Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@07:20:11 GMT

افزایش صادرات استان مرکزی به 15 کشور همسایه هدفگذاری شد

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۳۸۴۵

افزایش صادرات استان مرکزی به 15 کشور همسایه هدفگذاری شد

اراک - ایرنا - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: افزایش صادرات غیر نفتی به 15 کشور همسایه از جمله عراق، ترکیه و ارمنستان در این استان هدفگذاری شد.

به گزارش ایرنا، »محمدرضا حاجی پور» عصر شنبه در صحن علنی شورای اسلامی کلانشهر اراک، افزود: سال گذشته بیش از یک میلیارد و 13 میلیون دلار انواع کالا از این استان به نقاط مختلف جهان صادر شد که این مهم در سال های اخیر بی سابقه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: با توجه به اینکه عمده کالاهای صادراتی استان مرکزی به کشورهای همسایه صادر شده است، تقویت میزان صادرات به این کشورهای در دستور کار وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته و در مجموعه استان نیز بر این اساس تصمیمات مهمی اتخاذ شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: این استان پایتخت صنعتی ایران در حوزه های مختلف است و به گونه ای که در خصوص تنوع تولید، رتبه نخست کشور محسوب می شود.
حاجی پور با بیان اینکه استان مرکزی سال گذشته در حوزه پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه ملی رتبه نخست کشور را به دست آورد، بیان کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری با عنوان رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری، پیگیری مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و راه اندازی واحدهای تعطیل در اولویت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت هفت محور اساسی از جمله توسعه معدن، صادرات و به ویژه تقویت مسئولیت های اجتماعی در اولویت اقدامات خود قرار داده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: صنایع در بخش مسئولیت های اجتماعی همواره پویا و با نشاط عمل کرده اند به طوری که در جریان سیل استان های گلستان، لرستان و خوزستان در سال جاری بیش از 100 میلیارد ریال کمک های نقدی و غیر نقدی این قشر از جامعه به استان های سیل زده ارسال شد.
حاجی پور در خصوص شرکت املاح معدنی ایران گفت: مجوز فعالیت این شرکت درسال ۱۳۷۸ به صورت قانونی صادر
شده و میزان برداشت این شرکت نیز به تصویب شورای عالی معادن رسیده است.
وی ادامه داد: هر نوع اقدام و فعالیت در محدوده تالاب میقان با نظر قطعی اداره کل حفاظت محیط زیست انجام می شود و دپو باطله های شرکت املاح نیز بر همین اساس انجام شده است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: شرکت املاح معدنی تامین کننده مواد اولیه بیشتر تولیدکنندگان مواد شوینده کشور است و حیات صنایع پایین دستی بسیاری به فعالیت عملکرد این واحد معدنی دارد.
حاجی پور در خصوص واگذاری های واحد های صنعتی نیز گفت: این فرآیند از سوی سازمان خصوصی سازی زیر نظر وزارت اقتصاد و دارایی انجام می شود اما مدیریت استان مرکزی در سال های اخیر نقش مهمی در اصلاح واگذاری ها و در نظر گرفتن اهلیت متقاضیان داشته است.
وی افزود: با وجود اینکه سال گذشته، استان های صنعتی کشور در نتیجه اعمال تحریم ها و نوسانات نرخ ارز با مشکلات زیادی مواجه بودند، استان مرکزی شرایط مطلوبی را در این خصوص داشت.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی بیان کرد: تیم های تخصصی این سازمان به صورت شبانه روزی بازار اقلام اساسی به خصوص کالاهایی که مشمول ستاد تنظیم بازار کشور قرار دارند، را نظارت می کنند.
رئیس شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز گفت: اعتراض شهرداری‌های کلان‌شهرها به لایحه دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش‌افزوده بحث روز کشور است و در صورت تصویب این لایحه به‌ صراحت اختیار شوراها کاهش می‌یابد.
«کاوه فلک افلاکی» افزود : لایحه مدیریت شهری در دست اقدام است تا مدیریت محلی را بیشتر در اختیار شهرداری‌ها قرار دهد و از طرفی لایحه ارزش‌ افزوده پس از اصلاح در کمیسیون اقتصادی مجلس در مسیر کاهش اختیارات و منابع شهرداری‌ها و حوزه مدیریت شهری در حرکت است.
وی ادامه داد: انتظار می رود نمایندگان مجلس شورای اسلامی نسبت به این طرح مطالعه بیشتری داشته باشند.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر اراک نیز در نطق پیش از دستور گفت: نهم اردیبهشت در تقویم ملی ایران به روز شوراها نامگذاری شده است.
« مرتضی سورانه» افزود: برخی نیز شوراها را پارلمان محلی و مردمی و حلقه واسط دولت و ملت عنوان کردند و شوراها را مهمترین رکن دموکراسی و بهترین شکل مردم سالاری در ایران معرفی کردند.
وی ادامه داد: از طرفی دیگر زمزمه‌ ای دل‌های فعالان اجتماعی و معتقد به مشی شورایی را به لرزه آورد که لایحه دولت برای محدود کردن اختیارات شوراها در کمیسیون مربوطه در مجلس شورای اسلامی برای صحن آماده شده است.
سورانه بیان کرد: دولت پیشنهاد کرده که عنوان عوارض در قانون شوراها به مالیات تغییر کند و پی آمد آن در آمد شهرداری ها با عنوان مالیات و نه عوارض به خزانه دولت واریز شود و از اختیار شوراها خارج شود.
وی افزود: به جد انتظار داریم که باتقویت امید، دموکراسی و مردم سالاری حاصل از عمل به قانون شوراها و اصول مترقی قانون اساسی، زمینه مشارکت و حضور گسترده مردم را در تصمیم گیری بیشتر تقویت شود.
رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی کلانشهر اراک در ادامه عنوان کرد: معتمدان و ساکنان محله شهرصنعتی اراک که جمعیتی بیش از ۲۵ هزار نفر سکنه دارد، خواسته هایی از قبیل نصب پل روگذر عابر پیاده در ورودی شهرصنعتی و ایجاد امنیت تردد روزانه دارند و ترمیم پیاده روها و خیابان های آن محل سالهاست که مغفول مانده و به علاوه خواستار اقدام عاجل برای رفع مزاحمت سگ های رها شده و بعضا ناقل بیماری هستند.
وی خاطرنشان کرد: باید باور کنیم که مردم و شهروندان اراک کار خوب شهرداری را هم می بینند و قضاوت منصفانه می کنند و نمره می دهند پس لازم است بکوشیم با رسیدگی به موقع و انجام درست وظیفه حرمت این مردم قدرشناس را ارج نهیم که هنر مدیریت جلب نظر مردم و تامین رضایت آنهاست.
سورانه افزود: زشتی تردد موتورسیکلت در پارک ها یا پیاده روهای شهر آزار دهنده است، نازیبایی پارک اتومبیل در پیاده روها بر کسی پوشیده نیست و تجاوز مغازه داران به حریم پیاده رو و ایجاد سد معبر برازنده مردم نجیب اراک نیست.
وی ادامه داد: پرداخت به موقع عوارض و خودداری از ساخت و ساز غیرمجاز و امتناع از تغییر کاربری ها از وظایف و تکالیف شهروندی است که هم باعث رونق و سرعت خدمات دهی شهرداری می شود.
کلانشهر اراک مرکزی استان مرکزی است و بیش از 54 هزار نفر در آن زندگی می کنند.
3017/3075

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد صادرات غير نفتي تقويت صادرات استان مركزي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۳۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند

      به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: فرشهای بی گره و ربات بافی که متقلبان آن را به عنوان فرش دستباف عرضه می کنند، از نظر اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی به هیچ وجه هویت فرش دستباف را ندارند.   شادی قاسمی افزود: بی گره بافی یا ربات بافی فقط مختص خراسان رضوی نیست و به صادرات فرش کشور لطمه زده و باعث کاهش آن شده است، صدور شناسنامه برای فرش دستباف بهترین راه حل برای جلوگیری از این تقلبات است که مرکز ملی فرش ایران در این خصوص کارگزار و دستورالعمل های مرتبط مشخص کرده تا شناسنامه برای آن صادر شود.   رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: مرکز ملی فرش ایران فقط فرش های گره دار و پرزدار را به عنوان فرش دستباف می شناسد و فرشهای بی گره و ربات باف به هیچ وجه از نظر این مرکز هویت فرش دستباف را ندارند.   قاسمی گفت: رشد صادرات فرش دستباف از خراسان رضوی در سال ۱۴۰۲ در مقایسه با سال ۱۴۰۱ از نظر وزنی ۱۰۰ درصد و از نظر ارزشی ۲۵۶ درصد است.   وی افزود: بافندگان فرش دستباف در استان خراسان رضوی به صورت فصلی و به صورت آزاد فعالیت می کنند، به همین دلیل میزان تولید سالانه فرش تغییر می کند و سرانه تولید فرش دستباف ۶ مترمربع است.   رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: پارسال ۹۰ پروانه تولید فرش دستباف و ۳۱۰ مورد کارت شناسایی قالی باقی و دیگر حرفه های مرتبط با آن صادر و هزار و ۲۲۶ فقره کارت شناسایی تمدید شده است.   قاسمی افزود: پارسال کارت قالی بافی به تعداد هزار و ۲۵۲ مورد برای شرکتهای تعاونی تولید فرش دستباف در استان صادر شد و ۴۴۸ نفر در آزمون رتبه بندی در رشته فرش دستباف در هنرستان ها شرکت کردند که گواهی نامه آموزشی مهارتی برای ۲۹۶ نفر صادر شد.   او گفت: در دوره های آموزشی این اداره کل در سال گذشته برای فعالان فرش دستباف هفت هزار و ۴۰۰ نفر- ساعت آموزش ارایه شد.   رئیس اداره فرش اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی افزود: یکی از مشکلات بافندگان فرش دستباف در استان دشواری بهره مندی از بیمه تامین اجتماعی است، به طوریکه از ۳۵ هزار نفر جمعیت قطعی بافندگان فرش دستباف این استان، ۱۱ هزار نفر زیر پوشش بیمه هستند.   قاسمی گفت: یکی از خواسته های بافندگان فرش دستباف خراسان رضوی افزایش تعداد بیمه شدگان این صنعت از سوی سازمان تامین اجتماعی است که امیدواریم این موضوع مورد پیگیری قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • افزایش تخصیص ارز به واحدهای تولیدی اردبیل
  • خواسته بافندگان فرش دستباف: بی گره‌ها و ربات باف‌ها هویت‌دار شوند
  • ۱۹ هزار تن کالا از پاکستان به استان خراسان رضوی وارد شد
  • هدفگذاری تهران_اسلام آباد برای رشد ۵ برابری تبادلات تجاری 
  • تشکیل۹۸۲ پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل
  • تشکیل ۹۸۲ پرونده تخلف صنفی در استان اردبیل
  • افزایش صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • رشد صادرات غیر نفتی در هرمزگان
  • برخورد ویژه با ۵ گروه کالایی قاچاق در تهران
  • ۱.۵ میلیارد دلار صادرات واحد‌های صنعتی استان تهران در سال گذشته