Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@12:28:15 GMT

میراث تاریخی حلب هنوز جنگ‌زده هستند

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۱۵۷۳

شهر تاریخی حلب که به مدت چهار سال به میدان جنگ میان تروریست‌ها و نیروهای مقاومت تبدیل شده بود، هنوز شاهد هیچ تغییر بزرگی در شرایط بناهای تاریخی آسیب دیده نیست.

به گزارش ایسنا، شهر تاریخی حلب در سوریه که از سال ۱۹۸۶ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است، از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، میدان جنگ تروریست‌ها و نیروهای سوری و بین‌المللی بود؛ اتفاقی که آسیب‌های بزرگی به ساختمان‌های تاریخی این شهر از جمله مساجد، کلیساها و دیگر بناها وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یونسکو (سازمان فرهنگی، علمی و آموزشی سازمان ملل متحد) چندی پیش اعلام کرد در جریان درگیری‌ها در شهر حلب، ۱۰ درصد از ساختمان‌های تاریخی این شهر نابود شده‌اند و بیش از نیمی از این ساختمان‌ها نیز دچار آسیب با درجه شدید تا متوسط شده‌اند.

به عنوان مثال مناره‌های تاریخی مسجد عدلیه حلب در حالی هنوز برافراشته است که شکاف بزرگی بر اثر بمباران‌ها روی آن مشاهده می‌شود.

مرمت این بناهای تاریخی در سوریه نیز بسیار چالش‌برانگیز است و به غیر از تکفیری‌های داعش که به صورت مستقیم آثار باستانی را هدف قرار می‌دهند، همه طرف‌های درگیر در جنگ خود را مدافع میراث فرهنگی و محوطه‌های تاریخی و دشمن را وَندال تاریخی می‌نامند، با این وجود کشورهای غربی که تحریم‌هایی را بر دولت بشار اسد اعمال کرده‌اند با انجام کارهای بازسازی در این شهر مخالفت می‌کنند و همین امر نیز موجب کوتاه شدن دست بسیاری از کشورهایی شده که همواره برای انجام کارهای فرهنگی کمک مالی می‌کنند و به همین دلیل رسانه‌های سوری آنها را شریک در تخریب میراث این کشور می‌دانند.

تعداد کمی از بناهای تاریخی حلب با سرعتی کم در حال مرمت هستند. به عنوان مثال، در مسجد اموی (مسجد جامع حلب، سده ۱۳ میلادی) دیوارهایی که بر اثر شلیک گلوله آسیب زیادی دیده‌اند در حال ترمیم هستند و سنگ‌های مناره‌های سقوط کرده آن نیز آماده برافراشته شدن مجدد شده‌اند.

یکی از زیباترین و بلندترین بخش‌های بازار تاریخی شهر حلب نیز مرمت شده و گنبدهای تخریب شده آن با استفاده از مصالح اصلی دوباره برقرار شده است.

با این وجود این بخش‌ها تنها درصدی ناچیز از خیابان‌ها و ساختمان‌های تاریخی و متنوع شهر حلب دارد و در صورت عدم تخصیص منابع، این محوطه‌ها در معرض خطرات جدی‌تری نیز قرار می‌گیرند.

«بسیل الظاهر»، مهندسی که در حال مرمت بخشی از بازار تاریخی حلب است می‌گوید: اگر بودجه باشد خوشبین هستیم که همه این آثار مرمت می‌شوند، ما تنها به پول نیاز داریم.

گنبد مدرسه تاریخی حلاویه حلب نیز پیش از این سوراخ شده است. این مدرسه زمانی یک کلیسای بیزانس بوده که در محل یک معبد رومی ساخته شده است اما توسط حاکمان مسلمان و در جریان جنگ‌های صلیبی به مسجد تبدیل شده است. در صورتی که باران بیشتری ببارد سایر بخش‌های گنبد این بنای تاریخی نیز فرو خواهد ریخت.

مسجد قرن هجدهمی کمالیه، مسجد صفاحیه و مسجد قرن چهاردهمی تواشیح نیز از جمله دیگر آثار تاریخی هستند که در شهر حلب آسیب قابل توجهی دیده‌اند.

اگر مناره مسجد قرن شانزدهمی عدلیه حلب را از نزدیک نگاه کنید تعجب خواهید کرد که چگونه پابرجاست، چرا که حفره‌ای بزرگ ناشی از بمباران روی آن ایجاد شده و بخش‌های درونی و راه پله‌های درون آن به خوبی مشخص است و در صورت بروز یک زلزله کوچک کاملاً فرو خواهد ریخت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جنگ حلب شهر تاریخی حلب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۱۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی

مدیرکل میراث فرهنگی همدان گفت: دیواره تاریخی کشف شده در میدان باباطاهر در صورت تایید کارشناسان باستان‌شناسی همدان به جاذبه گردشگری جدید همدان تبدیل می‌شود. - اخبار استانها -

محسن معصوم علیزاده در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در همدان پیرامون دیواره تاریخی کشف در حین عملیات پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر، اظهار‌ داشت: این اکتشاف به هیچ عنوان مانع ادامه روند پیاده‌راه‌سازی خیابان باباطاهر نخواهد شد بلکه در صورت تایید کارشناسان باستان‌شناسی و محرز شدن دوره و قدمت تاریخی این دیواره، از آن به عنوان جاذبه تاریخی گردشگری در خیابان باباطاهر بهره‌ خواهیم برد.

وی با بیان اینکه مکشوفات و آثار تاریخی هویت شهر همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین به شمار می‌روند، بیان کرد: چنانچه بخواهیم از آثار تاریخی به عنوان مولفه‌های پیشران در توسعه گردشگری یاد کنیم لازم است که برتعداد جاذبه‌های گردشگری افزوده شود بر همین اساس اگر ارزش تاریخی این دیواره در خیابان باباطاهر سندیت پیدا کند قطعا به مجموعه جاذبه‌های گردشگری شهر همدان افزوده خواهد شد.

مدیر‌کل میراث فرهنگی استان همدان تاکید کرد: باید شرایط و امکاناتی فراهم شود که در هم آن جاذبه‌های گردشگری جدید ایجاد شود و اماکن تاریخی کمتر شناخته شده پس احیا و مرمت، به جاذبه گردشگری تبدیل شود.

علیزاده با بیان اینکه با برنامه ریزی‌های انجام شده در حوزه بافت و گذر تاریخی شهر همدان به زودی تحولات قابل توجهی رقم خواهد خورد، عنوان کرد: در همین راستا عملیات پیاده راه‌سازی خیابان باباطاهر به عنوان سومین خیابان و در ادامه پیاده‌راه شدن خیابان‌های منتهی به میدان تاریخی همدان از 10 اردیبهشت ماه امسال با اعتبار 100 میلیارد ریالی شده است.

وی در پایان با اشاره به هزار و 900 اثر تاریخی استان همدان از ضرورت توجه بیشتر به حوزه مستندسازی و ارتباط با جامعه در مرمت و احیای بناهای تاریخی خبر داد و گفت: ارتباط بیشتر با جامعه و انتشارات اخبار برآمده از کاوش‌های میراث فرهنگی ضروری است زیرا تعاملات پیوسته با جامعه و دیگر دستگاه های اجرایی استان بستر توسعه گردشگری و در ادامه توسعه پایدار برای همدان در این زمینه را مهیا می‌کند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • لرزه تردد خودروهای سنگین دوباره روی تن پل تاریخی بابل نشست
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان + عکس
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • یک کشف دیواره تاریخی در همدان حین عملیات پیاده‌راهسازی
  • سرنوشت «تلخ» کارخانه‌ای که «موزه» نشد/«ریسباف» فقط «دست به دست» می‌شود!
  • کشف دیواره تاریخی در خیابان باباطاهر همدان
  • مرمت پل خاتون کرج آغاز شد
  • ثبت اثر تاریخی در جواهرده رامسر در فهرست آثار ملی کشور
  • «باغ حاجی» از بیم تخریب تا امید آبادانی
  • گام‌های لرزان برای ثبت جهانی محور ساسانی کرمانشاه