Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح قانون اصلاح انتخابات اگرچه هفته بعد در شورای نگهبان مطرح می شود، همچنان موافق و مخالف جدی دارد که استانی شدن انتخابات چالش برانگیزترین بخش آن است. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده مجلس به عنوان مخالف استانی شدن انتخابات گفت: یکی از اشکالاتی که بر مصوبه مجلس وارد است و آن را مغایر قانون اساسی می کند این است که دولت برای اصلاح قانون انتخابات، لایحه به مجلس فرستاده اما در مجلس طرح مصوب شده که مخالف اصل 175 قانون اساسی است و تذکرات نیز فایده نداشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  او درباره استانی شدن انتخابات نیز گفت: مصوبه جدید مجلس نه استانی است نه شهرستانی بلکه هم اکثریتی است هم تناسبی که به شدت پیچیده است و حقوق مردم شهرها و روستاهای کوچک در آن دیده نمی شود.
 همچنین در این روش انتخابات، مردم روستا نماینده ای در مجلس نخواهند داشت چراکه این طرح آرای عمومی را کاهش می دهد، مغایر با اصل سوم و ششم قانون اساسی است و پایه های مردمی نظام را نیز کاهش می دهد.  حاج بابایی گفت: مشکل امروز مجلس عدم کارایی است. مجلس 5 دوره است که انتخابات را بررسی می کند و به جای پرداختن به مسائل اصلی کشور و گرانی ها و سوال از رئیس جمهور، به انتخابات پرداخته است.  او با بیان اینکه اصل نمایندگی این است که نماینده باید از بین مردم باشد، گفت: با این طرح اصلا مردم دیده نخواهند شد و با این طرح انتخابات بر اساس قدرت و ثروت خواهد بود و نماینده را از مردم خواهیم گرفت.
 حاج بابایی در ادامه گفت: این طرح با سیاست های کلی نظام مغایر است بنابراین همانطور که اکنون استاندار به دلیل کار زیاد وقت ندارد با مردم ارتباط داشته باشد نماینده نیز در استانی شدن انتخابات دیگر هیچ وقت نخواهند توانست با مردم باشد.    محسن کوهکن دیگر نماینده مجلس بعنوان موافق طرح گفت: طبق مصوبه جدید مجلس اگر فردی در یک حوزه فردی از مقبولیت بالایی برخوردار باشد و بالای 50 درصد رای بیاورد مستقیم به مجلس می رود.   کوهکن گفت: در حوزه های فرعی نیز کف مقبولیت در نظر گرفته شده است.  نماینده موافق طرح استانی شدن انتخابات گفت: نمایندگان در سطح کشور پذیرفته می شوند و در سطح کلان مسئول هستند.  کوهکن گفت: حقوق حوزه فرعی در انتخابات جدید مشخص شده و مسئولیت نماینده مجلس شهرستانی نیست بلکه کشوری است. مردم روستا نیز یک نماینده از حوزه فرعی خواهند داشت و می توانند به نمایندگان دیگر شهر و استان خود برای حل مسائل مراجعه کنند. کوهکن گفت: از بعد از انقلاب و در طول 40 سال، حرکت از سمت نیازهای منطقه ای به نیازهای کلان رسیده است و یک نماینده فقط به فکر مشکلات مردم است.
 مردم بدانند در انتخابات شهرستانی و استانی تفاوت در گستردگی است و انتخابات استانی به نفع مردم است.
  
 اصغر سلیمی نماینده مجلس در ارتباط تلفنی گفت: موضوع استانی شدن انتخابات مجلس از مجلس پنجم آغاز شد که به نتیجه نرسید و در مجلس ششم نیز بررسی شد.  شورای نگهبان ایراداتی به مجلس ششم گرفت و در مجلس هفتم نیز سعی شد ایرادات برطرف شود که همچنان ایرادات باقی ماند در مجلس هشتم نیز رفع ایرادات به شورای نگهبان نرسید اما در مجلس نهم بازهم شورای محترم نگهبان طرح را مخالف قانون اساسی دانستند و مشکل برطرف نشد. او گفت: در مجلس دهم باز ایرادات مطرح است چون این طرح مشخص نکرده که استانی است یا شهرستانی و تناسبی بودن آن نیز مشخص نیست و ایرادات آن از نظر شورای نگهبان نیز هنوز برطرف نشده است.
  او گفت: بنده ایرادات آقای حاج بابایی به طرح استانی شدن انتخابات را وارد می دانم.
سلیمی در ادامه با انتقاد از این طرح گفت: نمایندگان الان نمی توانند مشکلات را برطرف کنند و از عهده مشکلات برنمی آیند و با استانی شدن انتخابات امکان اینکه نمایندگان استان بتوانند در شهرستان ها مشکلات را برطرف کنند وجود ندارد.

 یوسف نژاد نماینده مجلس در ارتباط تلفنی گفت: از نظر جو عمومی قطعا نمایندگان مجلس تایید می کنند که وضع موجود پاسخگوی نیازهای جامعه نیست فعالیت های کلان، مسائل فراشهرستانی، موضوعات مهم استانی روی زمین باقی مانده است و حدود 95 درصد فعالیت نمایندگان باقی مانده است بنابراین نمی توانیم صفر تاصد این قانون را به گونه ای در نظر بگیریم که نسبت به قانون قبل کامل تر است بلکه ایراداتی دارد.
 یوسف نژاد درباره حقوق مردم در استانی شدن انتخابات گفت: کیفیت آرا، تجمع آرا، افزایش آرا، شفافیت مالی و حضور احزاب، پاسخگویی و حل مسائل مهم از مسائلی است که مغفول مانده است و یک نماینده درمقابل کل ملت مسئول است.  او گفت: این طرح ایراد خاصی ندارد و کیفیت و تجمع آرا در این طرح افزایش خواهد یافت.  نماینده موافق استانی شدن انتخابات گفت: این قانون با توجه به شرایطی که در نظر گرفته است مجلس را در راس امور قرار خواهد دارد.  یوسف نژاد گفت: نمایندگان الان کار دستگاه های اجرایی را انجام می دهند و وظایف دستگاه های اجرایی را انجام می هند به همین دلیل است که به مشکلات کمتر رسیدگی می شود. وضع موجود وظایف نمایندگان را نشان نمی دهد.  او در پایان افزود: بنده استانی شدن انتخابات را منطقی تر می دانم.

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: انتخابات مجلس استانی شدن انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۴۵۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود معلم در هرمزگان ‌برای همیشه برطرف شود

نماینده مردم هرمزگان در مجلس با اشاره به مشکلات استان در زمینه سرانه فضای آموزشی و کمبود معلم گفت: باید در رابطه با کمبود معلم و اعطای امکانات و تسهیلات به معلمان کار اساسی صورت گیرد و این مسائل نیز باید یک بار برای همیشه حل شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، احمد مرادی نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در آیین زنگ معلم سپاس ضمن تقدیر از زحمات معلمان، خاطراتی از زندگی و منش شهید حسین الله پرست که دبستان دخترانه شاهد بندرعباس مزین به نام وی بود پرداخت و گفت: شهیدالله پرست با سن و سال بسیار کمی که داشت اما فرماندهی شجاع بود و فرماندهی گردانی از لشکر 41 ثارالله به فرماندهی سردارشهید سلیمانی را این جوان هرمزگانی برعهده داشت و دانش آموزان مدرسه ای که به نام این شهید عزیز مزین است راهروان راه پاکش هستند.

وی افزود: معلمان شغل شریفی دارند و به عشق تعلیم و تربیت دانش آموزان شبانه روز تلاش می کنند بنابراین تمام ارکان باید قدردان تلاش و زحمت معلمان باشند. 

مرادی با تاکید بر اینکه مسئولان استانی به ویژه استاندار توجه خاصی به حوزه آموزش دارند گفت: استاندار با اقدامات بسیار خوب در حوزه آموزشی سبب ارتقای زیرساخت‌ها شده و باید از فرصت حضور وی برای بهبود شرایط آموزشی استان بهره برد. 

وی با اشاره به جایگاه واقعی معلمان تصریح کرد: ما نباید معلم را صرفا برای انتخابات بخواهیم، حریت و شجاعت و دلسوزی معلمان را نباید صرفا برای مسئله انتخابات بخواهیم، ارزش معلم بالاست و اگر نماینده ای برای مجلس انتخاب کرد باید بداند آن شخص نماینده واقعی او در مجلس خواهد بود. 

نماینده مردم هرمزگان در مجلس گفت: ما در طول زندگی و مسئولیت خود قدر و ارزش معلم را بدانیم، معلمان ما نباید سرگرم مشغله های مختلف شوند تا مسئله آموزش کم رنگ شود بر همین اساس تاکید دارم آموزش و پرورش استان نیازمند یک برنامه مدون برای تحول است. 

وی با اشاره به توسعه فضاهای آموزشی افزود: باید تلاش کرد مشکلات استان در این زمینه یکبار برای همیشه مرتفع شود، باید در رابطه با کمبود معلم و اعطای امکانات و تسهیلات به معلمان کار اساسی صورت گیرد و این مسائل نیز باید برای همیشه حل شود. 

انتهای پیام/864/.

دیگر خبرها

  • آغاز تبلیغات مرحله دوم انتخابات مجلس از امشب
  • تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس از امشب آغاز می‌شود
  • رقابت ۱۲ نفر برای ۶ کرسی دیگر مجلس در آذربایجان شرقی
  • گفت‌وگوی صریح با رئیس شورای شهر کرج/ برای مردم چه کردید؟
  • بهترین راه برای حمایت از کارگران اصلاح «قانون کار» است
  • کمبود معلم در هرمزگان ‌برای همیشه برطرف شود
  • آخرین نطق رشیدی کوچی در مجلس
  • تنها نماینده اوکراینی الاصل کنگره آمریکا با تخصیص کمک به اوکراین مخالف است
  • چند دانش‌آموز سیل زده از کنکور سراسری جا ماندند؟
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد