Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-09@02:23:30 GMT

روزه سري آئيني در راستاي تربيت ديني فرزندران

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۵۷۵۱۷

روزه سري آئيني در راستاي تربيت ديني فرزندران

مردمان مناطق مختلف مازندران برای روزه اولی ها رسم جالبی دارند، آنها برای نوجوانان تازه مکلف شده شان، هدیه تهيه مي كنند و درحضور اقوام و فامیل در زمان افطار به عنوان «روزه سری» به کودک و نوجوان خود می‌دهند.

خبرگزاری شبستان- مازندران،‌روزه سري رسم مختص مازندران در ایام ماه مبارک رمضان است و كساني كه برای نخستین بار به سن تکلیف می‌رسند و روزه می‌گیرند از جانب بزرگترها  با دريافت هديه اي که عموما این هدایا چادر نماز و طلاجات برای دخترها و پول و انواع نقره‌جات قدیمی برای پسران است مورد تشويق قرار مي گيرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

افراد خانواده جمع می‌شوند و برای کودکان و نوجواناني که برای اولین بار روزه کامل گرفته اند هدیه‌ای تهیه می‌کنند به عنوان «روزه سری» به آنها می‌دهند.

 

امروزه با وجود شبكه هاي اجتماعي و ماهواره اي كه درصدد ضربه زدن به اعتقادات ديني نسل جوان فعاليت مي كنند و عده اي از نوجوانان در آستانه مكلف شدن از اين شبكه ها تغذيه فكري مي شوند مي طلبد با توجه به آداب و رسومي نظير روزه سري(تشویق و شخصیت دادن و توجه کردن به روزه اولي است) فرزندانمان را به سمت رعايت اعمال عبادي هدايت نماييم.

 

«روزه سري» تربيت ديني توام با تشويق

 

 

«عيسي فيروزجايي»، درگفتگوبا خبرنگارخبرگزاري شبستان از ساري با اشاره به رسم روزه سري در راستای مکلف شدن و پذیرش دعوت مهماني خداوند از جانب روزه اولی ها در مازندران، اظهار کرد: مردمان مناطق مختلف ديار علويان برای روزه اولی ها آداب و آئين جالب و درخورتحسيني دارند، آنها برای نوجوانان تازه مکلف شده شان که قادر به روزه گرفتن هستند و توانستند در ماه مبارک رمضان رو.زه بگیرند هدیه ای مناسب تهيه نموده و در جمع صمیمی خانواده به آنان اهدا می کنند.

 

وي با بيان اينكه روزه سري، نمودي است از امتزاج فرهنگ بومي با فرهنگ ديني، گفت: اين بدين معناست كه خرده فرهنگ ها چگونه تلاش می کنند تا معارف ديني در روح و جان نسل جدید و آتیه ساز جامعه نهادينه گردد.

 

مدرس دانشگاه با اشاره به صبغه تاريخي مازندراني ها در يكتاپرستي و جاری بودن دین در  تار و پود زندگي، افكار و انديشه های ساکنان این خطه، تصريح كرد: مردمان اين سرزمين، معارف الهی را به زیبایی وارد زندگی و كارهاي روزمره خویش نظیر كشاورزي و دامپروری  نمودند که به عنوان مثال  به هنگام تلاقی با یکدیگر در هنگام آماده سازي زمين كشاورزي براي زراعت و کاشت و برداشت محصول به یکدیگر شادباش گفته و دعاهايي مانند  الهي مكه خرجی بووشه «خرج مسافرت به مكه بشود» و يا اينكه  الهي عروسي دونه بوه «برنج ولیمه عروسي بشود» را ذکر می کنند.

 

وي ادامه داد: از منظر دیگر، روزه سري بيانگر اين مطلب است كه مردمان معتقد به دين و مباني ديني اين ديار تلاش دارند تا معارف ديني و احكام الهي را در لطيف ترين وجه آن که توام با تشويق و تحبيب است به كودك ونوجوان خويش آموزش دهند.

 

فيروزجايي با بيان اينكه هديه خريداري شده توسط پدر و مادر بهترين چاشني اين آموزش و يادگيري است كه براي هميشه در اذهان كودك و نوجوان نقش مي بندد، افزود: اهدای جوایز به پسرها و دخترهایی که برای اولین بار اقدام به روزه گرفتن می کنند، معمولا درحضور اقوام و فامیل در زمان افطار انجام می شود.

 

وي اضافه كرد: اساسا روزه سري هديه اي است كه از طرف پدر و مادر به فرزندي كه براي نخستين بار مي توانست و مي بايست روزه بگيرد داده مي شود كه معناي ديگر آن ورود به مرحله تكلف فرد است و بايد حقوق الهي را كه متضمن سعادت وي است را مورد توجه قرار دهد.

 

فيروجايي با اشاره به اهميت تشويق جهت ترغيب افراد به انجام عملي شايسته و درخورتحسين، گفت: رسم روزه سري مختص مازندران و تاكيدي بر تاثير تشويق و هديه دادن به كودكان و نوجوانان جهت مجاب شدن به انجام فعاليت هاي عبادي است.

 

وي با بيان اينكه اين هديه دادن به معناي توجيه نسل نو به مسئوليت پذيري در قبال خداوند متعال، جامعه و خانواده است، گفت: از منظر ديگر مي توان از اين آئين برداشت كرد كه آموزش مفاهیم دينی، زماني در اذهان و افكار ماندگار خواهد شد كه خالصانه و مخلصانه بوده و از طريق مردم و به دست مردم عملي شود که این رسم، نمونه صادقی می تواند برای این مطلب باشد و مي طلبد که جلب و جذب مشاركت های مردمی براي انتقال و نهادينه سازي مفاهيم ديني مدنظر مديران و برنامه ريزان قرار گیرد.

 

روزه سري يكي از رسوم خاص مازندران براي تشويق نونهالان به روزه داري

 

 

حجت الاسلام «يوسفعلي تيموري»، نيز به خبرنگار خبرگزاري شبستان در ساري گفت: در گذشته مردم شريف مازندران از راه هاي مختلف در ارتباط با تربيت فرزندانشان به ويژه تربيت ديني آنها بهره مي گرفتند.

 

امام جمعه كياسر بابيان اينكه روزه سري يكي از رسوم خاص مازندران براي تشويق نونهالان به روزه داري است، اظهار کرد: خانواده ها از قديم الايام براي تشويق فرزندان خويش به اصل روزه، روزه داري، ماهيت ماه رمضان و دعوت به عبادت و بندگي در افطار اول زمان مكلف شدنشان هديه اي را خريداري مي كردند و به كودك و نوجوان مي دادند.

 

حجت الاسلام تيموري ترويج احكام اسلام و قرآن در بين نونهالان و نوجوانان، ثبت و درج خاطرات خوش از عبادت و بندگي پروردگار متعال و كشش به انجام اعمال عبادي در بزرگسالي را از مهمترين مزاياي اين رسم در بين مردمان مازندران عنوان كرد.

 

وي درخصوص اينكه آيا حفظ و عموميت دادن اين آداب همسو با تربيت ديني مي تواند گرايش و جذب بيشتر نسل جوان را به اعمال عبادي داشته باشد،‌ گفت: امروز شاهد يكسري ريزش در نسل جوان پيرامون انجام فرايض ديني هستيم اما رويش ها نظير حضور حداكثري جوان در اعتكاف، شب هاي قدر، عاشورا و تاسوا و... را نمي توان ناديده گرفت .

 

حجت الاسلام تيموري اظهار کرد: موافق كمرنگ شدن مسايل عبادي در جامعه نيستم و شايد كمرنگي به جهت انزواي بچه مسجدي ها و اهل نماز و روزه بيشتر خود را نمايان مي كند.

 

وي ادامه داد: همچنين زماني افرادي را با حجاب نادرست در جامعه پيرامون خود مشاهده مي كنيم نبايد آن را تعميم به كل ملت مازندران و ايران داد بلكه بسياري از افراد با حجاب در سنگرهاي مختلف نظير دانشگاه، مدرسه و ديگر دستگاه ها مشغول به فعاليت هستند.

 

حجت الاسلام تيموري اذعان کرد: زمانيكه يك جوان تمايل به روزه داري ندارد را مي بينيم دليل اين نيست كه همه جوانان روزه نمي گيرند كه البته در اين بين نبايد از هجمه هاي دشمنان اسلام در شبكه هاي مجازي و ماهواره اي غافل شد چرا كه الفت با اين شبكه ها بي توجهي به مسايل عبادي را بعضا به همراه خواهد داشت.

 

پایان پیام/286

منبع: شبستان

کلیدواژه: نماز جمعه ماه رمضان مرحله کشوری سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان مراسم اختتامیه خبرگزاری شبستان روز معلم مشهد خوانسار روزنامه روزه سری جشن روزه اولی ها روزه اولی ها اعتکاف سن تکلیف تربیت دینی ماه رمضان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۷۵۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس با بیان اینکه حوزه صنعت و معدن اولویت نخست استان مرکزی است، گفت: باید راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، علی‌اکبر کریمی شامگاه گذشته در نشست با فعالان اقتصادی و تشکل‌های صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: استان مرکزی پیشانی صنعت کشور است، اولویت نخست مدیریت استان و مردم، حوزه صنعت و معدن است، گره‌ها و مشکلات استان زیاد است و نیاز است با حمایت و همکاری وزارت صمت این مشکلات کاهش پیدا کند. 

وی افزود: رؤسای بانک مرکزی همیشه اعلام می‌کنند که مشکلات ارزی وجود ندارد اما تراز تجاری ما سال گذشته با احتساب فروش نفت و برق و سایر اجزا نشان می‌دهد بیش از 20 میلیارد دلار مازاد ارزی وجود داشته است، اگر فروش نفت و برق و غیره لحاظ نشود 16.8 میلیارد دلار تراز تجاری ما منفی بوده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان مرکزی عنوان کرد: سال گذشته روند صادرات نیز کاهشی بوده است و صادرات از 49.9 دلار به کاهش پیدا کرده است، کل صادرات به لحاظ وزنی نسبت به سال 1401 به میزان 10 درصد رشد داشته است، اما از نظر ارزش 17 درصد کاهش داشته است و این نشان می‌دهد کیفیت صادرات نیز کاهش داشته است.

کریمی بیان کرد: چرا باید سیاست‌هایی در خصوص نرخ ارز، تأمین و‌تخصیص ارز و بحث تعهد ارزی برای صادرات را ادامه دهیم؟ تعهد ارزی در زمان جنگ برای شرایط اضطراری لحاظ شده بود تا فضای ارزی کشور مدیریت شود، اما این روند در کشور همچنان ادامه داد، اما تا چه زمانی باید صادرکنندگان اجبار شوند تا ارز خود را به قیمت دستوری و زیر قیمت بازار به دولت ارائه دهد؟ این امر سبب شد بسیاری از صادرکنندگان واقعی از صحنه صادرات کنار بروند و عرصه صادرات جولانگاه افرادی شود که با کارت بازرگانی اجاره‌ای یک‌بار مصرف کار کنند. 

وی خاطرنشان کرد: برای ادامه مسیر باید راهکاری ارائه شود تا برای صادرکنندگان انگیزه ایجاد شود، به طور مثال سال 96 نیز 500 دلار صادرات فرش داشتیم در حالی‌که در دو سال اخیر صادرات فرش به 40 یا 50 دلار رسیده است و این نشان از این دارد یک سری از کالاها شرایطی دارند که با قاعده کلی بازار تعهد ارزی سازگار نیست. 

استان مرکزی به لحاظ تنوع تولید رتبه نخست را دارد

علی جودکی نیز در این نشست اظهار داشت: استان مرکزی به واسطه صنعت در کشور شناخته شده است به طوری که تمامی حلقه‌های زنجیره تولید در استان مرکزی وجود دارد. 

وی افزود: استان مرکزی یکی از استان‌های با ظرفیت بالای کشور است به طوری که این استان به لحاظ تنوع تولید رتبه نخست را دارد و استانی است که صنعتِ صنعت‌ساز است و می‌تواند هزاران بخش اقتصادی را راهبری کند به طوری که از استان مرکزی به عنوان ناوبندر کشور یاد می‌شود.

مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی عنوان کرد: تخصیص ارز، تأمین نقدینگی، تأمین مواد اولیه و بورس کالا چهار اولویت صنایع استان مرکزی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • رودیگر: صندلی باید بلند می‌شد تا هواداران داوید آلابا را تشویق کنند
  • هیأت ظرفیتی برای اجتماع قلوب و تربیت انسان انقلاب اسلامی
  • کمبود معلم در مهر امسال چگونه جبران می‌شود؛ معلمان را به اضافه کار تشویق می‌کنیم!
  • تشویق معلمان به اضافه کار برای جبران کمبود معلم در مهر ۱۴۰۳
  • ترسیم ۴ برنامه تربیتی و آموزشی مهم در نیروی دریایی
  • راهکاری برای تشویق و انگیزه سرمایه‌گذاران تدوین شود
  • فیلم| جست و جوی ۱۷ روزه برای یافتن «سبحان»
  • ماماها، زنان را به زایمان طبیعی تشویق کنند
  • بازیکنان استقلال شایسته قهرمانی هستند/ از آکادمی استقلال بی خبرم
  • رسالت معلم تربیت انسان در طراز مقام توحیدی است