قوانین منع حجاب و نماز جماعت در تونس پس از بیداری اسلامی برداشته شد
تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۴۵۳۸
به گزارش ایکنا از همدان، زینب الحریبی استاد زبان و ادبیات فارسی اهل تونس امروز 15 اردیبهشتماه در همایش تخصصی الگوی بانوی مسلمان با عنوان «ریحانه» اظهار کرد: خانوادهام در کودکی، به ایران آمدند و من در دانشگاه علم و صنعت تحصیل کردم و پس از بیداری اسلامی در تونس به کشور خود برگشتیم.
وی افزود: در کشور تونس اگر هم مسلمانی وجود داشته باشد بخاطر شرایط موجود در حکومت مذهب خود را پنهان میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
زینب الحریبی با اشاره به اینکه ۲۰ سال نتوانستیم به کشور خود برگردیم چرا که برای برگشت گذرنامه را با عکس بی حجاب میخواستند و ما باید تا بیداری اسلامی صبر میکردیم.
الحریبی با اشاره به اینکه بعد از انقلاب و بیداری اسلامی در تونس بسیاری از قوانین کشور مانند منع حجاب، منع نماز جماعت برداشته شد، گفت: با اینکه ۹۸ درصد از مردم تونس مسلمان بودند برای رفتن به مساجد باید از پلیس اجازه و تعهد میگرفتند و ورود افراد زیر ۴۰ سال به مسجد غیرقانونی بود همچنین وجود بیش از ۱ نسخه قرآن در هر خانه غیرقانونی بود آن یک نسخه هم برای اموات استفاده میشد.
وی با بیان اینکه بعد از ورود به تونس در دانشگاه زیتونه تحصیل کردم، گفت: دانشگاه زیتونه از سال 1۷۷۲ میلادی تأسیس و شروع به کار کرد و من در این دانشگاه دکتری اصول دین را گرفتم. این دانشگاه اسلامی بود اما پوشش بانوان پیراهن و شلوار به همراه روسری بود و من برای داشتن پوشش بسیار سختی کشیدم.
این بانوی مسلمان افزود: بعد از بیداری اسلامی قانون مساوات در تونس ایجاد شد که به نظر بقیه این یک اتفاق رویایی بود در صورتی که اینگونه نیست زنان در ۶ روز هفته روزی ۸ ساعت کار میکنند و مخارج هر خانه بین زن و مرد مساوی است، زمانیکه آنها از سرکار به خانه میآیند تازه باید ایفای نقش مادری و همسری را هم داشته باشند این در صورتیاست که اسلام میگوید هزینههای ثروتمندترین زنان نیز بر عهده پدر یا همسرش است.
الحریبی در پایان با اشاره به اینکه متاسفانه برخی زنهای مسلمان جایگاه خود را به عنوان یک زن نمیدانند، خاطرنشان کرد: باید بگویم یک زن در اسلام به اغلب حقوق خود رسیده است و امنیت که مهمترین اصل در زندگی است را از این طریق میتواند به دست آورد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا همدان بیداری اسلامی تونس جایگاه زن
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۴۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
اتفاقات دانشگاههای آمریکا نشانه بیداری جهانی است
به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، حجت الاسلام اصغر جلالی امروز در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج اظهار داشت: حوادث این روزهای دانشگاههای آمریکا و اروپا، و اعلام حمایت دانشجویان این دانشگاهها از مظلومان فلسطین و انزجار از جنایات دهشتناک صهیونیستها، رویدادی بیسابقه را رقم زده است.
وی ادامه داد: اتفاقاتی که در این دانشگاهها میافتد، یادآور تدبیر رهبر حکیم و دوراندیش انقلاب اسلامی، حضرت آیتالله خامنهای در ۱۰ سال پیش است که برای جوانان اروپا و آمریکا نامه نوشتند و وقتی امام خامنهای طی نامهای جوانان اروپایی و آمریکای شمالی را خطاب قرار دادند.
امام جمعه چهار برج افزود: خیلیها این کار را فرسنگها دور از واقعیت جوانان این کشورها میدانستند؛ ولی امروز و با دیدن وضعیت دانشگاههای غرب در موضوع غزه، مشخص شد امام خامنهای کجا را میبینند و ما کجاییم؟ افق دید ایشان کجاست و ما کجا؟و چند سال بعد هم خواهیم فهمید وقتی امام خامنهای فرمودند نزدیک قلهایم یعنی چه؟
وی خاطرنشان کرد: گسترش دامنه و وسعت تظاهرات غیرتمندانه دانشجویان آمریکایی و اروپایی علیه موجودیت رژیم اشغالگر صهیونیستی و جنایات بیحدوحصر این رژیم نامشروع در نوار غزه، نقش بسزایی در خلق و استمرار موازنهای جدید بر اساس قدرت آگاهسازی جهانی ایفا کرده است و نسل جدید و دانشجویان آمریکایی ـــ اروپایی، روایتسازی غرب و رژیم صهیونیستی در قبال جنگ غزه را صراحتاً پسزده و بهجای القائات دروغین، روی واقعیات متمرکز شدهاند.
حجت الاسلام جلالی با بیان این که وسعت خیزش دانشجویی کنونی در غرب حتی نسبت به زمان جنگ ویتنام بیشتر و متعاقباً، قدرت تأثیرگذاری جهانی آن نیز گستردهتر است، گفت: تندادن مقامات دانشگاه کلمبیا به رایزنی با دانشجویان معترض، آن هم پس از تهدید و قراردادن ضربالاجل برای پایان اعتراضات ضد صهیونیستی، بیانگر قدرت جدیدی است که جنبشهای دانشجویی ضدسلطه و ظلم در آمریکا پیدا کردهاند.
حجت الاسلام جلالی یادآور شد: حمایت دو حزب دموکراتها و جمهوریخواهان آمریکا و حتی احزاب پر ادعای اروپایی از سرکوب اعتراضات دانشجویی، بیانگر تشدید شکاف دولتها و ملتهای غربی در جریان جنگ غزه و ترمیمناپذیر بودن این فاصله است و قبلاً کنترل فضاهای ضد صهیونیستی در دانشگاههای غربی از طریق شاخههای جوانان و دانشجویی احزاب سنتی و جدید در آمریکا و اروپا صورت میگرفت، وقایع اخیر نشان میدهد این احزاب و لابیهای صهیونیستی مسلط بر آنها، قدرت قبلی خود را ازدستدادهاند.
وی افزود: اکثر رسانههای آمریکایی و اروپایی روایتگری واحدی از اعتراضهای ضدصهیونیستی در دانشگاهها داشته و در صدد سادهسازی و طبیعی جلوهدادن برخورد وحشیانه پلیس با دانشجویان برآمدهاند و شیوه انعکاس رسانهای اعتراضات ضد صهیونیستی در غرب، عدم استقلال حرفهای و اخلاقی آنها را به اثبات میرساند.
امام جمعه چهاربرج خاطرنشان کرد: اعتراضات ضدصهیونیستی اخیر را نمیتوان بهمثابه پدیدهای در بطن یک بستر زمانی خاص مورد تفسیر قرار داد، این اعتراضها خود در زمان حال و آینده، بسترساز خواهد بود و امتناع آشکار مقامات غربی از اقناع دانشجویان و معترضان جنگ غزه طی ماههای اخیر و نوع مواجهه آنها با دانشجویان غیرتمند در برهه کنونی، بیانگر آن است که قدرت اقناعی برخلاف قدرت تنبیهی، اساساً موضوعیتی در ساختار حکمرانی غرب ندارد.
وی عنوان کرد: آگاهی دانشجویان آمریکایی و اروپایی نسبت به ظلم مستمری که به فلسطینیان در طول تاریخ رفته است، بار دیگر اهمیت فزاینده مقوله جهاد تبیین را در قبال وقایع گذشته، حال و آینده در جهان مشخص میسازد و پدیده کنونی نشان میدهد آگاهی ملتها و جوانان در سراسر دنیا، حتی نسبت به وقایعی که فرسنگها دورتر از کشورشان رخ میدهد، چه نقش عظیمی در خیزش آنها علیه ظلم و ستم حکمرانانشان خواهد داشت.
حجت الاسلام جلالی در ادامه با اشاره به شهادت امام صادق (ع) گفت: ائمه اطهار (ع) تمام زجر و مصیبتشان بهخاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند و برای همین حاکمیت دین است که پیامبران برایش مجاهدت کردند و ائمه اطهار (ع) در راهش شهید شدند.