Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران -ایرنا- رییس شورای اسلامی شهر تهران ضمن ابراز نگرانی از تصویب شدن لایحه مالیات بر ارزش افزوده گفت: در صورت تصویب این لایحه شرایط شهرداری‌ها بحرانی می شود.

به گزارش ایرنا، محسن هاشمی روز یکشنبه و پس از یکصد و سی و نهمین جلسه شورا در جمع خبرنگاران گفت: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم به دلیل تخصیص نیافتن مالیات ارزش افزوده به طور مستقیم به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این لایحه را تصویب نکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بر اساس این لایحه دولت پیشنهاد داده است که عوارض پرداختی بنگاه های اقتصادی شهرها به عنوان مالیات دریافت و به صورت متمرکز در اختیار دولت قرار گیرد در حالی که پیش از این سازمان امور مالیاتی کشور موظف بود عوارض وصولی هر ماه را تا پانزدهم ماه بعد به حساب واریز کند.
وی گفت: عدم تخصیص مالیات ارزش افزوده به شهرداری باعث می‌شود شرایط شهرداری‌ها بحرانی شود‌.
هاشمی با اشاره به دستور جلسه امروز شورای شهر افزود: تمامی سازمان‌ ها ارگان‌ ها دارای مرکز آموزشی و علمی کاربردی هستند و در مجموعه شهرداری تهران 30 مرکز آموزشی و 9 دانشگاه علمی و کاربردی فعالیت دارد.
رییس شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: در این جلسه مصوب شد مراکز علمی و کاربردی از 9 مرکز به چهار مرکز کاهش یابد.
هاشمی گفت: قرار شد این چهار مرکز در چهار حوزه حمل و نقل و ترافیک، فرهنگی و آموزشی، ایمنی و بحران و فناوری اطلاعات فعالیت کنند.
به گزارش ایرنا، شهربانو امانی و محمد سالاری دو عضو شورای اسلامی شهر تهران نیز دیروز(شنبه) در مراسم بهره برداری از باغ راز هستی پایتخت به لایحه تقدیمی دولت انتقاد کردند و خواستار رد آن در مجلس شورای اسلامی شدند.
این انتقادها امروز یکشنبه در یکصد و سی و نهمین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران نیز ادامه یافت.
**تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده موجب کاهش درآمد شهرداری ها می شود
شهربانو امانی در این نشست گفت: اخیرا لایحه مالیات بر ارزش افزوده تقدیم مجلس شده که موجب تحدید اختیارات شوراها و تضییع حقوق آن و کسری چشم گیری در بودجه سالیانه اداره امور شهرداریها و دهیاریها می شود.
وی ادامه داد: با وجود حضور رییس شورای عالی استانها، رییس شورای اسلامی شهر تهران و شهردار و معاونان در کمیسیون اقتصادی مجلس و اعلام برخی مغایرتها در خصوص نظرات اعلامی اعضای کمیسیون با اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه، نظرات مشترک در گزارش کمیسیون ثبت نشده و در گزارش مذکور، موارد مرتبط با عوارض و درآمدهای پایدار شهرداریها و دهیاریها و اختیارات شورا، نسبت به لایحه دولت اعمال نشده است.
به گفته امانی، مطابق اصول قانون اساسی و قوانین موضوعه و مصوب مجلس شورای اسلامی، همواره بخشی از درآمدهای پایدار شهرداریها از محل اجرای قوانین مصوب مجلس و بخش دیگر از محل مصوبات شوراهای اسلامی شهر تامین شده است.
وی افزود: مطابق قانون مالیات بر ارزش افزوده تنها حدود 20 درصد از بودجه شهرداریها از محل اجرای این قانون تحصیل و بیش از 80 درصد بودجه شهرداریهای کشور مربوط به مصوبات شوراهاست که درآمدهای محلی را شامل می‌شود.
این عضو شورا گفت که موضوع لغو اختیار شوراها در تصویب عوارض و درآمدهای محلی، علاوه بر تحمیل کسری بودجه 80 درصدی به شهرداریهای کشور، مغایر با قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و انتخاب شهرداران و اصلاحیه های بعدی آن طبق ماده 73 است که تمامی عوارض و درآمد هر شهرداری منحصرا به مصرف همان شهر خواهد رسید و اجازه هزینه کرد آن در غیر از محل دریافت شده را ندارند.
امانی با بیان اینکه در متن گزارش کمیسیون اقتصادی، معافیتهای مالیاتی به عوارض نیز تسری یافته است گفت: این درحالی است که معافیتهای عوارض در بسیاری از قوانین کشور از جمله تبصره ماده 181 قانون برنامه پنجم توسعه و بند «ت» ماده 23 قانون احکام دائمی و تبصره 3 ماده 50 قانون مالیات بر ارزش افزوده، ممنوع است ولی در متن گزارش کمیسیون، به موازات تسری معافیتهای مالیاتی به عوارض، جهت جبران کسری، عوارض مضاعف و ناپایدار را تعریف کرده است.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین افزود: در مفاد گزارش کمیسیون اقتصادی ضمن تحدید اختیارات شورا در وضع عوارض، معنی عوارض و مالیات یکی گرفته شده است، در حالیکه در قوانین یکصدساله کشور همواره عوارض به عنوان درآمد اختصاصی شهرداریها و دهیاریها و مالیات به عنوان درآمد عمومی دولت تلقی شده است.
وی پیشنهاد کرد: ضمن پیگیری هیات رییسه و امعان نظر نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، لایحه تقدیمی از دستور کار خارج و جهت رفع مغایرتهای آن به کمیسیون اقتصادی برگشت داده شود.
**لایحه مالیات بر ارزش افزوده مغایر قانون اساسی است
رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نیز در این نشست و در واکنش به این لایحه خواستار صدور بیانیه و حضور اعضای شورای شهر تهران در صحن مجلس به منظور اعتراض به لایحه مالیات بر ارزش افزوده شد و گفت: این لایحه مغایر قانون اساسی است.
محمد سالاری افزود: این موضوع یکی از دغدغه های جدی نهاد شوراهای شهر و روستای کشور است و این تصمیم مجلس نقطه عطفی در سرنوشت و آینده مدیریت شهری و حکمرانی محلی، مردم سالاری، دموکراسی و مشارکت دادن مردم در تصمیم گیری ها خواهد بود.
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه در برنامه سوم و چهارم توسعه کشور بر شکل گیری مدیریت یکپارچه و هماهنگ کشور تاکید شده و بر اساس آن تمام تصدی گری ها و تولی گری ها حوزه شهر باید به شهرداری ها و شوراها برونسپاری شود، این تصمیم دولت هم در ارائه لایحه قانون دائمی مالیات بر ارزش افزوده و هم تصمیم کمیسیون اقتصادی مجلس مغایرت جدی با قانون اساسی، برنامه ششم توسعه و لایحه درآمدهای پایدار دارد.
سالاری پیشنهاد داد: شورای شهر می تواند یک بیانیه اعتراضی جدی در این خصوص صادر کنند و حتی اعضای شورای شهر برای اعتراض به این تصمیم در صحن مجلس حضور پیدا کنند.
**تصویب لایحه مالیات بر ارزش افزوده، بازگشت به عقب است
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز در این نشست گفت: لایحه دائمی کردن مالیات بر ارزش افزوده، بازگشت به عقب و دولتی کردن شهرداری‌ها و دهیاری‌ها است.
مرتضی الویری در نطق پیش از دستور با اشاره به دستور جلسه امروز مجلس در خصوص دائمی کردن مالیات بر ارزش افزوده گفت: این لایحه 22 اسفند سال 95 از سوی دولت به مجلس ارائه شده و جزئیات آن، استقلال شهرداری‌ ها و دهیاری‌ ها و کارکرد شورا های شهر را از بین می‌برد.
وی گفت: این لایحه شهرداری‌ ها و دهیاری‌ ها را از نهادهای عمومی غیردولتی به نهادهای دولتی و وابسته تبدیل می کند.
الویری افزود: این لایحه شوراها را به عنوان نهادی نظارتی و قانونگذار، به نهادی تشریفاتی تبدیل می‌کند.
عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: در قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده، حوزه مالیات و عوارض از هم منفک شده و سهم شهرداری‌ها مشخص است و بر اساس قانون گذشته، نهادهای مالیاتی باید عملکرد این حوزه را هر 6 ماه یکبار به شورای عالی استان‌ها ارائه می‌کردند اما در قانون دائمی شدن، عوارض و مالیات، ترکیب و سهم شهرداری‌ ها و دهیاری‌ ها، تغییراتی ایجاد شده که دارای اشتباه و ایرادات قانونی است.
الویری گفت: در این لایحه برخی از عناوین عوارضی به سرفصل‌های مالیاتی تبدیل شده است.
وی افزود: شورای عالی استان‌ها و شورای شهر تهران 50 جلسه با مجلسی‌ها در خصوص نارسایی‌های این لایحه داشته و نمایندگان مجلس در این خصوص قانع شدند اما گزارشی که کمیسیون اقتصادی مجلس ارائه داده، با توافق فی‌مابین متفاوت است.
وی تأکید کرد : اگر این لایحه تصویب شود، ساز و کار توزیع عوارض و مالیات‌های شهری، مخدوش می‌شود و درآمدهای شهرداری از این محل از بین رفته و دچار چالش و بحران‌های شدید می‌شویم.
الویری ادامه داد: برخی از اعضای مجلس هنوز در خصوص اثرات این لایحه بر ساختار اداره شهرها اطلاعی ندارند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران ادامه داد: در ماده ۵۰ این لایحه تأکید دارد که اختیارات وضع عوارض محدود شود و تنها وزیر کشور مواردی را به شهرداری، ابلاغ کند.
الویری گفت: تصویب این لایحه یعنی تصمیم گیری به روش کره شمالی و ونزوئلا .
تهرام/7244//9343//6139

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي شوراي شهر تهران لايحه ماليات بر ارزش افزوده نشست 139

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۰۱۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مخالفت انجمن تجارت الکترونیکی با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌ های اینترنتی

تین نیوز

انجمن تجارت الکترونیکی تهران با انتشار بیانیه ای، دریافت مالیات بر ارزش افزوده از خدمات حمل ونقل درون شهری را «غیرفانونی» دانست.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، انجمن تجارت الکترونیکی تهران در بیانیه ای اعلام کرد: افزایش دستوری تعرفه های تاکسی های اینترنتی به عنوان زیرساخت بخش قابل توجهی از سفرهای درون شهری، آثار تورمی غیرقابل جبرانی خواهد داشت و ایجاد این هزینه ها به بدنه اکوسیستم دیجیتالی کشور آسیب می زند.

پیش تر سازمان امور مالیاتی کشور با تصویب افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ۱۰ درصد، درخواست کرد این مبلغ از تاکسی های اینترنتی دریافت شود. این موضوع در حالی بود که قانون مالیات بر ارزش افزوده و بخشنامه سال ۱۳۹۹ سازمان امور مالیاتی، شرکت های ارائه دهنده خدمات هوشمند جابه جایی مسافر را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده بود.

قبل از این بیانیه، برخی از نمایندگان مجلس هم در نامه ای به هیئت رئیسه، درخواست دریافت مالیات از تاکسی های اینترنتی را خلاف قانون دانسته بودند و با آن به دلیل افزایش هزینه مصرف کننده نهایی که مردم هستند، مخالفت کرده بودند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • مخالفت انجمن تجارت الکترونیک با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی اینترنتی
  • دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌های اینترنتی، غیرقانونی است
  • خبر جدید درباره افزایش حقوق بازنشستگان/ تکلیف متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان مشخص شد
  • تحقق درآمد ۴۴۰ میلیاردی برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان
  • ‌لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم به رشد تولید و سرمایه‌گذاری در مناطق محروم کمک خواهد کرد
  • تمدید مهلت تکمیل اظهار نامه مالیاتی
  • گلایه شرکت‌ های ترانزیتی از افزایش هزینه‌ های مرزی و توقف کانتینرها در دوغارون
  • مخالفت انجمن تجارت الکترونیکی با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از تاکسی‌ های اینترنتی
  • ایجاد عدالت و شفافیت اقتصادی هدف لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
  • اعلام نظر انجمن تجارت الکترونیکی درمورد دریافت مالیات بر ارزش افزوده تاکسی‌ های اینترنتی