Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش برنا، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این جشن ملی، اقدام برای عاری سازی از پوسیدگی دندان دانش آموزان را اولین حرکت ملی در راستای اصلاح شاخص های بهداشت دهان و دندان در کشور ذکر کرد.
دکتر سعید نمکی افزود: ایران در زمینه های بهداشت و درمان در منطقه غربی آسیا توفیقات خوبی داشته ولی در زمینه بهداشت دهان و پوسیدگی دندان عقب هستیم و استان اردبیل نیز در این شاخص، وضعیت مطلوبی ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: معتقدیم که کار اساسی سلامت بهداشت دهان و دندان را باید از مدرسه شروع کرد و بر همین اساس اقدامات خود را به صورت آزمایشی در شهرستان نمین استان اردبیل شروع کردیم.
دکتر نمکی اضافه کرد: حرکت ملی عاری سازی پوسیدگی دندان در مدارس پایه ششم ابتدایی با همکاری وزارت آموزش و پرورش و از استان اردبیل شروع شد و قرار است به زودی در سطح کشور نیز به اجرا درآید.
وی از اجرای این طرح در همه مدارس ابتدایی استان اردبیل در سال جاری خبر داد و افزود: سه هزار و 200 دندانپزشک موثر در شبکه بهداشت و درمان و سه هزار و 600 یونیت دندانپزشکی در سال جاری برای عاری سازی از پوسیدگی دندان یک میلیون و 200 هزار دانش آموز پایه ششم ابتدایی بکارگیری می شود.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین از معلمان و والدین دانش آموزان نیز خواست که طریقه صحیح حفاظت از بهداشت دهان و دندان بویژه مسواک زدن اصولی را به فرزندان خود بیاموزند.
معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این آیین، برگزاری این جشن و عاری سازی دندان دانش آموزان پایه ششم ابتدایی از پوسیدگی را نشان دهنده هدف گیری مشکلات اصلی بهداشتی در حوزه پیشگیری عنوان کرد.
دکتر علیرضا رییسی افزود: هم اکنون 13 دندان افراد 35 تا 50 ساله کشور دچار پوسیدگی شده در حالی که اگر به موقع و در سن مدرسه اقدام شود، این میزان پوسیدگی رخ نخواهد داد.
وی افزود: دانش آموزان ابتدایی استان اردبیل نیز قبل از اجرای طرح عاری سازی از پوسیدگی دندان وضعیت مطلوبی نداشتند و بیش از هفت دندان آنها دچار مشکلات پوسیدگی بود و این طرح در استان اردبیل آغاز شد.
دکتر رییسی بیان کرد: با توجه به این که رویش دندان های دایمی از سنین تحصیل در دوره ابتدایی و حوالی پایه ششم ابتدایی دانش آموزان شروع می شود، این سن برای اجرای طرح در استان اردبیل انتخاب شد.
وی تاکید کرد: در ادامه تلاش خواهیم کرد تا آخر امسال این طرح در همه مدارس استان و تا سه سال آینده در بین تمام دانش آموزان پایه ششم ابتدایی در سراسر کشور به اجرا در آید.
معاون امور بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر ضرورت ادامه این طرح، این کار ارزشمند را نتیجه همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت آموزش و پرورش و والدین دانش آموزان دانست.
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل نیز در این آیین با اشاره به شیوع پوسیدگی بالای دندان در بین دانش آموزان استان اردبیل نسبت به متوسط کشوری بیان کرد: این امر تلاش بیشتری برای تامین بهداشت دهان و دندان در استان را می طلبد.
دکتر قدرت اخوان اکبری افزود: هدف دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل این است که با اجرای این طرح، هدف پوسیدگی کم دندان در سنین پایین در سطح استان محقق شود.
وی ادامه داد: مراقبت های دهان و دندان، ایجاد رفتار سلامت دهان و دندان، کنترل مصرف مواد قندی و اقدامات پیشگیرانه در کنار خدمات دندانپزشکی از جمله روش هایی است که با اجرای این طرح دنبال شده و در کنار اجرای طرح تحول بهداشت دهان و دندان، برای ارتقای سطح سلامت عمومی استان شروع شده است.

 

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: استان اردبیل پوسیدگی دندان وزارت آموزش و پرورش وزیر بهداشت وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۵۹۷۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، زهرا سیدمعلمی گفت: سلامت دهان ودندان به نوعی سرمنشاء سلامتی جسم، روح و روان است و حتی در سلامت اجتماعی نیز نقش آفرین بوده و می‌تواند در روابط اجتماعی افراد را تقویت یا در آن اختلال ایجاد کند.

وی افزود: امسال تمرکز ما این است که از تمام حوزه‌ها و رده‌های بهداشتی و درمانی برای بهبود سلامت دهان و دندان مردم استفاده کنیم. از بهورز در روستا‌ها تا مراقبان سلامت در شهرها، پزشکان و کارشناسان بهداشتی در تمام مراکز متعلق به حوزه سلامت می‌توانند به ما در این عرصه کمک کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با بیان این که عواملی که می‌توانند در ناحیه دهان و دندان بیماری ایجاد کنند می‌توانند در بقیه قسمت‌های بدن نیز ایجاد بیماری کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال بین بیماری‌های شدید لثه و دیابت ارتباط وجود دارد. این دو بیماری بر یکدیگر اثرگذار هستند. همچنین بین بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری‌های دهان و دندان و لثه ارتباط وجود دارد.

سیدمعلمی یادآور شد: مادر باردار نیز می‌تواند برای جنین و نوزادش از طریق بیماری‌های دهان و دندان مشکلاتی ایجاد کند؛ بنابراین سلامت دهان و دندان به سلامت سایر قسمت‌های بدن کمک شایانی می‌کند.

وی افزود: بنابراین نقش مشترک تمام افراد درگیر بهداشت و درمان در سلامت دهان و دندان مشهود است و این مساله تنها وظیفه بهداشت کاران دهان و دندان و دندانپزشکان نیست.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از اهداف مشخص ما در سال جاری این است که از دیدگاه عامل خطر مشترک، یعنی توجه به عواملی که هم بیماری‌های دهان را ایجاد می‌کنند و هم بیماری‌های دیگر را، به مساله بهداشت دهان و دندان بپردازیم.

وی خاطرنشان کرد: البته در این راستا نقش ویژه متوجه بهداشت کاران و مراقبان سلامت دهان و دندان و دندانپزشکانی است که در بخش‌های دولتی و خصوصی کار می‌کنند.

مدیرکل دفتر سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اعلام این که ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت «پویش سلامت دهان و دندان» با هدف افزایش آگاهی عمومی در سلامت دهان و دندان در سطح کشور برگزار می‌شود، گفت: در این سه روز برنامه‌های مختلفی برای دانش آموزان، مدارس و جامعه برگزار خواهیم کرد که شناساندن عوامل سلامت و بیماری دهان و دندان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های این پویش خواهد بود.

سیدمعلمی در پایان دندانپزشکان بخش خصوصی و دولتی را به همکاری در این پویش برای آموزش و ارتقای سلامت دهان و دندان مردم دعوت کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۱ اردیبهشت؛ برگزاری مرحله دوم آزمون پایش عملکرد یادگیری دبیرستانی‌ها
  • ۲۱ هزار نوآموز اردبیلی مورد سنجش قرار می‌گیرند
  • کلاس‌های مدارس ابتدایی استان بوشهر تا ۱۹ اردیبهشت‌ماه دایر است
  • جشنواره «الف تا» فرصت بکر پرورش ایده‌های خاص مدارس است
  • اقدامات ایجابی سلامت‌محور در فارس توسعه یابد
  • نمایشگاه نقاشی گروهی دانش آموزان ابتدایی شاهرود
  • آغاز طرح آموزش شنا به دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمد
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی دندان پیشگیری می‌کند
  • ماده‌ای که ۴۰ درصد از پوسیدگی‌ دندان پیشگیری می‌کند
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود