Web Analytics Made Easy - Statcounter

عشایر ماسال در فصل بهار و پاییز اقدام به چیدن پشم گوسفندان می‌کنند که زنان دامدار هم در این امر کمک‌حال مردان هستند و چرخ‌نخ‌ریسی و دوک همیشه همراه آنان است.

خبرگزاری شبستان، ماسال_مائده فلاحتکارضیابری: هر ساله همزمان با اواخر فصل اردیبهشت عشایر ماسال در سنتی دیرینه اقدام به چیدن پشم گوسفندان خود می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنها قبل از پشم‌چینی، گوسفندان را به رودخانه‌ برده و می‌شویند تا پشم گوسفندان از گرد و خاک و... پاک و تمیز شود، پس از گذشت یک روز و خشک شدن پشم گوسفندان، پشم‌چینی به صورت گروهی و دسته‌جمعی آغاز می‌شود.

 

 

به خاطر استفاده بهینه از فراورده‌های پشم گوسفند، پشم‌چینی در دو فصل انجام می‌شود، بهار و پاییز و مشهور به «پاییز رمه‌بری» و «بهار رمه‌بری» است.

 

پشم‌چینی دقت و مهارت خاصی می‌خواهد تا ضمن درست چیدن از زخمی شدن گوسفند هم پرهیز شود، پشم‌های جدا شده به هم پیچیده و پس از جمع آوری، شسته، شانه زده و از هم باز می‌شود.

 

از دیرباز تاکنون پشم یکی از اصلی‌ترین مواد اولیه در صنایع نساجى و تهیۀ پوشاك بوده است، در ماسال از پشم نمه و  کوله نمه ساخته میشود.

 

پشم با چرخ نخ‌ریسی و دوک، به نخ تبدیل و نخ‌ها در یک مجموعه به نام بیله جمع می‌شوند، نخ‌های حاصل تلاش زنان رمه‌داران با سرانگشتان هنرآمیز آنان به دستکش یا چنگانه، جوراب‌های پشمی با نقش‌های مبارک باد، مشبه، و... تبدیل می‌شود.

 

چرخ نرخ‌رسی و دوک، یاران همیشه همراه زنان دامدار برای بافتن و تهیه جاجیم، گلیم، فرش، چادر، ریسمان و تهیه شال برای لباس و بالاپوش دامداران است.

 


*پشم‌چینی گوسفندان یکی از سنت‌های کهن بین عشایر

«عیسی» با بیان اینکه از کودکی در کنار پدر و مادرم به دامداری مشغول بوده‌ام، اظهار کرد: پشم‌چینی گوسفندان یکی از سنت‌های کهن بین عشایر است.

 

یکی از عشایر ماسال با بیان اینکه در یک روز حدودا 30 گوسفند را می‌توان پشم‌چینی کرد، افزود: از این تعداد حدود 2 تا 3 کیلو پشم به دست می‌آید.

 

وی با بیان اینکه برای چیدن پشم گوسفندان به چهره(قیچی مخصوص) نیاز است، گفت: ابتدا دست و پای گوسفندان را با طناب به هم می‌بندیم و سپس با چهره به‌طوری که گوسفند زخمی نشود شروع به پشم چینی می‌کنیم.

 

عیسی با اشاره به اینکه پشم‌چینی به خنک نگه داشتن بدن گوسفند و رعایت بهداشت نیز کمک می‌کند، تصریح کرد: وقتی پشم گوسفندان زیاد می‌شود حشرات موذی در آن جمع می‌شوند و سبب آسیب رساندن به گوسفند می‌شوند.

 

 

*پشم‌چینی ظرافت‌های مخصوص به خود را دارد

«علی» با بیان اینکه معمولا عشایر پشم‌چینی را به صورت دسته‌جمعی انجام می‌دهند، خاطرنشان کرد: چند نفر با هم جمع می‌شویم و به یکدیگر در این امر کمک می‌کنیم نا زودتر تمام شود.

 

این جوان عشایری با بیان اینکه هر یک نفر در روز حدودا می‌تواند 30 گوسفند را پشم‌چینی کند، اظهار کرد: در یک روز پنج نفری 150 گوسفند را پشم‌چینی می‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه کار دسته‌جمعی سبب خستگی کمتر و لذت در کار می‌شود، افزود: پشم‌چینی ظرافت‌های مخصوص به خود را دارد و این کار را هر کسی نمی‌تواند انجام دهد.

 

علی با اشاره به اینکه همسر، مادر و خواهران ما پشم گوسفندان را تبدیل به نخ می‌کنند و بخشی هم فروخته می‌شود، گفت: به وسیله نخ پشمی دستکش یا چنگانه، جوراب‌های پشمی و ... درست می‌شود.

 

 

*زندگی عشایر مملو از کار و تلاش است

«لیلا» با بیان اینکه زنان عشایر کمک‌حال مردان خود در پشم‌چینی هستند، تصریح کرد: ما پشم‌های چیده شده را حلاجی و به وسیله دوک به نخ تبدیل می‌کنیم.

 

این زن عشایر با بیان اینکه از نخ حاصل از پشم گوسفند، جاجیم، گلیم، جوراب و ... درست می‌کنیم، خاطرنشان کرد: زنان عشایر از دیرباز تاکنون هم‌پای مردان کار می‌کنند تا در تامین معیشت خانواده سهیم باشند.

 

وی با اشاره به اینکه زندگی عشایر مملو از کار و تلاش است، اظهار کرد: مردان و زنان عشایر از صبح زود تا آخر شب در حال تلاش هستند تا بتوانند معیشت خانواده و سفره مردم جامعه را تامین کنند.

 

گفتنی است؛ زندگی عشایر که مملو از صداقت، صمیمیت، کارو تلاش است، معنی اصلی زندگی را به هر رهگذری می‌فهماند و بهترین گزینه برای جذب گردشگران و مسافران است.

 

پایان پیام/526

منبع: شبستان

کلیدواژه: مرحله کشوری ماه رمضان ماه مبارک رمضان سیزدهمین جشنواره قرآنی مدهامتان مشهد مراسم اختتامیه مراسم افتتاحیه مجلس رمضان اردبیل پشم چینی گوسفندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۳۶۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوسفندهای غول پیکر 40 هزار دلاری

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 14 تاجیکستان تولیدکننده گوسفندان منحصر به فردی است که تا 40 هزار دلار ارزش دارند. حدود ۲۵۰ گوسفند غول‌پیکر هیسار - که با دو توده چربی در قسمت عقب آن‌ها قابل تشخیص هستند - زیر آفتاب اوایل بهار زیر نظر شاریپوف در حال چرا بودند. او گفت: «این‌ها به طور متوسط ۱۳۵ کیلوگرم (۳۰۰ پوند) وزن دارند. در اواخر زمستان خیلی سنگین نیستند، اما به سرعت اضافه وزن پیدا می‌کنند. بزرگ‌ترین گوسفند هیسار تاجیک می‌تواند بیش از ۲۱۰ کیلوگرم (۴۶۰ پوند) وزن داشته باشد و قادر به تولید گوشت و چربی حدود دو سوم وزن کل خود است، که می‌توانند برای کشاورزان بسیار سودآور باشند.» شروفجون راخیموف، یکی از اعضای آکادمی علوم کشاورزی تاجیکستان، به خبرگزاری فرانسه گفت: هیسار‌ها یک نژاد منحصر به فرد هستند، اول به دلیل وزنشان، به علاوه این گوسفند‌ها هرگز در یک نقطه نمی‌مانند، بنابراین به بهبود اکوسیستم زمین کمک می‌کنند. آن‌ها می‌توانند تا ۵۰۰ کیلومتر (۳۰۰ مایل) در جستجوی چراگاه بین فصول سال سرگردان باشند و به مراتع در مناطق مختلف کمک کنند تا احیا شوند. کاهش کیفیت زمین یکی از اصلی‌ترین چالش‌های زیست محیطی پیش روی آسیای مرکزی است. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، حدود ۲۰ درصد از زمین‌های منطقه در حال حاضر تخریب شده است و ۱۸ میلیون نفر را تحت تاثیر قرار داده است. این مساحت ۸۰۰۰۰۰ کیلومتر مربع (نزدیک به ۳۱۰۰۰۰ مایل مربع) است که معادل وسعت ترکیه است. بسیاری از کشاورزان که با کاهش بهره‌وری زمین هایشان به معیشت خود آسیب وارد می‌کنند، مهاجرت را انتخاب می‌کنند. در چنین محیطی، وضعیت گوسفند هیسار - که می‌تواند در شرایط سخت رشد کند - برای تاجیکستان مورد توجه عمومی جدی است. تاجیکستان اخیراً همسایگان خود را به دستکاری در این نژاد متهم کرده و آن را با دیگر گونه‌های محلی برای ایجاد گوسفندان سنگین‌تر به کار برده اند. یک هیسار به وزن ۲۳۰ کیلوگرم سال گذشته در یک مسابقه کشاورزی در قزاقستان به ثبت رسید و رکورد جهانی گینس را به نام خود ثبت کرد. پرورش دهندگان تاجیک می‌گویند که قصد دارند جلوتر بمانند. بوبوکالونوف در حالی که در مقابل گوسفندی که روی ترازو خوابیده و پاهایش را به هم بسته است، گفت: «او ۱۵۲ کیلوگرم وزن دارد و ۱۵۰۰۰ دلار ارزش دارد. این مبلغ معادل شش سال حقوق متوسط در تاجیکستان است. بوبوکالونوف قصد دارد او را اواخر امسال بفروشد.امیدوارم تا زمان مسابقات تابستان امسال وزن او به ۲۲۰ تا ۲۳۰ کیلوگرم برسد. فقط با تغذیه او با محصولات طبیعی بدون دوپینگ، او می‌تواند روزانه ۸۰۰ گرم وزن داشته باشد.» در قزاقستان، یک گوسفند در سال ۲۰۲۱ به قیمت ۴۰۰۰۰ دلار فروخته شد. با این گوسفندها در این ویدیو آشنا می‌شوید.

دیگر خبرها

  • حمله حیوانات وحشی به گوسفندان در کاشان
  • اریک روئن، عضو سابق وایت فمیلی به WWE برگشت
  • همایش «یاد یاران» در بیجار برگزار می‌شود
  • ساعت پخش بازی آاس رم و بایر لورکوزن امروز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ آزمون سخت یاران سردار
  • تجلیل از معلمان روستای احمد آباد سفلی در تکاب
  • گوسفندهای غول پیکر 40 هزار دلاری
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • اجرای گام سوم طرح یاس (یاران آسیب ستیز) در اردبیل
  • حمله خرس وحشی به یک دامداری در ایلام و تلف شدن دام‌هایش
  • مردم کردستان برای حل اختلاف به صلح‌یاران مراجعه می‌کنند