Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@16:42:05 GMT

15 هزار باشگاه کتاب خوانی در کشور تشکیل شده است

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۰۱۴۱

15 هزار باشگاه کتاب خوانی در کشور تشکیل شده است

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: 15 هزار باشگاه کتاب خوانی کودک و نوجوان با ایجاد شبکه ای از مروجان در کشور تشکیل شده است.

به گزارش ایرنا، ابراهیم حیدری روز یکشنبه در آیین اولین دوره جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان شهر تهران اظهار داشت: 220 هزار نفر عضو این تعداد باشگاه کتاب خوانی در سراسر کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: با ایجاد این باشگاه ها تفکر گروهی زیستن، ایده ها و خلاقیت های کتاب خوانی ترویج می شود ضمن اینکه ارتباط بین نویسندگان و مردم ایجاد شده است به گونه ای که بر اساس درخواست روستاییان، نویسندگان در روستاها حضور پیدا می کنند.
مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد: باید ارتباط بین خانواده ها و مروجان کتاب خوان را افزایش دهیم.
وی گفت: در تهران نسبت به سایر استان های کشور شاهد کمبود بودجه های فرهنگی و اختصاص آن به کتاب خوانی داریم از این رو باید از همفکری و همکاری خانواده ها، ظرفیت دستگاه های مختلف از جمله اداره کل آموزش و پرورش استان تهران و بهزیستی و سایر نهادها در ترویج فرهنگ کتاب خوانی استفاده کنیم.

**در هر خانواده یک باشگاه کتابخوانی ایجاد شود
عیسی فرهادی فرماندار تهران نیز در این آئین اظهار داشت: باید ترویج فرهنگ کتابخوانی در خانواده ها مورد توجه قرار گیرد این در حالی است که شاهد بی توجهی و کم رنگ شدن نقش کتاب هستیم.
وی افزود: هم اکنون با گسترش رسانه های تصویری و فضاهای مجازی شاهد توجه کمتر به کتاب و کتابخوانی شده ایم.
فرماندار تهران با اشاره به اینکه ایده های کتابخوانی باید گسترش یابد گفت: امکانات و ظرفیت های بسیاری در استان تهران وجود دارد که باید با ایجاد راهکارها و خلاقیت های جدید مردم را به کتابخوانی ترویج کنیم.
فرهادی با بیان اینکه در محله سراها 350 کتابخانه وجود دارد گفت: حدود 50 کتابخانه عمومی و بیش از چهار هزار و 200 مدرسه در تهران کتابخانه دارند که باید فرهنگ کتابخوانی را در بین سنین مختلف مردم نهادینه کرد.

** تعداد باشگاه های کتابخوانی تهران به 3000 می رسد
علی امینی سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران در حاشیه آیین اختتامیه اولین دوره جام باشگاه های کتاب خوانی کودک و نوجوان شهر تهران اظهار داشت: تا پایان برنامه ششم (1396 - 1400) این تعداد باشگاه ها به سه هزار توسعه خواهیم داد تا از این طریق فرهنگ کتابخوانی نهادینه شود.
وی افزود: هم اکنون برنامه ها و مسابقه های کتابخوانی در راستای تشویق مردم به کتاب و کتاب خوانی در این باشگاه ها اجرایی می شود.
امینی هدف از راه اندازی این باشگاه های کتاب خوانی را مشارکت عمومی مردم عنوان کرد و گفت: مردمی بودن این باشگاه ها می تواند به عنوان مروجی برای نهادینه سازی فرهنگ مطالعه در شهر تهران تبدیل شود.
سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی تهران گفت: همچنین این باشگاه ها ویژه کودک و نوجوان است تا از سنین کودکی با کتاب انس بگیرند از این رو هزینه کردن بر روی فرهنگ مردم سرمایه گذاری است.
وی با اشاره به اینکه 560 آثار به نخستین دوره جام باشگاه های کتاب خوانی شهر تهران رسید گفت: از این تعداد 420 فیلم کوتاه و 140 نامه بود.
امینی بیان داشت: 84 باشگاه تعداد آثار را به دبیرخانه ارسال کردند که پس از داوری 11 باشگاه به عنوان فعال، 10 باشگاه به عنوان بهترین فیلم و هفت باشگاه به عنوان برترین نامه به نویسندگان انتخاب شدند.
وی خاطر نشان کرد: همچنین در این مراسم از برترین تسهیلگران عرصه کتاب خوانی قدردانی شد.

**یکی از شهرستان های تهران به پایتخت کتاب تبدیل می شود
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران هم در حاشیه این آئین اظهارداشت: بر اساس برنامه های کتابخوانی امسال پیش بینی شده است تا یکی از شهرستان های تهران به پایتخت کتاب تبدیل شود.
احد جاودانی نیز در این آئین در خانه اندیشمندان علوم انسانی اظهار داشت: شهرستان های تهران ظرفیت ترویج و نهادینه کردن فرهنگ کتاب را دارند.
وی افزود: ترویج این فرهنگ نیازمند مشارکت های سازمان ها و دستگاه های اجرایی به ویژه سازمان های مردم نهاد است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با تاکید بر اینکه حوزه کتاب خوانی در تهران آسیب شناسی شده است گفت: با شناسایی نقاط قوت و ضعف در این عرصه، برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است.
وی ادامه داد: همه نگاه ها باید به سمت کتاب ها معطوف شود تا با اهتمام به این موضوع به شکل گیری و احیای تمدن اسلامی کمک شایانی کنیم.
جاودانی با اشاره به اینکه از ابتکارها و ایده های کتابخوانی استقبال می کنیم گفت: مشارکت مردم در ارایه راهکارهایی برای نهادینه سازی و انس با کتاب می تواند مشکل کتابخوانی را حل کند.
وی گفت: برگزاری برنامه های فرهنگی به ویژه نمایشگاه های کتاب بسیار تاثیرگذار است از این رو باید برنامه ریزی هایی صورت گیرد تا نمایشگاه های متاب به جای سالانه برگزار شدن به صورت فصلی برپا شود.
مدیر کل ارشاد اسلامی استان تهران از خدمات شهرداری تهران در تسهیل گری حضور مردم در نمایشگاه بین المللی کتاب قدردانی کرد.
جام باشگاه‌های کتاب‌خوانی عنوان طرحی پیشرو و پویا برای راه‌اندازی و فعال کردن باشگاه‌های کتاب‌خوانی کودک و نوجوان در سراسر کشور است. این برنامه حاصل مشاهده فعالیت کودکان و نوجوانان و رسیدن به شناختی از روش‌ها و علایق فردی و اجتماعی آنان است.

تهرام/8138//1348

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي باشگاه كتاب كتابخواني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۰۱۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصاویری از تشکیل چندین دریاچه‌ شیرابه در تهران؛ وعده مسئولان دروغ شد! | فیلم

ایجاد دریاچه شیرابه ناشی از زباله‌های‌تر، منشا اصلی بوی نامتبوع است. این درحالی است که مسئولان مرکز پردازش آرادکوه سال قبل اعلام کرده بودند که دریاچه شیرابه برای همیشه جمع‌آوری شده است./صداوسیما

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • کتاب «نامداران موسیقی در سنندج» رونمایی شد
  • کارگروه مشترک برای آسیب شناسی روند رسیدگی به پرونده‌ها تشکیل شود
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • تصاویری از تشکیل چندین دریاچه‌ شیرابه در تهران؛ وعده مسئولان دروغ شد! | فیلم
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارد؟ 
  • افتتاح دو پروژه راه آهن ملایر کرمانشاه و پایان بازسازی مناطق زلزله‌زده
  • کدام مناطق تهران بیشترین سالمند را دارند؟ 
  • روایتگری عملیات وعده صادق به سبک پرده خوانی
  • ۳۷۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه ۲ افتتاح نمایشی در کرمانشاه