Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا- بر اساس آخرين رده بندي نظام رتبه بندي سايمگو در سال 2017، جمهوري اسلامي ايران بر اساس توليد و تعداد مقالات علمي در رشته هپاتولوژي موفق به کسب رتبه نخست در سطح کشورهاي آسياي غربي و رتبه چهاردهم در سطح جهان شده است.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از علم و فناوري، بر اساس آخرين رده بندي نظام رتبه بندي سايمگو در سال 2017، جمهوري اسلامي ايران بر اساس توليد و تعداد مقالات علمي در رشته هپاتولوژي موفق به کسب رتبه نخست در سطح کشورهاي آسياي غربي و رتبه چهاردهم در سطح جهان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



کسب رتبه نخست ايران در غرب آسيا
بر اساس نتيجه اين رده بندي که در مجله «SCImago Journal & Country Rank» منتشر شده است محققين کشور مان با انتشار 185  مقاله در زمينه هپاتولوژي در رتبه نخست اين رتبه بندي در منطقه غرب آسيا قرار گرفته اند و پس از کشورمان، مصر با اختلاف قابل توجه و با 81 مقاله در جايگاه دوم اين ليست قرار گرفته است.
کشور مصر ، رژيم صهيونيستي ، کشورهاي ترکيه ، عربستان سعودي ، قطر ، لبنان ، امارات متحده عربي ، عمان ، اردن ، سوريه و بحرين  به ترتيب در رتبه‌ هاي بعدي ايران قرار گرفته ‌اند .
نکته قابل توجه اين رتبه بندي صدر نشيني مقتدارنه جمهموري اسلامي ايران در تعداد مقالات قابل استناد نظام سايمگو در رشته هپاتولوژي مي باشد چرا که تعداد مقالات قابل استناد مهندسين کشورمان 162 مي باشد اين در حالي است ‌که مصر ، اسرائيل و ترکيه که مقام دوم ، سوم و چهارم اين رده بندي را به ترتيب با 81 ، 58 و 50 مقاله به خود اختصاص داده اند تنها 77 ، 52 و 42 مقاله قابل استناد دارند که به عبارت ديگر ايران به اندازه سه کشور ديگر مقاله قابل استناد منشر نموده است. در اين بين کشور بحرين تنها با 4 مقاله در جايگاه آخر اين رتبه بندي در سال 2017 قرار دارد.

کسب رتبه چهاردهم ايران در بين 155 کشور جهان
در رتبه بندي جهاني نيز محققان آمريکايي در سال 2017، هزار و 175 مقاله در زمينه هپاتولوژي منتشر و ارائه کرده‌اند که از اين تعداد يک هزار و 675 مورد قابل استناد بوده است . کشورمان پس از آمريکا ، چين ، ژاپن ، ايتاليا ، فرانسه ، انگليس ، آلمان ، اسپانيا ، کره جنوبي ، کانادا ، استراليا ، هند و هلند در رتبه چهاردهم قرار دارد. البته نبايد از اين نکته غافل شد که ايران در حالي موفق به کسب رتبه چهاردهم جهاني شده است که طي سال هاي اخير ، مراکز علمي ، محققين و دانشمندان کشورمان در شديدترين تحريم هاي علمي قرار گرفته اند.
کشورهاي سوئيس ، بلژيک ، تايوان ، مصر ، جمهوري چک ،  برزيل ، دانمارک ، استراليا ، هنگ ‌کنگ‌ ، سوئد ، لهستان ، پرتغال ، يونان ، رژيم صهيونيستي ، ترکيه ، نروژ ، سنگاپور ، تايلند ، ايرلند ، نيوزيلند ، مراکش ، فنلاند ، مکزيک ، روماني ، آرژانتين ، آفريقاي جنوبي ، عربستان سعودي ، پاکستان ، مالزي و اسلواکي نيز به ترتيب بعد از ايران در جدول جهاني قرار گرفته ‌اند.
نظام رتبه‌بندي Scimago  توسط يک گروه پژوهشي به همين نام در دانشگاه گرانادا در اسپانيا تشکيل شده است که وظيفه اين نهاد رتبه بندي و ارزيابي علمي  کشورها بر اساس تعداد مقالات علمي موسسات آموزش عالي کشورهاي مختلف موجود در بانک اطلاعاتي اسکوپوس مي باشد .
اين ارزيابي و رتبه ‌بندي يکي از جامع‌ ترين وجديد ترين نظام ‌هاي رتبه‌ بندي پژوهشي دانشگاه‌ ها و موسسات پژوهش‌ محور در دنيا مي باشد. به تازگي Scimago دو شاخص جديد عملکردي ( نمايه تخصصي و ميزان تعالي ) را به چهار شاخص قبلي براي ارزيابي و رتبه بندي دستاوردهاي پژوهشي مراکز علمي و دانشگاه‌ ها جهان افزوده است .
رتبه‌بندي مجلات سايمگو شاخص اندازه‌گيري نفوذ علمي از مجلات علمي است که تعداد استنادهاي دريافت شده توسط يک مجله و اهميت يا اعتبار از مجلات که چنين استنادهايي از آن آمده ‌است را بررسي مي‌کند.شاخص  SJR از توسعه الگوريتم رتبه الهام تشکيل شده است  تا در شبکه ‌هاي بسيار بزرگ و ناهمگن مجله‌ هاي قابل استناد مورد استفاده قرار بگيرد. اين يک شاخص اندازه ‌گيري است و مي‌ تواند براي مقايسه مجله در فرآيند هاي ارزيابي علم استفاده شود .

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: جايگاه نخست علم آسيا ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۷۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، دومین همایش ملی تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند که از دیروز آغاز شده بود با ارائه مقالات برگزیده و برگزاری پنل‌های تخصصی به کار خود پایان داد.
سجاد خوشه چین دبیر اجرایی همایش ملی تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند گفت: در حاشیه این همایش ، دو تفاهم نامه امضا شد که اولی با هدف شناسایی و برنامه ریزی برای رفع مشکلات سازمان انرژی اتمی و اقدامات فناورانه، آزمایشگاهی، دانشی، پژوهشی و علمی بین دکتر علی نوروزی، معاون سازمان انرژی اتمی و دکتر عبدالکریم افروزه، رئیس مرکز آموزش عالی لارستان منعقد شد.
از مهم ترین مفاد این تفاهم نامه ایجاد ظرفیت فرصت مطالعاتی اعضای هیات علمی در صنعت و فرصت مطالعات دانشگاهی برای خبرگان صنعتی، استفاده از امکانات آزمایشگاهی و پژوهشی و راه اندازی دوره‌های آموزشی با هدف توانمندسازی نیروی انسانی است.
خوشه چین افزود: همچنین تفاهم نامه دیگری بین دکتر محمد حسن زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران و دکتر عبدالکریم افروزه، رئیس مرکز آموزش عالی لارستان منعقد شد.

گسترش همکاری‌ها و استفاده بهینه از منابع و امکانات،  تبادل تجربیات علمی و پژوهشی  و برگزاری دوره‌های آموزشی از مهم ترین مفاد این تفاهم نامه است.

به گفته دبیر اجرایی همایش ملی تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند ۱۰۱ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که ۵۷ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت.

وی افزود: از این میان، ۳۳ مقاله به صورت پوستری و ۲۰ مقاله به صورت ارائه حضوری و مجازی و ۴ مقاله در دو پنل تخصصی ارائه شد.
دومین همایش ملی تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند با حمایت سازمان انرژی اتمی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، شرکت پتروشیمی نوری، دانشگاه شیراز، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه تفرش و برج علم و فناوری لارستان به مدت ۲ روز به میزبانی مرکز آموزش عالی لارستان برگزار شد.

شهرستان لارستان به مرکزیت شهر لار در فاصله ۳۴۰ کیلومتری جنوب شیراز قرار دارد.

دیگر خبرها

  • همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی رهبر معظم انقلاب چهارشنبه در قم 
  • افت ۴ پله‌ای رتبه علمی ایران
  • ایران رتبه ۱۷ هوش مصنوعی را در جهان دارد
  • برگزاری مجدد کنکور در منطقه سیل زده
  • فارس رتبه نخست کشور در تولید هسته‌های اولیه بذری کشور
  • «وعده صادق» و تثبیت جایگاه ویژه ایران در نظام امنیتی غرب آسیا
  • زمان نبرد فینال آسیا بین ایران _ تایلند مشخص شد
  • تنیس کمتر از ۱۲ سال غرب آسیا؛ پسران ایران به دیدار رده‌بندی رفتند
  • امضا دو تفاهم نامه علمی در همایش ملی تحول دیجیتال
  • منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد