Web Analytics Made Easy - Statcounter

بودجه سال ۱۳۹۸ حاکی از افزایش اعتبار تعلق گرفته به برخی از مراکز و هم چنین کاهش این اعتبار برای برخی دیگر از مراکز آموزشی و علمی است که طبیعتا افزایش اعتبار برای هر حوزه و مراکز مرتبط با آن، بسیار مهم و موثر است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو- سارا سلیمی؛ «بودجه نداریم!»، «بودجه نمی‌رسد!» دانشجویان با این جملات خوب آشنا هستند؛ گوینده در اکثر مواقع دانشگاه و شنونده دانشجو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وظیفه دانشجو، درس خواندن و غوطه ور شدن در دنیای دانش است؛ از وظایف دانشگاه نیز می‌توان به نخبه پروری، پویایی جامعه دانشجویی در کشور، ارتقا صنعت، کیفیت و رونق بخشیدن به مباحث علمی جاری کشور اشاره کرد. دانشگاه‌ها به شدت با مسائل مالی در کنار همه دغدغه‌هایی که همیشه در چهارچوب دانشگاه وجود دارد، دست و پنجه نرم می‌کنند؛ اگر از بابت مسائل مالی نتوانند نیاز خود را برطرف سازند مشکلات زیادی گریبان گیر صنعت و جامعه نخبگان و... خواهد شد.

بودجه سال ۱۳۹۸ حاکی از افزایش اعتبار تعلق گرفته به برخی از مراکز و هم چنین کاهش این اعتبار برای برخی دیگر از مراکز آموزشی و علمی است که طبیعتا افزایش اعتبار برای هر حوزه و مراکز مرتبط با آن، بسیار مهم و موثر است.

در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ کل کشور، بودجه مراکز علمی و دانشگاهی رشد ۱۳/۲۷ درصدی نسبت به سال قبل (۱۳۹۶) داشته است. در سال جدید هم بنا به رشد صعودی مبالغ بودجه (با توجه به نابسامانی‌های اقتصادی جامعه) دانشگاه‌ها سهم بیشتری دریافت می‌کنند. اما کدام دانشگاه بیشترین سهم را از آن خود کرده است؟

تهرانی‌های پیشتاز
دانشگاه تهران 602 میلیارد و 800 میلیون تومان از بودجه ۹۸ را به خود اختصاص داده است؛ به گفته نیلی رییس دانشگاه تهران، سیر صعودی شدید نرخ برابری ریال در برابر ارز‌های معتبر دنیا در سال گذشته، باعث افزایش هزینه‌های دانشگاه برای اعزام دانشجو و استاد شد. این دانشگاه با وجود مشکلات مالی، در جهت تحقق شاخص‌های برنامه ۵ ساله خودش، اعتبارات پرداختی بابت اعزام دانشجو واستاد را تا حدود ۲ برابر و فعالیت خود را برای جذب بورس از منابع خارجی، افزایش داده است. جالب است که بودجه دانشگاه تهران در سال گذشته 884 میلیارد تومان بوده، با این وجود این دانشگاه در سال ۹۷ با مشکلات مالی دست و پنجه نرم کرده است و حالا با تمام این شرایط بودجه این دانشگاه به طور چشمگیری کاهش پیدا کرده است و خدا می‌داند که دانشجویان این دانشگاه در سال قبل چقدر از کمبود بودجه شنیده اند و در سال جدید چقدر بیشتر از این داستان خواهند شنید.     شریف در پی استقلال
به دانشگاه صنعتی شریف 341 میلیارد و 400 میلیون تومان از بودجه سال جدید تعلق یافته است که نسبت به سال گذشته درصد بسیار کمی افزایش یافته. می‌توان گفت تمامی دانشگاه‌ها با مشکلات مالی در سال گذشته درگیر بوده اند و چاره دانشگاه شریف برای این معضل، حرکت به سمتی است که استقلال مالی نسبی داشته باشد؛ اما این هدف را نمی‌توان بهانه ای برای عدم افزایش چشمگیر بودجه دانشگاه در این بحبوحه نابسامان اقتصادی دانست. در این دانشگاه به دلیل افزایش جمعیت، دانشجویان فشار زیادی را تحمل می‎کنند و دانشگاه ناچار شده است تا ظرفیت خوابگاه‌ها را افزایش دهد و اتاق‌ها از حالت استاندارد خارج شده است.

به گفته فاطمی زاده، معاون دانشجویی دانشگاه شریف، به دلیل تورم و افزایش قیمت غذای غیر دانشجویی، در خواست غذای یارانه‌های دانشجویی توسط دانشجویان نسبت به ماه‌های متناظر سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است با وجود این مسائل، از چشم انداز‌های این دانشگاه، می‎توان به اتمام چند طرح عمرانی تا تابستان ۹۸ اشاره کرد.
  گرفتاری‎های مالی خواجه نصیرالدین طوسی
دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی 143 میلیارد و 400 میلیون تومان از بودجه ۹۸ را دریافت خواهد کرد. به گفته خاکی صدیق، رییس این دانشگاه، در ماه‌های پایانی سال قبل، بودجه دانشگاه اختصاص داده نشد و همین مسئله باعث ایجاد مشکلاتی در فعالیت دانشگاه خواجه نصیر شد؛ در صورتیکه این دانشگاه در حدود ۱۸ میلیارد تومان طلب دارد که پرداخت نشده است، این در حالی است که میزان بدهی دانشگاه بسیار بالاست و گویا این دانشگاه هم باید برای مسائل مالی خود به فکر چاره‌ای باشد تا انتظار برای افزایش چشمگیر بودجه.

دانشگاه شهید بهشتی 392 میلیارد و 400 میلیون تومان از بودجه ۹۸ را متعلق به خود کرد. این رقم نسبت به سال گذشته همچون دانشگاه شریف افزایش نه چندان چشمگیری را همراه داشته است.

مبالغ تخصیص یافته به سایر دانشگاه‌های معتبر را در ادامه بررسی می‌کنیم:

دانشگاه تربیت مدرس 321 میلیارد و 700 میلیون تومان
دانشگاه صنعتی امیر کبیر 286 میلیارد و 700 میلیون تومان
دانشگاه علم و صنعت ایران 269 میلیارد و 300 میلیون تومان
دانشگاه علامه طباطبایی 248 میلیارد و 300 میلیون تومان
دانشگاه خوارزمی 209 میلیارد و 600 میلیون تومان
دانشگاه الزهرا 145 میلیارد و 400 میلیون تومان
دانشگاه امام صادق 8 میلیارد تومان
دانشگاه شهید مطهری 8 میلیارد تومان

با دقتی اندک می‌توان دریافت که بودجه دانشگاه تهران از سایر دانشگاه‌های معتبر کشور بیشتر است، اما از آنجایی که این دانشگاه جزو دانشگاه‌های مادر است و تعداد دانشجویان آن به مراتب بالاتر از سایر دانشگاه‌ها و دلایل دیگر این چنینی، به احتمال زیاد این مقدار بودجه هم نمی‌تواند پاسخگوی این دانشگاه باشد، خصوصا این که نسبت به سال قبل درصد چشمگیری کاهش یافته است؛ از سویی دیگر کمترین بودجه به ترتیب مربوط به دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی، امام صادق و شهید مطهری است؛ خواجه نصیری که از بودجه و قصه‌های آن گلایه‌های زیادی دارد.


با نگاهی به کارنامه آموزشی دانشگاه تهران، شریف و... در می‎یابیم که خروجی این دانشگاه‌ها توانسته پاسخ گوی بخش مهمی از ایده‌های جدید در حوزه‌های مختلف صنعتی و پژوهشی باشد و توقع می‎رود تا برای افزایش راندمان و کارایی این مراکز آموزشی، بودجه ی بیشتری به آن‌ها تعلق گیرد.
نام دانشگاه بودجه سال 97 بودجه سال 98 دانشگاه تهران 8,840,000 6,028,000 شهید بهشتی 3,669,000 3,924,000 صنعتی شریف 3,355,000 3,414,000 تربیت مدرس 3,067,000 3,217,000 امیر کبیر 2,760,000 2,867,000 علم وصنعت 2,481,000 2,693,000 طباطبایی 2,331,000 2,483,000 خوارزمی   2,096,000 الزهرا 1,356,000 1,454,000 خواجه نصیر الدین طوسی 1,272,000 1,434,000 امام صادق(ع)   80,000 شهید مطهری   80,000 *اعداد به میلیون ریال است



بودجه‌هایی که برای دانشگاه‌ها اختصاص یافته باید جوابگوی تمامی بخش‌های آموزشی دانشگاه و حوزه‌های عملکرد آن باشد؛ با این حال بسیاری از دانشگاه‌ها و دانشجویان در سال گذشته با مشکل بودجه رو به رو بوده اند و این، در برهه‌ای است که وضعیت نابسامان اقتصادی هر روز، همچون نموداری سینوسی ذهن دانشجویان و نخبگان را به خود مشغول کرده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بودجه 98 بودجه دانشگاه ها افزایش بودجه 98 کاهش بودجه دانشگاه تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۵۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟

همشهری آنلاین - ثریا روزبهانی: دکتر محمدعلی مجتهدی، برای ساختن دانشگاه صنعتی شریف در پایتخت به دنبال زمین می‌گشت. چندین نقطه مختلف به او معرفی و پیشنهاد داده و در نهایت زمینی در محله طرشت برای راه‌اندازی این دانشگاه انتخاب شد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

دکتر مجتهدی این زمین را اینگونه توصیف می‌کند: «زمین در جاده مهرآباد روبه‌روی دبستان (محمد) عاصمی بین میدان شهیاد (آزادی) و مهرآباد (بود). روبه‌روی دبستان عاصمی، یک جایی بود که ساخته بودند تا هنرستان شود. ولی مدت‌ها می‌شد که این ساختمان همین‌طور افتاده بود بی‌ در و پنجره. عرض زمینش را یادم نیست. از دم جاده به نظر ۴۰ متر بود یا ۶۰‌متر. ولی عمق زمین خیلی زیاد بود و شرق و غربش هم زمین‌های بایری بود؛ می‌شد خرید.» در نهایت ۱۱ آبان ۱۳۴۴ با تصمیم شورای‌عالی آموزش، دانشگاه صنعتی شریف در این مکان راه‌اندازی شد.

دکتر محمدعلی مجتهدی در خاطراتی در برنامه تاریخ شفاهی هاروارد گفته: «می‌خواستم اثبات کنم در مملکت ما جوانان با استعدادمان در دانشگاه‌های خوب آدم حسابی خواهند شد و این جوانان فاضل و دارای اعتمادبه‌نفس قوی هستند که احتیاجات مملکت را مرتفع می‌کنند. تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز صنایع کشور، مخصوصا صنایع سنگین، و انجام پژوهش علمی و تکنولوژی در شمار دانشگاه‌های معتبر جهان به شرحی که در سالنامه‌های دانشگاه چاپ شده است هدف از این تاسیس بود».

در نهایت دانشگاه صنعتی شریف در مکان فعلی بنا شد. همچنین ساخت و معماری آن را حسین امانت، جوانی از فارغ‌التحصیلان کالج البرز، انجام داد که پیش از این برج آزادی را طراحی کرده بود.

برای دانشگاه شریف در ابتدا ۶ دانشکده مهندسی برق، مکانیک، شیمی، مهندسی متالورژی، علوم شامل رشته‌های ریاضی و فیزیک و در نهایت دانشکده مدیریت صنعتی و اقتصاد مهندسی برای دوره تکمیلی مهندسی تخصصی پیش‌بینی و برای سال تحصیلی ۱۳۴۴‌ـ ۱۳۴۵ مسابقه ورودی با شرکت ۵ هزار و ۳۲۱ داوطلب در روزهای چهارم و پنجم تیر ۱۳۴۵ برگزار می‌شود و از دروس ریاضیات، مکانیک، فیزیک، شیمی، رسم فنی امتحان می‌گیرند که در این میان ۴۱۲ دانشجو به‌ترتیب معدل نمرات پذیرفته می‌شوند.

این دانشگاه پس از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۸ به نام یکی از دانشجویان شناخته‌شده خود، مجید شریف‌واقفی، به اسم دانشگاه صنعتی شریف تغییر نام داد. مجید شریف‌واقفی جزو نخستین دانشجویان راه یافته به این دانشگاه صنعتی بود که در رشته مهندسی برق تحصیل می‌کرد.

کد خبر 845754 برچسب‌ها هویت شهری تهران

دیگر خبرها

  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • کدام کشورها بیشترین حاجی را دارند؟
  • کدام بانک ها بیشترین سود را داشتند
  • کدام دهک بیشترین تورم را تجربه کرد؟
  • بیشترین و کمترین سرقت‌ها در کدام شهرهای استان کرمان رخ می‌دهد؟
  • کدام منطقه جهان بیشترین تاثیر تغییرات آب‌وهوایی را تجربه کرد؟
  • چگونه شریف در محله تاریخی طرشت ستاره خاورمیانه شد؟
  • اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟