Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-01@00:25:34 GMT

آوای تخریب باغ‌های میوه از تالارهای بدون مجوز

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۶۶۸۵۷۳

آوای تخریب باغ‌های میوه از تالارهای بدون مجوز

رشد قارچ گونه باغ تالارهایی که با تخریب باغ‌های میوه و زمین‌های کشاورزی در استان البرز ایجاد شده و از خدمات رفاهی نیز بهره‌مند هستند، نگران‌کننده شده است. گفته می‌شود نظارت بر باغ‌های اطراف کرج و زمین‌های کشاورزی با هدف جلوگیری از تغییر کاربری آنها با قاطعیت قانونی، بی‌هیچ چشم پوشی اعمال می‌شود، اما رشد غیرمتعارف این مراکز گویای آن است که قانونمندی شهروندان و هماهنگی نهادهای مسئول، در کوچه باغ‌های این شهر گم شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران واشقانی خبرنگار .کرج

صدور مجوز بدون رعایت قانون

«رفیع یگانه»، مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان البرز در این باره می‌گوید: شرایط اقلیمی مناسب ساوجبلاغ و کرج سبب شده تا این وضعیت در این 2 شهرستان بیشتر از سایر شهرهای استان دیده شود.

یگانه با اشاره به اینکه مرجع صدور مجوز احداث این بناها فرمانداری و شهرداری است، می‌افزاید: در زمینه تغییر کاربری مشکل اصلی دستگاه‌هایی است که بدون رعایت قانون اقدام به صدور مجوز احداث بنا می‌کنند.همچنین دستگاه‌های خدمات رسان امکاناتی مانند آب و فاضلاب، برق و گاز‌رسانی را نیز با وجود ساخت و ساز غیر مجاز و بر اساس مجوز صادر شده، به این امکان ارائه می‌دهند. همین مسأله سبب شده که واحدهای متخلف از هر گونه امکانات نیز بهره‌مند بوده و با وجود الزام به دریافت مجوز از جهاد کشاورزی، بی‌دغدغه به فعالیت خود ادامه دهند.

وی در خصوص نحوه واگذاری انشعابات آب، برق و گاز به این مراکز متخلف، می‌گوید: همه ملزم به رعایت قانون هستند اما به بهانه‌هایی از آن فرار می‌کنند؛ دستگاه‌های خدمات رسان مدعی هستند که در صورت برقرار نشدن انشعاب برق و آب، این مراکز به‌صورت غیرمجاز از این خدمات بهره می‌برند و بهتر است این خدمات با تعرفه تعیین شده و به طور رسمی در اختیارشان قرار گیرد. در حال حاضر حدود 15 هزار پرونده علیه دستگاه‌های خدمات رسان در مراجع قضایی مطرح کرده‌ایم که پیگیری آنها پیچیده و سردرگم است.

یگانه ادامه می‌دهد: اکیپ‌های گشت جهاد کشاورزی استان البرز به طور مستمر در حال گشت زنی هستند، اما گاهی مالک یا سازنده حتی اجازه ورود به ملک را به آنها نمی‌دهد و برای طرح شکایت در مرجع قضایی نیز نیاز به اعلام مشخصات دقیق و کامل فرد متخلف داریم که متأسفانه یا در دسترس نیست یا نگهبانان آن مرکز متخلف، جهت گمراه کردن مأموران، اطلاعات صحیحی ارائه نمی‌دهند.

تخریب باغ تالارها در اراضی کشاورزی

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان البرز با بیان اینکه تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی به باغ تالارها بر اساس قانون مشمول تخریب خواهد بود، اظهار می‌دارد: بسیاری از این پهنه‌ها، پهنه گردشگری است که متأسفانه مورد سودجویی‌های برخی قرار گرفته است. در منطقه گرمدره 15 مورد از باغ تالارهای غیرمجاز و غیرقانونی به دادستانی معرفی شد و در 2 مورد نیز حکم تخریب و قلع و قمع صادر شده است. فرآیند لغو مجوز 2 واحد باغ تالار با حکم قضایی طی شده و 13 پرونده دیگر نیز در مرجع قضایی در مرحله رسیدگی قرار دارد. بر اساس کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری زراعی و باغ‌ها، طرح این درخواست‌ها باید در کمیسیون بررسی شده و چنانچه مورد موافقت قرار گیرد، با پرداخت حقوق قانونی، جواب استعلام در اختیار مرجع صادر‌کننده جواز قرار گیرد، اما متأسفانه زمین‌های کشاورزی و زراعی بدون طی کردن این روند به باغ تالارهایی تبدیل شده است.

قانونی نبودن بیشتر تالارها

«هومن قدوسی»، شهردار گرمدره نیز با اشاره به بلاتکلیفی طرح تفصیلی شهر گرمدره، می‌افزاید: این تالارها پیش از این بر اساس طرح تفصیلی که هنوز تصویب نشده، مجوز گرفته اند در حالی که زمین با کاربری کشاورزی، باید 70 درصد به شغل مرتبط و 30 درصد به کار دیگری اختصاص یابد که تالارها مرتبط به کشاورزی نیست و در گروه خدماتی به شمار می‌رود. فعلاً در منطقه گرمدره 27 تالار داریم که فقط یکی قانونی است و سایر آنها با جهاد کشاورزی مشکل دارند. متأسفانه برخی از تالارهای بدون مجوز در حاشیه جاده‌ها با تغییر خودسرانه کاربری زمین‌های زراعی، رشد کرده‌اند که فاقد پروانه ساخت و بهره‌برداری هستند. صاحبان باغ تالارها باید ابتدا موافقت کمیسیون تبصره یک ماده یک جهاد کشاورزی را دریافت می‌کردند که آنجا دیگر زمین کشاورزی نیست. جهاد کشاورزی برای این تالارهای متخلف، حکم تخریب گرفته که باید مراحل اداری را طی کنند تا وارد حوزه شهرداری شوند.

شهردار گرمدره خاطرنشان می‌کند: مالکان باغ تالارها مدعی‌اند که باید در این اراضی، کشاورزی می‌کردند اما کمبود آب و خشکسالی، زراعت آنها را تهدید کرده؛ بنابراین بدون مجوز اقدام به تغییر کاربری و ساخت و ساز کرده‌اند و چون در محدوده شهری واقع شده، بر اساس دستورالعمل دولت، کنتور 3 ساله گرفته‌اند.

تعریف مجتمع‌های گردشگری، نه باغ تالارها

«احمد ترکاشوند»، معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان البرز هم می‌گوید: میراث فرهنگی به هیچ وجه موافق پیشرفت این گونه مراکز در پهنه‌های گردشگری نیست و چنانچه یک مرکز گردشگری در حریم و بدون استعلام ساخته شود، شکایت مطرح خواهد شد. برخی از این مراکز در پهنه‌های کشاورزی بنا می‌شود که صلاحیت ورود به این حوزه‌ها در حدود اختیارات جهاد کشاورزی است؛ باید بر اساس طرح تفصیلی یا طرح جامع گردشگری این مراکز احداث شود و از کارگروه گردشگری عبور کند. اما متأسفانه متخلفان با عبور از قانون اقدام به این تخلف آشکار کرده و سپس با پرداخت جریمه به تخلف خود رسمیت می‌بخشند.

ترکاشوند ادامه می‌دهد: در گردشگری مفهومی به‌نام باغ تالار نداریم؛ این موضوع از مصادیق گردشگری نیست و سرمایه‌گذار برای منافع خود چنین تعریفی را ارائه می‌دهد. در بحث گردشگری، مجتمع‌های گردشگری تعریف شده که سالن همایش و تالار از اجزای آن بوده و در کنار مراکز اقامتی که محلی برای پذیرایی، تفریح و سرگرمی است، دایر می‌شود.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۶۶۸۵۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با اشاره به کشت بیش از ۶۵۰ هکتار کلزا امسال در این شهرستان، گفت: این میزان نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

توکل آبشناس، کم آب بر بودن، قرار گرفتن در تناوب با کشت گندم، داشتن قیمت تضمینی خرید از سوی دولت و مفید بودن برای تغذیه زنبور عسل را از جمله مزایای کشت کلزا برشمرد.

او همچنین با اشاره به اینکه کلزا همه ساله در پاییز کشت و در خرداد برداشت می‌شود، گفت: از سیاست‌های اصولی جهاد کشاورزی ترویج کشت محصولات کم آب بر مانند کلزاست.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • ۲۰۰ مجوز موافقت اصولی برای گردشگری دریایی در مازندران صادر شد
  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • ۱۵ تغییر کاربری غیرمجاز در آمل قلع و قمع شد
  • از تخریب ساخت و سازهای غیرمجاز در اراضی کشاورزی تا توزیع کالای اساسی طرح تنظیم بازار در فارس
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • کشف بیش از یک تن نان خشک در مشهد
  • تعداد فروشگاه‌های صنایع‌دستی استان سمنان به ۱۹ باب افزایش یافت
  • تخریب ۳۰۰ قنات جنوب سیستان و بلوچستان در سیل اخیر
  • افزایش ۱۰۰ درصدی کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • صدور الکترونیکی مجوزها بدون نظارت آسیب‌زا می‌شود