکی است که در پستانداران رخ می‌دهد. الکل هم چنین وزن را افزایش می‌دهد. هم چنین نتیجه تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد الکل در واقع باعث کاهش سرعت آزادسازی سلول‌های چربی می‌شود. نتیجه مطالعه‌ای در دانشگاه لوزان نشان می‌دهد  نوشیدن مشروبات الکلی احتمالا به ذخیره چربی و افزایش وزن دامن می‌زند.

۵-برای چربی‌های گیاهی در مقایسه با چربی‌های حیوانی اولویت قائل شوید

به نظر می‌رسد در این باره اتفاق نظر وجود دارد که چربی‌های گیاهی به طور کلی سالم‌تر از چربی‌های حیوانی هستند. مصرف بیشتر چربی‌های غیراشباع گیاهی با کاهش ۱۶ درصدی خطر مرگ به هر دلیلی مرتبط است در حالی که مصرف بیش‌تر چربی‌های حیوانی با افزایش ۲۱ درصدی مرگ و میر به هر دلیلی همراه است.  مزایای انتخاب چربی‌های گیاهی اشباع نشده (مانند آووکادو، زیتون و آجیل) در تحقیقات مشخص شده است.

۶-استرس را کاهش دهید

افزایش سطح کورتیزول (هورمون استرس) در خون باعث می‌شود احتمال بیش تری وجود داشته باشد که تجمع چربی را تجربه کنید. بدتر از آن افزایش وزن ممکن است استرس شما را افزایش داده و این چرخه را تداوم بخشد. با این وجود، اگر با دلایل اصلی استرس مقابله نکنید تغییر پایدار بعید به نظر می‌رسد.

خواب یا عدم دریافت کافی آن می‌تواند عامل اصلی استرس و افزایش وزن باشد. تحقیقات گسترده نشان داده که کم خوابی سیستم استرس را فعال می‌کند، چربی سوزی بدن را متوقف ساخته، باعث افزایش سطوح گرلین (هورمون گرسنگی) و کاهش سطح لپتین می‌شود که به مغز ما می‌گوید چه اندازه سیر هستیم. طبق نتایج مطالعات متعدد مانند نتیجه مطالعه‌ای که در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۰ توسط دانشگاه اوپسالا منتشر شد خواب ضعیف باعث می‌شود ما کم‌تر به الگو‌های غذایی سالم پایبند باشیم که احتمال پرخوری و افزایش وزن را افزایش می‌دهد. پس عادت‌های خواب خود را مرتب کنید.

۷-به مصرف فیبر توجه کنید

یک فرد به طور میانگین حدود یک سوم کم‌تر از ۳۰ گرم توصیه شده در روز فیبر مصرف می‌کند. نتیجه پژوهشی منتشر شده در سال ۲۰۱۹ میلادی نشان داد تاثیرگذارترین عامل تاثیرگذار برای کاهش وزن در بزرگسالان دچار اضافه وزن یا چاقی در نظر گرفتن سطوح بالای فیبر در رژیم غذایی است. بخشی از کمبود مصرف فیبر به دلیل اتکای بیش از حد به مواد غذایی فوق فرآوری شده مانند نان، غلات، سس‌ها و ماست و هم چنین بیسکویت، کیک و پیتزا است. برای تامین فیبر مورد نیاز توصیه می‌شود حبوبات زیادی مصرف کنید برای این منظور به سراغ نخود، عدس و آجیل بروید. البته در مصرف آن زیاده روی نکنید و حواس تان به میزان کالری مصرفی باشد. مصرف سبزیجات برگدار سبز تیره و میوه‌های دلچسب گزینه‌های خوبی برای دریافت فیبر هستند. هر میوه‌ای با پوست ضخیم مانند سیب و گلابی سرشار از فیبر است. حتی یک سیب زمینی پخته شده خوب است به شرطی که پوست آن را بخورید در آن صورت منبع خوبی برای تامین فیبر مورد نیاز بدن تان می‌باشد. 

دیگر خبرها

  • ۷ نشانه که می گوید باید کسی که دوستش دارید را ترک کنید
  • علیرضا طلیسچی: وضعیت موسیقی در ایران خوب است
  • محمد رهبری، پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی: گشت ارشاد بیشتر از حمله ایران به اسراییل مورد توجه قرار گرفت/ جامعه از زمان ماجرای مادر قمی به مسأله حجاب حساس شده/ در ایتا یک جزیره جدا از جامعه شکل گرفته است
  • فتحیه کجاست؟ راهنمای سفر به فتحیه
  • حال موسیقی ایران خوب است
  • شیوه صحیح استفاده از محصولات مراقبت پوستی برای تاثیرگذاری بیشتر
  • چرا رونالدو زیادی مهربان شده است؟!
  • نظر علیرضا طلیسچی درباره حضورش در شب‌های زودیاک و آهنگ پرطرفدارش «پاقدم»
  • تست شخصیت با کلید؛ انتخاب کلید دلخواه از شخصیت پنهان شما می گوید!
  • هفت نکته برای کاهش وزن اگر فکر می‌کنید «ژن چربی» را دارید