Web Analytics Made Easy - Statcounter

وقتی 27 اسفند ماه سال 97 طی 24 ساعت 197 میلی متر بارش در مازندران به ثبت رسید و جاری شدن سیلاب در منطقه مرکزی این استان بیش از یک هزار و 200 میلیارد تومان خسارت به بار آورد، بحث مدیریت آب رودخانه‌ها بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. حسین خانی خبرنگار ایران در ساری

کثرت رودخانه‌ها

هم‌اکنون بنا بر آمارهای اعلام شده از سوی شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیش از 120 رودخانه اصلی با طول 7 هزار کیلومتر در استان وجود دارد و 2هزار نهر از این رودخانه‌ها منشعب 150 کیلومتر از آنها از مناطق شهری و 150 کیلومتر نیز از مناطق روستایی عبور می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که طی 100 سال گذشته بیش از 120 سیل در نقاط مختلف مازندران رخ داده که باعث بروز 3هزار و 400 میلیارد تومان خسارت شده و25 نفر نیز در این حادثه طبیعی جان خود را از دست داده‌اند. در همین راستا، بنا براعلام مقامات ارشد شرکت آب منطقه‌ای مازندران، تعدد و کثرت رودخانه‌ها، تغییر الگوی زمانی بارش در سال‌های اخیر، محدودیت اعتبارات، تجاوز به حریم و بستر رودخانه‌ها از سوی ساکنان حاشیه رودها و در نهایت تعداد کم سدهای مخزنی و کنترل‌کننده‌های فیزیکی سیلاب باعث بروز مشکلات و چالش‌هایی بر سر راه مدیریت بر رودخانه‌ها شده است.

«محمد ابراهیم یخکشی»، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران در این باره به مقدار بالای بارش و حجم زیاد روان آب‌ها، آوردن چوب و مسدود شدن مقاطع پل‌ها اشاره کرده و می‌گوید: ظرفیت ناکافی مقاطع رودخانه‌ها در مناطق دشت باعث طغیان آب رودخانه‌ها شده و موجب آبگرفتگی سطح دشت شد. هر چند که در مناطقی که سد مخزنی وجود داشت اوج سیلاب‌ها تعدیل شد و آسیب‌ها حداقلی بود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران بر این باور است که تجهیز امکانات و ماشین‌آلات برای رودخانه‌داری مستمر، اختصاص اعتبار اضطراری برای بازسازی و لایروبی و زهکشی انهار اصلی و همچنین اختصاص اعتبار ملی برای ساماندهی و مهندسی رودخانه‌ها می‌تواند از بروز اتفاقات مشابه جلوگیری کند.همچنین اختصاص اعتبار برای بهسازی آبگیرهای کشاورزی از رودخانه‌ها با توجه به تخریب مداوم آنها در سیلاب‌ها می‌تواند از وقوع سیلاب جلوگیری کند.

در همین حال، «حسن نوروزمحمدی»، مدیر بهره‌برداری شهید رجایی ساری نیز می‌گوید: با وجود تلاش‌های صورت گرفته تاکنون تنها توانسته‌ایم حدود 10 درصد از آب‌های سطحی را مهار کنیم که برای رسیدن به استاندارد‌های جهانی باید این میزان به 40 درصد برسد.

وی با بیان اینکه برای دست یافتن به عدد، پروژه‌های ساخت چند سد در دست مطالعه است، می‌افزاید: الزامات محیط زیستی و نبود اعتبارات کافی باعث شده تا روند سد‌سازی در مازندران کند پیش برود.

«سیدجمال موسوی»، معاون بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای مازندران هم بر این باور است که تنظیم آب سدهای بالادست باعث جلوگیری از افزایش خسارت‌های سیلاب اخیر شد و اگر این اقدام بموقع از سوی شرکت آب منطقه‌ای انجام نمی‌شد، میزان تخریب سیلاب در سوادکوه و شهرستان‌های بابل و بابلسر به چند برابر میزان فعلی می‌رسید.

وی با کذب خواندن شایعات مطرح شده درباره بروز شکاف در سد شهید رجایی ساری تأکید می‌کند: برای ساخت این سد که بزرگ‌ترین سد مخزنی مازندران است 7هزار مترمکعب بتون تزریق شده و و به هیچ وجه امکان ایجاد شکاف در آن وجود ندارد و اکنون در سلامت کامل است و جای نگرانی وجود ندارد. به گفته وی، این سد طوری ساخته شد که تا 9 ریشتر زلزله را تحمل می‌کند.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۵۵۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب‌دیدگان سیلاب در کرمانشاه

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه گفت: امدادگران این جمعیت به ۱۲۲ نفر از آسیب‌دیدگان سیلاب و آبگرفتگی‌های ناشی از سامانه قوی بارشی اخیر در استان کمک کردند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمانشاه، محمدباقر محمدی امروز _ یکشنبه شانزدهم اردیبهشت _ در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با وجود بارش‌های خوبی که از اواسط هفته گذشته آغاز و تا روز گذشته تداوم داشت ولی مشکلات ناشی از این بارش‌ها در این استان در مقایسه با سایر استان‌ها کمتر بود.

وی افزود: در شش مورد آب گرفتگی که در مناطق شهری کرمانشاه، منطقه سر فیروزآباد، عشایر دالاهو، منطقه ازگله ثلاث باباجانی و روستای قلاجی اسلام‌آباد غرب روی داده بود این جمعیت به ۱۲۲ نفر متأثر از این آب گرفتگی‌ها در قالب ۲۶ خانوار کمک رسانی‌های لازم از جمله تخلیه آب از واحدهای مسکونی با استفاده از دستگاه کف‌کش و موتور آب انجام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان کرمانشاه با بیان اینکه امدادگران این جمعیت از همان ساعات اولیه حضور پررنگی را در مناطق حادثه دیده داشتند، خاطرنشان کرد: در این عملیات‌ها ۱۰ دستگاه خودرو امدادی و آمبولانس و ۱۰ دستگاه کف‌کش و موتور آب به‌کار گرفته شد که به خانوارهای حادثه دیده نیز خدماتی از جمله اهدای پک‌های مواد غذایی، چادر، پتو و موکت داده شد.

وی با بیان اینکه این خدمات تا بهبود شرایط خانوارها ادامه خواهد داشت، گفت: در همین مدت همچنین پنج حادثه کوهستان و جاده‌ای نیز در استان به وقوع پیوست که بلافاصله به افراد نیازمند کمک امدادرسانی شد.

کد خبر 750852

دیگر خبرها

  • سیلاب پاکدشت در مسیل رودخانه هدایت شد / خسارت به اراضی کشاورزی در 3 روستا
  • سیلاب پاکدشت در مسیل رودخانه هدایت شد
  • لزوم ساماندهی ۴۰۰ کیلومتر از رودخانه‌های اصفهان/ فریدون‌شهر رکورددار بارش‌ها
  • لزوم کاهش آسیب‌های اجتماعی برای رسیدن انسان به جایگاه خلیفة‌اللهی
  • اجرای عملیات لای‌روبی و پاکسازی رودخانه اراک
  • لزوم مبارزه با آفات مگس مدیترانه در باغات مازندران
  • کمبود آب این استان بزرگ و کم آب تا ۴ سال آینده رفع می‌شود
  • کمک جمعیت هلال احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب دیدگان سیلاب و آبگرفتگی‌
  • کمبود آب بلوچستان تا ۴ سال آینده رفع می شود
  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۲۲ نفر از آسیب‌دیدگان سیلاب در کرمانشاه